Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Jbl (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

hEJ

hAR LIGE NOGEN SPØRGSMÅL TIL de garvede speakerbyggere.

VIlle det være muligt at bygge en højtaler med en jbl 15" bas og scanspeak mellemtone diskant.

Gerne i lukket kabinet.  Er det en dødsdømt kombination på forhånd eller hvad siger i. Og hviken Jbl enhed kunne anbefales evt og hvad med scanspeak enhederne. !5" skal være noget at det bedste jbl tilbyder idag. Bare til info så vi ikke spilder tid på 500 kroners enheder.

Vil lige tilføje at jeg intet aner om højtalerbyg. Men vil alliere mig og betale mig fra det jeg ikke selv vil eller kan lave.

Men først og fremmest kan kombinationen lykkes ? 

Ser frem til nogen svar.

Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Maj 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Vist et af de svære spørgsmål. Jeg har nu heller ikke selv set kombinationen før. Lad os nu få neeper herind med gode råd eller frequence eller hvem der er derude. Jeg har jo læst en tråd engang med neeper der lavede jbl l150 om med mellemtone diskant fra scanspeak med et efter sigende godt resultat

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Maj 2007 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

jeg tror det går hen og bliver en stor udgift hvis du vil betale dig fra at lave en "hjemmebyg" højttaler. Hvorfor ikke bare finde et par gode højttalere, fx JBL's egne LSR 6332.

men kombinationen er da ikke umulig,
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Maj 2007 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Jo helt sikkert bliver det dyrt hvis jeg vil ha nogen til at lave dem og betale alle enhederne fra ny.

Det er dog ikke min plan. For det første skulle alle enheder gerne findes til en fornuftig pris og gerne brugt. Kabinettet skal jeg nok finde ud af at få lavet billigt. Så er der delefilter tilbage. Der skal bare noget hjælp til af sammensætningen af denne. Derefter finde en der kunne være behjælpelig med måling osv. Jeg ved heller ikke om det bliver til noget. Det er der da nok gode chancer for hvis det er en kombination der ville kunne spille og laves for en fornuftig pris.

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Maj 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Hvor højt mener i f.eks man skal dele en normal go 15" af jbl´s basser. Jeg kunne måske gå med til en 12" hvis nogen skulle mene det ville være bedre. 

Når jeg ser jbl egne konstruktioner deler de jo som regel relativt højt. og hvor deler man normalt en scanspeak mellemtone.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Juni 2007 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Konstruktionen kan sagtens lade sig gøre. Jeg vil mene du bør lægge dig fast på diskant og mellemtone. Her kan du uden problemer finde vellykkede konstruktioner, så her skal du ikke betale dig fra noget som helst.

15" skal så integreres med ovenstående. En fornuftig delefrekvens vil være omkring 100-150 Hz. Det betyder du skal have en 5-6" mellemtone på. Baskabinettet vil anbefale du gør aktiv med elektronisk deling til ml. tone. Det elektroniske filter skal gerne have en eller anden form for rumkorrektion/tilpasning.

Det lyder måske lidt omfattende, men vil jeg mene er den mest holdbare løsning, og i praksis ikke så kompliceret endda, da du kan få en del forstærkermoduler hvor det hele er indbygget.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Juni 2007 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Hej Japer

Jeg så lige din tråd, og fandt den gamle tråd med den JBL:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15592&K W=jbl+l150

Meget skægt at tænke tilbage... Det var et frygteligt projekt, jeg sov næsten ikke i en måned.

Men resultatet blev faktisk ret godt, men estetikken halter jo lidt i det...

Så man kan godt lave noget meget skægt med SS mid/tw og JBL bas... Dog kan det blive et problem at JBL's basser måske har højere følsomhed end SS's mellemtoner, men så kunne man måske bruge 2 stk i en d'Appolito... eller... SS's standard mellemtoner med kort spole og dermed lidt højere følsomhed end bas/mellemtone enhederne, er 4 ohm... Sætter man dem i serie, så går spændingsfølsomheden i 0, det hjælper jo ikke, og i parallel er vi jo så nede på 2 ohm... :o/ 

Men man kunne sætte dem i parallel, og så dæmpe dem lidt med en modstand i serie (ikke L-pad) og regne den med i filteret... Så kan man opnå 93 dB med 2 x 15M, og en impedans lige under 4 ohm... Om det bliver godt er så spørgsmålet... 

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 Juni 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Japer, for at forstå hvad man kan forvente af et højtaler design kræver det lidt indsigt og erfaring

Det er ikke noget nemt projekt, og jeg vil godt vide hvad det præcis er du forventer af en sådan højtaler

Skal det være et high power system ville jeg overveje f.eks en 93-95db 8-10" bas/mellem, måske Celestion eller Emminence - og bassen med 4stk 10" pr side, f.eks SEAS eller Peerless, med lav egenressonans, basser drives af en plateamp - diskanten kunne være den nye Peerless HDS i en waveguide eller den store Hivi bånddiskant, alt efter temperament - det er et stort system, men småt er vel heller ikke hvad du forventer

Er du mere til stram og kontrolleret lyd er en 15" JBL sikkert sagen, dog mener jeg som regel at man skal op i en 18" for at få en god lav egenressonans med høj effektivitet

Men f.eks en Fostex 12" ville måske matche en ScSp 15M fint, men så er det en regulær klassisk 3vejs, og ikke noget for en begynder

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Juni 2007 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Bygge ideen er sat lidt i ro. Tak for de råd der er kommet so far..

Jeg har ikke glemt at bygge nogen helt, men er nok kommet frem til at hvis det skal være bliver Det Jbl Basser Jbl mellemtone og horn  Muligvis 2 15" og horn eller en 15" og horn eller en 15" mellemtone og horn.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes