Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 20:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Diy uden jord? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2015 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Jeg er en del på Diyaudio og her er mange gode guides, når man bygger elektronik. Men, som oftest kræves at man bruger jord, og det anbefales at holde sig helt fra at lave forstærkere uden "safety earth". Der findes dobbelt isoleret teknik - men i her siger eksperterne at det kun er noget for eksperter og at vi amatører skal holde os fra det.

Men, vi bor jo i Danmark hvor en jordforbindelse er svær at finde. Hvad gør I?

New Class D har gode vejledninger og det har LC audio også. Men jeg søger en lidt mere generelt beskrivelse om hvordan vi danskere bør gøre.

Jeg håber I vil give jeres bud og gerne med gode forklaringer og tegninger eller billeder.

Der skal måske ses på en beskrivelse for

Rørforstærkere
    [LIST=2][/LIST=2] Klasse AB forstærkere
    [LIST=3][/LIST=3] Klasse D forstærkere hvor højttaler minus ikke kan kobles sammen og ikke kan føres til stel
    Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kaj.
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
    Lokalitet: Aalborg
    Sendt: 24 Februar 2015 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Diyaudio har hjemsted, hvor elinstallationer er indrettet anderledes end i Danmark. Derfor lægges der vægt på jord og ekstra sikkerhed i den sammenhæng.

Du skal sikre dig at ingen kan komme i kontakt med dele som kan give stød ved berøring. Apparaterne skal kunne tåle mekaniske påvirkninger - fald fra specifikke højder, fysisk tryk på kabinetdele og lignende - uden at det giver anledning til fare for anvendelsen. Jeg kender ikke de nuværende specifikke krav. Der er sket en række ændringer siden jeg for 40 år siden fik tilsendt DEMKO oversigten over kravene. Gennemlæsning af den kunne tage modet fra enhver iværksætter. Der må være forumdeltagere som kan bidrage med de nyeste krav.

Meget afhænger således af dine hensigter med projekterne. Google is your friend! Du kan finde et utal af diagrammer og ideer af bygge videre på. Jeg har fundet et par konkrete ideer til klasse AB. Klasse D holder jeg foreløbig fingrene fra. Du taler om klasse D hvor to kanalers minus ikke kan kobles sammen. Det er der intet hinder for MED MINDRE der er tale om to forstærkerkredsløb som er brokoblet, så går den ikke, men det må du heller ikke med en Klasse AB forstærker i samme konfiguration.

https://bgaudioclub.org/gallery/albums/userpics/10007/lme498 10_last.GIF
    http://www.tasel.net/images/1500W-Power-Amplifier-Circuit-Di agram.jpg
    Udkast og forklaring til strømforsyning http://www.ti.com/lit/an/snaa057b/snaa057b.pdf
    Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Kjeldsen
    Branchemedlem
    Branchemedlem
    Kjeldsens forbindelser

Sendt: 24 Februar 2015 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Mange tak. Jeg vil gå igang med at læse.

Jeg har skam googlet og de bedste vejledninger er LC audios og New class D byggebøgerne

BCD byggebog

LC audio

Vi bygger jo ofte løs, uden at tænke på sikkerheden. Jeg har altid fulgt byggebøgerne til det jeg har bygget. Men de
    udenlandske forstærkermoduler er sjældent helt gode, og kan i nogle tilfælde mangle helt.

Jeg vil gerne tilbyde moduler i min lille biks, men jeg vil ikke sælge noget uden god vejledning og uden jeg selv har afprøvet
    i praksis. Jeg har skam en lille elektronikbaggrund fra teknisk skole i struer og et par semestre på ingeniørhøjskolen i Århus.
    Men det er mange år siden, så jeg skal lige have en catch up på især de praktiske løsninger.

Jeg ved at ledninger til trafo skal være dobbeltisoleret og skal kunne tåle at der trækkes i ledning. Hvis et kabel skulle briste,
    må der ikke være mulighed for kontakt med kabinet. Så helt overordnet ingen elektrisk kontakt på forsyning må være
    synlige (mao skal være isolerede). Her ses ofte at kabler blot er loddet på IEC brønden og efterlades blottede.

miki
    Lukket konto
    Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 12 Juli 2004
    Lokalitet: Vestsjælland
    Sendt: 26 Februar 2015 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal bygge effektforstærker så synes jeg det er en god ide at sikre denne termisk. Synes det er sjældent man ser dette
    implementeret i DIY konstruktioner.
    Man kan få færdige print med softstart og termistorer til at sikre sin forstærker og dennes omgivelser.
    Til top Vis miki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miki

Kjeldsen
    Branchemedlem
    Branchemedlem
    Kjeldsens forbindelser

Sendt: 26 Februar 2015 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Softstart ses ofte, men kun på større effekttrin. På mere almindelige størrelse med 200-300 VA trafoer er det vel ikke
    nødvendigt.

Måske er jeg anderledes, men har skam i gamle dage haft både softstart og termistor. Moderne klasse D moduler har ofte alle
    disse sikringskredsløb indbygget.

miki
    Lukket konto
    Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 12 Juli 2004
    Lokalitet: Vestsjælland
    Sendt: 26 Februar 2015 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Godt er du er opmærksom på det.
    Til top Vis miki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miki

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
    Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
    Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
    Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
    Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
    Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
    Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes