Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Dæmpning af lukket kabinet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 12 Februar 2011 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har bygget mig en sub, men syntes den virker noget sløv i det. Kabinettet er lukket og bygget efter fabrikantens
anvisninger for enheden. Dog skriver fabrikanten ikke noget om dæmpningsmateriale. Nu har jeg prøvet at fylde kassen 50%
med dæmpningsfilt, men syntes dels at subben virker forsinket, og at den virker længe om at dø ud. Kan dette være pga for
lidt/meget dæmpning af kabinettet, eller er det for lidt power fra forstærkeren?

Hvilken betydning har dæmpningsmaterialet for det lukkede kabinet? Og hvad karakterisere lyden ved for lidt og for meget
dæmpning af et kabinet?

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Februar 2011 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Du må give nogle flere oplysninger da vi intet har at gå ud fra !
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2011 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Subben er bygget til bilen. Enheden er en Pioneer TS-W258D4 som sidder i et 22L lukket kabinet. Da jeg købte enheden stod
der på pioneers side at den er bygget til et 22L kabinet, det er siden blevet ændret til 18L lukket eller 36L portet kabinet.
Subben bliver drevet af en 2*100W forstærker som driver en svingspole hver.

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Hvis kabinettet er underdæmpet er lyden længere om at dø ud. Prøv at fylde det helt ud med dæmpningsmateriale. Filt er nok ikke det bedste materiale, det er bedre med glasuld, rockwool eller polyestervat.

Bruger du et delefilter til subwooferen?

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2011 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Ja den deler ved 80Hz, da det er i bilen, skal den tage sig af den nedre bas, ikke kun sub. Mit frontsæt dør ret hurtigt under 70-
80Hz, så subben er nød til at tage over der. Jeg kan ikke dele højere da det ødelægger lydbilledet, det gør at det lyder som om
at bassisten og stortrommen spiller på bagsædet, mens resten af bandet spiller på instrumentbordet.

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

jeg ville ALDRIG bruge rockwool eller glasuld, det sætter sig i polstykket og rundt om svingspolen

men derimod dæmpemateriale det er bomuld i, det er godt

men find noget bølgeskum, og monter det på den modsatte side afkabinettet af hvor enheden er monteret

det får lydbølgerne til at gå i en milliard retninger og dø ud

dertil bruger du så en nylon strømpe,som er fyldt med den bomulds dæmpemateriale, den får du til at være lige i midten af kabinettet

har du dæmpet siderne på kabinettet med noget, for at undgå resonanser?

bitumen eller intern afstivning?  

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Det med bølge skum skulle sprede lyden i alle retninger i kabinettet, i dette tilfælde et baskabinet er ikke rigtigt. I et 18 liters kabinet eller større for den sags skyld, vil enheden blot lave over og undertryk som frekvensen foreskriver. Så lange bølgelængder kan ikke reflektere mellem fladerne i så lille et kabinet. Selv hvis kabinettet var 1x1x0.6m, ville bølgelængden i bassen være meget større. Det er også ligegyldigt om kabinettet var trekantet eller rundt. Men så snart vi taler om mellemtone og diskant med meget kortere bølgelængder, er en anden kabinet form end firkantet, at foretrække. Dæmpe materialet i en sub/bas kabinet får blot basenheden til at tro, den sidder i større kabinet, end den gør, så den kan gå længere ned end ellers, ved at nedsætte lufthastigheden i kassen. Følsomheden vil selvfølgelig også variere.

Til Kristian Jensen: Prøv at tjekke om ikke du har byttet om på + og- til den ene af svingspolerne. Fyld hele hulrummet med Acoustilux, men løst.

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2011 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Det med at bytte om på + og - på den ene spole, ville enheden ikke bare være næsten helt stille hvis de spiller i modfase? der
kommer nemlig et mono signal ind til de to forstærkere, så de for det samme signal, og er indstillet ens, så er det det, der er
problemet ville den jo bare være stille.

Ville det give noget at brokoble de to forstærkere, og så serieforbinde spolerne, så jeg kommer til at køre 200W i 8 Ohm, frem
for 2*100W i 4 Ohm? og hvordan gør jeg lige det? begge forstærkere bruger fælles 0 på udgangen, hvor + polen skifter mellem
at være + og - i forhold til 0.

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2011 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har eksperimenteret lidt i dag, og er kommet frem til at det detsværre er enheden den er galt med. Jeg har prøvet at bytte
om på + og - på den ene spole, sat spolerne i serie og sat dem til den ene forstærker, så den kanal kunne køre 8 Ohm, med
bedre kontrol over enheden. Jeg har prøvet at brede dæmpnings ulden bedre ud i kabinettet, og prøvet at fjerne det helt, men
det gav ikke nogen synderligt anderledes lyd.

Problemet er at enheden er bygget til SPL, frem for lydkvalitet. Hvis man bare ser på
http://www.pioneer.eu/dk/products/25/131/201/TS-W258D4/specs .html kan det blandt andet ses at mms er helt oppe på
næsten 140g hvor dynaudios 10" kun har 40g, hvilket må siges at være noget af en forskel.

Har i nogen forslag til alternative enheder som kunne være interessante for mig?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2011 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Hej Kristian Jensen

Prøv en Boston Acoustic Pro 10.4LF eller nyere enheder. Der er også Rockford FosgateRFP-1410 eller nyere enheder. De er som skabt til bilen.  De fås  alle i forskellige størrelser

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2011 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke helt med Rockforden, problemet med bil subs er at der er to helt forskellige markeder, SPL markedet, hvor det
bare skal være så højt som muligt, og selve lyden betyder næsten intet, og så er der SQ markedet, hvor lydkvaliteten betyder
alt, som i hifi, og hvor det er knap så vigtigt med at spille højt. Det er bare ret svært at finde frem til hvilke enheder der er
lavet til hvilket marked. Jeg har en Rockford forstærker, hvor de har hvad de kaler en punch booster, som kort sagt bare er en
enkelt bånds EQ som booster 45 hz med op til 18dB. så jeg tror deres subs er mere til SPL end SQ. Jeg kender dog ikke
Boston.

Men hvad er den store forskel på hifi subs og bil subs? er det to forskellige akustiske verdener, eller kan man bruge hifi subs i
bilen?

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2011 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

jeg har to peerless xls hvis det var noget

men du kan sgu ikke bare vurdere MMS , og så vurdere om den vil den spille godt/dårligt

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2011 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
Jeg ved ikke helt med Rockforden, problemet med bil subs er at der er to helt forskellige markeder, SPL markedet, hvor det
bare skal være så højt som muligt, og selve lyden betyder næsten intet, og så er der SQ markedet, hvor lydkvaliteten betyder
alt, som i hifi, og hvor det er knap så vigtigt med at spille højt. Det er bare ret svært at finde frem til hvilke enheder der er
lavet til hvilket marked. Jeg har en Rockford forstærker, hvor de har hvad de kaler en punch booster, som kort sagt bare er en
enkelt bånds EQ som booster 45 hz med op til 18dB. så jeg tror deres subs er mere til SPL end SQ. Jeg kender dog ikke
Boston.

Men hvad er den store forskel på hifi subs og bil subs? er det to forskellige akustiske verdener, eller kan man bruge hifi subs i
bilen?
En bil kabine er jo voldsomt lille i forhold til det hjemmelige. Der skal jo ikke så meget til. Boston Acoustics er helt afgjort hifi lyd. Så det disse du skal gå efter hvis det kvaliteten, der tæller.

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2011 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

det der EQ booster er til at udligne hvis man har et dyk i sub regionen, jeg sætter den ALTID til 0, synes det lyder af RØV når man får skruet på den

som udgangspunkt kan du sagtens bruge stuehifi's basser i bilen, MEEEEN stuehifi basser, de kræver 95% af gangene et rigtig stort kabinet

peerless xls er et rigtig godt eksempel

den sidder bla i linn sizmik subwoofer til stuen, men gør sig faktisk bedst i bilen

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2011 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt at man ikke kun kan sammenligne MMs, men efter som det er sløvheden der er problemt her, så har MMs jo noget
at sige, når min enhed er forlænge om at dø ud og komme i gang. En lettere enhed vil have lettere ved at komme i svingninger
og der efter falde til ro igen.

Findes der noget software der er tilrettet bil subs? Jeg har prøvet winISD, men smider jeg bil enheder ind som fabrikanten siger
egener sig bedst i et kabinet omkring de 20-40l mener winISD at jeg ofte skal langt over 100l for at få bare nogen lunde bas
under 50 Hz. Tag bare Dynaudio MW182, den skal i følge winISD side i et 200L kabinet, på trods af at den er lavet til bilen, så
det kan umuligt være Dynaudios tanke med enheden at den skal side i så stort et kabinet.

Hvordan med Boston enhederne, er det kun deres reference enheder som er lavet til SQ? de andre står som performance
enheder, som kunne tyde på at de er til SPL.

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2011 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

hvis du har T&S parametrene på enhederne, så vil jeg gerne prøve at udregne en box, med mit abacus

jeg har før haft trykkammer løsninger i min bil, og jeg må sige, jeg er altså ikke tilfreds med den løsning, jeg føler heller ikke rigtig at der er den hurtighed som alle snakker om

JEG mener, at et rigtig konstrueret reflekskabinet, det kan lyde fuldt ud lige så godt som et trykkammer

samt det går dybere

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2011 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Enheden som må være referencen er min nuværende som er her http://www.pioneer.eu/dk/products/25/131/201/TS-
W258D4/specs.html

Den her kunne måske være ret interessant http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-4867t00.pdf og ellers kunne xxls
måske også være en mulighed, jeg kan dog ikke finde data på den, kun selve enheden inde på frequence.

Denne enhed kunne også være interessant fra dynaudio http://www.dynaudio.com/eng/auto/esotec/tech_mw182.htm ikke
mindst fordi det er den enhed, som winISD mener skal have 200L i et lukket kabinet.

Jeg vil aller helst have hvis enhederne kan side i det 22L lukket kabinet jeg har nu, så jeg ikke behøver at lave en ny kasse,
men kan det ikke være anderledes så laver jeg gerne en ny kasse.

De vigtigste parametre for subben er at den er så kompakt som muligt da den skal være i en lille polo, og så at den er så
detaljeret og præcis som muligt(ingen bulder bas).

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2011 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

den 26W den ville jeg ikke anbefale til bilstereo, den skal have omkring 60L

hvad med et sæt xls? jeg har nogle du kunne få til en go pris

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2011 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
Enheden som må være referencen er min nuværende som er her http://www.pioneer.eu/dk/products/25/131/201/TS-
W258D4/specs.html

Den her kunne måske være ret interessant http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/26w-4867t00.pdf og ellers kunne xxls
måske også være en mulighed, jeg kan dog ikke finde data på den, kun selve enheden inde på frequence.

Denne enhed kunne også være interessant fra dynaudio http://www.dynaudio.com/eng/auto/esotec/tech_mw182.htm ikke
mindst fordi det er den enhed, som winISD mener skal have 200L i et lukket kabinet.

Jeg vil aller helst have hvis enhederne kan side i det 22L lukket kabinet jeg har nu, så jeg ikke behøver at lave en ny kasse,
men kan det ikke være anderledes så laver jeg gerne en ny kasse.

De vigtigste parametre for subben er at den er så kompakt som muligt da den skal være i en lille polo, og så at den er så
detaljeret og præcis som muligt(ingen bulder bas).
8" enheden fra Boston kan klare sig med 14 liter, står der. Så 10"eren skulle kunne bruges i din 22 liters kasse. Hvis du vælger Boston. Rigtig dybbas giver de skam også.

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2011 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Ok det vil jeg da overveje, kan du anbefale en serie?
Af en eller anden grund, står der ikke noget på deres hjemmeside om 3 serien, men 2 serien bruger også kun 14L for 10"eren.

Er der ellers andre brands end lige Boston som kunne være værd at kigge på?
Nu arbejder jeg en del med Pa, og er helt vild med L-Acoustics, af hvad jeg har fået fortalt er det Focal der laver deres
enheder, så er deres subs noget værd?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes