Forfatter |
|
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
Sendt: 19 Juli 2015 kl. 01:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej H4A
Nå, så jeg er blevet taget I r*ven af en fyr på DBA, der har solgt med en subwoofer (JBL TLX100) med en enhed, på hvilken ophænget er smuldret. Da jeg kun gav 150 kroner for den, er det ikke noget jeg orker at gøre en sag ud af.
Nå, men jeg overvejer så hvor vidt det kan betale sig at fikse ophænget. Jeg kan se, at den slags ophæng kan findes meget billigt på ebay, så jeg tænker det er værd at forfølge - om ikke andet, er det en meget sjov øvelse.
Jeg har dog lyttet nærmere, og jeg er i tvivl om enheden er mere død, end bare det smuldrede ophæng. Når jeg skifter på balancen, og dermed får hver enhed til at spille individuelt, er det meget tydeligt at høre en skrattende lyd fra den dårlige enhed. Kan dette skyldes det ødelagte ophæng, eller er der mere galt?
Lægger en video op om lidt, hvor det er rimelig tydeligt at høre problemet.
__________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 Juli 2015 kl. 01:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her en video:
https://youtu.be/sQe3Z9hodVg
Som man kan høre, er dybbassen også markant ringere på den skadede enhed.
|
Til top |
|
|
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 19 Juli 2015 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inden du forsøger en reparation så skal du prøve om du kan skubbe membranen forsigtigt ind(med hånden) uden at den skraber på. Kan du gøre
det så har svingspolen sandsynligvis ikke taget skade, bemærk at du lige skal finde det sted hvor membranen er helt centreret så prøv flere gange.
Når og hvis du bestiller nyt kantophæng, så tjeck også lige den anden enhed, selvom den ser hel ud, kan den også være tæt på at gå i opløsning.
Sørg for at bestille et ophæng som passer 100%, ellers går det ud over performance af enhederne.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 Juli 2015 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det! Det vil jeg forsøge mig med. :)
Yes, jeg tænker også, at man lige så godt kan fikse dem begge på samme tid.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 Juli 2015 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den skraber mega meget på, når jeg trykker membranen ned. Der er vist mulighed for at ramme et sted, hvor den ikke går på, men det føles som om det i så fald har en tolerance på under en millimeter.
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 19 Juli 2015 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan være meget svært at trykke membranen lige ind, hvis kanten er væk. Men hvis du kan spille på dem nu, og de ikke
skraber mod, når du spiller, så er de nu nok OK.
At skifte kanter er en rigtig hyggelig DIY opgave :) Det er ikke svært; men kræver omhu og tid.
Prøv at kontakte audiofriends.nl (http://www.repairyourspeakers.com/index.php?action=home&lan g=EN), der kan du få kanter, lim
og pensler til ganske fornuftige priser.
Der er også deres site en god instruks i hvordan man gør (http://www.repairyourspeakers.com/en/refoaming.pdf).
__________________ "What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
Sendt: 19 Juli 2015 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Prøv at læse Dillen/ Martins indlæg om refoam / DIY-forsøg. - Tryk her.
Jeg havde ellers de bedste intentioner da jeg skrev mit indlæg - "Opdager du dit kantophæng af skum er begyndt at mørnet væk"  __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 Juli 2015 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for info. Jeg er totalt klar på at smide mig ud i en refoaming, men er desværre ret sikker på, at den mørnede enhed har givet op. :/
Overvejer, om man kunne skifte enhederne ud med disse:
http://www.discoworld.dk/product_info.php?products_id=70919
NB: Det er vigtigt for mig at understrege, at denne subwoofers eneste opgave er, at lave noget bund når jeg spiller computer. Det drejer sig ikke om fine hifidyder - det tager det rigtige anlæg sig af. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 337
|
Sendt: 19 Juli 2015 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|