Forfatter |
|
Erik1000 Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2024 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 06 December 2024 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har været længe væk fra pladespilleren og kunne godt tænke mig at genoptage muligheden far at lytte til LP´er igen.
Søger ikke den analytisk lyd og spiller på både vintage og nyere anlæg i den bedre ende af skalaen.
Spørgsmålet er: Hvad kan man få for ca. 3000,- kr. og gerne mindre ?
Er det muligt at opdrive gode brugte "kæmper" til fornuftige penge eller er det "bare" en Argon eller lign. fra ny.
Sony, Technics, Denon, Philips m.fl lavede alle dårlige pladespillere - men ligger der et par guldkorn man kan gå efter ?
Har b.la. set Micro Seiki til højere priser end dengang ...
Hvad er Jeres erfaringer og anbefalinger ?
|
Til top |
|
|
Per2 Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2024 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 14
|
Sendt: 06 December 2024 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Erik1000 skrev:
Sony, Technics, Denon, Philips m.fl lavede alle dårlige pladespillere |
|
|
Technics laver bestem ikke dårlige pladespillere.
Tværtimod, de holder en evighed.
De seneste modeller spiller iøvrigt fantastisk, men koster langt over dit budget.
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4843
|
Sendt: 07 December 2024 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du i forvejen spiller på "nyere anlæg i den bedre ende af skalaen", så vil en pladespiller til ca 3000,- skuffe dig fælt... en pladespiller bør koste det samme som din CD-afspiller eller streamer/dac.
Og gerne med halvdelen af budgettet på pickupen. Alt for mange køber dyre pladespillere med "billige" pickup'er, og det bliver altså ikke bedre end pickup'en.
Jeg har tidligere lavet en sammenlignings-test af pickup'er fra 300,- og op til 14.000,- på en dyr pladespiller, og det er tydeligt at pris og lydkvalitet hænger sammen.
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2986
|
Sendt: 07 December 2024 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Mikkel G.
Men jo bedre Armen og Værket er, des bedre præsterer PU.
Synes det giver god mening ofre maksimalt på Værket, en livstids-investering.
Efterfølgende kan man opgradere både Arm og PU, alt efter pengepung og lyst, og få det bedre resultat, man ikke fik
med det lavere rangerende Værk.
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 07 December 2024 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Gekkofinger Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1109
|
Sendt: 07 December 2024 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan få et ok brugt værk og så opgradere pickuppen senere? Men...de gamle kæmper er i høj kurs. Hvis du vil mere så koster
det.
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2986
|
Sendt: 07 December 2024 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var nu også oppe i den dyre nåleende jeg havde mine tanker. Des bedre Værk jo større af nålens potentiale får man
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 07 December 2024 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gekkofinger skrev:
Du kan få et ok brugt værk og så opgradere pickuppen senere? Men...de gamle kæmper er i høj kurs. Hvis du vil mere så koster det. |
|
|
Det der ofte sker er, at man ofte får købt et "ok godt/dyrt værk" og så vil opgradere pickup senere, når man har råd. Men fordi man skuffes over lyden fra en start, så droppes opgraderingen ofte, fordi man finder ud af hvor dyr en god pickup er.
Og så er det lige pludselig vinylens skyld, at det lyder dårligt... Nej! Det er den billige pickup, der lyder dårligt...!!!!!! 
Det er derfor jeg altid gentager mig selv: Brug nu rigeligt med penge på pickup'en, gerne halvdelen af prisen, så længe man taler budgetklassen. Koster din CD eller streamer/dac 10000,-, så bør du købe et pladespillerværk til 5-6000,- og en pickup til 4-5000,-. Ellers vil man blive skuffet
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 07 December 2024 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Det var nu også oppe i den dyre nåleende jeg havde mine tanker. Des bedre Værk jo større af nålens potentiale får man |
|
|
Jovist... nu koster mit værk og arm på den forkerte side af 60k, og pickup'en koster 20k. Og her er der en god synergi. Men hvis man køber en pladespiller til 3000,- med pickup, og er vant til lyden af en streamer/dac eller CD til 10-15.000,- så vil man blive slemt skuffet. Her ville en pickup til 3000,- ekstra, gøre kæmpe forskel...
|
Til top |
|
|
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 389
|
Sendt: 08 December 2024 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med vinylaftastning er en lidt kompliceret affære hvis det skal lyde godt. De komponenter der indgår lige fra pickup, værk,
arm og ikke mindst riaa forstærker er alle vigtige komponenter og har stor betydning for det endelige resultat. Så det hele
vægter for at få en god lyd ud af det. Kan man finde alt det for kr. 3000,-? Bliver meget svært, og vil kun kunne vise en fraktion
af hvad potentialet i vinyl egentlig er.
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 08 December 2024 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
 ...Nemlig!
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3358
|
Sendt: 08 December 2024 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Erik1000 skrev:
Har b.la. set Micro Seiki til højere priser end dengang ...
Hvad er Jeres erfaringer og anbefalinger ? |
|
|
Ja det er jo lidt ærgerligt, at jeg snart for mange år siden solgt min Micro Seiko pladespiller og samtlige LP’er til en foræringspris
som kunne være kommet dig til gode. Men jeg fortryder ikke jeg gjorde det som tiden har udviklet sig. For i dag koster det
kassen når eksempelvis hushjælpen med støvekluden har hevet nålen af pickup’en i kærlig omsorg. For blot at nævne et
eksempel på de utallige problemstillinger kærligheden til vinylskiverne fører til.
Det er jeg kommet mig over, som så meget andet følelsesmæssigt man udsættes for gennem livet. Du spørger til erfaringer og
forslag. Mine er at det kræver mod at slippe vinylen og den andagt der ligger i at håndtere skiverne og med sirlig omhu betjene
udstyret. Rejse sig fra lænestolen hvert tyvende minut ved lyden af udløbsrillen.
Men har man lagt alt dette bag sig og med en moderne PC og dertil koblet DAC og de dertil hørende nye muligheder vil for under
fem tusinde kroner (det er prisen på det jeg dagligt benytter) opleve en gengivelse selv et ti gange så dyrt vinylopsæt ikke kan
levere. Og her er det vinylfolket finder høtyvene frem mens jeg barrikaderer mig. Men det er min erfaring, som jeg bestemt ikke
er alene om. Her på forum er der eksempelvis Lars Boman, hvis anlæg jeg denne sommer har hørt og hans fuldt digitale anlæg
bliver af de der har hørt karakteriseret som vinyl langt overlegen.
Så at påbegynde - anno 2024 - et vinylopsæt er efter min allerbedste overbevisning forbundet med nostalgi og “alting var meget
bedre i gamle dage”. Og den oplevelse har man naturligvis lov til at forfølge.
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 08 December 2024 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ret tidligt i min tid som anmelder af hifi-udstyr, forstod jeg hvorfor CD'en ret hurtigt skubbede vinylen af banen dengang i '80-'90-erne. Den tekniske side af gengivelsen blev ganske enkelt ret hurtigt vinylen overlegen, når man var i budget-klassen. Det vil sige at man nemt kunne få en hifi-oplevelse med sin plader... men musik, det var det ikke!
Og efter en del år løste jeg ligningen:
Selv fra en lav pris var CD overlegen på de tekniske sider. Men hvis det også skulle være musikalsk så begyndte det at blive dyrt.
Omvendt var det med vinylen, som uanset pris er musikalsk og ørevenlig. Men hvis de tekniske sider af musikken skulle med, så begyndte det at blive rigtig dyrt.
Efterhånden er den digitale teknik blevet bedre, og man kan nu få rigtig god lyd til kun halvdyre priser. Vinylen er ren mekanik, så det har ikke ændret sig.
Selv er jeg begyndt at bruge online streaming mere og mere, i takt med at kvaliteten af indspilningerne bliver bedre fra Spotify. Kilden er en nyere iPhone og en iFi bluetooth modtager, som sender signalet videre ind i dac'en på min McIntosh CD. Så nu er både CD, vinyl og Spotify jævnbyrdige.
Men vinylsetup'et koster 100k, CD'en 60k... men streaming har kun kostet 6-7k (uden dac)! 
|
Til top |
|
|
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2158
|
Sendt: 09 December 2024 kl. 07:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft CD som hovedlydkilde i 35 år. Men jeg har i de seneste år også haft vinyl. Jeg købte en brugt Denon 300F. der så ud som ny, og
som næppe var brugt ret meget for 1000 kr. Fra ny koster den stadig 3k i Hifi klubben. Og det har været et godt køb, for den kan levere ok
vinyl lyd når der er behov for det. Samtidig er betjeningen fuldautomatisk så man slipper for at pick uppen kører i inderrillen i længere tid.
__________________ Venlig hilsen
Hermann
|
Til top |
|
|
e-type Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 271
|
Sendt: 09 December 2024 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes oversete vintage perler der ude. JVC's QL5/7 er til at få for penge. Havde sådan en fætter i tidernes morgen og kørte med en temmelig dyr
Dynavector, hvilket den gjorde forbavsende godt. Siden gik den i arv til min bror, som kører med Denon MC pu på den. og ja den kører stadig her efter 40
år uden problemer.
og nej jeg er ikke sælger af nogen grammo.
(Kører selv med den Micro Seiki RX 2000 jeg købte i 84, STAV kulfiber arm, Ortofon MC pu og Threshold fet10e)
|
Til top |
|
|
Erik1000 Forum Bruger

|
Sendt: 13 December 2024 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for mange gode indlæg og bemærkninger.
Må indrømme, at jeg måske ikke ser pladespilleren som den primære kilde og kunne nok aldrig finde på at bruge mange tusinde kroner på en ny pick-up.
Men - det gamle medie kan noget streaming og CD´ere ikke rigtigt kan.
For mig er det den mere afslappede og varme lyd. Digital lytning bliver meget nemt for analytisk - her kan selv budget pladespillere altså noget på selv
halvdårlige indspilninger fra fx. 80´erne.
Har pt. lånt en Luxman PD-307 og fik i sidste uge en meget lidt brugt Philips Af-729 MKII med org. pick-up forærende. Philips spiler faktisk over al
forventning.
|
Til top |
|
|
Erik1000 Forum Bruger

|
Sendt: 13 December 2024 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
e-type skrev:
Der findes oversete vintage perler der ude. JVC's QL5/7 er til at få for penge. Havde sådan en fætter i tidernes morgen og kørte med
en temmelig dyr |
|
|
Lige netop noget JVC, Akai, Sony m-fl - de må have lavet noget fornuftigt i tidernes morgen. Vil kigge efter JVC du nævner :-)
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 15 December 2024 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en DUAL 505-4 brugt. Den skal koste 450 kroner. Smid en Ortofon 2M Bronze på den, og du er stadig inden for budgettet... Eller Den ERA Mk.6. Den er monteret med en Jelco ST250 arm Prisen på den kombo, er 2000. Måske forhandlingsbar, her op mod julen? Er man til selvbyg, kunne den arm vokse med opgaven. Eksempelvis på en Lenco L75. Mulighederne er mange. Men man skal nok tænke lidt ukonventionelt... Så både en Micro Seiki 44 something, et par 300 series Thorens og flere andre gode mellemklasse spiller, fra back then... Flere med potentiale for overraskelser.  __________________ Bare det GLØDER...
|
Til top |
|
|
Per2 Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2024 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 14
|
Sendt: 15 December 2024 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som flere er inde på, man kan godt finde en billig grammofon som kan komme til at spille rigtig godt.
Opsætning er essentielt, korrekt nåletryk og placering er vigtigt.
De gamle Dual - som foreslået - med en Shure el lign pickup, velegnet til lette tonearme, og så en ny nål, er en fin og god løsning
på et budget.
En billig Rega kan være en anden udvej.
Måske en ældre direkte drevet eller mellemhjul.
Der er masser af andre gode løsninger, der ikke behøver at koste en formue.
Omvendt kan man ofre en formue og så få super lyd, eller det hele falder til gulvet,... igen, alt er relativt, verden er ikke sort og
hvid.
|
Til top |
|
|