Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juli 2024 | 01:31   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Nybegynder på glatis (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Snorgon
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 December 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har netop kastet mig ud i selvbyggeriets forunderlige verden og jeg er kommet lidt i problemer. Det skal siges, at jeg intet forhåndskendskab har haft til elektronik og lodning, men filosofien er, at det kan jeg lære hen ad vejen. Jeg læser op på de ting som skal bruges her og nu og så må resten komme senere. Og så længe jeg ikke kaster mig ud de dyreste projekter, så går det nok alt sammen.

Første projekt er en CMOYv2 og når selv en absolut begynder som mig kan samle det (ish), så er det let at gå til :) Det er som sådan gået ok, men der er dukket et problem op og det er hér jeg søger lidt inspiration til en løsning.

Når jeg tænder for skidtet ser det umiddelbart fornuftigt ud: LEDen tænder og der er ikke noget som bryder ud i lys lue - 1-0 til mig. Når jeg kobler afspiller og hovedtelefoner til kan jeg konstatere, at der er hul igennem og at volumenknappen fungerer - 2-0 til mig. Men: der er kun lyd i den ene kanal - 3-2 til CMOY. Hvilken kanal der er lyd i afhænger af om jeg skubber mini-jacket helt ind eller kun et hak ind. Er det helt i bund spiller højre kanal og er det kun et hak inde spiller venstre kanal.

Nogen bud på hvor fejlen kan ligge og, i lige så høj grad, hvordan den eventuelt kan korrigeres? Med tanke på, at det jo altså er mig der skal rette den :)
Til top Vis Snorgon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snorgon
 
nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 869
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Det minder om den fejl man får når man sætter et mono jack i en stereo jackbøsning. Mit gæt er derfor at du har byttet om på stelforbindelsen og en af kanalerne i jackbøsningen.
Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6275
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Nesdam

Mente du ikke et Stereo Jack i en mono bøsning???

Rettet: Sorry, jeg tænkte hovedtelefoner, går ud fra at du mente mono med signal ind i en stereobøsning, sorry



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Snorgon
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 December 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 15 Juli 2011 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Det lyder meget sandsynligt. Dog er det lidt svært at gennemskue om der er forskel på de to bøsninger der kom med kittet og dermed om jeg er
kommet til at bytte rundt på dem. Det må jeg få kigget på.

Men, og I må bære over med mig og min tro følgesvend, uvidenheden, skal der en monobøsning på input og en stereo på output?
Til top Vis Snorgon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snorgon
 
nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 869
Sendt: 15 Juli 2011 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Der skulle gerne være samme slags bøsning til input og output.

Jeg kan se der er tale om printmonterede bøsninger, så det er svært at komme til at bytte rundt på noget. Der er sandsynligvis tale om at jackstik og bøsning passer dårligt sammen.

Jeg går ud fra at det kabel du har brugt er med stereo jackstik?

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam
 
Snorgon
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 December 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 15 Juli 2011 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Det skulle det meget gerne være, men for en sikkerheds skyld må jeg hellere efterprøve med et andet sæt hovedtelefoner. Jeg har testet med mine Beyer Dynamic DT-770 Pro, som forstærkeren er tænkt til at trække, så det vil selvfølgelig være trist hvis de ikke passer sammen.

Måske det bare er en "let massage" af bøsningen der skal til?
Til top Vis Snorgon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snorgon
 
Snorgon
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 December 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 17 Juli 2011 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg rodet lidt mere med det og følgende er konstateret: Der er stadig kun lyd i én kanal ad gangen (hvilken afhænger af hvor langt ind i bøsningen jack-stikket trykkes), men hvis jeg kun lige lader stikket komme ind og berøre begge forbindelser inde i bøsningen, således stikket ikke sidder fast, men blot rører, så spiller den lystigt i begge kanaler.

Umiddelbart tænker jeg fejlbehæftet bøsning og udskiftning af denne?

Jeg takker for al den hidtidige - og forhåbentlig fremtidige -  hjælp :)
Til top Vis Snorgon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snorgon
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 17 Juli 2011 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Din test beviser bare at din hovedtelefon er ok, men at forstærkeren er tavs i den ene kanal. Fejlen behøver ikke at have noget med bøsningen at gøre, jeg vil faktisk mene at det er ret usandsynligt.

Jeg antager at du har modtaget et print og en pose løse komponenter som du så selv har loddet i ?

Så ville jeg starte med at kontrollere alle lodninger. De skal have sikkert fat i både print og komponentben og der må ikke være kortslutninger mellem to loddepunkter.

Vender begge transistorerne rigtigt ?

Er du sikker på at der kommer signal ind i begge kanaler, d.v.s. at din afspiller og kabel er ok ?

Evt. billeder og diagram ville nok gøre det lettere at hjælpe yderligere hvis ovennævnte ikke løser problemet.

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 869
Sendt: 17 Juli 2011 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Snorgon skrev:
Nu har jeg rodet lidt mere med det og følgende er konstateret: Der er stadig kun lyd i én kanal ad gangen (hvilken afhænger af hvor langt ind i bøsningen jack-stikket trykkes), men hvis jeg kun lige lader stikket komme ind og berøre begge forbindelser inde i bøsningen, således stikket ikke sidder fast, men blot rører, så spiller den lystigt i begge kanaler.

Umiddelbart tænker jeg fejlbehæftet bøsning og udskiftning af denne?

Jeg takker for al den hidtidige - og forhåbentlig fremtidige -  hjælp :)

Da du jo har konstateret at der kan være lyd i begge kanaler kan jeg ikke se andre fejlmuligheder end bøsningen. Du bør dog lige checke at dine hovedtelefoner spiller i stereo og ikke i mono når begge kanaler virker. Hvis vi antager at den ene kanal på forstærkeren er død kan man man muligvis få begge kanaler til at spille ved at placere stikket i en position, så den fungerende kanal har forbindelse til begge kanaler i hovedtelefonen.

Hvis du har et multimeter vil jeg anbefale dig at måle på benene i hovedtelefonbøsningen om der faktisk er signal i begge kanaler. Du skal sætte miltimeteret til at måle Volt AC.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 17 Juli 2011 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

nesdam skrev:

Da du jo har konstateret at der kan være lyd i begge kanaler kan jeg ikke se andre fejlmuligheder end bøsningen.

Det forstår jeg ikke lige hvad du mener med ? Vi er jo tilsyneladende enige om at fejlen sagtens kan ligge tidligere i kredsløbet :

nesdam skrev:

Du bør dog lige checke at dine hovedtelefoner spiller i stereo og ikke i mono når begge kanaler virker. Hvis vi antager at den ene kanal på forstærkeren er død kan man man muligvis få begge kanaler til at spille ved at placere stikket i en position, så den fungerende kanal har forbindelse til begge kanaler i hovedtelefonen.

Hvis du har et multimeter vil jeg anbefale dig at måle på benene i hovedtelefonbøsningen om der faktisk er signal i begge kanaler. Du skal sætte miltimeteret til at måle Volt AC.

Her er vi jo helt enige.

De lodrette stykker til højre forestiller jackstikket, mens de vandrette til venstre forestiller kontaktfjedrene i bøsningen. Hvis forstærkeren er tavs i venstre kanal vil det kun være højre hovedtelefonkapsel der spiller. Hvis han nu trækker stikket lidt ud (nedad på tegningen) kan både 1 og 2 ramme højre kontaktfjeder samtidigt, og begge kapsler vil spille signalet fra højre kanal.

Hvis den spiller stereo når han trækker i stikket skyldes det noget andet. Det kan selvfølgelig være den helt nye bøsning der er defekt, men det synes jeg lyder usandsynligt. Så tror jeg mere på at det skyldes en dårlig lodning der får kontakt p.g.a. den mekaniske påvirkning.

 

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Snorgon
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 December 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 19 Juli 2011 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Endnu engang tak for løsningsforslagene. Jeg tror den står på en måletur efterfulgt af kontrol af lodninger hele vejen igennem. Hvis ikke det hjælper må jeg prøve at skifte bøsningen.

Det er frygtelig spændende sådan at rumstere med noget helt ukendt :) Forhåbentlig er der noget læring gemt et sted :)

Jeg vender tilbage med nyt når tiden tillader at jeg kommer omkring projektet igen.

mvh
Til top Vis Snorgon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snorgon
 
Snorgon
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 December 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 22 Juli 2011 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Seneste nyt:

Som Stanley og Nesdam så venligt har fundet frem til, så er problemet præcis som skitseret ovenfor. Efter lidt nærlytning er det tydeligt, at der kun spilles i én kanal, men når stikket er positioneret på en bestemt måde spiller begge kapsler fra den pågældende kanal.

 

Jeg har målt en masse (igen er det efter learning by doing-princippet) og efterloddet hist og her. Det er alt sammen meget spændende :)

Nu er jeg ikke en ørn til det der strøm-halløj, men det kan vel næppe være meningen, at jeg kun måler 0,7V på to af opamp'ens ben? Resten af benene viser de 9V der gerne skulle løbe igennem. 

"Anvendt Elektronik" er hjemtaget fra biblo og den finder helt sikkert en plads i kufferten når ferien rammer i næste uge :)

 

Til top Vis Snorgon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snorgon
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes