Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 10:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Basport str./frekvens? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nicholas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 10 August 2014 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Hej alle. Jeg er ved at bygge mine første DIY 2-vejs højtalere, nemlig disse; http://www.rabu-acoustics.dk/index.php?
route=product/product&path=62&product_id=296

Jeg har ændret i designet da jeg gerne ville have mindre baffel og skrå kanter(dvs højtaleren hælder små 20 grader. Har
dog stadig beholdt standard litermål.
Desuden betrækkes hele kabinettet med uld og kommer op på nogle hjemmelavede standerben (billeder skal nok komme op
når projektet er helt færdigt :)

Nå men nok om det, jeg har fået bygget kabinet, delefilter osv færdigt og er igang med teste.
Og hold da helt op de spiller godt som de er uden yderligere justeringer.(Spiller dem versus mine B&W 685 og synes stereo
perspektiv og deltaljegrad er langt bedre i mine DIY, så det er jo positivt.

Dog undrede en lille ting mig da jeg prøvede at køre mine settings igennem Loudspeaker lab softwaren. (obs. se vedhæftet
tegning), bør jeg være bekymret for det lille boost ved 60 hz? og er det mig eller er Bass-port diameteren ikke lidt stor ?
Og ligger port frekvensen ikke lidt højt i frekvensområdet(51hz?)
Jeg overvejede i hvert fald lidt ideen om at påsætte en port på 3,8cm i diameter, på den måde kan jeg nemlig få både
længde på porten ned og frekvensen, så den lå evt. ved 40 hz. Eller ville der ikke være nogen ide i dette, er der virkelig en
mening med at ha' så stor en diameter og længde på røret + en fs ved 51hz?

Ved godt at i nok ikke kan svare på alle mine skæve spørgsmål men bare jeg kan få svar på lidt af det ville være dejligt :-)

Fortsat god søndag.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 August 2014 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Synes det er interessant at du har ændret på kabinet-konstruktionen uden at ændre delefilteret, og umiddelbart stadig fået et
hæderligt resultat ud af det :) Kunne være spændende at se nogle målinger på højttaleren.

Jeg ser frem til billeder :)

mht. hævet ved de 60hz, så kan det måske hjælpe til at give et falsk indtryk af god bas-formåen. Ikke at dette er en dårlig
ting, måske i manges ører tværtimod. Men altid spændende at eksperimentere :)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 August 2014 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Det program jeg sværger til vedr. basrefleks (Unibox) vil med det lille "boost" du har samtidig vise at dit stepresponse
sandsynligvis vil være lidt "uroligt". Afstemmer du derimod dit reflekssystem lidt lavere, som du nævner ved de 40Hz, vil
outputtet falde en anelse, dvs din ht er ikke lineær ned til 40Hz.

Det gør dog ikke så meget da der er generelt hjælp fra dit rum. Dit stepresponse/eftersving vil iøvrigt blive bedre.

Jo større diameter på basporten jo lavere hastighed på luften. Dette er ønskværdigt da det ellers kan "larme" (portstøj). Din
port skal gøres længere for at afstemme lavere i frekvensområdet, hvis du bibeholder diameteren på røret.

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 11 August 2014 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig i det Flemming skriver...

Jeg vil tilføje at det mad bas er lidt en smagssag. Flere fabrikater gør det at de designer basresponsen men en lille "pukkel"
centreret omkring 60-80 Hz. Det er op til den enkelte lytter at bedømme om det passer til ens smag. Jeg er personligt nok mere
tilhænger af det end fuldstændig lineær respons, der kan lyde lidt kedeligt.

Prøv dig frem! SB laver noget der fungerer, og til en yderst billig mønt!   

Nicholas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2014 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Mange tak for de fine svar det gav mig da lidt mere indblik :-)
Må lige undersøge unibox lidt nærmere :-) , troede faktisk man skulle holde sig indenfor bassens frekvensrespons, men der kan man bare se :)
Og ja glæder mig også til at ligge billeder og tegninger op, ved i om der er nogen der villle være behjælpelige med målinger i kbh området ?

Ja er også enig i at det er en smagssag til en hvis grænse selvfølgelig.

Jeg laver selv musik og har lyttet en del til mine egne numre (elektronisk musik) og synes måske bassen ved, ja umiddelbart de 60-80 hz er lidt
luftigt, men ved ikke om det bare er forestillinger. Da mit hovedet lidt er skruet sådan sammen, at jeg tænker en mindre portdiameter ville give en
strammere bass. På den anden side kan jeg dog godt lide ideen om at have en mere "naturlig" gengivelse :)

Men så igen det kan jo også bare være "rummet" det spiller mere med, da porten på disse sidder på bagsiden. Men det må jeg leve med :)

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 August 2014 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Sommetider kan et lille boost i den øvre bas være en fordel, da det i nogen grad kan kompensere for det faktum, at højtalere til hjemmebrug ikke spiller ved de lydtryk, som der opleves live. Det lille boost giver fornemmelsen af en fysisk større lyd
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 August 2014 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hvis du betrækker kabinettet med uld på den udvendige side, skal du være opmærksom på, at du fjerner en del diffraktion er fra kabinet hovedfladen
= mørkere lyd.

Nicholas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2014 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Hej Kim, selve enhederne bliver ikke betrukket, de kommer til at være til frit udsyn. Desuden er ulden under 1 mm tyk, er du sikker på at dette
kommer til at have en effekt? Original højtaleren er jo desuden bygget til at have et stoffilter til at påsætte på baflen

Kim skrev:
Hvis du betrækker kabinettet med uld på den udvendige side, skal du være opmærksom på, at du fjerner en del diffraktion er fra
kabinet hovedfladen
= mørkere lyd.

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2014 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Alt på kabinettes udvendige side har betydning for lyden, også på bagsiden, så-ja.
Du får en anden overflade, der adsorberer de højere toner-modsat den glatte overflade der forstærker dem. Lige præcis hvilke toner og hvor meget,
kan jeg ikke oplyse, da jeg ikke har målt på sådan en oveflade.....måske du kan lide lyden.
Hvis dit rum er forholdsvis udkæmpet, kan det måske passe godt sammen.... Men prøv begge dele og vælg den løsning der passer dig bedst !

Nicholas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2014 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Okay vil jeg lige prøve at vurdere så, når jeg får lavet den første.

Nu har jeg haft mulighed for at spille godt igennem og er desværre ikke helt tilfreds med lydstyrken, diskanten kører fint der ud af men bassen
begynder at brokke sig når jeg kommer op i lydstyrke og begynder at rasle i lyden :( er der noget jeg kan ha gjort galt? Gætter umiddelbart på at det
er ved omkring de 60 watt, de er sluttet til en nad t753 forstærker der leverer 110 rms watt pr. Kanal i stereo.
Når keg kigger i databladet for enhederne går bass enheden også kun til 60 watt hvor imod diskanten klarer 120watt.

http://www.sbacoustics.com/index.php/products/midwoofers/6-s b17nrxc35-4/

http://www.sbacoustics.com/index.php/products/tweeters/sb26s tac-c000-4/

Er det her fejlen ligger, har bassen simpelthen for lav power handling eller kan det være mig der har kvajet mig gevaldigt?

Jeg valgte dette eka kit grundet gode anmeldelser både af kittet og af rabu, men må nok erkende at jeg er en smule skuffet over lydstyrken i disse
eka, og ja jeg ved godt jeg har lavet en lille bitte smule om i designet, men det er minimalt og uanset hvad burde enhederne vel ku klare samme
lydtryk uanset om de sidder i kabinet eller ej?

Håber i vil hjælpe en fortvivlet nybegynder igen :)

Nicholas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2014 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

En ting til.
Har lige haft en tone generator sat til og bassenheden står og hopper voldsomt når jeg sender 10 hz afsted. Burde filteret ikke have sorteret de helt
lave frekvenser fra, jeg kunne forestille mig at det var her en del af problemet lå nemlig, er det muligt at lave eller købe et lowcut filter så man ikke
får disse ligegyldige frekvenser med?

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2014 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Under portens resonansfrekvens må du ikke som sådan tilføre frekvenser. Dvs er den afstemt til 40Hz skal du have noget
filtrering under de 40Hz vel noget med 12dB/okt. Ellers lad være med at introducere musik med info i det område når du vil
hamre 60W afsted!

Hvis du har afstemt til 60Hz skal filteret byde ind lidt længere oppe!

Men skal du spille højt er der kun membran areal til at hjælpe dig!

Nicholas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2014 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Problemet er at basskicket i elektronisk musik typisk ligger dernede omkring.
Men er det ikke muligt at lave et lowcut filter man kan lodde ind i starten af filtret til at sørge for at frekevenser under 40hz
slet ikke kommer med? Jeg havde egentlig regnet med at det var bygget med i det for-designet filter der var lavet. For det
virker forkert for mig, at deroverhovedet kommer noget igennem når man spiller en tone på 10hz.

Jeg ved heller ikke om det er 60W, det var lidt et skud i tågen, min fors. er på 110watt og problemet opstår når jeg skruer
lidt under 3/4 op.

Synes bare det virker underligt, at mine EKA højtalere her står af så lang tid før mine B&W 685.

Flemming Skov skrev:
Under portens resonansfrekvens må du ikke som sådan tilføre frekvenser. Dvs er den afstemt til
40Hz skal du have noget
filtrering under de 40Hz vel noget med 12dB/okt. Ellers lad være med at introducere musik med info i det område når du vil
hamre 60W afsted!

Hvis du har afstemt til 60Hz skal filteret byde ind lidt længere oppe!

Men skal du spille højt er der kun membran areal til at hjælpe dig!

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 August 2014 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Den eneste måde at lave et subfilter på i passive filtre er store kondensatorer - men de forringer lyden og er ikke effektive nok m.h.t. selve filtreringen. Eneste fornuftige løsning er et filter før højtaleren, typisk mellem for- og udgangsforstærker - helst 18 dB/okt. el. mere, og med den relevante skærefrekvens.

Pas på med at forlange for høje lydtryk af små højtalere - de er ikke egnede til party/disko lydtryk.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Nicholas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2014 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Den eneste måde at lave et subfilter på i passive filtre er store kondensatorer - men de forringer lyden og
er ikke effektive nok m.h.t. selve filtreringen. Eneste fornuftige løsning er et filter før højtaleren, typisk mellem for- og udgangsforstærker - helst 18
dB/okt. el. mere, og med den relevante skærefrekvens.Pas på med at forlange for høje lydtryk af små højtalere - de er ikke egnede til party/disko
lydtryk.

Takker igen for respons :-)

Synes bare det virker så underligt at de ikke kan spille nær så højt spm mine b&w 685 så prøver at finde frem til om det kan være mig der har begået
en nybegynderfejl, har du nogen ide til hvad man typisk Kan gøre galt?
Lige nu står de i et rum på 20 kvm og kan spille det op nogenlunde, men i et niveau hvor du stadig kan tale sammen hvis du snakker højt. Det er
bestemt ikke diskoteks niveau.

Bør jeg prøve at købe dele til et nyt delefiltre og lodde sammen og/eller sætte en anden midrange enhed i for at teste om den står af lige så tidligt?

Er der nogen fejl man kan lave som kan hæmme enhedens smertegrænsen ?

Hjælp efterspørges meget hæftigt :-)

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2014 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

10Hz kan du ikke forlange af den lille enhed, så skal du op i en meget større højttaler.
Lowcut kan kun gøres med elektronisk filter. Der plejer ikke at være problemer med små højttalere, hvis man tilfører et alm. musik signal.
Enheden har en følsomhed på 92dB i 4 ohm, måske du spiller højere med Eka end med B&W- Hvad er følsomheden for B&W ?

Og uddyb venligst raslelyden!

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2014 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Dine B&W kan have en yderligere fordel i at have en antydningsvis større membran. Ved godt det er en halv " men alligevel :-)

Nicholas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2014 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Hej Kim forlanger bestemt heller ikke at den skal kunne spille 10hz, jeg gav den bare et signal fra en tone generator på 10hz og så stod membranen
og hoppede helt vildt, det var blot det jeg syntes virkede forkert da jeg faktisk troede at delefiltret ville have sorteret væk.

Ved desværre ikke hvad følsomheden er på b&w'erne har ikke kunne finde specs på enhederne :(

Hvad mener du med at jeg spiller højere? Det siger mit øre mig i hvert fald ikke. Umiddelbart virker det som om , allerede ved lavere volume at
eka'erne har lavere volume ved spilning på samme niveau fra forstærkeren.

Raslelyden, lyder bare som når en højtaler er ved at brække sig, som om hinden er lige ved hoppe ud. Lidt ligesom hvis du spiller og holder en finger
på støvhætten eller membranen. :-(

Det med den halve tomme kan selvfølgelig godt være, synes bare forskellen er stor i forhold til hvis det skulle være den halve tomme. Eksempelvis
har jeg nogle aktive tannoy med 5" der spiller højere end hvad eka'erne kan klare, dog slet ikke med samme basgengivelse :-)

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 13 August 2014 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Det lyder lidt mystisk og noget er der sikkert galt.

Der burde ikke være den store forskel i følsomhed og hvis der er burde SB'erne spille højere (4 Ohm og 92 dB/w)

Har du prøvet lidt grundlæggende fejlsøgning som at høre om problemerne med raslelydene er ens i begge højttalere?

Prøv at proppe basporten til med skumgummi eller et par (rene) sokker og se om det ændrer noget.

Prøv evt. at spille med basserne alene koblet til forstærkeren uden om filtret for at høre om det kan være der, hunden ligger
begravet. Det må du i øvrigt ikke gøre med diskanterne. Selv om de er rated til højere effekt end basserne, er det en
nominel belastning givet under forudsætning af at diskanterne er behørigt filtreret for det energirige toneområde under
omkring 2 kHz.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 August 2014 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Følsomheden er nogenlunde ens B&W 685 opgives til 87dB spl (2.83V, 1m) og SB EKA til 90dB 1W/1M (hos Solen), EKA er 4Ω og 685 8Ω

Hvilken bas refleks port har du lavet?
SB EKA og Rabu EKA er lidt forskellige SB bruger ø50x125mm og Rabu ø50x180mm, jeg tror at Rabu's er den bedste.
Iøvrigt har Rabu en ekstra korrektion i sit filter.

Når du leger med tone generator så afspil frekvenser du selv kan høre og højttaleren gengive, f.eks sweep fra 20-100Hz.

Jeg vil også gerne se billeder

Mvh

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum