| Forfatter |
|
Bundegaard2 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2010 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 05 Juni 2010 kl. 07:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Er jo stadig ny i dette :-) Hvad er en RIAA?
Jeg har en ældre Lenco pladespiller ståenden, og stadig mine LP'er fra sidste årtusinden, og kunne godt tænke mig at spille dem igen, så er mit
spørgsmål, hvad skal jeg bruge for at sætte min pladespiller til min Lyngdorf SDAI 2175?
Mvh. Klaus
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger


Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 05 Juni 2010 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal bare bruge en RIAA forstærker. Det kan nemmest forklares således: Ved indspilningen af grammofonplader sænkes
amplituden for de lave toner, så rillerne i pladen bliver små. For at kunne afspille pladerne kræves en ekstra forstærker til at
rette op på dette misforhold, og dette er en RIAA forstærker. Uden den kan du stort set ikke høre noget.
Hvis der ikke er phono indgange på din Lyngdorf, kan du med fordel sætte RIAA'en i en AUX indgang eller muligvis en TAPE
indgang. Jeg er dog ikke helt sikker.
__________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 05 Juni 2010 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
freako skrev:
Du skal bare bruge en RIAA forstærker. Det kan nemmest forklares således: Ved indspilningen af grammofonplader sænkes
amplituden for de lave toner, så rillerne i pladen bliver små. For at kunne afspille pladerne kræves en ekstra forstærker til at
rette op på dette misforhold, og dette er en RIAA forstærker. Uden den kan du stort set ikke høre noget.
Hvis der ikke er phono indgange på din Lyngdorf, kan du med fordel sætte RIAA'en i en AUX indgang eller muligvis en TAPE
indgang. Jeg er dog ikke helt sikker. |
|
|
Og ganske let udbygget: (Fra Wiki) Rillerne ville komme til at fylde for meget, hvis pladerne blev
skåret med lineær/lige frekvensgang. Grunden er, at bastoner har en
langt større amplitude end de højere frekvenser (amplituden for et givet
lydtryk fordobles, når frekvensen halveres). Dette ville føre til store
nåleudsving. Desuden støjer pladerne meget i sig selv under afspilning
og diskantens styrke er normalt svag i musik, derfor dæmpes bassen og
diskanten hæves inden indspilning. I RIAA-standarden defineres
anvendelse af et nøje specificeret forbetoning af signalet under
indspilning. Forbetoningen ændres via et filter
hvor der laves basdæmpning og diskanthævning.
Under afspilning sendes signalet igennem en forforstærker med RIAA-efterbetoning,
som vender frekvensgangen om, således, at pladens dæmpede frekvenser
bliver forstærket tilsvarende, så signalets frekvensgang bliver som
oprindelig. Da signalet fra pickuppen desuden er meget svagere end
almindelige linjesignaler, som eksempelvis cd-afspillere opererer med,
forstærker RIAA-forforstærkeren signalet, så en almindelig forstærker
kan håndtere signalet. Mvh. Niels L.
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 05 Juni 2010 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alternativet er at anskaffe en receiver fra dengang vinyl var den primære musikkilde. Koster vel det samme som en ny RIAA.
De har alle indbygget phonoforstærker ( ofte 2 stk ), plus de er analoge, dvs analogt fra nål til øre.
Eksempelvis: http://www.dba.dk/receiver-sansui-3300-klas/id-66586141/ http://www.dba.dk/receiver-marantz-2015-alu/id-66599408/ http://www.dba.dk/receiver-luxman-r1500-top/id-66586216/ http://www.dba.dk/receiver-pioneer-sx-434-i/id-66483668/
|
| Til top |
|
| |
Bundegaard2 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2010 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 05 Juni 2010 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for info, det er noget jeg kan bruge :-)
Tror nu nok jeg går efter en RIAA, så jeg kan sætte det til mit anlæg, i stedet for at invistere i en receiver....
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger


Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 05 Juni 2010 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan købe en Cambridge RIAA der er god for 600 kr i Hifi klubben. Jeg har prøvet den og den er meget bedre end den fra NAD som Hifi klubben også har.
http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/pladespiller/ca mbridge_540p_riaa_forforstaerker_sort.htm
Når denne sættes imellem pladespiller og forstærker kan en normal analog linie indgang bruges.
Jeg går ud fra at Lyngdorf'en har analoge indgange. Der er lidt en modsætning mellem at du har sådan en fin forstærker, der er noget af det mest avancerede, og så vil du gå helt tilbage til gamle vinylplader. Men de er da også hyggelige og nostalgiske.  __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
Bundegaard2 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2010 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 05 Juni 2010 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Herman,
Tak for det gode råd, fandt en Holfi RIAA her på hifi2all markede :-) som jeg har givet et bud på, men hvis han ikke vil sælge den til "min" pris, ved jeg jo hvor jeg skal finde en :-)
Ja, det er nok mest det nostalgiske i det, at jeg vil spille lidt plader igen :-) Har jo de vigtigste på CD nu, men måske man bliver så fanget af vinyl, at det kommer i fokus igen :-)
Mvh. Klaus
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 07 Juni 2010 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
Du kan købe en Cambridge RIAA der er god for 600 kr i Hifi klubben. Jeg har prøvet den og den er meget bedre end den fra NAD som Hifi klubben også har.
http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/pladespiller/ca mbridge_540p_riaa_forforstaerker_sort.htm
Når denne sættes imellem pladespiller og forstærker kan en normal analog linie indgang bruges.
Jeg går ud fra at Lyngdorf'en har analoge indgange. Der er lidt en modsætning mellem at du har sådan en fin forstærker, der er noget af det mest avancerede, og så vil du gå helt tilbage til gamle vinylplader. Men de er da også hyggelige og nostalgiske.  |
|
|
Ikke kun hyggeligt og nostalgisk, lyder også bedre end CD, mange af mine plader som jeg også har på CD lyder væsentlig bedre. Modsætningen er nok at man blander analogt med digitalt.
|
| Til top |
|
| |