Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 11:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til færdigbygning af højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nordstrand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har brug for lidt hjælp til at færdiggøre et gammelt projekt med bygning af højttalere.

Jeg har tidligere med hjælp fra en kyndig fået bygget to små højttalere, som dengang fungerede sammen med en subwoofer.

Nu vil jeg gerne bygge dem om, så jeg får et større sæt, med basenheder også.

Jeg har 2 diskanter af et ukendt mærke - jeg ved kun at der står '6.5 oh' på dem. De spiller fint.

Derudover har jeg 2 Seas Excel enheder W11 CY002.

Disse 4 enheder vil jeg gerne beholde, og jeg har tænkt mig at udvide med en basenhed, også fra Seas Excel, W18 E001, som er en 16-cm basenhed.

Jeg har derudover et delefilter, som skulle fungere til disse enheder, men jeg kender ikke specs'ne på det.

Jeg skal kun bruge dem til at høre musik på, men ved endnu ikke helt på hvilken forstærker - og det er ikke rigtig væsentligt hvor højt de ender med at kunne spille.

Jeg vil helst holde dem så små, som det kan lade sig gøre uden at lyden bliver dårligere af den grund.

Jeg har et par spørgsmål:

1. Tror I at disse 3 enheder vil udgøre en fornuftig højttaler?

2. Hvordan finder jeg ud af hvor store de kunne være? Mit eget forslag er at benytte en kasse på 22x22x60 cm, der i 22mm MDF vil give en volumen på ca 17 liter. Er dette nok? Og er det fornuftige dimensioner?

3. Skal man lave et rør til basreflex, eller er det ligegyldigt?

4. Hvordan laver jeg et delefilter der passer til disse enheder? Og kan jeg udnytte, at jeg har eet i forvejen, der spiller fint i det nuværende setup? Min mellemtone har en foreslået frekvens på 45hz -4Khz, og den basenhed jeg tænker på at købe har en foreslået frekvens på 40Hz-25KHz.

Jeg kan godt lodde til husbehov, men ikke hvis det bliver for avanceret =) Kan man evt. købe et delefilter, der vil passe til disse 4 enheder?

Håber på svar, da jeg godt kunne tænke mig at gå i gang med projektet, men er lidt lost hvis det skal være helt på egen hånd

mvh Andreas

Til top Vis nordstrand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nordstrand

arne rodahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Med så mange gode spørgsmål vil jeg anbefale dig at læse indsigtsartiklerne "Lyd & højttalerbyg" her på sitet. Artiklerne er for begyndere, hvor den grundlæggende teori for højttalerbyg beskrives.
Til top Vis arne rodahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arne rodahl

nordstrand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hej Arne

Tak for rådet. Jeg fandt artiklerne i går efter at jeg havde sendt indlægget, så jeg har fået læst det meste - og kan godt se at jeg ikke skulle lede længe efter svar på flere af mine spørgsmål - beklager begynderfejlen :)

Tror i hvert fald at jeg kan konkludere, at det bliver for voldsomt at kaste sig ud i noget basreflex osv lige til at begynde med.

Jeg fandt et link i et andet indlæg vedr. delefiltre, og kan se at disse højttalere er ret tæt på noget af det jeg kunne forestille mig, og vist også tæt på de enheder jeg har i forvejen:

http://www.troelsgravesen.dk/TJL3W.htm  

Mon jeg kan bruge hans delefilter, hvis jeg vælger at lave et kabinet, der har nogenlunde samme mål som hans? Den enhed jeg vil bruge som mellemtone er jo desværre en anelse mindre end den i linket...
Til top Vis nordstrand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nordstrand

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Nu er er Arne Rohdal desværre ikke nået til delefiltre endnu, så du har ikke kunnet læse at et delefilter skal skræddersys til højttaleren.

Enhedens Thiels/Small parametre er vigtige, og samtidig har kabinettets udformning og samspillet mellem enhederne også betydning for at lave et godt delefilter.

Jeg vil anbefale at lave en højttaler der er beskrevet, eller alliere dig med en der har målegrej.

Du kan også tage udgangspunkt i de højttalere du har, og så lave en aktive deling af den nye basdel. Du kan sagtens gøre dette i et kabinet. Du skal så bruge en subforstærker til bassen. Denne sørger for at de nuværende højttalere ikke får bas (gælder de fleste forstærkere, men ikke alle), og har reguleringer som kan tilpasse bassens niveau og delefrekvens til de eksisterende højttalere.

Du kan få billige forstærkermoduler her.

http://www.hoejttalerbutikken.dk/group.asp?group=79&sub= 79

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

arne rodahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Hej Nordstrand

Som altid, - gode råd fra Kjeldsen !

Jeg kan oplyse at artikelseriens afsnit omhandelende delefiltre er på trapperne.

Til top Vis arne rodahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arne rodahl

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes