| Forfatter |
|
K.Gade Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 30 Maj 2010 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Har nu været med på LP-bølgen i et halvt år, og har besluttet at opgradere fra min ellers udmærkede pladespiller.
Har igennem lang tid spillet på Naim nac72/nap 140/CD-3.5 samt Royd Abbot højttalere. Jeg er utroligt glad for dette set-up,
og min kommende pladespiller må gerne have de samme musikalske dyder som resten af systemet.
Perspektiv, dybde og rumfornemmelse er fine egenskaber - men timing, dynamik og musikalitet er de væsentligste krav.
Jeg har tænkt mig investere i en brugt afspiller og har i første omgang overvejet tre mærker, som jeg enten har læst om
eller lyttet sporadisk til...
Der er tale om:
1. Well Tempered (Classic, Reference eller Signature)
2. Nottingham Analogue (Interspace eller Space Deck)
3. Sota (evt. Sapphire eller andet)
Er umiddelbart ret begejstret for Well Tempered designet, men har hørt, at akrylpladetallerkner giver en meget detaljeret
lyd, men på bekostning af det drive og punch, som afspillere med metal eller HDF/MDF-tallerkner har..? Synes dog, jeg har
set, at Signature modellen har alu-tallerken, men den er vidst ikke sådan lige at få fat på...
Ellers er jeg meget ivrig efter at suge til mig, hvis der er nogle vinyl-freaks, der har erfaringer med de nævnte (eller
lignende) mærker!
Venlig hilsen
Gade
|
| Til top |
|
| |
olet Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 01 Juni 2010 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gade
Af de tre mærker kender jeg kun Spacedecken, som der er en del gamle tråde omkring i bagkataloget her på sitet. Der er også uendelige mange
tråde på engelsksprogede sider omhandlende den og den vs andre i samme prisklasse - bare google lidt så....
De to andre er relativt sjældne i DK, men der er en bruger her på sitet, der har en Well temp indkøbt i år, så whvit jeg husker. Spacedecken er så
en grammofon, jeg ikke selv er så vild med - sort sort baggrund, stor lyd, mere mørktlydende end de fleste og manglende rigtig dybbas - altså den
her "OMMMPFFF" lyd, der får rock og store klassiske værker til at ryste lidt rundt på det indvortes hos undertegnede - men det er jo en smagssag.
Andre kalder den for "i fase" og derfor korrekt lydende - de er jævnligt til salg for en relativ billig penge. De nye Fletcher audio grammofoner siges,
af dem der sælger dem, at være mere "i fase" og derfor bedre lydende end stamfaderen Spacedeck - har kun hørt dem på messen og der var de
godt lydende. Ellers synes jeg, at mange af de nye grammofoner lyder som CD afspillere( med bedre timing dog) - de mangler lidt den der magi,
som gør det lækkert at høre vinyl - leder selv efter en, der kan det magiske. Der er vist ingen i Dk, der sælger Sota for tiden - ikke de større
modeller i hvert fald. Gad godt selv at høre en af dem
Venligst __________________ Jo mere jeg ved, jo mindre ved jeg, at jeg ved!
|
| Til top |
|
| |
john pedersen Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2500
|
| Sendt: 02 Juni 2010 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
prøv om du kan finde en michell gyrodek... har selv spillet på den af 2 gange... giv den den bedste arm som mulig og pick up...
jeg havde en SME V arm og ortofon jubiii samt en electrocompagniet trafo.... et drømme set up til relativt hvis man spørger mig......
og så gør det slet ikke noget den er gude smug at se 
mvh john
|
| Til top |
|
| |
K.Gade Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 02 Juni 2010 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Olet og John
Tak for jeres feed-back! Har også noteret, at Nottingham har en meget sammenhængende spillestil fra top til bund, men de
mangler også "slam bam" efter min mening! De har dog en del andre kvaliteter, så jeg kunne helt sikkert leve med en. Tror
også Well T har en lidt tilbagelænet stil, men givetvis med mere krop og tyngde. Har læst rigtig meget om Sota! De får netop
ros for at have afgrundsdyb bas med masser af punch og særdeles høj boogie-factor... Jeg tror godt Sota kunne være vejen at
gå. Nogen der har erfaringer her? Olet... ved du om der er steder, hvor de sælger de billige Sota'er? Evt. ku' man testlytte en
af dem og på den baggrund bestille en større model... Gyroen skal da også testes. Hvem er mon forhandler af dem i Kbhs.-
området?
V.h. Gade
|
| Til top |
|
| |
kvickly Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du har en god pladespiller i hus så er det tur til en Hicap på 72, kraftig forbedring med så god signalkilde i kæden..
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 03:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes at flere, i temmelig generelle vendinger, sætter de nævnte pladespillere i meget faste 'lydkategorier' Det er alt alt for firkantet! Den samlede lyd er jo stærkt afhængig af hvilken arm og pickup der bruges. Og ikke mindst den efterfølgende RIAA. Så lyden fra hver og én af de omtalte pladespillere kan gå i mange retninger!
Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
olet Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 08:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gade
Ang Sota så ved jeg med sikkerhed, at AB Audio i KBH har haft en i butikken. Det er den model, der hedder Comet..vist nok deres billigste model.
Om han så stadig har den, ved jeg så til gengæld ikke. Spacedecken har jeg nærlyttet i mange forskellige kombinationer og med forskellige pup´s
og RIAA´er både i Demorum og private hjem - den er da god, men jeg mangler "noget" hvergang. Måske jeg ikke har hørt den i det helt rigtige
setup.
Venligst
__________________ Jo mere jeg ved, jo mindre ved jeg, at jeg ved!
|
| Til top |
|
| |
nonnegativ Forum Bruger


Bruger siden: 02 Marts 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 123
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
Der er vist ingen i Dk, der sælger Sota for tiden - ikke de større
modeller i hvert fald |
|
|
Sota forhandles i Kbh af AB-Audio.
Jeg har dog kun set en Comet i hans biks, men det er 6 mdr. siden jeg har været der sidst, og det kan være han har fået flere modeller hjem.
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifi-freaks har Well tempered maskiner - prøv at give dem et ring eller en mail.
På deres hjemmeside kan du se 2 modeller:
Amadeus
Amadeus GT
|
| Til top |
|
| |
K.Gade Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey gutter
Super med noget respons! Jeg vil straks gå de nævnte forhandlere på klingen angående Sota og Well Tempered. Korrekt at
arm, pick-up og riaa kan tone pladespillerlyden i en given retning! Dog mener jeg stadig, at ethvert værk har et særligt
lydmæssigt udgangspunkt... Der er dog ingen tvivl om, at alle tre mærker er rigtigt gode.
Det ville også være fedt, med endnu flere erfaringer på banen med de nævnte pladespillere.
Har overvejet Hi-Cap mange gange... Lissom jeg har overvejet en ekstern Riaa som f.eks. Dynavector p75II, Lejonklou,
Jolida JD9 eller Croft. Der er så mange mærker at vælge imellem indenfor (også) dette område, at man taber pusten. Men
som tidligere nævnt er jeg blevet besat af en lille vinyldjævel, så jeg vil gerne ha', at mediet performer så godt som muligt
(indenfor min økonomiske ramme naturligtvis). Erfaringer med Hi-Cap/Riaa er naturligtvis også velkomne, selvom min
primære målsætning er at finde THE pladespiller...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
pvh1987 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 269
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg ikke hvad de ovennævnte pladespillere koster, men hvis du er i prislejet mellem 20-30k så burde du helt sikkert overveje en Rega P9. http://rega.dk/produkter_files/pladespillere/p9.htmlhttp://www.rega.co.uk/html/p9.htmOg en anmeldelse med fine billeder (anmeldt med Rega's egen MC-pickup): http://www.sigsound.com/PDFs/RegaP9Apheta.pdfAng. pickup er Apheta'en sikkert et oplagt valg men jeg bruger Dynavector Karat 17D3 som jeg er meget glad for. Hvis du sætter en god pickup på og sørger for at den er vægmonteret på et utrolig stramsiddende og let stativ som f.eks. Rega's egen hylde, så kan P9'eren sagtens hamle op med nogle af de virkelige dyre afspillere. Lyden er fast, hurtig, stram og solid fra top til bund. CD-agtig vil nogle måske kalde det, men uden digitale artifakter, of course. Inner groove distortion hører fortiden til. Letheden og stivheden i plinten gør at den ikke er så påvirkelig mht. vibrationer som nogle af de tungere sataner - tilgengæld SKAL den stå fast så den ikke kan bevæge sig - og ikke noget med at stille den på noget tungt - det er det, der gør forskellen. RB1000-armen er et håndværk i sig selv - den har bl.a. fået editors choice i Hifi news. Nu skal jeg nok stoppe med min sædvanlige Rega-snak - synes bare du skal tjekke P9'eren ud inden du bestemmer dig for noget. God fornøjelse med din kommende pladespiller om det så er en P9 eller ej  hehe
__________________ Mit setup: Rega P9 pladespiller med Dynavector Karat 17D3, Rega Fono MC RIAA, Coda CSi Limited forstærker, Dali Mentor 2 højttalere og AKG K701 hovedtelefoner
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 327
|
| Sendt: 03 Juni 2010 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ønsker ikke at lyde kværulantisk - men når du skriver "Inner groove distortion hører fortiden til." - Bliver jeg nødt til at spørge hvad Rega har opfundet som retfærddigør den udtalelse!?
Endvidere ser jeg en kontradiktion i "Letheden og stivheden i plinten gør at den ikke er så påvirkelig mht. vibrationer som nogle af de tungere sataner" - Mener du at tunge materialer er mere påvirkelige for vibrationer end lette,og kan du evt henvise til lidt bevisførelse??
|
| Til top |
|
| |
pvh1987 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 269
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke Rega har opfundet noget specielt mht. inner groove distortion. Det drejer sig vel om at have et godt værk med en god arm og ikke mindst en god pickup. Det er der manger firmaer der tilbyder. Jeg blev bare overrasket over hvor stor forskellen er mellem P7 og P9, ikke mindst mht. inner groove distortion. Begge havde monteret den samme friske Rega Exact-pickup. Det var dog først da jeg skiftede til Dynavector Karat 17D3 at jeg for alvor blev fri for inner groove distortion (på plader der ikke er "ødelagte", selvfølgelig). Jeg mener at der sikkert er mange andre mærker der er tilsvarende gode - men Rega har en value-for-money-ting som jeg mener også gælder ved P9. Altså, at man virkelig får noget for pengene. Det er muligt at nogle af de andre omtalte mærker også har dette - det ved jeg ikke noget om. Der er mange der ikke forstår det med letheden og stivheden - det er heller ikke helt let at forklare. For mig er det logisk at en tung solid klods vil absorbere vibrationer - jo tungere, jo mere vil den kunne "sluge". Jeg har tilgengæld oplevet tunge pladespillere gå i selvsving, fordi den ikke kunne "følge med" mht. absorbering - det er min umiddelbare tanke. Rega'erne er lette og stive med det formål at vibrationerne ikke skal absorberes men "udklinge" så hurtigt som muligt. En tung plinth vil absorbere og "dæmpe" - en let plinth vil gøre det modsatte hvis den samtidig er stiv. Det er lidt sådan jeg ser på det. Begge metoder fungerer umiddelbart fint. Nu er jeg jo Rega-fan, så derfor vil jeg naturligvis mene at Rega har fat i den lange ende. I praksis betyder det at hvis Rega'en står fast og ikke er placeret på noget tungt og/eller absorberende materiale, så vil det være næsten umuligt at få den til at gå i sving eller lave feedback i bassen. Hvis det ikke er tilfældet, så står den ikke ordentligt. Tilgengæld kan man få en tynd og harsk lyd og i værste fald feedback, hvis den er placeret forkert. Den mindste "blødhed" i ophænget eller hvad man nu har sat den på, kan ødelægge lyden. Og det er nok den lyd de fleste anmeldere har med at gøre, når de anmelder en Rega. Det er nemlig ikke helt let at få det til at funke ordentligt. Har man først fået det til at fungere, så har man en ufattelig stram og solid lyd der "virtuelt" er upåvirkelig udefra. Jeg håber at det besvarer dine spørgsmål. Jeg er hverken fysiker eller ansat hos Rega, så jeg har kun mine egne erfaringer som baggrund - jeg beklager meget hvis det ikke er teknisk korrekt skrevet osv.  Jeg ønsker heller ikke at starte en krig om hvilken pladespiller der er bedst - min pointe var bare, at jeg synes trådstarteren skal tjekke en P9 ud inden han bestemmer sig for noget. Det er bare min mening - og han kan jo vælge at være ligeglad. Om han så vælger en SOTA, Well Tempered, Nottingham, Rega eller noget helt andet - det må være op til ham. Jeg er ikke i tvivl om at han vil blive rigtig glad for en P9, men jeg er da næsten sikker på at de andre mærker må kunne tilbyde noget som er vellydende og praktisk i daglig brug. Hvad der er bedst, tør jeg ikke sige - jeg har ikke hørt de andre - men jeg må indrømme at jeg er ret glad for min P9  hehe Under alle omstændigheder er det jo bare dejligt at der er flere der hopper med på vinylvognen - især når det er i high-end-klassen
__________________ Mit setup: Rega P9 pladespiller med Dynavector Karat 17D3, Rega Fono MC RIAA, Coda CSi Limited forstærker, Dali Mentor 2 højttalere og AKG K701 hovedtelefoner
|
| Til top |
|
| |
benz Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 Maj 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Jeg har ejet og spillet på en nottingham spacedeck i ca. ½ år, en sota m/vacumsug i omkring 14 dage og en welltempered classic mere end 4 år (næsten uendeligt i min hifiverden). Det siger i alt fald lidt om, hvad jeg synes. Nottingham = sammenhængende, lidt "diset" og lidt tilbagetrukne yderender Sota = bumlende og usammenhængende Welltempered = homogen, letflydende, dynamisk og med en meget "sort" baggrund mvh ps! gå efter en pink triangle  ps ps! jeg har ejet og prøvet ovennævnte og ikke kun læst om dem
|
| Til top |
|
| |
K.Gade Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende med erfaringer på banen. Og jo, jeg er fuldstændigt ligeglad med, om der står Sota, Well T, Nott, Rega eller
noget helt syvende. Da min LP-samling hovedsageligt består af rock i forskellige genre, Indie, elektronisk,
eksperimenterende Hip-Hop og en lille smule soul/funk, er drønet imellemgulvet ikke uden betydning!
Men i denne prisklasse kan man også kræve en sammenhængende lyd, der har fat i musikkens rytmiske fundament! Har
bestilt en demo af den nye Amadeus fra Hi-Fi Freaks.dk og skal ind og teste den lille Sota hos AB Audio.
Benz, hvor har du købt din Classik? Tror du, den kan levere varen i forhold til min musiksmag?. Og hvad kan Pink i givet
fald? Må nok hellere teste et bredere udvalg af produkter og evt. inkludere Pink, Rega og evt. LP-12 (som rimeligt ofte er til
salg her på sitet)...
Hm! det bliver nok en rimelig omfattende og tidskrævende process, men det er jo ret sjovt samtidigt :). Glæder mig dog til
der bare står en superspiller klar til at sætte gang i vinylen...
MVH!
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen af de tre nævnte fabrikater jeg ville være bange for at kaste mig over. Det svære bliver vel at finde dem og evt. at vælge... moderen eller datteren?
Har du evt. hørt på VPI? Jeg spiller selv på en Scout (entry-level) som jeg har besluttet bliver min sidste pladespiller. Den har godtnok akryl-tallerken men jeg er imponeret over så rigtigt jeg synes de har konstrueret den fra starten. Det er ikke nødvendigvis dyre løsninger, men efter min overbevisning hifi-rigtige løsninger bl.a.: Fritstående motor, unipivot arm, spikes på plint, konisk centerpind mm. __________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |
benz Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 Maj 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg købte min wt classic i kt-radio for mange år siden. Mht pink så giver den åbenhed, dynamik og letflydenhed, som ingen anden jeg har ejet. (incl. goldmund studio, sme 20 og forsell). Pas på brugte pink'er - ødelagt centerleje støder man ind i mellem på. Det viser sig ved hørbar mekanisk støj ved omdrejninger uden pu i rillen. mvh
ps" vpi er sikkert ok -den gamle hw19mk3 var i al fald
|
| Til top |
|
| |
K.Gade Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen lad os da endelig få bragt VPI på banen også  . Bliver jo alligevel ikke færdig med at teste udstyr før 2026
alligevel!!! Har skam kigget lidt på det. Særligt Scout II, Da den har metaltallerken... Der er også én som sælger en
Phonosophie No3 på k&s! Nogen der har kendskab til den? Ved, at det var Julian Vereker fra Naim's foretrukne pladespiller...
Benz, hvad blev der af din gamle classic?
MVH.
|
| Til top |
|
| |
benz Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 Maj 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min gamle wt er sikkert i London - den blev solgt til en gut, som skulle flytte derover. mvh
|
| Til top |
|
| |
K.Gade Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 05 Juni 2010 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hm! Hvad laver den i London, når den burde stå på Nørrebro..?  . Så spiller du på Pink nu? Har googlet lidt over den. I
samme forbindelse bliver man også mødt med mærket Voyd... Lidt i samme stil måske... Har bare hørt så mange gange fra min
lokale forhandler, at akryltallerkener ikke kan spille musik. Men er nødt til at komme ud og få lidt personlige erfaringer, istedet
for at tage påstanden for gode vare!
|
| Til top |
|
| |