Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 00:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Direkte drevne pladespillere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 12
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Så er det nu :) Jeg er på udkig efter noget andet pladespiller end min nuværende Thorens TD166 mkII / RB250 / Ortofon 520mkII og jeg tror måske jeg ku' være fristet af noget direkte drevet - dvs grundlæggende stort, tung, japansk og omkring 20 år gammelt med undtagelse af Garrard 301/401, men de er så stjernedyre... :)

Er der nogen der har leget med Luxman, Pioneer, Technics, Denon, Yamaha, Garrard osv osv ?

Fortæl!

Det er ikke et 100% krav at det skal være direkte drevet, men der er bare et eller andet over det... Måske er ideen dum, men hvad ved jeg ?

/Mirland

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

.
.
Hej mirland, jeg kan på det varmeste anbefale både mellemhjuls drevne og direkte drevne pladespillere. Jeg har selv erfaring med Luxman og deres gamle topmodel PD 444 som jeg har bygget med i en ny plint. Jeg starter en tråd i DIY sektionen når jeg er helt færdig med den.

Der kommer en Luxman PD 121 til salg en i mellem i Den Blå Avis, men hvis jeg var dig ville jeg gå efter en Technics SP 10 MK II, den blev udviklet til radiostationer.

Som alternativ er til Direkte Drev er der den mellemhjuls drevne Lenco L75 eller L78, den plejer at gå for en slik. Læs mere her: http://members.home.nl/fmunniksma/Lencotdl.htm
.
.

Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Pioneer PL-L1000 er også værd at løbe langt efter.

Se målingen af den her her i Stereophile i sammenligning med en ny pladeafspiller.

http://stereophile.com/turntables/1103linn/index4.html

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2006 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk mulighed for at købe en PL-L1000 :) Men jeg ved bare ikke rigtig hvad jeg skal mene omkring den. Jeg foretrækker nok noget der er lidt mere "basic".

/Mirland

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

hasselbaink skrev:
.
.
Hej mirland, jeg kan på det varmeste anbefale både mellemhjuls drevne og direkte drevne pladespillere. Jeg har selv erfaring med Luxman og deres gamle topmodel PD 444 som jeg har bygget med i en ny plint. Jeg starter en tråd i DIY sektionen når jeg er helt færdig med den.

Der kommer en Luxman PD 121 til salg en i mellem i Den Blå Avis, men hvis jeg var dig ville jeg gå efter en Technics SP 10 MK II, den blev udviklet til radiostationer.

Som alternativ er til Direkte Drev er der den mellemhjuls drevne Lenco L75 eller L78, den plejer at gå for en slik. Læs mere her: http://members.home.nl/fmunniksma/Lencotdl.htm
.
.

Nu er jeg så ikke helt så vild med mellemhjuls pladespiller... kan kun give medhold! Luxman PD-444/441, er klart en af de bedste gramofoner der er lavet. Og lige en Kenwood L07 "med der er vist kun 2 stk her i dk"

Peter

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Så er det nu :) Jeg er på udkig efter noget andet pladespiller end min nuværende Thorens TD166 mkII / RB250 / Ortofon 520mkII og jeg tror måske jeg ku' være fristet af noget direkte drevet - dvs grundlæggende stort, tung, japansk og omkring 20 år gammelt med undtagelse af Garrard 301/401, men de er så stjernedyre... :)

Er der nogen der har leget med Luxman, Pioneer, Technics, Denon, Yamaha, Garrard osv osv ?

Fortæl!

Det er ikke et 100% krav at det skal være direkte drevet, men der er bare et eller andet over det... Måske er ideen dum, men hvad ved jeg ?

Hej

Jeg kan da godt forstå at du vil prøve en seriøs direkte pladespiller eller mellemhjul. Der er mange interessante, ex. Kenwood, Pioneer, Technics, Sony osv osv.

Prøv evt. at reseache lidt på www.vinylengine.com

Der er specificationer osv.

Har selv prøvet div. EMT, Garrard 401, div. denon og en enkelt Luxman 121. Denon kunne være et udemærket bud. Deres dp67 har en ret fed arm ser det ud til. Micro Seiki er ligemeget, så hold dig væk fra det. Foretrækker selv Garrard 401, men det er min smag.

Hvad prisleje taler vi om?

vh

/Mirland

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

pmoren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Hej Mirland !!!

Hvorfor end direkte drevet pladespiller ???, og Garrard 301 g 401 er da ikke så

dyre rundt om i verden heller ikke her i lillle Danmark for omkring fra 3000 kr og op.

og de er jo helller ikkke direkte drevet men med melllemhjul, og har haft end 401 med

SME309 arm det spiller meget fint.

Hilsen Poul Moren.

Til top Vis pmoren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pmoren

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2006 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Mit prisleje ligger nok omkring de 3-5000 alt efter hvad det drejer sig om. Jeg vil helst ikke ud i noget der kræver en indsats før det virker. Jeg vil hellere bruge tiden på at lytte end bygge :) Jeg er godt klar over at det ikke er udpræget heftigt budget, men så er der også til at sætte en god pickup på senere :) Jeg har en udmærket riaa (en Mantra Sound PH2), så der er jeg dækket ind.

Garrard 401 har længe været noget jeg godt gad eje, men de er åndssvagt dyre som oftest eller også er de "samlesæt" :)

Markedet er nærmest oversvømmet på det seneste i de mindre Luxman modeller. Men er de noget værd ?

/Mirland

pmoren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Hej Mirland !!!

Igen jeg glemte lige at skrive du kan jo går ind på Loricraft hjemme side og læse og

om Garrard og ders opbygning og valg af arme dertil www.garrard501.com

Hilsen PMoren

Til top Vis pmoren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pmoren

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2006 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Jeg kender godt Loricraft :) De er kanonlækre, men uha! de er dyre. Det kan da godt være at jeg har sat mit budget for lavt, men mon ikke det kan lade sig gøre ? Hificlassic.dk har en Technics SP-25 for tiden og den er lidt interessant synes jeg.

Men hvorfor direkte drevet ? Hmm, jeg har haft et par Micro Seiki, et par Thorens, en Systemdek og noget diy (som skulle forestille at være Opus3, så jeg vidste ikke det var diy, da jeg købte den) og en enkelt Rega Planar 3. Jeg ved ikke hvorfor men jeg ender altid med at skulle enten at skrue på affjedring, skifte rem og prøve at optimere istedet for at lytte. Jeg håber lidt at en direkte drevet måske ville få ro over det.

/Mirland

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Luxman Pd 282, Direct Drive, Den køre kanon godt...

Det siges at Drict drive pladespiller har svært ved at isolere lyden fra motorne, men det passer nu ikke, synes jeg... Den lyder rigtigt godt.. Med den rigtige PU.

Du kan se den i min tråd.

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

DEn er så vidt jeg ved forresten, en Garrad til salg på Qxl.dk Rigtigt fed!

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

.
.
Hificlassic.dk har en Technics SP-25 for tiden og den er lidt interessant synes jeg.

Jeg synes du skulle se efter en lidt større model; SP 25'eren er en af SP 10's lillebrødre og sikkert udmærket, men alt andet end lige er der en grund til at SP 10 er den foretrukne.

Iøvrigt forstår jeg godt dine frustrationer med rem-drevne grammofoner - når man en gang har opdaget deres 'fejl' er det svært ikke at lægge mærke til dem.
.
.
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

"Micro Seiki er ligemeget, så hold dig væk fra det."

hvad skulle micro seiki da fejle??

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 Juni 2006 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jeg har en SP-25 med original plint (rosewood) - og har haft den siden 1979 (fra ny) og den har ALDRIG svigtet på trods af megen brug - næsten dagligt. Den er monteret med SME III. Der er efter min mening ingen grund til at søge en SP-10, med mindre man vil have opstart på 1/40 omdrejning. Der er ingen indikationer på, at SP-25 skulle lyde ringere end SP-10. SP-25 har opstartstid på 1/3 - 1/4 omdrejning - det må vel være ok til de fleste behov nu om dage.

Der er dog et væsentligt "aber debei" ved begge modeller + sikkert mange flere. Der er en lidt kompliceret elektronik i disse maskiner og hvis de går i stykker (mine erfaringer tyder dog ikke meget på at det vil ske), så er man lidt på skideren. Det er i hvert fald vigtigt både at have en servicemanual (fås på nettet) + en særdeles dygtig tekniker, som kan ordne paragrafferne.

Begge modeller er meget sjældne i DK

SP-10'erene kan ind imellem godt være lidt "hærgede" pga. radiofonibrug.

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 30 Juni 2006 kl. 03:36 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:

mirland skrev:

Fortæl!

Hej

Jeg kan da godt forstå at du vil prøve en seriøs direkte pladespiller eller mellemhjul. Der er mange interessante, ex. Kenwood, Pioneer, Technics, Sony osv osv.

Prøv evt. at reseache lidt på www.vinylengine.com

Der er specificationer osv.

Har selv prøvet div. EMT, Garrard 401, div. denon og en enkelt Luxman 121. Denon kunne være et udemærket bud. Deres dp67 har en ret fed arm ser det ud til. Micro Seiki er ligemeget, så hold dig væk fra det. Foretrækker selv Garrard 401, men det er min smag.

Hvad prisleje taler vi om?

vh

/Mirland

"Tadman" du må lige tjekke din citatteknik. Det er ikke nemt at se hvem der skriver hvad!

Jeg bemærkede dog, at du skrev: "Micro Seiki er ligemeget, så hold dig væk fra det". Taler du ud fra en personlig dårlig erfaring eller mener du bare, at det mærke er noget skidt?

Som Micro Seiki-mand gennem mange år, mener jeg at vide hvad dette mærke kvalitetsmæssigt står for. Og på den baggrund fatter jeg simpelthen ikke dit udsagn. Det er muligt at de aller-allerbilligste gamle helt små modeller ikke er highend, men det er vel heller ikke de modeller man normalt forbinder Micro Seiki med?

Kunne du uddybe din kommentar?

Mvh.
Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 30 Juni 2006 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

mirland: Hvad med denne lille sag, var det noget?

EMT 930 @ eBay

Ifølge sælger er den "Plug & Play".

Var dit budget ikke på 3000-5000? (mente du $ eller dkr. ).

Edit: Hvorom alting er så skydes prisen jo nok ud af stratosfæren før end auktionen slutter!
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 30 Juni 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

nilau

jeg tror tadman mener,micro seiki kan lades ude af billedet pga mærkets ekstreme popularitet,der har gjort det stort set umuligt at opstøve nogetsteds!

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2006 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Krenzler: Den er måske lidt over-the-top :) Jeg burde jo nok købe en 1210er ;)

/Mirland

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 30 Juni 2006 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

nilau

jeg tror tadman mener,micro seiki kan lades ude af billedet pga mærkets ekstreme popularitet,der har gjort det stort set umuligt at opstøve nogetsteds!

Hej

Nej, jeg mener ikke at Micro spiller op til dets ry...og pris såmænd. Har haft tre styks nu og ingen af dem var særlig overbevisende (efter min mening vel og mærke).

vh

mvh/slowon

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

Side af 12 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum