Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 14:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Placering af pladespiller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pac-man
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Pierre?

Bruger siden: 24 December 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 25 Maj 2014 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Jeg er kommet til at tænke på hvor det egenligt er bedst at placere en pladespiller i rummet. Jeg ved godt at den skal være
væghængt, men hvor hænger den bedst...

Bag en højtaler, mellem højtalerne, på siden af en højtaler eller på sidevægen væg fra en højtaler. Sidstnævnte kan give kabel
problemer (lange kabler) og måske trække ned på det punkt.

Hvad med højde, spiller det en rolle. Resonancer/ bølger bevæger sig jo rundt i rummet og hvor vil de have mindst betydning for en
pladespiller, hvis de overhoved har betydning/ indflydelse.

Hvad gør i?
Til top Vis pac-man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pac-man

Cool Blade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 26 Maj 2014 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Lyder først og fremmest som om du er single. Ellers ville du helt sikkert blive påvirket mht placering.
Mere alvorligt så tror jeg det gør mindre forskel end du tror. Så længe dit vægophæng er fornuftigt så burde det ikke have nogen betydning. Desuden er det næsten umuligt at svare på da det afhænger af hvordan dit hus/lejlighed/etc.. er bygget og hvilket humør håndværkeren var i da han lavede din væg.

Hvis du vil være ekstrem så få fingre i et stetoskop og læg øret til væggen samtidigt med at du spiller noget meget bas tungt musik. Det burde give dig en ide om hvordan kvaliteten af dine vægge er...

Mht højden så tænk hellere på bruger venlighed. Surt at have et anlæg stående som man ikke rigtigt bruger fordi det er for kompliceret eller besværligt.
Til top Vis Cool Blade's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cool Blade

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Maj 2014 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Afhængig af afstand til højttalerne, typen af højttalere, magneternes størrelse i enhederne, så skal du nok ikke hænge den for tæt på, da disse kan
have en kedelig indflydelse på det endelige lydresultat.
Hvad væggen er lavet af kan have en indflydelse, men igen, der kan fås diverse afkoblingshylder og deslige. Ofte er det også kablernes længde der
bestemmer afstanden til RIAA eller forforstærker.
Prøv at kigge på diverse billeder fra andre brugeres stereoanlæg, ja endda snurrerundt anlæg. Kig på billeder fra messer og indsigtsartikler.
Jeg har 3 pladespillere fremme lige nu, den ene står på en fjernsynsbænk, tæt på en B&W CM 9, meningen er den skal op og hænge, har hylden, bare
ikke kommet så langt. De 2 andre står i tilstødende rum, den ene hænger på murstensvæggen, i midten og under den står hifi reolen, men afkoblede
hylder hvor den anden står, fordi det nu lige var praktisk og anvendeligt for mig, du kan se det herinde hvis du orker ...?

Mvh.
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 26 Maj 2014 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Tommelfingerreglen er, at hifi - herunder pladespilleren - ikke bør placeres mellem højttalerne, som der ellers er ganske stor tradition for. Det giver bedre perspektiv etc. at have så lidt stående mellem højttalerne som muligt. Problemet kan dog delvis løses, hvis højttalerne kan rykkes (langt nok) ud i lytterummet.

En placering langs sidevæggen og så langt væk fra højttalerne, at sidereflektionen ikke rammer anlægget, er generelt bedst.

Det giver så - som du selv nævner - andre udfordringer i form af fx nødvendigheden af at bruge lange højttalerkabler. Min erfaring er dog, at 2-4 meter længere højttalerkabler gør væsentlig mindre skade (måske endda slet ingen) i sammenligning med at placere sit hifi mellem højttalerne.

Som andre er inde på, så er det sædvanligvis en lang række praktiske omstændigheder, der i sidste ende afgør placeringen. Det er sjældent svært at undgå kompromisser.

Jeg ville fx, når alt kommer til alt, nok foretrække at have min pladespiller stående på en solid væghylde opsat i en solid væg mellem mine højttalere frem for, at den stod på et gyngende trægulv langs sidevæggen (set i forhold til højttalerne)

Så ingen enkle svar, men en hel del at tænke over
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

pac-man
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Pierre?

Bruger siden: 24 December 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Maj 2014 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Skulle placeringen være på vægen bag ved højtalerne, er det så mellem højtalerne som er bedst og er det totalt no go at placerer
den lige bagved en af højtalerne?
Til top Vis pac-man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pac-man

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 26 Maj 2014 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Akustisk set foregår der altid en masse grimme ting i nærheden af et rums hjørner, så uden at have afprøvet det i praksis, så vil jeg mene, at en
placering på bagvæggen mellem højttalerne er bedre end en placering bag den ene højttaler (i nærheden af bagvæggens ene hjørne?). Det er så ikke
det samme som at sige, at det er "no go", men jeg ville nok ikke vælge den løsning ...

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 26 Maj 2014 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Hæng din hylde i et basminimum.

Dette finder du ved at bevæge dig meget tæt på væggen og spille et meget basstærkt nummer. Der hvor bassen er svagest er
bedst.

Jeg ville have min riaa så tæt på min pladespiller og så acceptere en længere, gerne balanceret ledning til forforstærkeren.

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Maj 2014 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Analogueman] Tommelfingerreglen er, at hifi - herunder pladespilleren - ikke bør placeres mellem højttalerne, som der ellers er ganske stor tradition for. Det giver bedre perspektiv etc. at have så lidt stående mellem højttalerne som muligt. Problemet kan dog delvis løses, hvis højttalerne kan rykkes (langt nok) ud i lytterummet.

Er der en teknisk/målbar forklaring på dette eller er det bare at synsindtrykket af en hel masse mellem højttalerne vil forstyrre hjernen i dens opfattelse af et optimalt perspektiv?
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka

Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Maj 2014 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Mine 3 pladespillere står på en hylde ,monteret på sidevægen,  2m fra højttalerne,det synes jeg fungerer godt.
Den mest brugte placering i dag, er desværre nok pulterkammeret 
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 26 Maj 2014 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

jøka skrev:
[QUOTE=Analogueman] Tommelfingerreglen er, at hifi - herunder pladespilleren - ikke bør placeres mellem
højttalerne, som der ellers er ganske stor tradition for. Det giver bedre perspektiv etc. at have så lidt stående mellem
højttalerne som muligt. Problemet kan dog delvis løses, hvis højttalerne kan rykkes (langt nok) ud i lytterummet.

Er der en teknisk/målbar forklaring på dette eller er det bare at synsindtrykket af en hel masse mellem højttalerne vil forstyrre
hjernen i dens opfattelse af et optimalt perspektiv?

En højtaler spiller ikke kun fremad, men ligeledes til siderne og bagud. De første refleksioner fra bagud og til siderne kan
håndteres med diffusion, eller absorbtion, men hvis der står noget med skarpe kanter mellem højtalerne vil man få en masse
små bidrag ude af fase med musiken. Det dræber perspektiv. Så derfor, mellem højtalerne NADA.

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 26 Maj 2014 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
jøka skrev:
[QUOTE=Analogueman] Tommelfingerreglen er, at hifi - herunder pladespilleren - ikke bør placeres mellem
højttalerne, som der ellers er ganske stor tradition for. Det giver bedre perspektiv etc. at have så lidt stående mellem
højttalerne som muligt. Problemet kan dog delvis løses, hvis højttalerne kan rykkes (langt nok) ud i lytterummet.

Er der en teknisk/målbar forklaring på dette eller er det bare at synsindtrykket af en hel masse mellem højttalerne vil forstyrre
hjernen i dens opfattelse af et optimalt perspektiv?

En højtaler spiller ikke kun fremad, men ligeledes til siderne og bagud. De første refleksioner fra bagud og til siderne kan
håndteres med diffusion, eller absorbtion, men hvis der står noget med skarpe kanter mellem højtalerne vil man få en masse
små bidrag ude af fase med musiken. Det dræber perspektiv. Så derfor, mellem højtalerne NADA.

mvh. Asger

Jeg har ikke yderligere at tilføje

Tak til Asger for at tale med min stemme

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes