Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. juni 2026 | 23:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Vægmontering af Rega pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 25 April 2010 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Hvis man skal have sin Rega op og hænge på væggen er man så bedst hjulpet med Rega eget RWB vægophæng eller kan man få lige så gode resultater med for eksempel en Audio Magic SW eller andre?

Hvad mener I?

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 April 2010 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Begge er fine, dog kan AM's hylde være en fordel hvis væggene er piv skæve, da spikes bruges til afkobling og justering.

Rega's løsning har ikke den mulighed, men måske mere pladsbesparende for nogen, da der ikke bruges en hylde, da fødderne på pladespilleren placeres på plateauer direkte på vægbeslaget.

Jeg har selv fået lavet en væghylde til en bekendt, hvor AM's løsning var i tankerne, men her brugte vi så lidt tykkere profilrør og en ligende kraftig bagplade, og som afkobling 3 spikes i stedet for 5, og en lidt dybere hylde, da pladespileren havde et aftagelig kabel bagpå, så var ekstra hyldearial en fordel, tonearme med fikserede kabler der løber under pladespilleren kan nøjes med mindre plads..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2010 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Imbalance skrev:
Begge er fine, dog kan AM's hylde være en fordel hvis væggene er piv skæve, da spikes bruges til afkobling og justering.

Det var nemlig det jeg godt kunne frygte for at mine vægge var

Og så synes jeg at Rega ophænget er uendeligt grimt.

I andre, byd endelig ind!

Brian7500

pebjo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 April 2010 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:

Imbalance skrev:

Det var nemlig det jeg godt kunne frygte for at mine vægge var

Og så synes jeg at Rega ophænget er uendeligt grimt.

I andre, byd endelig ind!

Jeg bruger den her fra Hifiklubben: http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/hi-fi-mobelhyld e/vm_acoustics_s1_hylde_sort.htm  - dog i lys grå. Måske ikke verdens flotteste, men meget stabil til mine tynde gipsvægge.

Til top Vis pebjo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pebjo

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 April 2010 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Jeg vil helt klart ikke bruge andet en Rega's "vægstativ" da der ikke må være noget i mellem føderne og stativet. Desuden skal det sidde vanvittigt godt fast og jo mere solid væggen er, jo bedre. Jeg har brugt timer og adskillige metoder for at få det til at funke.

Alle pladespillere er vel følsomme for hvad de står på, men umiddelbart er Rega'erne ekstremt følsomme. Selv P9'eren. Stiller jeg den på min reol eller på et let og stift bord (sidstnævnte mener Rega selv er en ok løsning) lyder det helt forkert. Bassen bliver sløv og "uhomogen" - dvs. ved nogle frekvenser er den voldsom ved andre er den næsten ikke hørbar. Under alle omstændigheder ikke stram. Det værste er dog at de højere frekvenser (mellemtone og opefter) bliver grynet og meget in-your-face.

Jeg er ked af at sige det, men jeg kan bare ikke understrege nok hvor meget det betyder. Umiddelbart er det den eneste rigtige svaghed jeg kan se ved Rega's pladespillere generelt. Det er på samme måde en styrke, mærkeligt nok (læs evt. længere nede)

Den mest solide væg jeg har i mit rum er gasbeton, hvor der desværre sidder en gipsplade uden på. Da jeg brugte alm. skruer og rawplugs blev stativet med tiden løst pga. vibrationer, da gipsen trækker sig sammen (det kan ikke sidde i spænd pga. gipsen). Efter flere opstramninger giver rawlplugsne op og så kan man bore nye huller osv. Et sandt helvede. Hvis du har en murstensvæg eller tilsvarende uden gips, så vil det sandsynligvis være fint med plugs lavet til formålet og nogle skruer - evt. spændeskiver i mellem.

For at løse mit problem var jeg nødt til at mure gevindstænger ind i væggen og skrue stativet fast på med møtrikker. Gips'en var stadig et problem, så nu har jeg nærmest støbt stativet fast. Tilgengæld virker det.

Så derfor:
  • Brug Rega's RWB-hylde (mener jeg den hedder) eller et andet solidt stativ/ophæng hvor føderne kan hvile direkte på stativet.
  • Sørg for at stativet er vandret og sidder ekstremt godt fast. Når man banker på stativet med hånden skal det nærmest give et mindre "kling", når pladespilleren ikke står på. Man må desuden ikke kunne rokke stativet overhovedet.
  • Det kan være svært at få stativet helt vandret (der skal måles med libelle eller lign på plinthen eller pladetallerken - ikke på selve stativet) - det er derfor tilladt at klemme f.eks. træklemmer eller lign mellem stativ og væg - det er måske en god slags "spike" - men det skal stadig sidde i spænd og være utrolig fast

Overholdes ovennævnte vil du få en utrolig fast og stram lyd der er lige i skabet - meget ren og glat melletone og velopløst diskant. Lyden minder meget om en god cd-afspiller, afhængig af hvad du bruger af pickup osv selvfølgelig. Jeg omtaler P9 her, men har selv haft P5 i længere tid og hørt på P3 og P7 i kortere perioder - de er mindst ligeså følsomme Tilgengæld virker pladespilleren ret upåvirkelig når den først står som den skal - så er der ikke problemer med noget som helst - selv relativt kraftige vibrationer har svært ved at ødelægge noget pga. den lette og stive plinth.

Jeg har brugt timer på at finde ud af hvordan dælen man får det møg til at sidde ordentligt fast - det er helt utroligt - men nu virker det og jeg vil gerne dele erfaringen med andre, så de kan få mest ud af deres Rega. Og det er bestemt ikke småting vi snakker om.

Hvis du synes at det virker overdrevet, så prøv at lytte på din Rega placeret på forskellige møbler og overflader. Så ved du hvor meget det betyder

Held og lykke med det - jeg glæder mig til at høre hvilke opdagelser og evt. lydmæssige opgraderinger du støder på. Jeg håber ikke at jeg har skræmt nogen med denne prædiken - det var ikke meningen i hvert fald

(Jeg tror alle pladespillere er følsomme, men de tunge pladespillere har sværere ved at lade sig påvirke pga. den meget høje masse. Formålet er jo samtidig dæmpning, hvilket er meningen i en tung pladespiller. En Rega skal ikke dæmpes på nogen måder, så er det at det går galt. Derfor skal den "afsætte" i noget så stift som muligt, der ikke kan sluge energi fra noget. Det er lidt ligesom racerbiler og cykler med carbonstel osv)

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2010 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:
Jeg vil helt klart ikke bruge andet en Rega's "vægstativ" da der ikke må være noget i mellem føderne og stativet. Desuden skal det sidde vanvittigt godt fast og jo mere solid væggen er, jo bedre. Jeg har brugt timer og adskillige metoder for at få det til at funke.

Alle pladespillere er vel følsomme for hvad de står på, men umiddelbart er Rega'erne ekstremt følsomme. Selv P9'eren. Stiller jeg den på min reol eller på et let og stift bord (sidstnævnte mener Rega selv er en ok løsning) lyder det helt forkert. Bassen bliver sløv og "uhomogen" - dvs. ved nogle frekvenser er den voldsom ved andre er den næsten ikke hørbar. Under alle omstændigheder ikke stram. Det værste er dog at de højere frekvenser (mellemtone og opefter) bliver grynet og meget in-your-face.

Jeg er ked af at sige det, men jeg kan bare ikke understrege nok hvor meget det betyder. Umiddelbart er det den eneste rigtige svaghed jeg kan se ved Rega's pladespillere generelt. Det er på samme måde en styrke, mærkeligt nok (læs evt. længere nede)

Den mest solide væg jeg har i mit rum er gasbeton, hvor der desværre sidder en gipsplade uden på. Da jeg brugte alm. skruer og rawplugs blev stativet med tiden løst pga. vibrationer, da gipsen trækker sig sammen (det kan ikke sidde i spænd pga. gipsen). Efter flere opstramninger giver rawlplugsne op og så kan man bore nye huller osv. Et sandt helvede. Hvis du har en murstensvæg eller tilsvarende uden gips, så vil det sandsynligvis være fint med plugs lavet til formålet og nogle skruer - evt. spændeskiver i mellem.

For at løse mit problem var jeg nødt til at mure gevindstænger ind i væggen og skrue stativet fast på med møtrikker. Gips'en var stadig et problem, så nu har jeg nærmest støbt stativet fast. Tilgengæld virker det.

Så derfor:
  • Brug Rega's RWB-hylde (mener jeg den hedder) eller et andet solidt stativ/ophæng hvor føderne kan hvile direkte på stativet.
  • Sørg for at stativet er vandret og sidder ekstremt godt fast. Når man banker på stativet med hånden skal det nærmest give et mindre "kling", når pladespilleren ikke står på. Man må desuden ikke kunne rokke stativet overhovedet.
  • Det kan være svært at få stativet helt vandret (der skal måles med libelle eller lign på plinthen eller pladetallerken - ikke på selve stativet) - det er derfor tilladt at klemme f.eks. træklemmer eller lign mellem stativ og væg - det er måske en god slags "spike" - men det skal stadig sidde i spænd og være utrolig fast

Overholdes ovennævnte vil du få en utrolig fast og stram lyd der er lige i skabet - meget ren og glat melletone og velopløst diskant. Lyden minder meget om en god cd-afspiller, afhængig af hvad du bruger af pickup osv selvfølgelig. Jeg omtaler P9 her, men har selv haft P5 i længere tid og hørt på P3 og P7 i kortere perioder - de er mindst ligeså følsomme Tilgengæld virker pladespilleren ret upåvirkelig når den først står som den skal - så er der ikke problemer med noget som helst - selv relativt kraftige vibrationer har svært ved at ødelægge noget pga. den lette og stive plinth.

Jeg har brugt timer på at finde ud af hvordan dælen man får det møg til at sidde ordentligt fast - det er helt utroligt - men nu virker det og jeg vil gerne dele erfaringen med andre, så de kan få mest ud af deres Rega. Og det er bestemt ikke småting vi snakker om.

Hvis du synes at det virker overdrevet, så prøv at lytte på din Rega placeret på forskellige møbler og overflader. Så ved du hvor meget det betyder

Held og lykke med det - jeg glæder mig til at høre hvilke opdagelser og evt. lydmæssige opgraderinger du støder på. Jeg håber ikke at jeg har skræmt nogen med denne prædiken - det var ikke meningen i hvert fald

(Jeg tror alle pladespillere er følsomme, men de tunge pladespillere har sværere ved at lade sig påvirke pga. den meget høje masse. Formålet er jo samtidig dæmpning, hvilket er meningen i en tung pladespiller. En Rega skal ikke dæmpes på nogen måder, så er det at det går galt. Derfor skal den "afsætte" i noget så stift som muligt, der ikke kan sluge energi fra noget. Det er lidt ligesom racerbiler og cykler med carbonstel osv)

Tak for dit meget fyldestgørende svar

Brian7500

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 April 2010 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Det var så lidt  Princippet er vel at rillen i pladen skal kunne bevæge nålen i pickuppen uden hindringer, både vandret og lodret for en stereo-rille, og så nytter det jo ikke noget hvis nålen "ser" ind i en blød flade, som hvis pladespilleren stod på en pude. Det gælder alle pladespillere, men Rega'erne er ret følsomme pga. deres lette stive plinth - der skal altså ikke meget blødhed/løshed til før man absorberer denne energi.

Jeg ved ikke om det var en bedre forklaring - måske mere generelt, i det mindste.

Jeg mener derfor at en tung pladespiller med evt. tilhørende dæmpning (massen er vel en slags dæmpning i sig selv?) er et kompromis, men det er Rega'erne vel egentlig også, for man kan jo ikke lave noget der er 100% perfekt. Sålænge tingene passer sammen og er lavet godt, så kan det jo ikke gå helt galt. Jeg har derfor intet imod tunge pladespillere og dæmpede arme osv, men synes at Rega har fat i den længste ende, hvis jeg må sige det på den måde. Jeg er ikke branchemedlem, Rega-forhandler eller andet - det er udelukkende ejerglæde og ønsket om at give bedre lyd hos mig selv og andre

Jeg er dog utrolig imponeret over hvor meget man kan få ud af en Rega-pladespiller når man har sat den ordentligt fast. Jeg har ikke set én anmeldelse af en Rega-pladespiller hvor dette bliver understreget - det er lidt sjovt - men det er måske alligevel ikke lige placeringens vigtighed man tænker mest over. Hvis anmeldelerne var klar over dette ville de nok give flere stjerner, men det er ikke sikkert - det er jo en slag bruger"u"venlighed at det betyder så meget.

Jeg er virkelig spændt på om du gør de samme erfaringer. Jeg håber også at du har en murstensvæg eller lign så du ikke behøver at indmure gevindstænger eller andre "vanvittge" løsninger. Det tror jeg altså kun er nødvendigt i mit tilfælde. Velegnede rawlplugs, skruer og evt. spændeskiver burde være fint hvis man har mursten eller tilsvarende uden gipsplader på - det skal bare sidde super godt fast og være helt urokkeligt stabilt. Som sagt - hvis det ikke siger ding eller kling når du banker på det når pladespilleren ikke står på, så sidder det ikke fast nok. Når pladespilleren står på, så skal give en dæmpet metallisk lyd pga. den ekstra masse og gummiføderne på pladespilleren. Disse føder er vel en smule dæmpende, men meget lidt (ret hårdt materiale alligevel) og formålet er at de skal klæbe lidt til det de bliver sat på - dermed forøges "fastheden" i systemet en smule. I princippet burde spikes måske være en bedre løsning, men igen er det hele et kompromis, og der tror jeg Rega alligevel har valgt rigtigt.

Det er sq noget værre noget, sådan noget mekanisk afspilning af rillede skiver sjovt nok kan det stadig lyde bedre end digitale optagelser, synes mange af os herinde...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes