Hej
Jeg har brug for lidt hjælp til at færdiggøre et gammelt projekt med bygning af højttalere.
Jeg har tidligere med hjælp fra en kyndig fået bygget to små højttalere, som dengang fungerede sammen med en subwoofer.
Nu vil jeg gerne bygge dem om, så jeg får et større sæt, med basenheder også.
Jeg har 2 diskanter af et ukendt mærke - jeg ved kun at der står '6.5 oh' på dem. De spiller fint.
Derudover har jeg 2 Seas Excel enheder W11 CY002.
Disse 4 enheder vil jeg gerne beholde, og jeg har tænkt mig at udvide med en basenhed, også fra Seas Excel, W18 E001, som er en 16-cm basenhed.
Jeg har derudover et delefilter, som skulle fungere til disse enheder, men jeg kender ikke specs'ne på det.
Jeg skal kun bruge dem til at høre musik på, men ved endnu ikke helt på hvilken forstærker - og det er ikke rigtig væsentligt hvor højt de ender med at kunne spille.
Jeg vil helst holde dem så små, som det kan lade sig gøre uden at lyden bliver dårligere af den grund.
Jeg har et par spørgsmål:
1. Tror I at disse 3 enheder vil udgøre en fornuftig højttaler?
2. Hvordan finder jeg ud af hvor store de kunne være? Mit eget forslag er at benytte en kasse på 22x22x60 cm, der i 22mm MDF vil give en volumen på ca 17 liter. Er dette nok? Og er det fornuftige dimensioner?
3. Skal man lave et rør til basreflex, eller er det ligegyldigt?
4. Hvordan laver jeg et delefilter der passer til disse enheder? Og kan jeg udnytte, at jeg har eet i forvejen, der spiller fint i det nuværende setup? Min mellemtone har en foreslået frekvens på 45hz -4Khz, og den basenhed jeg tænker på at købe har en foreslået frekvens på 40Hz-25KHz.
Jeg kan godt lodde til husbehov, men ikke hvis det bliver for avanceret =) Kan man evt. købe et delefilter, der vil passe til disse 4 enheder?
Håber på svar, da jeg godt kunne tænke mig at gå i gang med projektet, men er lidt lost hvis det skal være helt på egen hånd

mvh Andreas