Forfatter |
|
Claus Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 154
|
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Der skulle vel ikke være en venlig sjæl der kan fortælle mig hvordan det lige er med henholdsvis glasuld 45mm / Akusti-Lux.
Regner jeg mere eller mindre kabinet og hvor meget skal det eventuelt være.
__________________ Mvh. Claus
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Claus Olsen skrev:
Hej,
Der skulle vel ikke være en venlig sjæl der kan fortælle mig hvordan det lige er med henholdsvis glasuld 45mm / Akusti-Lux.
Regner jeg mere eller mindre kabinet og hvor meget skal det eventuelt være.
|
|
|
Du kunne jo starte med at fortælle hvad du skal bruge det til, man går vel heller ikke til mekanikeren og spørger ind til om
hvilken type olie man skal bruge uden at fortælle hvilken bil det skal i.
Til det med kabinetvolumen, så øger du faktisk den akustiske volumen vil at bruge dæmpemateriale, dette sker pga. den
ændrede lydhastihed i materialet. Dette kan man udnytte hvis man vil tune lukkede bassystemer, men somregel er man jo
bare interesseret i at dræbe interne stående bølger og refleksioner som kan komme tilbage på membranen. Så her gælder
det jo egentlig om at bruge et minimum af dæmpemateriale og måske kombinere det med en fornuftig kammer
dimensionering som enten u-muligører eller modvirker overstående fænomener for det frekvensområde som enheden skal
spille i.
|
Til top |
|
|
Claus Olsen Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det drejer sig om basrefleks, og jeg kan forstå at der skal lægges til i volumen. Men hvor meget?
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Claus Olsen skrev:
Det drejer sig om basrefleks, og jeg kan forstå at der skal lægge til i volumen. Men hvor meget?
|
|
|
Du giver mig jo ikke meget at arbejde med, jeg kan jo desværre ikke sådan lige opremse alle typer dæmpematerialer for
forskellige
kabinetstørrelser og tuninger.
Jeg kan dog forsikre dig om, at det afhænger af langt mere end "hvor meget" hvad enten dette er defineret i gram eller
volumen og densitet samt type?? Placeringen er mindst lige så vigtig, jeg har ofte kunne flytte resonansfrekvensen for
porten i en bass-refleks højttaler op til 3-4Hz bare ved at flytte rundt på dæmpeuldet i højttaleren og det siger jo ikke så lidt,
du kan selv prøve at regne på hvad der skal til i volumenændring før det samme sker.
Hvis det er fordi du er igang med at bygge en højttaler, er der altså også langt vigtigere ting at tænke på, i sidste ende kan
du ikke være sikker uden at have målt efter.
Du kan du prøve at skaffe dig noget måleudstyr og prøve selv. Men hvis jeg skal sige noget generelt, så lad være med at
regn portens og enhedens volumen med ind i kabinettet, for det vil efter min erfaring blive trukket fra igen, hvis blot du
beklæder siderne med dæmpeuld. Til en bassrefleks højttaler, vil jeg anbefale dig at bruge uld de mest kritiske steder og
helt undlade forpladen. Hvis du har en dimension X i dit kabinet hvor du ved at enheden kommer til at spille en frekvens
med en bølgelængde X. Så kan du godt prøve at placere noget uld asymetrisk på den led, for at bryde den, det vil kunne
afsløres på en impedansmåling om det lykkedes.
|
Til top |
|
|
Claus Olsen Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm..... Det vil sige at jeg skal bruge et 160L kabinet inkl. port, enhed og dæmpeuld til mine Jbl-2235H da det er det beregningerne siger?...
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 03:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dæmpemateriale placeret op ad boksens vægge har ringe indflydelse på interne, stående bølger - men kan, som Kappen siger, flytte lidt på basresonansen. I refleksbokse skal man være forsigtig med dæmpemateriale - man må f.eks. ikke spærre adgangen mellem port og enhed (i kabinettet) med materiale, så ændres forudsætningerne for boksens virkemåde voldsomt. Det samme gælder, hvis man bruger meget materiale.
Er din boks en sub, vil jeg faktisk opfordre dig til at teste den helt uden dæmpning! I mange bokse er materialet helt uden betydning, blot placeret der fordi 'det gør man nu engang'. 
|
Til top |
|
|
Claus Olsen Forum Bruger

|
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 06:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aha, det vil jeg prøve.....skal jeg lægge enheden og refleks røret til volumen eller bare lave kabinettet på 160L ?
|
Til top |
|
|
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 07:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Claus Olsen skrev:
Aha, det vil jeg prøve.....skal jeg lægge enheden og refleks røret til volumen eller bare lave kabinettet på 160L ? |
|
|
Ja det ska du..
håber det bliver rigtig godt - er det noget der ska regnes efter på - for der er mange her der lige kan regne boxen efter for dig..
MVH
Ulrik
|
Til top |
|
|
Claus Olsen Forum Bruger

|
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ulrik77 skrev:
Claus Olsen skrev:
Aha, det vil jeg prøve.....skal jeg lægge enheden og refleks røret til volumen eller
bare lave kabinettet på 160L ? |
|
|
Ja det ska du..
håber det bliver rigtig godt - er det noget der ska regnes efter på - for der er mange her der lige kan regne boxen efter for dig..
MVH
Ulrik |
|
|
Tak, tror nok jeg har styr på det med boxen. men det vil tiden jo vise __________________ Mvh. Claus
|
Til top |
|
|
Claus Olsen Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2010 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er ved at fintune volumen og bruger sand i bunden af kabinetterne. Men kommer til at tænke på om det er korrekt eller sand
skal i et lukket rum og jeg skal bruge noget andet til at ramme den rigtige volume med...
Kan nogen hjælpe her?
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1447
|
Sendt: 18 Marts 2010 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Claus Olsen skrev:
Er ved at fintune volumen og bruger sand i bunden af kabinetterne. Men kommer til at tænke på om det er korrekt eller sand skal i et lukket rum og jeg skal bruge noget andet til at ramme den rigtige volume med... Kan nogen hjælpe her? |
|
|
Du kan også bruge en mursten, eller andet der "æder" volumen, men rigtigt det er det. Regner med at det ikke er løst sand ? ....  Hilsen Thomas
|
Til top |
|
|
Claus Olsen Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2010 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er løst sand?..Går det ikke!
Meier skrev:
Claus Olsen skrev:
Er ved at fintune volumen og bruger sand i bunden af
kabinetterne. Men kommer til at tænke på om det er korrekt eller sand skal i et lukket rum og jeg skal bruge noget andet til at
ramme den rigtige volume med... Kan nogen hjælpe her? |
|
|
Du kan også bruge en mursten, eller andet der "æder" volumen, men rigtigt det er det.Regner med at det ikke er løst sand ?
.... HilsenThomas |
|
|
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1447
|
Sendt: 18 Marts 2010 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Claus Olsen skrev:
Der er løst sand?..Går det ikke!
|
|
|
Mit bedste gæt er at det flyver lidt omkring inde i kabinettet?
|
Til top |
|
|
Claus Olsen Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2010 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Claus Olsen skrev:
Der er løst sand?..Går det ikke! |
|
|
Mit bedste gæt er at det flyver lidt omkring inde i kabinettet? |
|
|
Ok, jeg giver det en plastpose...Tak
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 18 Marts 2010 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medmindre man ryster boksen, tvivler jeg på, at sandet flyver nogen steder - men af praktiske grunde kan det være fordelagtigt at have styr på det, f.eks. i små fryseposer.
|
Til top |
|
|