Emne: Hvilken PU? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
sborup Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg overvejer at investere i ny PU. Har en p7 pladespiller fra rega og riaa fra Plinius, Koru, og exact Pu fra rega. Kunne godt tænke mig og prøve en mc Pu. Havde tænkt på benz Glider, ortofon rondo bronze? Hvad har i af erfaringer m disse, eller har i andre forslag? Max 5 k.
Mvh Søren
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er voldsomt glad for min Rondo Red, og til 5k ville jeg gå efter Rondo Bronze eller Kontrapunkt H. De er absolut
konkurrencedygtige og du støtter også et dansk firma. Jeg er endnu aldrig blevet skuffet over de mange Ortofon jeg har slidt
op
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren!
Med den fornemme Pladespiller og RIAA du har, så ville det være en skam ikke at sigte højere. Jeg har haft Koru inde til test, og det er ubetinget noget af det bedste jeg har hørt i analog-verdenen.
http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=2394&zoneid=3
Du kan sagtens få god PU-lyd i 5000,- kr. klassen, men hvis lyden skal "slippe helt fri", så skal du altså højere op i pris. Det vil være en stor skam, at spare på PU'en, da lyden aldrig kan blive bedre end det der kommer fra den. Man kan sige at dit værk og RIAA aldrig rigtig får lov at vise, hvad det egentlig kan. Ingen lydkæde er bedre end det svageste led.
Hvis du har tålmodighed et par uger endnu, så kommer der herfra en test af MC-PU's i 6-10.000,- prisklassen. Jeg vil mene at det er dette segment du bør bevæge dig op i.
Jeg benytter selv en London Jubilee, som koster mere end mit værk/arm, og det er altså stadig meget hørbart, at den gør det bedre end de PU, som jeg har haft inde til test. Så et fornuftigt værk kan altså sagtens bære en rigtig god PU.
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige købt en Rondo Bronze som erstatning for min nedslidte Denon DL 304. Det er jeg ikke ked af! Jeg har fået mere saft og kraft, dybere og mere magtfuld bas, bedre (mere stabilt) perspektiv, mere detaljeret diskant, bedre sammenhæng fra top til bund, bedre sporing, og reduceret overfladestøj.
PU'en sidder i en modificeret Rega arm (Michell Technoarm for at være præcis). Jeg kan ikke forestille mig hvilken pickup i prisklassen der kan konkurrere. Måske AT-OC9III hvis man er til det lyst (ret lyst) klingende...
__________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er her helt enig med Mikkel!
En af mine venner havde P7 med Rondo Bronce og den spillede såmænd let og ubesværet. Men i forhold til PU i klassen over, kommer den til kort. Så mangler der pludselig lidt af det hele.
Han skiftede den ud med en VdH Condor i upgrade version. Og det er jo nok alt for dyrt, set ud fra budgettet på 5k...
Hvis jeg skal komme med et forslag til en PU i klassen over, må det være Transfiguration Phoenix. Hvis du kan forhandle dig til noget rabat, kan den måske erhverves til en fornuftig pris...
|
| Til top |
|
| |
sborup Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for den hurtige respons
Det lyder godt med den erfaring i har med Ortofon. Jeg læser næsten også kun positiv omtale af ortofon, specielt rondo bronze. Og jeg synes det lyder godt de ikke er så lystklingende mere. Ved godt at mit setup kan bære mere end jeg havde tænkt mig at ofre i første omgang. Men jeg skal også først igang med de spændende mc pu, og der tror jeg godt man kan brænde nallerne hvis man køber dyrt og måske det der ikke passer helt på ens gear...Jeg holder øjne ogører åbne, evt for andre forslag. Ser frem til den spændende test af mc Pu Mikkel
|
| Til top |
|
| |
sborup Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Er der nogen der har erfaringer med Scheu pickupper? Overvejer mc Scheu s. Mener den står til ca 6500. Er der nogen der spiller på sådan en sag ?
mvh
|
| Til top |
|
| |
mogens_oestjyll Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 Maj 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 179
|
| Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 02:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
|
Du kan sagtens få god PU-lyd i 5000,- kr. klassen, men hvis lyden skal "slippe helt fri", så skal du altså højere op i pris. Det vil være en stor skam, at spare på PU'en, da lyden aldrig kan blive bedre end det der kommer fra den.
|
|
|
Øh..her er jeg ikke blot uenig. Jeg er lodret uenig.
Der er ikke den sammenhæng ml. prisen og ydelsen, som fremlægges her - som var det en naturlov.
Sandheden er en anden. Mange billigere pick upper kan i visse tilfælde yde mere end de dyre målt på lydkvalitet. Det gælder ikke som regel, ligesom det heller ikke er en regel, at de dyre altid er bedre.
Nu har jeg beskæftiget mig med pick upper i en halv menneskealder og man kan ikke bare sige, at de dyre altid er bedre. Der er de i nogle tilfælde, i andre er de ikke.
MM pick upper er også overset i alvorlig grad. Man burde i højere grad finde de perler, der er indenfor denne gruppe. Dermed kan man få en lyd til relativ små penge, der jf. den legendarisk Raul udkonkurrerer MC pick upper i de højere prisklasser.
|
| Til top |
|
| |
Lahnet Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 186
|
| Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
mogens_oestjyll skrev:
Mikkel Gige skrev:
<P sab="837">
<P sab="841">Du kan sagtens få god PU-lyd i 5000,- kr. klassen, men hvis lyden skal "slippe helt fri", så skal du altså højere op i pris. Det vil være en stor skam, at spare på PU'en, da lyden aldrig kan blive bedre end det der kommer fra den.
<P sab="843">
|
|
|
Der er ikke den sammenhæng ml. prisen og ydelsen, som fremlægges her - som var det en naturlov.
Sandheden er en anden. Mange billigere pick upper kan i visse tilfælde yde mere end de dyre målt på lydkvalitet. Det gælder ikke som regel, ligesom det heller ikke er en regel, at de dyre altid er bedre.
Nu har jeg beskæftiget mig med pick upper i en halv menneskealder og man kan ikke bare sige, at de dyre altid er bedre. Der er de i nogle tilfælde, i andre er de ikke.
MM pick upper er også overset i alvorlig grad. Man burde i højere grad finde de perler, der er indenfor denne gruppe. Dermed kan man få en lyd til relativ små penge, der jf. den legendarisk Raul udkonkurrerer MC pick upper i de højere prisklasser.
|
|
|
Helt enig. __________________ Venligst,
Henrik Lahnet
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 15 Oktober 2010 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
+1 også enig.
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 15 Oktober 2010 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denon DL-S1 er også et bud her fra! Den koster usd 900,- og den yder næsten det samme som en Dynavector XX2mk2 der koster 13900,-. Jeg har stor fornøjelse af den sammen med en modificeret Jasmine LP2.0SE.
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 15 Oktober 2010 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
mogens_oestjyll skrev:
Mikkel Gige skrev:
|
Du kan sagtens få god PU-lyd i 5000,- kr. klassen, men hvis lyden skal "slippe helt fri", så skal du altså højere op i pris. Det vil være en stor skam, at spare på PU'en, da lyden aldrig kan blive bedre end det der kommer fra den.
|
|
|
|
|
|
Selvfølgelig er prisen ikke garant for kvaliteten, og sådan læser jeg heller ikke Mikkels indlæg!Mikkel har tilsyneladende hørt PU's i klassen over 5k, som er klart bedre, end alle de PU's han har hørt i den pågældende prisklasse.
Og jeg må indrømme, at jeg også har hørt dyrere PU's, som virkelig lammetæver samtlige 5.000 kroners PU's jeg har hørt på alle punkter! Incl. Rondo Bronze...
Jeg vil give mogens ret i, at MM PU's kan være inde i billedet i 5k klassen. Fx Ortofon 2M Black eller Clearaudio Virtuoso (som jeg iøvrigt selv har) er to gode bud på MM alternativer til Rondo Bronze.
MEN i klassen herover findes altså PU's som er så gode, at en MM ikke får et ben til jorden. Heller ikke min Virtuoso... 
Og lad nu være med at forstå det jeg har skrevet herover, på den måde at alle PU's til 10k banker alle dem til 5k! For det er ikke det jeg skriver! Men nogle gange er der altså en sammenhæng mellem pris og kvalitet...
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2010 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg gider egentlig ikke diskutere det, fordi mange bare antager at MC princippet er bedre. Sagen er bare, at der ikke er nogen teknisk begrundelse for det i dag. At dyre MC picupper bliver regnet som "bedst", skyldes nok mere, at der bliver lavet mange flere af slagsen, end MM. Og ja, MC er generelt lidt dyrere at producere, men det i sig selv gør dem ikke nødvendigvis bedre. Men det er et argument for at tage en højere pris .
Kig iøvrigt lidt i disse tråde på det konkurrerende forum (undskyld Mikkel). 2M black bliver nævnt. Prøv evt at surfe lidt rundt derovre, og tjek hvad en MC entusiast som King, mener om den http://www.nerds.dk/?page=viewtopic&p=83372
Tjek også mit indlæg i denne tråd Thu Oct 14 15:12 2010, om en kommende test i The Absolute Sound http://www.nerds.dk/?page=viewtopic&t=5424&start=75
Tjek evt også denne ældre artikel, som jeg efterhånden har linket til nogle gange http://www.regonaudio.com/Stanton881AudioTechnicaATML70.html
Min pointe er, at man måske lige skal prøve at være lidt åben, og prøve at se/høre nogle muligheder, man måske ikke troede var der. Man kommer ikke videre, ved at låse sig fast på en filosofi og et princip.
Iøvrigt, hvem "ved" hvad der er "bedst"? Ikke mig. Jeg bruger ørerne, og lader dem bestemme, og ikke prisen eller princippet, eller hvad andre mener. MM/MI og MC principperne har forskellige lydkarakteristika. Nogle er til det ene princip, og nogle er til det andet. Jeg hælder pt imod gode MM/MI pickupper, fordi jeg mener de besidder en større grad af harmonisk "rigdom".
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 15 Oktober 2010 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tweaker skrev:
Jeg gider egentlig ikke diskutere det, fordi mange bare antager at MC princippet er bedre. Sagen er bare, at der ikke er nogen teknisk begrundelse for det i dag. At dyre MC picupper bliver regnet som "bedst", skyldes nok mere, at der bliver lavet mange flere af slagsen, end MM. Og ja, MC er generelt lidt dyrere at producere, men det i sig selv gør dem ikke nødvendigvis bedre. Men det er et argument for at tage en højere pris . |
|
|
Jeg har efterhånden bevæget mig op i et prissegment hvor MC er det eneste der findes. Og jeg må tilstå at jeg pr. default ikke tror på at en MM til selv 5.000 kr. kan være med. The Music Maker laver en modificeret Grado til 7.000 kr., men jeg tør ikke satse - og det er stadig pænt under hvad jeg har rent prismæssigt, så jeg tvivler. Der er slet ingen tvivl om at når man kigger i prissegmentet over 10.000 kr., så er det langt de færreste der tror på at en væsentligt billigere MM kan være med.
Tweaker skrev:
| Kig iøvrigt lidt i disse tråde på det konkurrerende forum (undskyld Mikkel). 2M black bliver nævnt. Prøv evt at surfe lidt rundt derovre, og tjek hvad en MC entusiast som King, mener om den http://www.nerds.dk/?page=viewtopic&p=83372
|
|
|
Igennem tiden synes jeg at personen King har vist sig at være en af dem der er til at hylde flavour of the month, og desuden skriver han at han ikke har hørt så mange MM, men at denne er god, og at det nok ikke er den sidste han prøver. Nu er King også en af dem der prøver rigtig meget, så det er nok ikke fordi den er bedre end alt andet, men fordi det er sjovt at prøve.
Tweaker skrev:
| Jeg Tjek også mit indlæg i denne tråd Thu Oct 14 15:12 2010, om en kommende test i The Absolute Sound http://www.nerds.dk/?page=viewtopic&t=5424&start=75
| : |
|
In October TAS Harry Pearson praises seven "third- generation" MCs(ZYX Omega, Kubotech Haniwa, My Sonic Labs Eminent EX, Dyna XV-1T, Miyajima Shilabe, Clearaudio Goldfinger x.2, Benz LP S-MR). He also mentions that in a future review he will be looking at current production high-output MI/MMs that he has heard "now equal, maybe even surpass, the fabled strengths of MCs. |
|
|
|
Som sådan kunne du jo også bare copy/paste det ind på dette forum. Ønsker man at bidrage med det samme på flere fora er det vel passende pli at skrive det de steder og ikke kun link'e fra det ene til det andet.
Nu skriver han jo "fabled strenghts", og det lyder da interessant - men derfra og så til at konkludere at de givne MI/MM'ere også er bedre end MC (i hvilken prisklasse?), da er der lidt vej. Men jeg er da spændt på det, selv om man aldrig skal tage én mands udsagn for sandhed - der skal mere til.
Tweaker skrev:
| Iøvrigt, hvem "ved" hvad der er "bedst"? Ikke mig. Jeg bruger ørerne, og lader dem bestemme, og ikke prisen eller princippet, eller hvad andre mener. MM/MI og MC principperne har forskellige lydkarakteristika. Nogle er til det ene princip, og nogle er til det andet. Jeg hælder pt imod gode MM/MI pickupper, fordi jeg mener de besidder en større grad af harmonisk "rigdom". |
|
|
Det forstår jeg godt. Jeg er til gengæld hooked på MC'ernes fornemme og rene top. Men det er aktisk lang tid siden jeg har hørt en MM, simpelthen fordi de ikke findes i det prissegment jeg ønsker at befinde mig i.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 15 Oktober 2010 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har faktisk "udvidet" med en 2M Black i sortimentet, og det er en fremragende lille fyr. Spiller fantastisk korrekt, får hevet en masse detaljer op af rillen (shibata nål), og gør i det hele taget en masse ting rigtig godt. Jeg vil endda sige at den ikke gør noget som helst forkert!
Men sammenligner man med MC'er der koster 1½-2 gange mere en 2M Black, så er der altså en forskel. Jeg hører lige pludselig musik, i stedet for korrekt hifi lyd. Og det er det man (ofte) får, når man går op i pris... overskud, som gør at musikken ofte flyder lettere ud af højtalerne!
Sumiko Blackbird, som jeg testede sammen med WellTempered, opfører sig meget lig 2M Black. Enormt korrekt, med masser af detaljer. Men den mangler lige det sidste overskud, som slipper musikken helt fri.
Og har man en Rega P7 og Plinius Koru, som kan slippe musikken helt fri, så hjælper det altså ikke at sætte en PU på, som mangler samme egenskab. For så bliver det bare ikke bedre end PU'en.
Jeg kører primært med en London Jubilee, hverken MM/MI eller MC, og den er ubetinget det bedste jeg nogensinde har hørt! Ingen MM eller MC håndterer HELE frekvensområdet lige så perfekt som den. Samtidig er dynamik, detaljer, rum, perspektiv, og musikalitet i en klasse helt for sig.
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2010 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
|
Jeg har efterhånden bevæget mig op i et prissegment hvor MC er det eneste der findes. Og jeg må tilstå at jeg pr. default ikke tror på at en MM til selv 5.000 kr. kan være med. The Music Maker laver en modificeret Grado til 7.000 kr., men jeg tør ikke satse - og det er stadig pænt under hvad jeg har rent prismæssigt, så jeg tvivler. Der er slet ingen tvivl om at når man kigger i prissegmentet over 10.000 kr., så er det langt de færreste der tror på at en væsentligt billigere MM kan være med. |
|
|
Der er vi så forskellige. Jeg tør ikke satse på en hundedyr MC, som jeg ikke ved om jeg vil blive træt af. Iøvrigt laver Grado da et par MI typer, der vil kunne tilfredsstille din lyst til at betale mange penge:
http://www.tekni-fi.dk/php/varedetail.php?vareID=207 && producentID=37
http://www.tekni-fi.dk/php/varedetail.php?vareID=208 && producentID=37
Wymax skrev:
|
Igennem tiden synes jeg at personen King har vist sig at være en af dem der er til at hylde flavour of the month, og desuden skriver han at han ikke har hørt så mange MM, men at denne er god, og at det nok ikke er den sidste han prøver. Nu er King også en af dem der prøver rigtig meget, så det er nok ikke fordi den er bedre end alt andet, men fordi det er sjovt at prøve.
|
|
|
Nu er det vel ikke King vi skal diskutere, men der er nu også andre der er ret begejstrede for 2M Black. Den er måske ikke on par med de dyreste MC, eller Gradoerne for den sags skyld, på alle parametre. Men det er formentligt noget ved dens måde at formidle på, som mange finder besnærende. Hvis man er til MM "sound", så giver den formentligt ret meget for pengene. og hvis man ikke kan finde det den kan, i de dyre, ja så er det jo den man skal have, selv om den "desværre" ikke er så dyr, og har samme prestige som de dyre.
Wymax skrev:
|
Som sådan kunne du jo også bare copy/paste det ind på dette forum. Ønsker man at bidrage med det samme på flere fora er det vel passende pli at skrive det de steder og ikke kun link'e fra det ene til det andet. |
|
|
Det var lidt dovenskab. Undskyld for det, og tak fordi du pastede det herind.
Wymax skrev:
|
Nu skriver han jo "fabled strenghts", og det lyder da interessant - men derfra og så til at konkludere at de givne MI/MM'ere også er bedre end MC (i hvilken prisklasse?), da er der lidt vej. Men jeg er da spændt på det, selv om man aldrig skal tage én mands udsagn for sandhed - der skal mere til. |
|
|
Nu er Mr. Pearson jo ikke ligefrem "hvemsomhelst", men ja, man skal jo høre det selv. Men den test kan vel give en indikation om hvad de MM`er har at byde på.
Wymax skrev:
|
Det forstår jeg godt. Jeg er til gengæld hooked på MC'ernes fornemme og rene top. Men det er aktisk lang tid siden jeg har hørt en MM, simpelthen fordi de ikke findes i det prissegment jeg ønsker at befinde mig i.
|
|
|
Måske kunne de Gradoer, eller måske andre gøre det lige så godt i toppen.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 15 Oktober 2010 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
Jeg kører primært med en London Jubilee, hverken MM/MI eller MC, og den er ubetinget det bedste jeg nogensinde har hørt! Ingen MM eller MC håndterer HELE frekvensområdet lige så perfekt som den. Samtidig er dynamik, detaljer, rum, perspektiv, og musikalitet i en klasse helt for sig. |
|
|
Godt nok er den gamle Decca og de nye væsentligt forbedrede London pickupper meget anderledes end alt andet, men de skaber ikke 5 mV ud med ren magi.  Det er faktisk et MM system, omend både ophæng, spoler og alt det andet er utraditionelt og yderst vellykket. Som Mikkel skriver, mener jeg også der er noget "ekstra" når man nærmer sig de bedste pickupper (uanset princip). Der er en større selvfølge og ubesværethed over gengivelsen og man slapper simpelt hen mere af og nyder musikken. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
mogens_oestjyll Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 Maj 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 179
|
| Sendt: 15 Oktober 2010 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er nogle her i tråden, der er inde i en vildfarelse af enorme dimensioner.
Den handler om at man tror at blot man betaler mere, så får man mere. Det passer ikke som regel. Hvis man tror at der sammenhæng ml. prisen, man betaler og den ydelse, man får, ja så er man jo i den grad i markedsføringens vold.
Nu er der i øvrigt også andre forhold, der skal ind i billedet. Nemlig det at tilpasse en MM pu til en arm. Man kan ikke bare sætte en 2M black på sin vante arm og så regne med, at den toppræsterer.
Jeg har desværre ikke hørt den 2M black, men jeg mener nu heller ikke den er toppen af poppen iblandt MM'ere. Den er derimod i klassen eller 2 under indenfor MM'ere
Så den skal (bør) ikke lægges til grund for hvad MM'ere kan præstere idag.
Jeg mener fortsat, at nogle er dybt prægede af vanetænkning indenfor dette her. Når en højt estimeret lytter som Raul kan konkludere, at MM'ere ultimativt set er bedst, så er det ikke noget, han har grebet ud af luften. Manden beskæftiger sig også med MC'ere.
Dernæst er der måske noget endnu mere problematisk. Når man taler varmt for den type gengivelse MC kan præstere idag, så er det måske i høj grad fordi man har vænnet sig til det. MC'ere af idag yder med høj fokus på detaljering. Og lyddesignet hos de forskellige fabrikanterer er tilpasset dette ideal, hvorefter der i høj grad kastes MC'ere ud på markedet med en gengivelse, der er præget af "forstørrelsesglas-effekt" på detaljerne. Dette har desværre den bivirkning, at andre mindst lige så vigtige aspekter ved gengivelse nedtones for meget. Homogeniteten er ofte ringe på moderne MC'ere, men køberne bemærker det knap, fordi de har vænnet sig til den type "forstørrelsesglas-effekt", den nye type gengivelse tilbyder.
Desværre betyder det også, at dette sniger en præference ind hos lytteren successivt, der tenderer at fjerne lytteren fra homogenitetens betydning. Og magiens betydning.Og masterbåndets betydning (reproduceret gengivelse bør ligne det, der er på masterbåndet og ikke føje unaturligt mange overforstørrede detaljere til) m.m.m.
Dette fører så igen til et successivt dogme om, at kun MC duer, når vi taler absolut reference lyd, hvilket vi ser komme til udtryk iblandt mange skribenter, der har fulgt MC pick uppens vej.
Men jeg påstår de har overset noget vitalt.
PS den London pick up kan måske nok spille dynamik, men den har masser af andre fejl. Jeg synes ikke det er en særlig pick up. Ville til hver en tid vælge en MC til 7-8.000 i stedet for. Men sådan er der så meget. Man har forskellige begejstrings-udløsere.
|
| Til top |
|
| |
sborup Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2010 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Tak for de mange inputs. Jeg kan hører og forstå på det hele, at det er et svært område jeg har bevæget mig ind på . Der er mange tanker man skal gøre sig inden man vælger pu. Satans det ikke er nemmere og prøve lidt forskelligt derhjemme... Jeg er dog fortsat hooked på en god mc pu, idet jeg synes min rega exact er lidt kantet og ikke har den letflydenhed og detaljegrad, som jeg håber og tror en god mc kan give mig.
Jeg skriver selvfølgelig så snart der kommer en pu hjem Iøvrigt, er det normalt ikke nok at hæve armen 2 mm ved montering af anden pu, regas pu er meget lave?
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2010 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
sborup skrev:
|
Iøvrigt, er det normalt ikke nok at hæve armen 2 mm ved montering af anden pu, regas pu er meget lave?
|
|
|
Nah, helt så enkelt er det desværre ikke. Pickupper har forskellig højde, så du må eksperimentere lidt med spacers, for at finde den rigtige højde.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|