Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 01:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Første rigtige diy projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
andreas903
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Juli 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 31 Juli 2014 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Så er jeg klar til at gå i gang med mit første rigtige DIY projekt. Det vil blive et 2 vejs system, hvor en Bohlender Graebener
NEO3 + En Eton 7-372 Hex b skal supplere hinanden. Valget af enheder er baseret på, at jeg havde enhederne i forvejen.
Dette er første gang jeg selv skal lave et delefilter. Jeg tænker at det skal være et 2. ordens, da jeg har læst mig frem til, at
12db dæmpning beskytter enhederne bedre, og det lyder vel meget rigtigt.
At vælge enhederne, og finde viden om delefilter er jeg altså med på, men står dog stadig overfor et par udfordringer, som
jeg håber i kan hjælpe mig med.

Mit største problem er, at når jeg kigger på andre, som har brugt min omtalte Eton bass/mellemtone, er deres kabinet
størrelser vidt forskellige, hvordan kan det være? Bør jeg f.eks. sige, at jeg vil have et 15ltr. kabinet, og så bare gå igang,
og ''justere'' lyden med mit filter? Eller findes der en måde, hvor jeg kan finde den optimale størrelse til min
bass/mellemtone?

Virkelighed/teori? Har læst meget om delefiltre, og alle steder nævnes det, at når man deler frekvensen, går man på
kompromis. - Derfor bør man måle/beregne sig frem til, hvor man skal dele, for at begge mine enheder yder/lyder bedst.
Jeg har ikke selv noget måleudstyr, så bør jeg bruge en beregner som: http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/XOver/
Og derefter lytte mig frem, evt. lege lidt med udskiftning af modstande, efter højttaleren er komplet, eller hvordan gør i
andre selvbyggere, hvis i ikke ligger inde med måleudstyr?

- For mig gælder det, at det skal lyde godt, det er ikke vigtigt at kurven er fuldstændig lineær.

Håber i vil hjælpe mig lidt på vej. På forhånd tak :-)

Til top Vis andreas903's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andreas903

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 Juli 2014 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Du kan beregne kabinet volumen via Speakerbuilder PRO og i forummet kan du få ret kompetent hjælp til øvrige aspekter af dit projekt.

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

andreas903
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Juli 2014 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Tak for svar Robert :-)
Vil kigge på Speakerbuilder PRO, det ligner noget der skal bruges noget tid på. Jeg har kigget en del i forskellige foraer, men
synes bare der findes så mange forskellige meninger og svar, eller er det bare mig? Nogle skriver at det er helt ude i hampen
bare at beregne og bygge, mens andre skriver at det teoretisk rigtige, er det rigtige i sidste ende?

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 31 Juli 2014 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Du kommer aldrig helt i mål uden at måle IMO - men du kan måske opnå noget du er tilfreds med. Det er så heller ikke nok kun at måle IMO - der skal også fintunes med ørerne så du får den klangbalance som tilfredsstiller dig.

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

andreas903
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Juli 2014 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Så hvis jeg personligt spørger dig, ville du så foreslå mig at udregne filteret ved hjælp af programmet jeg linkede til, smide det i
min kasse, som jeg har fundet ud af skal være 12,5 liter ca. og derefter indstille kun ved hjælp af mine ører, til jeg er tilfreds?
Har jeg desuden ret i, at en 2 vejs bør deles ved ca. 3khz, hvor bass/mellemtone spiller fra knap 35hz til f.eks. 3100hz, og
diskant fra 3000hz og frit løb op ad, eller er det helt ude i hampen at ''overlappe''?

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Juli 2014 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Jeg ville skære bassen ved 1200 Hz. Der er tit problemer med at lyden bliver lidt højere
lige midt i delefrekvensen, derfor kan det være en idé at skære diskanten en lille smule
højere, måske 14-1500 Hz.

Bare mit forslag. Det ser ud til at din bånddiskant går fint ned til 1 kHz, uden problemer.

En helt anden ting du kunne overveje er at lave en aktiv løsning med to små forstærkere,
f.eks. 50 Watt. Så koster det jo ikke mange basører at lege med delefilteret, da det nu sidder før
forstærkerne, og nye kondensatorer koster en femmer. (God kvalitet).
Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted

andreas903
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Juli 2014 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Okay, så de 200hz mellem 12-1400hz er sådan set ude af billedet rent teoretisk?

Det var da et forslag, men synes det begynder at tage fart så, 2 forstærkere er jo heller ikke gratis :-)

Noget helt andet. Et program hvor jeg kan beregne delefilter og kabinetvolumen i et og samme program - findes det?

Og spørger jeg dumt nu? - Når jeg laver et delefilter i http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/XOver/ synes jeg ligesom
jeg mangler muligheden for at angive hvor langt ned bass/mellemtone må gå, og mangler også muligheden for at smide de
200hz som beskrevet her over væk?

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 31 Juli 2014 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

andreas903 skrev:
Så hvis jeg personligt spørger dig, ville du så foreslå mig at udregne filteret ved hjælp af programmet jeg linkede til, smide det i
min kasse, som jeg har fundet ud af skal være 12,5 liter ca. og derefter indstille kun ved hjælp af mine ører, til jeg er tilfreds?
Har jeg desuden ret i, at en 2 vejs bør deles ved ca. 3khz, hvor bass/mellemtone spiller fra knap 35hz til f.eks. 3100hz, og
diskant fra 3000hz og frit løb op ad, eller er det helt ude i hampen at ''overlappe''?

Jeg tror ikke du kommer "i mål med bare at beregne" og jeg er ikke ligefrem den man skal spørge når det drejer sig om passive filtre - har "kun" kørt aktive siden start 80'erne.

Og delefrekvensen bør nok være over 1,8kHz for at undgå for meget forvrængning - se mere info på BGR hjemmesiden. Jeg vil nok ikke dele meget over 2,5kHz da din Eton 7" vil have begrænset spredning og kan samtidig komme til at lyde lidt lukket - siger min generelle erfaring mig.
Men jeg "plejer" jo også bare at ændre filtring via PC baseret på målinger og trykke "Program" for at se hvad der virker bedst

Mvh. Robert GS

andreas903
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Juli 2014 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Det aktive er jo også en mulighed, synes bare det er lidt mere spændende med passive filtere, og tror, når jeg har lært
kunsten, at det bliver sjovt at bygge :-)

Jeg må indrømme, at jeg ikke har kigget så meget på mine enheders behov, bortset fra bass/mellemtonens volumenbehov. Det
er mit første projekt, og det vigtigste lige nu, er at få helt styr på det delefilterbyggeri. Når jeg forstår det, bør det vel ikke
være så svært at ændre i det :-)

- Jeg siger tak for de gode råd i hvert fald!

andreas903
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Juli 2014 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Og pling, så gik det op for mig hvordan jeg bestemmer øvre og nedre frekvensgrænser takket være
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=1774&zoneid=2 fantastisk artikel ;-)

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 31 Juli 2014 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

andreas903 skrev:
Det aktive er jo også en mulighed, synes bare det er lidt mere spændende med passive filtre, og tror, når jeg har lært
kunsten, at det bliver sjovt at bygge :-)
- Jeg siger tak for de gode råd i hvert fald!

Ja - sådan kan man jo også se på det

andreas903
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Juli 2014 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Hva med lydforskel ved aktiv/passiv deling?

Kan man sammenligne det med rør/transistor/digital forstærker?

Jeg har ikke nogen personlig erfaring med aktiv deling, ved ikke hvad det gør ved lyden :-)

Man skulle vel tro der var forskel, ligesom der forhåbentlig ligger en forskel i f.eks. at bruge mundorf og duelund komponenter,
fremfor en billigere løsning? :-)

Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Juli 2014 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Halløj,

Først og fremmest vil jeg sige at du bare skal bygge og lytte og så tage den derfra. Der er så mange meninger om alting, at det kan være svært at
finde hoved og hale i.

Her kommer et par rå - om de er gode kan du jo selv kommentere på når du har bygget dine højttalere.

1. Læs noget på nettet - der er så mange kilder at det vil være tåbeligt at bringe dem.
2. Sæt dig et mål - altså find ud af hvad det et du vil med dine højttalere. Men det kram du bruger kan du jo ikke lave en full range højttaler der går
liniært til 20 Hz. Men derfor kan det jo godt lyde rigtig godt.
3. Brug de gratis værktøjer der er på nettet og sæt dig "lidt" ind i teorien bagved. En højtaler er ikke nogle enheder i et kabinet, men et samlet
system der kan optimeres i det uendelige.
4. Målinger er godt. Det kan godt være at du, som jeg, er ligeglad med hvordan det vil lyde hjemme hos andre, men der er et stor
optimeringspotentiale ved at benytte måleudstyr. Køb evt. En UMIK mikrofon hos Minidsp.com og download den gratis RoomEQ - så er du igang
5. Lav en prototype - et kabinet i den størrelse som du tror lyder godt og som du kan smide væk når du er færdig. Lav flere - højttalere der er bygget
af dig og mig er kunst. Vi er ikke akustikingeniører - så trial and error er fint nok
6. Og sidst men ikke mindst - nyd rejsen. At lave sine egne højttalere er en rejse der aldrig stopper, hvis man bliver grebet af det
7. Held og lykke til - jeg håber resultatet spiller r..... Ud af bukserne på alt hvad du har hørt før

God byggelyst

Heine
Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont

andreas903
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Juli 2014 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Hej Heine!

I forhold til dine råd, tror jeg at jeg er godt med. Som du skriver, er der så sindssygt mange kilder der ude, og man kan
læse dag og nat om forskellige opbygninger, og læse 246484637 forskellige meninger om hvad der er bedst. Jeg har hele
tiden vidst, at hvad jeg synes lyder bedst, er det bedste, mit problem er bare hvordan jeg nemmest kommer der til ;-)
Jeg vil kigge lidt på måleudstyret, og måske investere i det, nu må vi se om dette projekt ''fanger'' mig.
Der er stadig mange aspekter jeg skal sætte mig ind i, tror jeg, en ting er at sætte højttaleren til at spille foran
målemikrofonen, og se på nogle kurver, men man skal jo også liiige vide hvad man skal pille ved bagefter. Jeg tror jeg
bygger mig et 12,5l kabinet i 22mm MDF, lyddæmper det, smider enhederne i, lodder et 12db filter sammen, efter
udregningerne, og tager den derfra. Måske skal jeg starte med nogle billige komponenter, så det ikke koster en formue at
lege lidt med delefrekvenserne :-)

Jeg siger mange tak.

Ps. Kan slet ikke vente med at komme igang ;-)

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 August 2014 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

andreas903 skrev:

Mit største problem er, at når jeg kigger på andre, som har brugt min omtalte Eton bass/mellemtone, er deres kabinet
størrelser vidt forskellige, hvordan kan det være? Bør jeg f.eks. sige, at jeg vil have et 15ltr. kabinet, og så bare gå igang,
og ''justere'' lyden med mit filter? Eller findes der en måde, hvor jeg kan finde den optimale størrelse til min
bass/mellemtone?

Virkelighed/teori? Har læst meget om delefiltre, og alle steder nævnes det, at når man deler frekvensen, går man på
kompromis. - Derfor bør man måle/beregne sig frem til, hvor man skal dele, for at begge mine enheder yder/lyder bedst.
Jeg har ikke selv noget måleudstyr, så bør jeg bruge en beregner som: http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/XOver/
Og derefter lytte mig frem, evt. lege lidt med udskiftning af modstande, efter højttaleren er komplet, eller hvordan gør i
andre selvbyggere, hvis i ikke ligger inde med måleudstyr?

- For mig gælder det, at det skal lyde godt,

Du skriver ikke hvilken type kabinet du vil have; trykkammer, basreflex eller ?
Mht. kabinet volumen; hvis du vælger basreflex, så byg kasserne lidt større end du tror de skal være, så kan du eksperimentere med at lægge
sandsække i kassen, for at gøre dem mindre - og til slut lime træplader i kabinettet, så du opnår det valgte rumfang.
Såvidt jeg kan se, har de folk, som har stort vol. i kassen, hævet et område i frekvensgangen for bassen indenfor ca. 40 - 60Hz - et mindre vol. vil
lade bassen rulle langsommere/fladere af, og være nemmere at tilpasse lytterummet ( og lyder mere naturligt i mine ører ).

Mht. delefrekvens: Så er det vigtigt at finde det område, hvor diskant og basmellemtone er lige hurtige og har nogenlunde samme
spredningsmønster. Korrekt fase mellem enhederne er også vigtigt. Her er målinger en stor hjælp. Og husk at nye basser skal spilles til, før du kan
regne med lyden......De vil blive blødere med alderen/spilletid.

Mht. delefilter komponenter, jo bedre dele, jo bedre lyd får ud af højttaleren.

At bygge gode højttalere er meget vanskeligt, man kan være heldig eller vænne sig til " l**tet" - alt påvirker lyden !
I sidste ende vil vi alle vælge forkellig lyd, som vores foretrukne...udefra hvad vil er vant til; bl.a. derfor er der så store forskelle på oplysninger vdr.
massernes volumen.

andreas903
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 August 2014 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Ja, det har jeg da helt glemt. Jeg bygger bassrefleks. Har læst at den optimale volume er 12l, mit bliver 12,5 :-)

I første omgang bygger jeg et helt standard 12db filter, da det er mit første, og jeg helst ikke vil lave det alt for indviklet til at
starte med, så kan jeg vel altid bygge lidt til, ikke sandt? :-)

Men god idé med sandsækkene, det vil da helt klart også være en fordel for kabinettet. Jeg gør som jeg beskrev tidligere oppe,
jeg beregner, bygger og lytter resten til, så må vi se hvad det bliver til i sidste enden.

Tak for rådene!

andreas903
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 August 2014 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Et spørgsmål: Er det vigtigt hvilken rækkefølge en serie og parallel forbundet spole sættes i?

andreas903
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 August 2014 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

http://www.samodelka.ru/pictures/data/eton_7_372_32_hex.gif

Her er et billede af min 7'' Etons frekvens respons, så vidt jeg kan se, vil det ikke gøre noget at dele helt oppe ved 3,5-4khz,
eller er jeg helt gal på den?

andreas903
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 August 2014 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

http://www.ktradio.dk/dat/delefilter.asp

Denne side sætter da godt nok også nogle ting lidt i perspektiv, evt. er der andre der også kan bruge den :-)

Enthusiast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2010
Lokalitet: København
Sendt: 02 August 2014 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

andreas903 skrev:
http://www.samodelka.ru/pictures/data/eton_7_372_32_hex.gif

Her er et billede af min 7'' Etons frekvens respons, så vidt jeg kan se, vil det ikke gøre noget at dele helt oppe ved 3,5-4khz,
eller er jeg helt gal på den?

Det der begynder at spille ind ved høje frekvenser er, som Robert GS skriver, begrænsninger i enhedens spredning.
I det data-sheet du linker til er der ingen off-axis frekvensrespons kurver. Enheden spiller pænt og lineært op til 3-4 kHz, hvis du står lige foran den. Flytter du dig eksempelvis lidt til den ene side i forhold til enheden vil de fleste enheder i den størrelse "sprede" de høje frekvenser dårligere. Det ses som dramatiske dyk i frekvensrespons kurverne off-axis. Der kan være dyk på 3-5 dB allerede 30 grader off-axis og det kan sagtens begynde allerede ved 2-2.5 kHz.

Hvis du designer dit filter udelukkende efter en måling taget lige foran enheden - uden at tage højde for spredningskarakteristikken - kan du ende med en højttaler der kun lyder godt, hvis du sidder lige foran den.
Lytter du fra "skæve" vinkler, vil højttaleren have et frekvensdyk i og omkring delefrekvensen og dermed lyde markant anderledes.
Dermed får du en højttaler du er nødt til at "toe-in" til din lytte position - og den vil nok blive lidt kedelig at lytte til alle andre steder i dit lytterum.
Til top Vis Enthusiast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Enthusiast

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes