Forfatter |
|
Reko89 Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2015 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 8
|
Sendt: 26 November 2015 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Jeg har kastet mig ud i at skulle bygge min første højtaler. Min plan er at det skal være en 2 vejs i lukket kabinet, måske med en akustisk ventil.
Det lukkede kabinet skal være mellem 7-10 l.
Jeg har en subwoofer til at tage bunden, Men regner med at dele så lavt så muligt.
Jeg har kigget lidt på nogle forskellige enheder, men det er sgu lidt svært lige og finde ud af hvad der er bedst.
http://wavecor.com/html/wf182bd09_10_11_12.html (det skal være10) så skal kabinet være ca 10l og med akustisk ventil
http://www.wavecor.com/html/tw030wa05_to_08.html (det skal være 07)
eller
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/15w-8531k00.pdf
eller
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/15w-8530k01.pdf ( den er bare ikke ret høj sensitivitu)
Designet på min højtaler kommer til at se sådan her ud:
Kom meget gerne med gode råd.
|
Til top |
|
|
Reko89 Forum Bruger

|
Sendt: 26 November 2015 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også overvejet at måske kun lave kabinettet 4-7 l. også dele højre.
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 26 November 2015 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil helt klart anbefale dig at bygge efter et byggesæt, når nu du skriver at det er din første højttaler. Delefilter i en højttaler, er meget svært at få
til at fungere maks, uden en ret stor viden udi dette.
Du kan sagtens sætte dit eget præg på et givent byggesæt, så længe du bibeholder intern volumen, frontpladens dimensioner og placering af enheder
som i byggesættet (den symmetriske placering på fronten)
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3371
|
Sendt: 27 November 2015 kl. 06:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt lave et spændende design (som jeg virkelig synes du har lavet) og montere gode enheder deri er den mindste del af opgaven. Vanskelighederne bliver delefilteret, som skal tilpasses enhederne og deres lydkarakteristik. Den er under stor indflydelse af kabinettets udformning. Meget større end du kan forestille dig. Delefilterets konstruktion kan resultere i en lydgengivelse i området fra ubrugelig til storslået.
Min baggrund for at skrive dette er at jeg for et par år siden arbejdede med enheder af samme dimensioner i kabinet med afrundede former. Da denne højttaler er på vej til det tyske marked kan jeg ikke afsløre specifikke detaljer. Min del af opgaven var delefilteret.
Det jeg kan fortælle er at du særligt skal være opmærksom på vanskelighederne omkring delefrekvensen, som kommer til at ligge i det område, hvor øret er allermest følsom for niveauforskelle og fase. Da dine højttalere får stor spredning, som følge af udformningen er faseforholdet mellem de to enheder i højttaleren vigtig at tage hensyn til. Delefilterets komponenter drejer fasen i overgangen og det er her du særligt skal sætte ind.
Held og lykke med projektet!
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 27 November 2015 kl. 07:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Reko89 Forum Bruger

|
Sendt: 27 November 2015 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de fine svar.
Jeg har læst en del omkring selvbyg( en del er nok = med meget meget lidt da der jo er rigtigt meget at læse:)). Så jeg er nok godt klar over at det
måske er en svær opgave og at det i sær var delefilteret der ville blive det sværeste.
Men lille smed vil da lige få læst de sidste par link som jeg ikke har haft læst.
Med hensyn til dele filteret havde jeg enlig tænk at på at spørge om i kender nogle butikker der kan måle højtaleren i gennem( Meget gerne mens
man selv kan følge med) og eventuelt til hvilken pris.
Hvis jeg fik den målt godt i gennem og fik simuleret løsning på et delefilter (der skal vel så også finjusteres efter dette) tro i så det ville være muligt
at det kan blive en succes. Eller har jeg slået et for stort brød op
 ?
|
Til top |
|
|
Reko89 Forum Bruger

|
Sendt: 27 November 2015 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de fine svar.
Jeg har læst en del omkring selvbyg( en del er nok = med meget meget lidt da der jo er rigtigt meget at læse:)). Så jeg er nok godt klar over at det
måske er en svær opgave og at det i sær var delefilteret der ville blive det sværeste.
Men lille smed vil da lige få læst de sidste par link som jeg ikke har haft læst.
Med hensyn til dele filteret havde jeg enlig tænk at på at spørge om i kender nogle butikker der kan måle højtaleren i gennem( Meget gerne mens
man selv kan følge med) og eventuelt til hvilken pris.
Hvis jeg fik den målt godt i gennem og fik simuleret løsning på et delefilter (der skal vel så også finjusteres efter dette) tro i så det ville være muligt
at det kan blive en succes.
Eller har jeg slået et for stort brød op
 ?
|
Til top |
|
|
Reko89 Forum Bruger

|
Sendt: 27 November 2015 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj med hensyn til den højtaler du har været med til at lave. Hvornår regner i med den rammer det tyske marked. Eller er det hemmeligt.
Bare lidt nysgerrig?
|
Til top |
|
|
Reko89 Forum Bruger

|
Sendt: 27 November 2015 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det rigtigt nok forstået: At for at få så lille en fase fejl omkring dele frekvensen kan man forskyde enhederne i forhold til hinanden.
Altså man gør sådan at bunden på diskanten sidder på linje med bunden på bas/mellemtonen?
|
Til top |
|
|
cfuttrup Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 100
|
Sendt: 27 November 2015 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Reko89
Jeg synes ikke du har slået for stort et brød op. Selvbyg er sjovt - og man skal jo starte et sted. En to-vejs højttaler (som du foreslår) er et rigtig
fint begynder projekt.
For mig at se er delefilteret det ene "problem" - men det er der også forskellige løsninger på. For eksempel kan man jo spørge her på HiFi4all om
nogen kan hjælpe med målinger osv. ... eller man kan gå til et andet forum (f.eks. http://www.speakerbuilder.dk/ ).
For mange er udfordringen faktisk at få bygget et pænt kabinet. Det ser ud til ift. din tegning og ambitionerne at du har godt styr på det.
Lad ikke folk kue dig. Held og lykke med det!
Venlig hilsen,
Claus
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3371
|
Sendt: 27 November 2015 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har udført og afsluttet min del af højttalerprojektet, men i aftalen er det sådan at jeg ikke kan oplyse mere end jeg allerede har.
Du kan se et billede af en tidlig prototype på min hjemmeside kajmogensen.dk og klik på "Low Impedance Drive" og scrolle helt ned. Så kan du på vejen dertil også se hvad jeg ellers fordriver tiden med.
|
Til top |
|
|
Reko89 Forum Bruger

|
Sendt: 28 November 2015 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj ser spændende ud vil jeg lige ligge lidt nærmere på når jeg lige har lidt mere tid.
cfuttrup ja jeg tro jeg har rimeligt godt styr på kabinettet, selvom det nok bliver lidt svær at lave.
Hvad siger i ellers til valget af enheder. kan den 7" fra Wavecore godt bruges som bas/mellem tone? Og hvor meget dæmper en akustisk ventil Q-
et? For når jeg kigger på målingen fra Speakerbuilder Pro ender den på et Q på 0.75 ved 10L. Og tænker godt det må blive lidt lavere.
Eller tro i det var bedre at vægle en 5" bas/Mellem tone også ikke komme til at spille så dyb bas? Jeg har en subwoofer til at tage bunden. Tro også
kæresten vil blive glad hvis den ikke bliver alt for stor:)
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 28 November 2015 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1686&titl e=scanspeak-15w8530k01-r2604-832000
er er et godt bud hvor enheder du kan bruge til en god pris
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
Reko89 Forum Bruger

|
Sendt: 01 December 2015 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det kunne være et godt bud. Men er de ikke meget lave i sensitivity, og tro i de vil gå i 10 l lukket med akustisk ventil?
|
Til top |
|
|