Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 21:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Intern kabling i forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 05 Oktober 2014 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Hej der ude.

Jeg har for et par år siden renoveret min gode gamle SAE effektforstærker. fra top til tå, dvs. kun køleplader, kabinet, printplader og trafo står tilbage, ALT andet er skiftet. For at den skulle kunne holde et liv til. Da den runder de 35 år. Men er jo så kun 2 år indvendig nu.

Jeg fik så efter laaang tid fremskaffet manualen til den.

Deri stod der noget som jeg faktisk blev lidt overrasket over, altså noget jeg ikke var klar over. Eller noget der måske ikke har nogen betydning i mit tilfælde? - Det drejer sig om at jeg jo har udskiftet ALLE kabler i forstærkeren også, da de jo med tiden kan irre og skabe dårlige forbindelser etc..

Der står så dette i manualen:

Conventional amplifiers rely on "artificial" methods of damping, generated within the amplifier's negative feedback loop. Such damping is both level and frequency dependent and, therefore, is virtually non-existent at frequency extremes and high signal levels. The amp loses control of the loudspeaker and resulting sound is no longer accurate. This "natural" form of damping is present in the amplifier and is actually the internal resistance (impedance) of the amp itself, determined by the size and quality of the internal wiring and power supply. The amp remains stable even under complex loads and is not dependent upon level of frequency, thus, there is a system of Natural Damping achieved across the entire audio bandwidth.

Betyder det så lige, at hvis vi kigger nærmere på denne her sætning: "determined by the size and quality of the internal wiring"

- At jeg lige har f**ket op i hele forstærkerens egenskaber ved at skifte kablerne? - Uden egentlig at tage højde for noget, ud over at de er ca. lige så tykke som før.
Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 05 Oktober 2014 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart har du ikke gjort noget, du ikke burde gøre.....efter min mening. Har de samme længde også eller kortere bør det da ikke have nogen betydning. Mange af de komponenter du også har skiftet, har da bedre egenskaber end før. Det, der kan være et problem, kan jo være, at du måske er gået fra et snoet/flette kabel til et mere normalt flerkoret type. Dette kan måske godt betyde noget.  

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2014 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Hmm, det gjorde det ikke mindre bekymrende for mig.

For kablerne har jeg bare købt i samme kvadrat, uden andre matchende egenskaber til de gamle kabler. Og de er nemlig som du siger i mindre individuelle ledere indeni. Dem som var i forstærkeren var af færre men en del kraftigere individuelle leder, som også gjorde kablerne ret stive og hårde.

Og de er tilmed ikke i samme længde mere, da jeg har modificeret forbindelserne med kablerne, fra at de før bare blev loddet i printet, så har jeg gjort meget arbejde ud af at lave skruer i printet så man med en møtrik kunne spænde kablerne godt fast på printet, som jeg læste et sted, var en særdeles god måde at gøre det på.

Så alt i alt, har jeg faktisk ændret en del, som jo så må være den interne impedans.

Ved ikke rigtig hvad jeg skal synes efter det her.

Men vil nok aldrig finde ud af det... Da man ikke bare lige finder en original SAE nu om dage. Og kan ikke huske lyden længere fra den originale stand. Fordi jeg mere eller mindre renoverede den lige da jeg fik den, da det ligesom var et must som bare skulle gøres når den var nået så langt op i årende.
Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 06 Oktober 2014 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Hvis den nu ikke bliver varmere i tomgang eller i drift end før du gik om bord i den, så må man da formode, at der ikke er nogen problemer. Men hvordan spiller den nu......kører den.....tænder den som den plejer?

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 07 Oktober 2014 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Hmm. Det lyder som om, de har brugt de interne kabler som filter for "ultrasonic resonance" Dvs. filter for at undgå HF resonans. (selvsving). Selvfølgelig ikke noget som kan høres, men kan dræne forstærkeren for energi.
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2014 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Hvis den nu ikke bliver varmere i tomgang eller i drift end før du gik om bord i den, så må man da formode, at der ikke er nogen problemer. Men hvordan spiller den nu......kører den.....tænder den som den plejer?

Altså, jeg husker ikke så meget fra før. Da jeg mere eller mindre gik i gang da jeg fik den.

Lyden er helt formidabelt, Og den fungere faktisk super godt. Men bassen er dog lidt tam, men mellemtone og diskant, er som jeg aldrig har hørt før. Det er virkelig veldefineret og lyde kommer til udtryk som jeg ikke har bemærket før ved andre forstærkere.

Jeg har efterhånden sat den op imod en del forstærkere, såsom: NAD M3, NAD 218THX, Vincent SP-991+, Vincent SP-993, Harman Kardon HK990, Pioneer M90a, Pioneer A-91D, ROTEL RB-1090 og lidt andre små forstærkere.

Og den kan bare noget fra ca. 300Hz og op efter, som ingen af de nævnte kan.

Men som nævnt tidligere, er bassen lidt flad. Ved ikke om der bare ikke var specielt fokus på det da den blev lavet. Eller om det faktisk er det med de interne ledninger der er med til at få bassen til at være mere dynamisk. For det synes jeg ikke specielt den er.

Bassen er da blød, behagelig, og tung. Men nu er jeg mere til bass der river i enhederne og virkelig laver det der "attack" fornemmelse med bassen og der er den slet ikke. Der er fx NAD M3 og Vincent SP-991+ meget mere dynamisk i det område.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes