Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 20:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Bedste pladespiller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
johsm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 28 Marts 2013 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Hej,

Min bror bliver 20 på lørdag og har i den anledning faret rundt og købt et komplet "hifi" anlæg.

I den anledning har jeg fået købt 2 stk. pladespillere, men han skal kun have den ene. Kan i sige hvad for en der er bedst?
Eller ihvertfald jeres mening:

- Technics SL-2000 monteret med Sony hoved og Sony pickup XL-25 (jeg har købt ny nål). Den er manuel og med
directdrive
- Technics SL-Q3 monteret med STAX hoved og Pickering pickup XV-15. Fuldautomatisk og med directdrive.

Endvidere har jeg købt et ekstra i alu uden navn på. Der står bare "VF" inden i og der sidder en pickup som har navnet enten
"Z-1s" el. "ZX-1s"

Jeg ser frem til nogle gode svar! :-) Evt. kan man jo bytte rundt på pickupper osv.

Det han ellers får er en Sony TA-F690es forstærker, Dali 104 højttalere, Supra ply højttalerkabler og en billig Sony cd-
afspiller.
Til top Vis johsm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af johsm

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Marts 2013 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Vil klart mene, at SL-Q3 en den bedre af de to.
Pick-up´en er enten en Grado eller JVC, sandsynligvis det sidste. Da du ikke har vist billede af den, så søg selv de 2 på Google billeder, så kan du se, hvilken der ligner

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Sendt: 28 Marts 2013 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

SL-Q3 pga automatikken, noget jeg selv godt kunne tænke mig som extra feature. Det er også en nyere model med lidt mere
"frisk" look.

SL-2000 mener jeg bruger en af de første versioner af deres DD, hvor alt efter og med MKII bruger den endelige version, inkl
Q3.

Den mest optimale er iøvrigt 1610MKII eller 1710MKII, pga armen er fra 1200, har periskoplys og 1200 layout mht knapper, og
automatikken - men svære at få fat på. Måske de to bedste plattenspielere produceret til dato alt taget i betragtning.
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Marts 2013 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
1610MKII eller 1710MKII, Måske de to bedste plattenspielere produceret til dato alt taget i betragtning.

Ja, enhver har jo lov at have sin mening, jeg vil jo mene, at sådan en påstand er noget vrøvl.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Marts 2013 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

A127 skrev:
1610MKII eller 1710MKII, Måske de to bedste plattenspielere produceret til dato alt taget i betragtning.

Ja, enhver har jo lov at have sin mening, jeg vil jo mene, at sådan en påstand er noget vrøvl.

+1 Men tror hellere vi må bøje os for A127 da han har prøvet alle de pladespillere der findes.. Det tror jeg ikke vi har..
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2013 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

- Støjfri vinyl !
- Samtlige indstilingsmuligheder
- Alle tænkelige features, undtaget indbygget pladevask og 76
- Automatisk
- Stort set uopslidelig
- Kompatibel mht spareparts med 1200, vedens mest solgte spille
- Kompakt størrelse

Fortæl mig hvilken anden kan matche det, bortset fra en laserspille til 80.000 ?

"Lyd", er noget man køber sig til - sæt en Ortofon 2M Black på og ......

"Støj," er det man køber når pladespilleren vælges.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Marts 2013 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
- Støjfri vinyl !
- Samtlige indstilingsmuligheder
- Alle tænkelige features, undtaget indbygget pladevask og 76
- Automatisk
- Stort set uopslidelig
- Kompatibel mht spareparts med 1200, vedens mest solgte spille
- Kompakt størrelse

Fortæl mig hvilken anden kan matche det, bortset fra en laserspille til 80.000 ?

"Lyd", er noget man køber sig til - sæt en Ortofon 2M Black på og ......

"Støj," er det man køber når pladespilleren vælges.

Som nævnt tidliger, så kan man ikke forklare noget til en person der i forvejen ved alt.

Syntes bare det er synd at samtlige vinyl relaterede tråde skal overspammes med SL1200 fanatisme.
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2013 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

"så kan man ikke forklare noget til en person der i forvejen ved alt. "

Spot on stridsvogn

God Påske.

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 28 Marts 2013 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Som nævnt tidliger, så kan man ikke forklare noget til en person der i forvejen ved alt.

Syntes bare det er synd at samtlige vinyl relaterede tråde skal overspammes med SL1200 fanatisme.[/QUOTE]

Det må jeg give dig ret i. Det er ved at være enerverende...
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 Marts 2013 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Måske de to bedste plattenspielere produceret til dato alt taget i betragtning.

Hovsa -    Så jeg rigtigt ?   Stod der "Måske" ?

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2013 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

A127 skrev:
Måske de to bedste plattenspielere produceret til dato alt taget i betragtning.

Hovsa -    Så jeg rigtigt ?   Stod der "Måske" ?

Nå, der er da mindst én der er vågen

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Marts 2013 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Hmm... Lidt sjov at Google "best turntable ever"... Sikke mange meninger om dette emne, men ikke så meget om Technics... Men det er nok også
fordi man skal "ombygge" denne fantastiske DJ-maskine til HiFi brug...? Det burde vel egentligt være nok at købe en pladespiller, måske skifte armen
ud, måske også skifte pick-uppen ud, og så ellers hænge den op på væggen... Næ, nogen mener man skal "udstoppe" den med gængse
byggematerialer osv. Fint nok, dem om det... Hver sin smag, og behag. Men dengang jeg så denne tråd starte, så vidste jeg med det samme, hvilke
emner der hurtigt kom på tale som det bedste... Jeg kan svagt huske min storebrors Technics... Den spillede godt, den virkede... Men den Thorens
2001 jeg nu besidder, er klasser bedre, men ikke verdens bedste, for hvem kan afgøre dette...? Man kan købe sig fattig, men er det pengene værd?
Det afhænger igen af de ører der skal høre...! Og så kommer den individuelle smag... Fordi noget er dyrt, behøver det ikke være godt...
Jeg tror trådstarter har fået fat i 2 fantastiske pladespillere, og om det er de rigtige pick-upper der er monteret... Tjah... Bare hans bror og ham selv
er tilfredse, så er alting så godt...
Mvh. Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2013 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Vinyl er meget følelsesladet, hvad man havde som barn, marketing hørm etc - spørg 10 og du får 10 forskellige svar.

"En gang, for længe siden, jeg husker svagt, men det jeg selv har nu - DET er klasser bedre" ... men til hvad ? Minimal støj,
god lyd, betjening, indstillingsmuligheder, holdbarhed .. ???

Hvorfor bliver man ved med at sige spille A lyder bedre end spille B, uden samtidig at nævne hvilken arm og PU der var på
begge ? En pladespiller er ikke en violin, "kassen" lyder ikke på en pladespiller - den støjer.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2013 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Ja, ja, ja, nej og ja.... Hvis man kan høre "kassen" støje, så har man da et problem...? For det er vel pick-uppen og herefter armen der gerne skulle
sende de fine signaler videre til forstærker og herefter højttalere og ud til tilhørerne... Korrekt, pickup og arm er hver for sig vigtige, og især hvis de
ikke passer sammen, for så har man igen et problem... Men det er her vi som mennesker har en af universets største gaver som spidskompetencer...
At når vi møder problemer, er der næsten altid mulighed for løsninger...

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2013 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Men alligevel læser man næste over alt hvordan ejere skriver pladespiller A lyder meget "musikalsk" - hvafornoget må man
spørge ? Det er armen og PU der i fællesskab lyder musikalsk, lyden er hvad arm+PU i fællesskab hiver ud af rillerne, alt andet
er støj. Derfor går jeg selv udenom snakken "lyd", som dels er subjektiv, dels afhænger af hvilken arm, PU, og også
indstillingen af armen - det er svært nok i forvejen at tolke hvad brugere at en Ortofon 2M Blue mener, selvom det er på
samme arm jeg selv har.

Især skribenter der gen-anmelder deres barndomsdrøm - det HiF- byggesæt de fik i julegave som knækt

Men der er intet ivejen ved at holde fast ved barndomsspillen, den vil altid lyde "bedst" - vinyl er også sjæl og charme

God Påske.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2013 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Ak ja... Mindes jeg fik et trommesæt engang.... Det holdte desværre ikke lang tid   
Nej man skal ikke begynde at tolke på noget man har hørt på for lang tid siden, for husker man nu korrekt? Og hørelsen er ikke hvad den har været,
min egen inklusiv... Derfor skal man også passe på med at fortælle andre hvad der er bedst for dem... Eller selv gøre sig til dommer om hvad er
bedst? Man kan give sit råd, når trådstarter selv spørger til 2 pladespiller, om hvad der er fordele eller ulemper, på netop disse 2. Alt andet er vel
ligegyldigt, for valget for spørgeren, er netop, hvad er bedst for ham, eller for hans bror , og hvad andre så har af meninger om alt andet, er i mit
objektiv, hamrende ligegyldigt... Jeg skal have stegt flæsk med persillesovs her til aften, og dertil vil jeg nyde en dejlig mørk øl... Og glæde mig til at
jeg snart kan høre min Rondo Bronze forhåbentlig som den er beregnet til at lyde... Men det er vel også for jer læsere, hamrende ligegyldigt hvad jeg
skal spise og hvilken pickup jeg har valgt at kaste penge efter

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 Marts 2013 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

@A127
En SL 1200 Mk I,II,III,IV,etc er en meget fin begynderpladespiller og er svær at fejlbetjene og nem at betjene(idiotsikker
) og meget driftssikker og spiller ganske fint, men verdens bedste pladespiller, det er den helt bestemt ikke
A127

feks hvis vi bliver i direkte drevne og letbetjente pladespillere så er Tecnics SL10,SL 1000 mk II, Denon DP 59L,Kenwood
RD 7 dl gode bud på noget der slår en SL 1200 med venstre hånd på ryggen på alle parametre incl den vigtigste !
nemlig lydkvalitet
men så er vi jo også kommet videre fra begynderstadiet og til nogen mere granvoksne pladespillere

vil man yderligere nogen step op i lydkvalitet så er vi helt ude af direkte drevne pladespillere og den lette daglige betjening

@johsm
iøvrigt synes jeg at johsm skulle tage QL 3 pladespilleren til hans bror og evt lige prøvelytte hvilken af de 2 pickupper der
lyder bedst på denne med den forstærker og de højtalere , så skulle der være gode chancer for at han bliver vild med
analog lyd,
ligesom alle vi andre analogtosser

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2013 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

"hamrende ligegyldigt og Rondo Bronze"
Nej slet ikke hvis den er objektiv, er staid i markedet for en ny PU.

ramma, lyd har altså ikke noget med selve pladespilleren at gøre ... pladespilleren afgiver støj, arm + PU = lyd.

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Sendt: 28 Marts 2013 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:

ramma, lyd har altså ikke noget med selve pladespilleren at gøre ... pladespilleren afgiver støj, arm + PU = lyd.

Nu udtaler du dig vist om noget du ikke har prøvet selv.

En pladespiller plint har mere eller mindre egenlyd alt efter opbygning, denne egenlyd kan medvirke til helheds oplevelsen
ved vinylafspilning, og er et samspil mellem plint, arm og PU (og kabelføring(FY)).

Du kan jo prøve at flytte arm og PU rundt på nogle forskellige plinte, og så høre om der er forskel, du vil blive forundret :-)

Fortsat god skærtorsdag aften.
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 Marts 2013 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:

der er nu lidt lomme filosof over dig

nå væk fra det sjove
alt har skam betydning for den endelige lydkvalitet og dermed også pladerspilleren som er den basis lyden bygger på
dårlig basis = dårlig lyd , det kan hverken gode måledata,gode arme og pickupper gøre ret meget ved
god basis = god lyd her er vi så væk fra det plasticchassis en SL 1200 bygger på

skal jeg skære det mere ud i pap eller skal du have det ind med en ske ?

citat:A127

du bliver lige nødt til at prøve igen hvordan skal det ordrod forstås
hvis det var en joke er den rimelig mislykket, jeg tror ikke der er ret mange der kan få en brugbar mening ud af
ovenstående udsagn, men du kan jo prøve at uddybe meningen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes