| Forfatter |
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 06 Juni 2010 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Egentlig burde den her vel ligge under DIY afdelingen eller vintage, men altså her er en fyr, som har fravalgt sin Forsell Airborne til fordel for en ombygget Lenco L75. Desværre ingen billeder af hvor meget og hvordan den er bygget om http://www.high-endaudio.com/RECENT.html#MayMin egne beskedne discountmodel er sikkert langt fra verdens bedste, men den har dog været sjov at lave og spiller fint til en beskeden pris.
|
| Til top |
|
| |
santashooter Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 06 Juni 2010 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er jo altid en subjektiv sag hvorvidt noget lyder bedst, hvorfor "verdens Bedste" nok er umuligt at blive enige om. At
lencoer kan komme til at performe godt i forhold til prisen, er til gengæld en snak mange kan blive enige om!
jeg selv har haft to DIY lencoer, den ene en 30 kg tung L75 med DIY 12 tommer arm.
grunden til at jeg skiftede var egentlig ikke lyden, som jeg godt kunne lide, men jeg ville hellere have noget, i mine øjne,
kønnere og mere brugervenligt (læs: mere brugervenligt end jeg selv kunne lave)
derfor gik jeg over til en PL-71 fra Pioneer, og nu kigger jeg efter en Luxman PD-441 med SME 3009 arm...
__________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 07 Juni 2010 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet skrev:
Egentlig burde den her vel ligge under DIY afdelingen eller vintage, men altså her er en fyr, som har fravalgt sin Forsell Airborne til fordel for en ombygget Lenco L75. Desværre ingen billeder af hvor meget og hvordan den er bygget om
http://www.high-endaudio.com/RECENT.html#May
Min egne beskedne discountmodel er sikkert langt fra verdens bedste, men den har dog været sjov at lave og spiller fint til en beskeden pris.
|
|
|
Sikke en idiot bag det link! Han ævler og bævler om pladespillere han har haft, men fortæller ikke en dyt om hvad der gør hans gamle Lenco så fantastisk. Det vil sige...spild af tid for en eventuel læser, der tror at kan hente lidt gode tips. Mvh. Niels L.
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 11 Juni 2010 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haha ja, verdens bedste pladespiller blev til i 1978 da vinyl var på toppen, og lever stadig  http://en.wikipedia.org/wiki/Technics_SL-1200
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 11 Juni 2010 kl. 07:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan godt følge artiklen... men havde håbet på billeder af dyret. Og må tilstå at min DIY L75 den er p***e fed. Der er bare lyden af musik igennem, og så er den ellers stille.
Men det med mere bruger venligt er jeg også med på.
|
| Til top |
|
| |
santashooter Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 11 Juni 2010 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
Haha ja, verdens bedste pladespiller blev til i 1978 da vinyl var på toppen, og lever
stadig http://en.wikipedia.org/wiki/Technics_SL-
1200 1200MK2-2.jpg">
|
|
|
Igen skal vi altså lige være enige om, at man kan ikke sige noget er "bedst" lyd er en subjektiv ting, og ligesom mange
tilbeder B&W højtalere, afskyr jeg deres lyd - det hele handler om personlig smag, også pladespillere!
Technics pladespilleren er en fed pladespiller ingen tvivl, den følger i fodsporende på mange fede Direkte drev der startede
med at poppe frem i 70'erne - men at kalde den verdens bedste pladespiller er sku svært - er en Ferrari bedre end en Land
Rover?
det er ikke så sort/hvidt...
Da vinyl var på toppen?
pladespillere har jo været bygget ligeså længe som der har eksisteret plader, og i den periode har kvalitet også meget
diffust afspejlet prisen - hvad Technics gjorde med den pladespiller, var en no-nonsense pladespiller, med en god motor og
en god arm - til overskuelige penge.
Technics lavede også en SP-25 værk, som parret med en SME-3009 arm (som minder en del om den på Technics SL-1200,
men dog mere robust og, i min verden, lækker) kunne spille rigtigt godt...
denne pladespiller ville flere nok syntes var "bedre" end en SL-1200, den er bare dyrere...
det kan ikke lade sig gøre at sige noget lyder "bedst" - det handler om smag!
Jeg må indrømme at lyden på en Technics SL-1200 ligger meget tæt på min egen PL-71, og der er en helt anden lyd fra en
kraftig mellemhjuler.... men igen der er ikke én ting der er bedst....
jeg har en gang imellem lejlighed for at lytte til dyre og fancy anlæg med modifikationer til himlen af akustisk voodoo
resonatore - men lyden af mit eget anlæg synes for mig at være mere det jeg kan lide - måske ikke så præcist i toppen,
måske lidt mere uldent i bassen... men det tiltaler mig trods alt mere!
det handler jo bare om at finde glæde i musikken, hvordan man når der til er en individuel rejse man må foretage sig i
lydens land! __________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
|
| Sendt: 11 Juni 2010 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
santashooter skrev:
det handler jo bare om at finde gl�de i musikken, hvordan man n�r der til er en individuel rejse man m� foretage sig i
lydens land! |
|
|
 Nemlig. Når jeg sidder lige om 5 minutter med en god kop mokka og nyder en endnu ikke valgt genre (tror det bliver ´band of gypsies`har endnu ikke fået hørt min nyindkøbte), er det for mig at musikken skal spille. Det skal swinge i mine ører. Og må da indrømme at mit, ikke vanvittigt dyre anlæg, har fået mange til at overveje at investere i noget ordentligt grej. Så ja alt er individuelt også lyd og smag.
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
|
| Sendt: 11 Juni 2010 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 15 Juni 2010 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
santashooter skrev:
A127 skrev:
Haha ja, verdens bedste pladespiller blev til i 1978 da vinyl var på toppen, og lever
stadig http://en.wikipedia.org/wiki/Technics_SL-
1200 1200MK2-2.jpg">
|
|
|
Igen skal vi altså lige være enige om, at man kan ikke sige noget er "bedst" lyd er en subjektiv ting, og ligesom mange
tilbeder B&W højtalere, afskyr jeg deres lyd - det hele handler om personlig smag, også pladespillere!
Technics pladespilleren er en fed pladespiller ingen tvivl, den følger i fodsporende på mange fede Direkte drev der startede
med at poppe frem i 70'erne - men at kalde den verdens bedste pladespiller er sku svært - er en Ferrari bedre end en Land
Rover?
det er ikke så sort/hvidt...
Da vinyl var på toppen?
pladespillere har jo været bygget ligeså længe som der har eksisteret plader, og i den periode har kvalitet også meget
diffust afspejlet prisen - hvad Technics gjorde med den pladespiller, var en no-nonsense pladespiller, med en god motor og
en god arm - til overskuelige penge.
Technics lavede også en SP-25 værk, som parret med en SME-3009 arm (som minder en del om den på Technics SL-1200,
men dog mere robust og, i min verden, lækker) kunne spille rigtigt godt...
denne pladespiller ville flere nok syntes var "bedre" end en SL-1200, den er bare dyrere...
det kan ikke lade sig gøre at sige noget lyder "bedst" - det handler om smag!
Jeg må indrømme at lyden på en Technics SL-1200 ligger meget tæt på min egen PL-71, og der er en helt anden lyd fra en
kraftig mellemhjuler.... men igen der er ikke én ting der er bedst....
jeg har en gang imellem lejlighed for at lytte til dyre og fancy anlæg med modifikationer til himlen af akustisk voodoo
resonatore - men lyden af mit eget anlæg synes for mig at være mere det jeg kan lide - måske ikke så præcist i toppen,
måske lidt mere uldent i bassen... men det tiltaler mig trods alt mere!
det handler jo bare om at finde glæde i musikken, hvordan man når der til er en individuel rejse man må foretage sig i
lydens land! |
|
|
Der står lenco, verdens bedste ? Verdens bedste spille gennem tiderne er jo ikke kun på lyd, men også på features, brugervenlighed, imumitet for tramp, akustisk tilbagekobling, reservedele etc. Men Skulle man tale kun lyd, tror jeg nok en Direct Drive med en top arm er noget bedre end en remtrukket, mindre støj, rummel etc. Man ynder at samenligne spånplader med påsat high-end arm med en SL-1200 basis, og begynder at tale om lyd  - men glemmer man kan sætte en high-end arm også på en SL-1200. Og jo - den bedste er den der lyder bedst derhjemme - samen med ens anlæg - og som passer sammen med de plader man spiller ... så måske verdens bedste ikke er én men kan være mange ... http://www.soundhifi.com/sl1200/index.htm
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 15 Juni 2010 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad koster det egentlig at få skåret træ ud til sådan en birke træs plinth til lenco 75??
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 15 Juni 2010 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er lidt forskelligt alt efter hvilken tømmerhandel
de fleste har en m2 pris for udskåret plade
silvan/stark i Helsingør an ikke skære to plade ud der er ens - det er helt håbløst
silvan på den gamle kongevej i birkerød er præcise ned til en ½ millimeter
Når du har dimensionerne så ring rundt til de forskellig i dit område - og husk at østen finer skal du sky som fanden selv da det splintre og er alt for let
Jeg mener jeg gav 700 kr. for min - og så fik jeg resten af x-finerpladen med hjem..
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juni 2010 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Det er lidt forskelligt alt efter hvilken tømmerhandel
de fleste har en m2 pris for udskåret plade
silvan/stark i Helsingør an ikke skære to plade ud der er ens - det er helt håbløst
silvan på den gamle kongevej i birkerød er præcise ned til en ½ millimeter
Når du har dimensionerne så ring rundt til de forskellig i dit område - og husk at østen finer skal du sky som fanden selv da det splintre og er alt for let
Jeg mener jeg gav 700 kr. for min - og så fik jeg resten af x-finerpladen med hjem..
|
|
|
Takker  Det må blive et efterår/vinter projekt
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
|
| Sendt: 15 Juni 2010 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
wuffer skrev:
| Hvad koster det egentlig at f� sk�ret tr� ud til s�dan en birke tr�s plinth til lenco 75??
|
|
|
Mener du at få skåret 6 stykker træ ud i 45 gange 35? Eller er det med de forskellige lags udskæring?? Bauhau leverede finer, skar 6 firkantede stykker ud for 430,- Og det er skam fint fint.
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juni 2010 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
schmidt2 skrev:
wuffer skrev:
| Hvad koster det egentlig at f� sk�ret tr� ud til s�dan en birke tr�s plinth til lenco 75??
|
|
|
Mener du at f� sk�ret 6 stykker tr� ud i 45 gange 35?
Eller er det med de forskellige lags udsk�ring??
Bauhau leverede finer, skar 6 firkantede stykker ud for 430,-
Og det er skam fint fint.
|
|
|
Jamen planen var da at få lavet en bedre plinth. Det der skal skæres ud i
selve stykkerne kan jeg selv klare. Så 6 firkantede stykker er fint som
du skriver
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 15 Juni 2010 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
7 til 8 stykker 22 mm vil jeg nu anbefale hvis man vil have gods i plinthen - 6 stykker er lige i underkanten - 45x35 - er der så plads til en 12" arm?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 17 Juni 2010 kl. 02:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld jeg bryder ind og putter lidt malurt i bægeret - Lenco har aldrig været andet end en normal familie spille der stod i mange hjem - ved ikke hvorfor folk gang på gang mener man kan ophøje middelmådigt til det bedste blot man sætter en anden arm på - maler kassen - eller fordi det er nostalgisk. Skulle jeg kåre en alternativ til verdens "bedste" ville jeg mene en Thorens 124, bla det tætteste man kommer på Direct Drive mht plade skift, mange år foran sin tid, featuren med at stoppe pladen momentant med en lille arm er genial. Vatterpas indbygget, fleksibelt armboard, strope light, plinth i stål. Her vist med bredt arm board med plads til en 12".
|
| Til top |
|
| |
duo(2) Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 17 Juni 2010 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den bedste pladespiller = Technics SP10
Ingen tvivl om det
Her er et Link til Albert Porters tråd på Audiogon, vedr hans SP10
Han solgte sin "Walker P"
http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?vaslt&1227334719&ope nflup&6&4#6
( ps jeg har jo naturligvis en SP10 i hytten
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 18 Juni 2010 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haha ja, der er flere verdens "bedste", SP10 klart en af dem  Men denne Lenco, nej, uanset hvilken farve du maler den, eller hvilken arm du sætter på.
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
|
| Sendt: 18 Juni 2010 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
Haha ja, der er flere verdens "bedste", SP10 klart en af dem Men denne Lenco, nej, uanset hvilken farve du maler den, eller hvilken arm du
sætter på.
|
|
|
Har du haft en dårlig oplevelse med en Lenco der har slået
dig, eller på anden måde forulempet dig?
Magen til "jeg ved hvad der er bedst" indstilling skal man lede længe
efter.
Har selv en sl'er, men når der skal rigtig lyttes er det Lencoen der for lov.
Tror heller ikke det er helt uden grund at audiofile over Hele verden er vilde
med lencoen. Hvorimod mange ikke er opsat på at kalde en sl 1200 andet end
en dj maskine.
Hvad der er bedst er nok individuelt.
|
| Til top |
|
| |
Kristjan Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 458
|
| Sendt: 18 Juni 2010 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har havt en Kuzma Stogi med stabi arm sidste 15 år, der har også vært flere high end spilere i mit setup parallel.
Det er et bilde som jeg fandt på nettet, men det er same spileren.
Så fik jeg endelig set min Garrard 301 op at spile, den har vært i kasse siden jeg fik den for knapt 2 år siden. Jeg har aldrig
hørt sådan spillere før jeg fik min op at køre og troede altid at det var lidt subjektiv hype på nettet omkring den. Men jeg må
indrømme at jeg tog fejl. Det er utrolig sjov spillere, dynamik, PRAT, og nærværende lyd. Ikke samme sorte baggrund som
i min kuzma men den er en del bedre end jeg havde forventet, det er noget helt special ved den. Om den er bedre end
andre high end spillere tror jeg ikke, men den er andeleds og utrolig sjov at høre på. Bruger squash ball metoden men
overvejer en skifer plint. Bruger Kuzma stogi tonearmen på den og min gamle stabi er pakket ned for ubestemt tidspunkt.
Mellemhjul, ja __________________ Hilsen
Kristjan
|
| Til top |
|
| |