Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 23:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Højtalerstander (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 20 April 2015 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har tænkt mig at kaste mig ud i at lave et sæt standere til mine kommende kompakte højtalere. I den forbindelse vil jeg høre jer ad om I har nogle råd/tips eller ting man skal være opmærksom på når man laver dem?

Min plan er at lave dem i 22mm MDF plader, hvor jeg vil lave en firkantet kasse med en højde på 5cm som bunden. Toppen tænker jeg bare skal være et stykke af MDF'en i passende størrelse, men at stykket i mellem top og bund bliver et firkantet "rør" som også er lavet af MDF. Tanken er så at fylde både bunden og røret op til top pladen med et tungt materiale, eventuelt noget meget finkornet sand. Det er selvfølgelig for at give standeren noget vægt, stabilitet og være så "død" som muligt. Der kommer også spikes under bunden.

Nogen der tænker det er en dum ide, eller har forslag til hvordan jeg kan lave dem bedre/lettere? Alle input er meget velkommen.

Her er en meget hurtig og grov skitse, så I måske bedre forstår hvad det er jeg vil:

Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 20 April 2015 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Har du overvejet, om de skal være justerbare i højden? Diskantens placering i forhold til din lytteposition/siddehøjde kan have ganske stor betydning for lydkvaliteten. Det er ganske sjældent, at man har mulighed for at højdejustere sin siddeposition i forhold til højttaleren - så er det trods alt nemmere den anden vej rundt med en højdejusterbar højttalerstander.

Du kan jo evt. lade dig inspirere af højdejusterbare standere fra fx Reference 3a og Sonus Faber.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 April 2015 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

Var selv ude i overvejelse om at bygge standere. Ville bruge MDF i top og bund og så et/flere sandfyldte rør (ventilation/kloak) sat fast med lange gevindstykker i mellem.

-men ofte kan man få fingre i færdige standere for færre kr. end projektet ville koste og det var sådan det endte for mig.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 21 April 2015 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Dalgas, du har helt ret

DIY-løsningen kan ofte blive dyrere end at købe et færdigt produkt (eller brugt). Charmen ved selv at lave sine egne standere er selvfølgelig udsigten til at slå sig selv over fingrene med en hammer, men først og fremmest muligheden for at skræddersy en stander, der passer til en given højttaler, og som tilfredsstiller hvilken æstetisk sans man nu end måtte have.

Jeg vil dog også mene, at det er noget billigere selv at bygge en stander i ædeltræ a la Sonus Fabers højdejusterbare stander til Electa Amator MKII end at købe det færdige produkt ... med mindre den kan findes brugt til en fornuftig pris ...

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2015 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Analogueman: Jo justerbar højde kunne da være en lækker detalje, men jeg ved bare ikke helt hvordan jeg skal lave det uden at det går for meget
ud over stabiliteten? Hvis det skulle laves på samme måde som den Reference 3a som du henviser til, så vil jeg i alt fald ikke kunne fylde det
øverste stykke med sand. Men omvendt, hvis jeg nu limer 2 stykker 22mm MDF plader sammen, så kunne det være at det var stabilt nok?

Dalgas: Jeg regner ikke med at mine behøver være super flotte, jeg vil bare gerne lave så god kontakt mellem højtaler og gulv som muligt. MDF har
jeg liggende, lim, skruer osv skal jeg ud og skaffe til et andet projekt, så det er egentlig kun spikes, spartle, gunder og maling jeg skal ud og købe.
Jeg kan få et sæt ganske fine metal standere til 1500kr, men jeg regner med at kunne lave mine egne for ca 500kr.

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2015 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Nogen bud på om en massiv MDF bundplade (2x25mm limet og skruet sammen) er bedre end en bundplade hvor der er et hulrum som så bliver fyldt
op med sand?
Handler det bare om at lave det så tungt som muligt, eller er der andre faktorer som spiller ind?

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Sendt: 22 April 2015 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

hvorfor ikke bare købe højtaler som ikke har behov for en stander

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2015 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:

Fordi så er de ALT for store til det rum jeg spiller i

Henrik B.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 April 2009
Sendt: 22 April 2015 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Husk at lave et "rør" op gennem standerne, således at du kan trække kablerne skjult.

M.h.t. højdejusterbar, så kan du jo vælge at lave spikes med langt gevind - så kan højde justeres via spikes'ne.

M.v.h.
Til top Vis Henrik B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik B. Besøg Henrik B.'s Websted

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2015 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

Wega skrev:
lille_smed skrev:

Fordi så er de ALT for store til det rum jeg spiller i

hvor stort er dit rum da

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2015 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

Henrik B: Gode tips, havde egentlig glemt det med at skjule kablet, så det skal jeg da se om ikke jeg kan få intrigeret.

lille_smed: Ca 16 m2

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2015 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

til 16 m2.. skulle det da fint kunne lade sig gøre med en større højtaler .. jeg har selv kun 15 i mit rum .. til mine magnepan .. ikke optimalt spiller ok

pas på ikke at købe for små højtaler..

inden du køber og laver en hel masse.. så ud til nogle forhandler og lån højtaler med hjem..

det finde gulvhøjtaler som fint klar sig i mindre rum..

SA gulvhøjtaler går det bedre i mindre rum end i større.. ud og lytte

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2015 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Har haft lånt 4 forskellige sæt med hjem, plus at jeg havde mine tidligere Klipsch gulvhøjtalere med i lytterummet, så jeg har fået hørt lidt forskelligt
dernede :) Men tak for dit input.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Sendt: 23 April 2015 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Tja... Jeg har også standerhøjttalere.... Men dem jeg har nu, står også på en fod, måske du skulle prøve det samme og få en oplevelse, der siger
spar 2

B&W DM 6, eller den gravide pingvin...

Med venlig hilsen
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2015 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Så er der lavet tegner så jeg har mål til at save efter. Lavede nogle ændringer da jeg gerne vil have en større og tungere base.

Højden bliver ca 72cm alt efter hvor meget spikes går igennem mit gulvtæppe. Øverste kant på højtaleren kommer op i ca 110cm højde og
midtpunkt mellem diskant og bas/mellemtone er i ca 100cm højde. Har desværre ikke målene på højtaleren så disse tal er ikke helt præcise
desværre.
De bliver tunge som jeg ved ikke hvad, for der er plads til sand både i basen og hele stykket mellem base og top plade.

Håber jeg kan komme i gang med at lave dem på Lørdag

Henrik B.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 April 2009
Sendt: 24 April 2015 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Og du fik lavet skjult kabelføring?

Med så tyk en base, kan du jo vælge at lave et hul nedefra og næsten op gennem basen, og så montere et gevind deri. Derved vil du kunne få en spike/højderegulering svarende til næsten hele tykkelsen på basen.

M.v.h.
Til top Vis Henrik B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik B. Besøg Henrik B.'s Websted

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2015 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Hej igen Henrik

Nej jeg må indrømme efter at have kigge på det, så tror jeg at skjult kabelføring ikke kommer med. Det var der flere årsager til:

1: Jeg vil gerne have så meget sand som muligt i standerne, så de kan blive så tunge som muligt, og pladsen kabelføring vil tage vil jeg hellere
bruge på sandet.
2: Jeg har ikke helt kunne komme på en fornuftig og pladsbesparende måde (Jævnfør #1) at få lavet kabelføringen, uden at konstruktionen bliver
væsentlig mere avanceret at lave. Jeg er desværre ikke tømre, så det skal være nogenlunde simpelt
3: Jeg tilslutter jævnligt andre højtalere, så jeg ved ikke helt om det er besværet værd at skulle have kablet ind og ud af standeren hver gang.
4: Mit setup står i mit lytterum/"mandeværelse", så det gør ikke noget at kablerne kan ses, standerne er ikke afhængige af en høj WAF

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2015 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Hov glemte lige at skrive at jeg følger din ide omkring at skjule spikes oppe i foden, for som du skriver, så er der jo rigelig med plads til det.

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2015 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Så blev de færdige, med undtagelse af maling. 14Kg pr stk, skulle nok kunne give stabilitet til mine højtalere

De blev ikke så pæne som jeg havde håbet, men jeg har heller ikke ret meget erfaring med at arbejde med træ, så med det i mente er jeg faktisk
ok tilfreds med resultatet. Til gengæld har jeg lært rigtig meget af processen, hvilket i sig selv har været det hele værd.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes