Sendt: 07 Marts 2010 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har en efterhånden aldrende NAD216THX og har overvejet at skille mig af med den og få noget der lyder bedre i diskant/mellemtone. Den anden dag eksperimenterede jeg med stik og kabler og fandt ud af at den faktisk lydet noget bedre når den får renere strøm og at den kunne lyde meget ringere end normalt når den delte stik med en computer. Jeg antager derfor at den ikke har det så godt med at afvise støj fra AC input.
Nu er jeg så kommet til at tænke på om jeg kan få den ønskede forbedreing med en mere moderne strømforsyning som er designet til at afvise støj fra switch-mode (det er jo meget udbredt i dag så mon ikke moderne hifi strømforsyninger er bedre til at afvise det?). Samtidig kunne jeg måske gå efter et design med højere kapacitans og flere små caps for et forbedre dynamikken.
Jeg kan ikke selv designe analoge kredsløb og har ikke adgang til avanveret måleudstyr, så det bedste ville nok være hvis jeg kunne finde nogle færdige moduler at koble direkte ind imellem trafo og udgangstrin. Har kigget i forstærkeren og det ser rimeligt rent ud med kun nogle få ledninger fra strømforsyning til forstærkertrin. Jeg er ikke totalt blank med elektronik så jeg skulle nok kunne klare at sætte det sammen.
Hvad mener i? Er det realistisk at få bedre lyd på den måde eller er det spild af penge at investere i forbedring af en så gammel forstærker? Kan jeg regne med at enhver fornuftig strømforsyning med de rigtige specs vil passe ind, eller skal den være designet specifikt til trafo/udgangstrin? Nogen forslag til moduler med god performance til en rimelig pris?
Jeg overvejede i samme omgang at prøve at skaffe en ekstra trafo fra en skrottet 216THX og køre diskrete kanaler. Det kunne måske klares med et selvstændigt kabinet til trafoerne og så bruge den ekstra plads til forsyning nr 2 i kabinettet. Så får jeg også trafo magnetfelterne lidt væk fra elektronikken. Det kan jeg vel lave som en ekstra senere opgradering hvis jeg har 2 forsyninger der til at begynde med suger fra samme trafo?
|