Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 23:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Rca og ht terminaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 14 August 2014 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Man roder lidt med at makke en rørforstærker sammen. Ambitionerne går på at den helst sku blive god, rigtig god!.

Højttaler og RCA terminaler er købt på ebay. Højttalerterminalerne (WBT-style) var temmelig lange, så der blev savet et par
centimeter af. Til min overraskelse var de ikke af kobber, men af en meget sølvagtig messing - eller hvad det nu er.

Hmmm - er vi mange der overser terminalerne i vores Hifi. Jeg mener, man køber gladeligt et eller andet kabel til
hundrede/tusindvis af kroner - og ved rigtig meget HiFi tror jeg man stikker det i en bøsning til 10 kr.

Hvor meget betyder det - er der nogen der har erfaringer. Umiddelbart virker det ikke som om messing er et højt skattet
materiale i forbindelse med lyd ...

Bør jeg brænde et par tusinde af på stik, nu jeg er i gang?

Bud på gode og (nogenlunde) billige RCA og højttalerterminaler ønskes !
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 August 2014 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Hej KOFS.
Det er helt rigtigt, de fleste terminaler er ikke lavet af kobber, men af messing, da det er nemt at dreje, er mekanisk stabilt
og ser pænt ud. 'Forgulet', som en af mine venner kalder det, i modsætning til forgyldte.

Jeg har rigtig positive erfaringer med Eichmanns produkter, jeg oplever at de virkelig fjerner et lag 'grums' fra gengivelsen.

RCA bøsninger: Phono Pods

RCA stik: Bullet plugs

Højttalerterminaler: Cable Pods

De fåes forskellige steder i EU. De er ikke helt billige, men billigere end WBT (WBT nextGen kom vist i øvrigt efter Eichmanns
Bulletplug).

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 14 August 2014 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Ja, Eichmanns er fine, men bemærk, at Keith Eichmann har oprettet et nyt firma (KLE Innovations), hvor han til lejligheden har designet nye RCA-stik (der sikkert er en forbedret udgave af Bullet Plugs).

http://kleinnovations.com/

Jeg har benyttet (og benytter) Eichmanns forskellige produkter. Jeg vil sige, at RCA-stikkene (Bullet Plugs) kan være lidt følsomme at lodde. Hvis man varmer for meget med loddekolben, så smelter den omgivende plast, så man skal ikke fedte for meget. RCA-bøsningerne (Phono Pods) er til gengæld mega solidt forarbejdede, og da de monteres bagfra med omløberen yderst, så er fordelen ved dem, at man kan ilodde kabler, før bøsningerne monteres, og så slipper man for at sidde og fedte med at lodde kabler indvendigt på bagsiden af et kabinet, hvor pladsen kan være trang.

Jeg har desuden oplevet, at andre har flækket en Bullet Plug, hvis de har benyttet lidt for meget fysisk råstyrke ved isætning eller udtagning. De er ikke decideret skrøbelige, men almindelig forsigtighed ved isætning/udtagning bør man udvise.

Jeg benytter også WBT's stik og bøsninger. Jeg har ikke foretaget direkte lydmæssige sammenligninger, så har svært ved at sige noget om eventuelle lydmæssige forskelle. Jeg må dog sige, at kvaliteten på WBT er høj, men jeg synes måske ikke, at den svarer til det fysiske kvalitetsindtryk - jeg finder dem altså kort sagt lidt for dyre
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 August 2014 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Hej KOFS

Hvad med nogen der er lavet med naturmaterialer som isolator, og forgyldt kobber som leder?

NAMOO

"Simple but special"     
Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 14 August 2014 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Jeg tror - til de helt absurde priser - at jeg vil dreje/fræse nogen selv!

Der er vel for maksimalt 75 kr. i materialer. Det vil nok tage mig nogle timer, men set i lyset af besparelsen ved lidt gør-det-selv-arbejde kan jeg vist
hente en udmærket timeløn

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 August 2014 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

KOFS skrev:

Hmmm - er vi mange der overser terminalerne i vores Hifi. Jeg mener, man køber gladeligt et eller andet kabel til
hundrede/tusindvis af kroner - og ved rigtig meget HiFi tror jeg man stikker det i en bøsning til 10 kr.

Hvor meget betyder det - er der nogen der har erfaringer. Umiddelbart virker det ikke som om messing er et højt skattet
materiale i forbindelse med lyd ...

Uden at dykke ned i en kabeldebat så fokusere jeg selv mere på stik end kabler.

For det er jo netop ved stikkene at kontakten er vigtig, og der kan være overgang mellem to forskellige materialer.

Sat lidt på spidsen kunne en god vibrationsdæmpning af stikkene også være en god ide, så små trafo-vibrationer fra apparatet ikke forplanter sig i stikkene, som så står og bevæger to overflader mod hinanden.

Uanset hvor hårdt man spænder to flader mod hinanden, så kan der være ujævnheder mellem de to flader.

Spændende emne, og et som jeg elsker at nørde med - både teoretisk og i praksis.

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 August 2014 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Har det lidt dårligt med WBT/Eichmann priserne.

Hva med dem Her

og

dem Her

Nogen erfaringer/meninger ?
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 14 August 2014 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at have læst en "anmeldelse" et sted på et hifi-forum, hvor det blev tilkendegivet, at de skulle lyde ganske gyseligt. Men det er muligvis
blot en enkelt negativ stemme blandt mange positive?

Jeg har ikke selv erfaringer med produkterne.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes