Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 00:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Klasse D output forvirring (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Februar 2015 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Mange klasse D forstærkere opgives med 10% forvrænging og<1% forvrænging.

NXPTDA8950th

Som det ses i databladet opgives for denne chip 10% og 0,5%. Jeg går efter de 0,5%, men det jeg ikke forstår er at der er forskellig effekt med samme Vp på +/- 37 Volt. Dvs 100 Watt ved 0,5% og 150 watt ved 10% forvrængning.

Fås den store effekt med høj forvrængning ved at øge indganssignalet eller sker der noget hokus pokus?

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 10 Februar 2015 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Jeg tror figur 11 forklarer situationen. Den større effekt afføder en større forvrængning og dette opnås, som du selv er inde på ved at øge indgangssignalet.
Forstærkeren har et fast gain og du kan derfor betragte hele grafen som THD+støj som funktion af indgangssignal ved +-35V forsyning i en 4 Ohms belastning per kanal.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Februar 2015 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Mange tak. Jeg ser mange bruger 300 VA trafo, inkl mig selv da jeg er blevet anbefalet dette. Jeg kan dog ikke se at 200 VA ikke skulle være fint. Til 8 ohm belastning burde det være ok, og måske lige til det tynde øl ved 4 ohm.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 10 Februar 2015 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Jeg ville heller ikke have noget problem med at anvende en 2 X 25VAC, 200VA trafo til musiksignaler i en nominel 8 Ohms impedans med denne forstærker, men jeg ville lige studere impedanskurven for den tænkte højttaler først. Hvis der er virkelig dybe dyk i den øvre bas, så ville jeg måske overveje en lidt større. Men de skulle virkelig være dybe.

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Marts 2015 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Transformatorens effekt er opgivet ud fra hvor varm den kan tåle at blive. En 200 VA trafo kan sagtens afgive mere effekt kortvarigt, fordi det tager
en rum tid for den at varme op. Derfor vil det gå fint at bruge en mindre trafo. Et musiksignal på 100 Watt bruger i gennemsnit en 40 VA, så det må
være minimum ud fra en termisk betragtning. Forstærkeren vil stadig afgive 100 Watt RMS når musikken spiller, selvom trafoen kun er på 40 VA.
(Man udnyter trafoens høje peak effekt, og der er jo ikke ret meget tab i klasse D).

Rent lydmæssigt er der dog fordele ved at bruge en større trafo til klasse D. Mellemtonen og diskanten bliver mere afslappet hvis man bruger en
trafo der er x 2 overdimensioneret, så i det her tilfælde 4-500 VA.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes