Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 23:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Compliance!? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 11 Juni 2014 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Hej Folkens

Er der nogen herinde som har en rigtigt god forklaring eller tabel hvor mange kan se hvad de forskellige "termer" eller målinger omkring en pick ups compliance!?

Lad os tage et eks.

Compliance, dynamic, lateral 15 µm/mN(Ortofon Rondo bronze) ..... hvad HZ, er det målt ved 10HZ eller 100HZ? og er det så det samme som 15 x 10-6cm/dyne eller?

Kan se nogle steder på nettet skriver de at hvis det er ved 100HZ skal man gange compliance med 1,5 til 2?

Lad os tage min Lyra Delos der står der 12 x 10-6cm/dyne at 100Hz, skal jeg så gange dette med 1,5 for at få den reelle compliance til udregning af armmasse, så jeg får den rigtige arm!? eller?

Sakset fra nettet:
"There is one snag about it. The manufacturers of cartridges do not always state a useful value for C(ompliance). (It should be started at 10 Hz). Figures of C coming from Japan usually are measured at 100 Hz, so they should be multiplied by 1.5-2. Figures of C coming from USA often are static values, so they should be halved. Most figures of C coming from Europe are OK (stated at 10 Hz)"

Håber i forstår min spørgsmål ellers fyr løs-) Håber nogle af jer Guruer melder jeres indput;-=)

MVH
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Juni 2014 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

her kan du beregne det hele...

http://www.vinylengine.com/cartridge_database_tools.php#Reso nanceCalculator

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2014 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Hej

Dette her er jeg helt med på men tror ikke du forstår mit spørgsmål? når compliancen er f.eks 12 ved 10HZ kontra ved 100hz skal jeg så gange med de 1,5 til 2? eller bare 12 uanset hvad Hz det er målt ved?

MVH

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2014 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Slet ingen af jer guruer der kan svare på dette:-)

MVH

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 Juni 2014 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Hej Don Dario.
I mange år har jeg hovedsaligt benyttet samme arm og derfor ikke haft brug for at kunne huske sådanne tabeller udenad.

Men dine svar finder du her: vandenhul.com   gå ind på: phono cartridges:FAQ.

mvh nils

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2014 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Ps. Don Dario
Jeg ser nu at det var nogen andre (guruerne), du stillede spørgsmålet til.
Men du skal nok ikke regne med at folk, som H.Bak og vanden Hul besvarer spørgsmål i en brevkasse som denne
.
                mvh nils

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 Juni 2014 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Jeg er ingen guru, men husker for mange år siden jeg havde en af mine mange samtaler med HH Mørch. Han fortalte at det er noget rod når det ikke opgives ved samme frekvens. Japanere har en tendens til at opgive compliance ved en anden frekvens end europæere, og umiddelbart kan man ikke sammenligne dem.
Om der er noget multiplikations faktor må jeg blive dig svar skyldig, men kan spørge noget der er bedre vidende end jeg

Ortofon har ligeledes et skema til formålet Ortofon compliance skema

Van den Hul's ditto: vdh FAQ download når du har downloaded den så på side 60 finder du skemaet.

der er nu ikke noget om hvilken frekvens compliancen måles ved i vdh FAQ.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2014 kl. 07:23 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej Don Dario.
I mange år har jeg hovedsaligt benyttet samme arm og derfor ikke haft brug for at kunne huske sådanne tabeller udenad.

Men dine svar finder du her: vandenhul.com   gå ind på: phono cartridges:FAQ.

mvh nils

Hej Nils

Jamen der står kun noget om udregninger men ikke noget om det jeg spørger om;-)

Haha du er jo en af guruerne;-) men van den hul måtte da gerne tage sig tiden til at svare hahah

Mvh

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2014 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:
Jeg er ingen guru, men husker for mange år siden jeg havde en af mine mange samtaler med HH Mørch. Han fortalte at det er noget
rod når det ikke opgives ved samme frekvens. Japanere har en tendens til at opgive compliance ved en anden frekvens end europæere, og
umiddelbart kan man ikke sammenligne dem.
Om der er noget multiplikations faktor må jeg blive dig svar skyldig, men kan spørge noget der er bedre vidende end jeg

Ortofon har ligeledes et skema til formålet Ortofon compliance
skema

Van den Hul's ditto: vdh FAQ download når du har downloaded den så på
side 60 finder du skemaet.

der er nu ikke noget om hvilken frekvens compliancen måles ved i vdh FAQ.

Hej Gert

Nej der er desværre ikke noget brugbart i disse ovenstående link omkring det som du selv skriver, du er godt med på hvad jeg spørger om kan jeg
se;-)
Det er det samme jeg er kommet frem til mht japanerne osv men det har jo en del at sige om mange skal gange med mht compliancen når man kan
regne resonans ud osv .. Sjovt der ikke er noget der kan svare på ovenstående:-)

Mvh

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Juni 2014 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Jeg kan forstå dit problem, der er visse omregningsfaktorer, man kan bruge, men du kan evt. selv finde ud af hvilken faktor du skal bruge, men det kræver at du er i besiddelse af HI-Fi News test record, hvor der er testspor både for den laterale og vertikale resonans, idet du kender armens masse og Puens vægt, vil du kunne finde resonansen i begge planer, og derudfra finde compliancen for den pågældende PU, ved hjælp af et skema, sammenlign det med det opgivne fra fabrikanten, og lav din omregningsfaktor.

SME har et skema, og vinylengine er det også + andre

VH madsen

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2014 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Hej Don Dario.
Det tætteste jeg kommer på guru, er at have læst budismens dødebog .
Det tætteste du måske kommer på noget der måske kan ses som en tabel, er Mørchs "cartridge armtube combinations list" og den indeholder også Lyras puér og findes på moerch.dk.
Jeg mener også at der et eller andet sted i vandenhul.com står et eller andet omk. emnet der gør dig istand til selv at beregne det (ikke i appendix-2).

Men ellers har guru-Madsen givet sit bud (det må kunne bruges).

ps. Når man køber pu eller tonearm får man oplyst compliance- og vægtforhold.
     kunne du ikke give et konkret eksempel på, nødvendigheden i selv at kunne omregne det.

mvh nils

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Juni 2014 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Pis... jeg får det skidt nu... Klaskede bare min Sumiko i armen, brugte en lille libelle på pu-huset til VTA, printede en simpel protractor fra Vinylengine og vupti..... Det spiller fremragende. Passer min pu til armen??? Jeg ved det ikke. Har jeg resonansproblemer??? Ikke det jeg kan høre...... Spiller det??? JA

efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Juni 2014 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Pis... jeg får det skidt nu... Klaskede bare min Sumiko i armen, brugte en lille libelle på pu-huset til VTA,
printede en simpel protractor fra Vinylengine og vupti..... Det spiller fremragende. Passer min pu til armen??? Jeg ved det
ikke. Har jeg resonansproblemer??? Ikke det jeg kan høre...... Spiller det??? JA

Super... Man kunne også være uheldig at få fat på en pickup der ikke passer til en given arm... Hvorfor ikke prøve at
sætte sig en smule ind i det så man optimerer sine chancer? Ingen grund til at købe en højkompliant pickup til en tung
arm, for i modsætning til så meget andet har man sjældent mulighed for at returnere en pickup. Det skader ikke at prøve
at sætte sig lidt ind i tingene i stedet for at handle i blinde.

Og tillykke med det...
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2014 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

madsen skrev:

Jeg kan forstå dit problem, der er visse omregningsfaktorer, man kan bruge, men du kan evt. selv finde ud af hvilken faktor du
skal bruge, men det kræver at du er i besiddelse af HI-Fi News test record, hvor der er testspor både for den laterale og vertikale resonans, idet du
kender armens masse og Puens vægt, vil du kunne finde resonansen i begge planer, og derudfra finde compliancen for den pågældende PU, ved hjælp
af et skema, sammenlign det med det opgivne fra fabrikanten, og lav din omregningsfaktor.

SME har et skema, og vinylengine er det også + andre

VH madsen

Hej madsen

Det var rart med en mere som kan forstå min problematik;-)

Ok jamen så er der jo ikke andet for en at købe dem testplade der, har godt nok den gamle ortofon men der andet jo ikke hvor mange gange den
plade har kørt så tror jeg prøver med en helt ny... Bare utroligt med at det lidt bøvl igennem for ar finde en pu compliance, utroligt der ikk er lidt
bedre linier;-;

Mvh

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2014 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej Don Dario.
Det tætteste jeg kommer på guru, er at have læst budismens dødebog .
Det tætteste du måske kommer på noget der måske kan ses som en tabel, er Mørchs "cartridge armtube combinations list" og den indeholder også
Lyras puér og findes på moerch.dk.
Jeg mener også at der et eller andet sted i vandenhul.com står et eller andet omk. emnet der gør dig istand til selv at beregne det (ikke i appendix-2).

Men ellers har guru-Madsen givet sit bud (det må kunne bruges).

ps. Når man køber pu eller tonearm får man oplyst compliance- og vægtforhold.
     kunne du ikke give et konkret eksempel på, nødvendigheden i selv at kunne omregne det.

mvh nils

Hej Nils

Haha ja der har du nok ret i;-)

Jamen nu har jeg 4 puer og der er det rart og finde ud hvad hvad den reelle compliance egentligt er... Og når jeg engang investere i en mere så kunne
det være rart at gå efter en som bare være i et resonans område i forbindelse med en af mine arme.. Ved ikke om du kan følge mig!

Mht mørch så har de ikke det lidt nyere typer med på deres tabeller, sådan min lyra delos, eller en dynavector karat 17d3 mkIII men ved godt den er
ret tæt på en mk II men ville som sagt godt kunne udregne den rigtige compliance ud inden evt køb af pu men det er jo så umuligt vis man først skal
hjem og prøve med test pladen osv;-)

Kan du følge mig i ovenstående;-)

Mvh

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2014 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Pis... jeg får det skidt nu... Klaskede bare min Sumiko i armen, brugte en lille libelle på pu-huset til VTA, printede en simpel
protractor fra Vinylengine og vupti..... Det spiller fremragende. Passer min pu til armen??? Jeg ved det ikke. Har jeg resonansproblemer??? Ikke det
jeg kan høre...... Spiller det??? JA

Haha så har du vidst været noget heldig;-)

PS: den sumiko har jeg også haft og bander stadig over jeg solgte den, hold op den er lækker!

MVH

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2014 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

efterklang skrev:
Boydk skrev:
Pis... jeg får det skidt nu... Klaskede bare min Sumiko i armen, brugte en lille libelle på pu-huset til VTA,
printede en simpel protractor fra Vinylengine og vupti..... Det spiller fremragende. Passer min pu til armen??? Jeg ved det
ikke. Har jeg resonansproblemer??? Ikke det jeg kan høre...... Spiller det??? JA

Super... Man kunne også være uheldig at få fat på en pickup der ikke passer til en given arm... Hvorfor ikke prøve at
sætte sig en smule ind i det så man optimerer sine chancer? Ingen grund til at købe en højkompliant pickup til en tung
arm, for i modsætning til så meget andet har man sjældent mulighed for at returnere en pickup. Det skader ikke at prøve
at sætte sig lidt ind i tingene i stedet for at handle i blinde.

Og tillykke med det...

Ja her er jeg enig med dig... Det gælder om at få tingene til at passe rigtigt godt sammen for at opnå et super resultat med mindre man er uhyre
heldig som Boyd;-)

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Juni 2014 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
Boydk skrev:
Pis... jeg får det skidt nu... Klaskede bare min Sumiko i armen, brugte en lille libelle på pu-huset til VTA, printede en simpel
protractor fra Vinylengine og vupti..... Det spiller fremragende. Passer min pu til armen??? Jeg ved det ikke. Har jeg resonansproblemer??? Ikke det
jeg kan høre...... Spiller det??? JA

Haha så har du vidst været noget heldig;-)

PS: den sumiko har jeg også haft og bander stadig over jeg solgte den, hold op den er lækker!

MVH

Ud over at du stadig bander
Må man spørge om, hvad du hørte, som du synes var bedre, siden du solgte den, eller er det bare rent fortryd??? Jeg har i hvert fald tænkt mig at slide min ned, til den ikke kan mere. Er den mest sprælske og dynamiske pu, jeg nogensinde har haft i mit setup. (læs:hvad fik dig dog til at sælge den??)

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2014 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Hej Don Dario.
Det er fint nok at have lyst til at sætte sig ind i tingene.

Den effektive tonearmsmasses tolerence er meget ofte 5-10g.
Og Mørchs 4 forsk.armrør skulle dække de fleste puér.
Så tilpasningen skal bare være sådan cirka.

mvh nils

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2014 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej Don Dario.
Det er fint nok at have lyst til at sætte sig ind i tingene.

Den effektive tonearmsmasses tolerence er meget ofte 5-10g.
Og Mørchs 4 forsk.armrør skulle dække de fleste puér.
Så tilpasningen skal bare være sådan cirka.

mvh nils

Hej Nils

Det er fordi jeg er ved at blive idiot af ikke at kan finde ud af om jeg skal gange med 1,5 til 2 hvis compliance er målt ved 100Hz "normalen" er jo 10HZ

Se info på min Lyra delos:

Se så udregning:

Det giver jo noget af en forskel på om man skal gange comliancen op med 1.5 eller2!!!!!!!!

Jeg ved godt Mørch har forskellige armen men udfra omregner og hvis jeg IKKE gange gange på så ligger min resonance freq på knap 10 og det burde jo kunne gå så jeg ikke skal bruge 4200 på et nyt armrør... kan du følge mig?

Jeg vil meget gerne vide hvad i andre gør når i udregner?

MVH

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum