| Sendt: 13 Februar 2011 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ved at ombygge en forstærker til en sub til bilen. Den kommer til at bestå af følgende dele:
1 af dem her https://www.coldamp.com/store/sonora-s750.html
2 strømforsyninger på 200W hver, som levere +-35V DC hver, og har 10000uF kondensatore på både + og - siden af
forsyningen.
Disse dele skal jeg have sat sammen, således at de to strømforsyninger kommer til at side i serie, så de levere +-70VDC,
det vil altså sige at C på hver strømforsyning kommer til at være 5000uF på hver 70V side af 0 punktet.
Da mine strømforsyninger kun levere 200W hver, vil jeg smide en bunke kondensatorer mellem strømforsyningerne og
forstærkeren, så strømforsyningerne har noget at lade op, mens forstærkeren holder pause mellem bas-slagende.
Nu er mit spørgsmål så, hvor stor den samlede C skal være på de kondensatorer jeg smider i parallel på strømforsyningerne
for at forstærkeren kan yde optimalt.
Forstærkeren har en effektivitet på >95% og smider 300W RMS i 8 Ohm, 600W i 4 Ohm og 730W i 2 Ohm.
Subben kommer til at køre fra 80Hz og ned, med et 2. ordens filter, så der kommer til at være relativt lange pauser hvor
kondensatorne kan lade.
Kan dette lade sig gøre, og hvor stor skal C være for at det kan lykkedes?
Jeg har tænkt mig at smide en sikring mellem strømforsyningerne og resten af systemet, så jeg ikke risikere at de bliver
overbelastet, hvis kondensatorne skulle sluge for meget.
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|