| Forfatter |
|
Dixen Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 21 Juli 2010 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har netop anskaffet mig en herlig Thorens TD125 MKII i meget fin stand.
På standard tonearm er der monteret en Ortofon OM 30 pickup. Det mekaniske fungerer upåklageligt ved pladespilleren. Dog er der ekstra meget knitren og støj fra stille stykker mellem numre når der afspilles. Og mine plader er generelt velholdte og pæne.
Jeg tror selv at nålen godt kunne trænge til en udskiftning, da den skulle være ligeså gammel som pladespilleren. Men det er jo en dyr satan sådan en nål til en OM 30. Hvad mener i? Er der andre ting der kunne være en løsning på problemet?
På forhånd tak...
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 21 Juli 2010 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som om den afspillede plade ikke er så velholdt endda.
__________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 21 Juli 2010 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan være at nåletrykket er for lavt. Mål lige efter.
|
| Til top |
|
| |
Dixen Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 22 Juli 2010 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Freako: Tak for konstruktivt svar. Jeg skilte mig straks af med hele min pladesamling og købte nogle meget mere velholdte plader og det løste problemet med det samme...
Eggers: Det vil jeg prøve. Har dog ikke en vægt til det, så det må blive ud fra indstillingerne på tonearmen.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 22 Juli 2010 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dixen skrev:
|
På standard tonearm er der monteret en Ortofon OM 30 pickup. Det mekaniske fungerer upåklageligt ved pladespilleren. Dog er der ekstra meget knitren og støj fra stille stykker mellem numre når der afspilles. Og mine plader er generelt velholdte og pæne.
Jeg tror selv at nålen godt kunne trænge til en udskiftning, da den skulle være ligeså gammel som pladespilleren. Men det er jo en dyr satan sådan en nål til en OM 30. Hvad mener i? Er der andre ting der kunne være en løsning på problemet?
På forhånd tak...
|
|
|
Har du også knitren og støj hvis du blot bevæger armen - Dårlig stelforbindelse i armen kan også drille.
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 22 Juli 2010 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om det er pladen eller mekanikken den er gal med må kunne bestemmes ved om problemet også er der med andre plader. Knitren og støj vil jeg ikke tilskrive tekniske problemer, andet end pickup'en...
Mht. til nåletrykket, så prøv eventuelt at starte med at justere ned på nul - hvis armen så "svæver", så stemmer nulpunktet, ellers skal det justeres ind. Husk at det er altid bedre med et lidt for højt end for lavt nåletryk.
Men generelt ville jeg aldrig tillægge en brugt pickup megen værdi, og ville helt klart være mest tryg ved en ny.
|
| Til top |
|
| |
SuckyBoyfriends Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 520
|
| Sendt: 22 Juli 2010 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dixen skrev:
|
På forhånd tak...
|
|
|
Knitren og støj.. Hmm er det ikke bare sådan en pladespiller lyder?;)
Sorry.. Det er så svært at lade vær
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 22 Juli 2010 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget morsomt Sonny boy,men det er ikke sådan en pladespiller lyder 
carsten
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Juli 2010 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
SuckyBoyfriends skrev:
| Knitren og støj.. Hmm er det ikke bare sådan en pladespiller lyder?;) |
|
|
Du siger noget...
Dixen: Knitren kan jo også skyldes statisk elektricitet. Du skriver at dine plader er i god stand - men derfor kan der stadig være statisk elektricitet indblandet, f.eks. hvis du har et "tørt" miljø og/eller hvis dine plader ligger i inderposer uden foring og nærmest klæber til papirsposen.
Har du en anden pladespiller, hvor det måske ikke er det store problem, eller er det første gang i længere tid at du afspiller plader?
|
| Til top |
|
| |
olet Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 22 Juli 2010 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Kan selv huske, hvordan jeg rensede plader i gamle dage(80´erne) med udefinerbar dyr væske og en fløjlsbørste...det endte altid med knasende
og knitrende plader  ...man maste jo bare skidtet godt og grundigt ned i rillen...og sådan er mange plader i de små hjem vel endt. Jeg får
stadig gåsehud, når jeg ser en fløjlsbørste i dag...ser dem sågu stadig ind imellem hos forhandlere af seriøst grej  Vinyler kræver lidt omtanke
og nænsom pleje..så er glæden også derefter...kulhårsbørste, gode indercovere, antistatic pistol...bedre endnu..en Nitty Gritty  Har også set
folk, der bare smider pladerne ubeskyttet rundt omkring på støvede reoler, gulvtæppet mm som om det var robust legetøj...og spiller på skævt
opsatte grammofoner..dårlige nåle, forkert antiskating, nåletryk osv osv og forventer derefter, at de lyder fremragende  så får man sgi da
knitrende sager ud af det...Bliver stadig mødt af mennesker de er forundret over at mine plader ikke knitre...for det gjorde deres...men igen....lidt
omtanke..musikken fortjener det
Venligst __________________ Jo mere jeg ved, jo mindre ved jeg, at jeg ved!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2010 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
olet skrev:
Har også set folk, der bare smider pladerne ubeskyttet rundt omkring på støvede reoler, gulvtæppet mm som om det var robust legetøj...og spiller på skævt opsatte grammofoner..dårlige nåle, forkert antiskating, nåletryk osv osv og forventer derefter, at de lyder fremramgende så får man sgi da knitrende sager ud af det...Bliver stadig mødt af ennesker de er forundret over at mine plader ikke knitre...for det gjorde deres...men igen....lidt omtanke..musikken fortjener det  |
|
|
Lige præcis... Omtanke. Da jeg startede med vinyl (i en øm alder af 13) var jeg heller ikke bekendt med at skulle passe på pladerne, og undrede mig over at min Tubular Bells hurtigt begyndte at knase - min pickup sad jo næsten sideværts Siden har de fået nogenlunde pæn behandling med forede inderposer, og de seneste 6-7 år også regulær vask med maskine. Mit hjerte græder hver gang jeg ser en brugt plade købt i en brugt-butik... Uanset hvordan jeg behandlede mine plader de første par år, så er mange af de brugte jeg har set i MEGET værre stand - det er næsten skammeligt som folk nærmest har brugt dem som frisbees.
Hvad angår ticks & pops, så har jeg oplevet at der kan være stor forskel på hvilken pickup der anvendes, også korrekt monteret. Min nabo har en Benz L2, men min Transfiguration Phoenx graver bare dybere og har ikke lige så meget knas og støj. Resten af anlægget kan også betyde en hel del, alt efter hvor meget "knas-området" betones. Og derfor kunne det være interessant at vide om Dixen har et sammenligningsgrundlag eller er kommet i gang med vinyl igen og ikke kommer fra en anden pladespiller.
|
| Til top |
|
| |