| Forfatter |
|
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 24 Juli 2011 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som ses her til venstre, så er min nuværende højttaler smal (faktisk er den kun 8 mm bredere end 8" bassen) og dyb (35 cm). En 3 vejs med 6L/30L trykkammer, aktivt delt.
Jeg har tænkt på om man kunne lave en 2 vejs i en kasse på 10-15L, men ikke så dyb (og dermed stor baffe) og så hænge den op på vægen. Nu har jeg ikke valgt enheder, så størrelsen er bare et eksempel, men kunne være 10/15cm dyb med buret front, 40-50cm bred og 40-60cm høj.
Dels er planen at vores smalle stue ikke optages af højttaler 50 cm ud fra vægen, når nu flimmeren er flad. Dels tænkte jeg at det måske var nemmere at "styre" udluftningen/lydene fra bagsiden af membranen ud i en bred kasse, frem for nu hvor siderne er lige op af magneten. Dels har jeg hørt at mellemtonen styrkes af baffen.
Hvad er jeres kommentar?
Musikken er pop/rock/rap/R&B. Jeg tror også næste projekt bliver trykkammer, evt. med akustisk ventil. Jeg er meget vild med den tører bas og hvis det mangles i næste projekt, så tror jeg nemt der kunne laves en subwoffer. Det har jeg gjort før 
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 24 Juli 2011 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej ...
vil lige vide lidt mere .. hvor meget plads har du at gøre med .. til side og bag vægen
det med at hænge højtaler op på vægen syntes jeg ikke virker . lyden bliver mørk og trist at lytte til .. men mindre kabinettet er laver så det er helt dødt .. (sand fyldt)
efter mine øre skal de helst stå 50cm fra side vægen og 100 cm til bag vægen ..
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2011 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
| efter mine øre skal de helst stå 50cm fra side vægen og 100 cm til bag vægen .. |
|
|
Hele fidusen skulle være at undgå afstanden bag højttaleren. Hvis en højttaler er lavet til at stå frit og den så kommer op på vægen, så vil det selvsagt ændre dens lydbillede i en uheldig retning. Derfor skulle filteret også lavet med hensyn til højttalerens placering (hvorefter den så vil komme til at lyde forkert hvis den kom til at stå på en stander)
Jeg havde egentlig tænkt mig et design i denne stilart. Bare hængt op på vægen og kabinettet skulle gerne være tæt på lyddød. 

|
| Til top |
|
| |
Spaceman_2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 500
|
| Sendt: 24 Juli 2011 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Mega flot design, det ser spændende ud .
mvh Space __________________ I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2011 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
oki hvad har du tænkt dig med de dybe toner .. hvor vil du dele .. skal du have sub på ..
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2011 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så meget har jeg ikke tænkt / regnet endnu. Det ville dog være rart hvis konstruktionen kunne nå under 100Hz. Jeg vil tro at min nuværende 8" når 40-50 Hz. Den falder blødt, men tideligt i et trykkammer.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2011 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
Så meget har jeg ikke tænkt / regnet endnu. Det ville dog være rart hvis konstruktionen kunne nå under 100Hz. Jeg vil tro at min nuværende 8" når 40-50 Hz. Den falder blødt, men tideligt i et trykkammer. |
|
|
hvilke størrelser er dine enheder ud over 8" __________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 25 Juli 2011 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef
Sådan ser type A ud på mellemtone/diskant sektionen, som jeg nævnte på Nerds.dk
Disse er dog nogle meget tidlige prototyper. Ser anderledes ud på A/ll og A/lll.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 25 Juli 2011 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
bdef
Sådan ser type A ud på mellemtone/diskant sektionen, som jeg nævnte på Nerds.dk
Disse er dog nogle meget tidlige prototyper. Ser anderledes ud på A/ll25_002603_er_det_mon.jpg">og A/lll. 
|
|
|
Jo men de deles jo helt oppe ved 275 hz
klik
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2011 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er rigtig, Bantan. Men det er kun ment som et eksempel. Bdef vil gerne have en 6½", så han ikke skal have sep bas systemer også.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 25 Juli 2011 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Der er rigtig, Bantan. Men det er kun ment som et eksempel. Bdef vil gerne have en 6½", så han ikke
skal have sep bas systemer også.  |
|
|
Tror bare at en 6½" placeret på en væg, skal have et ret stort kabinet for at gå dybt + at den måske når sit max tidligt.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2011 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bantan* Flade skal nok være på en kvadrat meter. Og denne plus væggen den skal hænge på, vil jo forstærke de nedre frekvenser. Så mon han ikke får tilpas dybbas.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2011 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænkte på hvormeget formen gør ved lyden?
Altså om buet front eller lige front gør en forskel.
Om det gør en forskel om "kanten" mellem forpladen og vægen, er 5cm eller 15cm.
Jeg har googlet en del væk højttalere de sidste dage og også her er de flesten firkantede, hvilket nok skyldes at det er nemmere at lave = billigere.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2011 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
|
Jeg tænkte på hvormeget formen gør ved lyden?
Altså om buet front eller lige front gør en forskel.
Om det gør en forskel om "kanten" mellem forpladen og vægen, er 5cm eller 15cm.
Jeg har googlet en del væk højttalere de sidste dage og også her er de flesten firkantede, hvilket nok skyldes at det er nemmere at lave = billigere. |
|
|
Det gør en forskel med en buet flade. Du får en diffraktionsfri udstråling plus en forbedret spredning. Spredningen og hvor god den er, er afhængig af diameteren på enheden (bassen). Den skal nemlig være mindre end bølgelængden, den udsender. Her spiller delefrekvensen mellem bas og diskant også ind. Bør være så lav det er muligt. Du kan roligt lade kanten mellem væg og forplade være 15cm. 20 cm er også ok. Ja, der er ingen idag, der bygger højttalere som den nævnte type A, da det er dyrt al lave. Det er et udmærket projekt du er i gang med. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |