Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 05:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Ødelagt pickup? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 402
Sendt: 30 Januar 2016 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

I disse spændende håndbold-tider kom jeg i søndags til at glemme min pladespiller.
Pladespilleren var ikke stoppet ved udløb, og næste aften (ca. 20 timer efter) opdagede jeg,
at pladespilleren stadig kørte med pickuppen kørende i inderrilen (udløbsrillen).
Der var lidt pladerester omkring inderrillen.
Pickuppen (Denon DL-103R) har altså kørt rundt i inderrillen i ca. 20 timer!
Spørgsmålet er nu, om pickuppen har taget skadet?
(Jeg synes måske, at s-lydende er blevet lidt kraftigere).
Hvad mener I?

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1138
Sendt: 30 Januar 2016 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Har prøvet det samme, uden at pickup tog skade. Rens den dog bare og kør videre.....
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 402
Sendt: 30 Januar 2016 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Hej Gekkofinger.

Du skriver rens pickuppen. Mener du med pickup-børsten?

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 30 Januar 2016 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Det er garanteret det, han mener.
Temperaturen er temmlig høj i afspilningspunktet. Det, du har opnået, er at hæve temteraturen på vinylen i udløbsrillen, deraf det opgravede fnuller, da vinylen er blevet "blød". Den er så til gengæld væsentligt blødere end den diamant, der aftaster, så rens nålen grundigt og spil videre. Kender godt det dér med uro i sjælen: Lyder det ikke lidt dårligere end før????..... Sandsynligvis ikke.
En lille historie: En af mine venner lånte i tidernes morgen en Ortofon Concorde MC-200 og "glemte den" i udløbsrillen, da han tog til København en week-end. Da han kom hjem mandag eftermiddag, røg den vupti op på plads. Da han tog LP´en af, lå hele inderstykket med etiketten tilbage på tallerkenen. Et check under mikroskop viste, at der intet var sket med nålen (hvis det kan gi´ dig ro i sjælen).

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 402
Sendt: 30 Januar 2016 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 30 Januar 2016 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Inderrillen indeholder ingen rillemodulation og der er derfor ikke nogen friktion mellem nål og rille. Den er helt glat og slider slet ikke på pickuppen på samme måde som den modulerede rille. Så du kan være helt rolig. Din pickup har ikke lidt overlast på nogen måde. Og det med varme i rille, bør ikke kunne opstå, da nålen jo ikke befinder på samme sted hele tiden. Nålen bliver meget lidt lun under afspilning af pladen, og da nålen er så lille som den er, kan den ikke holde og hobe varmen op, så der er ikke noget at bekymre sig om her. Men som Boydk er inde på, kan visse nåle åbenbart godt skære sig igennem vinylet ved meget lang tids kørsel.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 402
Sendt: 30 Januar 2016 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres beroligende indlæg.
Så kan jeg godt slappe af
Min kone griner af mig, og siger at hun ikke kan hamle op
med jeres saglige trøst

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2522
Sendt: 30 Januar 2016 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Niks, når en mand er nervøs, grænsende til uro i sjælen, så hjælper hverken alkohol eller kvindes trøst... Det kan kun lindre

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 30 Januar 2016 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Inderrillen indeholder ingen rillemodulation og der er derfor ikke nogen friktion mellem nål og rille. Den er helt glat og slider slet ikke på pickuppen på samme måde som den modulerede rille. Så du kan være helt rolig. Din pickup har ikke lidt overlast på nogen måde. Og det med varme i rille, bør ikke kunne opstå, da nålen jo ikke befinder på samme sted hele tiden. Nålen bliver meget lidt lun under afspilning af pladen, og da nålen er så lille som den er, kan den ikke holde og hobe varmen op, så der er ikke noget at bekymre sig om her. Men som Boydk er inde på, kan visse nåle åbenbart godt skære sig igennem vinylet ved meget lang tids kørsel.

Allanowich, jeg ser nok en lille smule anderledes på det (med støtte i visse fysiske lovmæssigheder

Ingen friktion mellem nål og rille i inderrillen?!? Der er berøringspunkter, og da ingen af de materialer, der rører hinanden, er friktionsløse, så er der friktion (gnidning). Friktionsløshed kan vist kun opnås i et lufttomt rum (vakuum) og uden materialekontakt.

Friktion udvikler varme. Hvor meget varme afhænger af friktionskraften, materialerne, der gnider mod hinanden, evt. (tvangs-) køling og hvor længe, friktionen finder sted (tid). Ved 33,33 omdr./min. vil der således skabes friktionsvarme på et givet punkt i inderrillen ca. hvert 1,8 sek. Hvis en pu får lov at køre i inderrillen i fx 3 timer, vil der således skabes friktionsvarme i det givne punkt ca. 6.000 gange ...

Og det er muligvis ikke nålen, der kan ophobe varme, men det vil den benyttede vinyl-compound med meget stor sandsynlighed kunne.

Så jeg mener faktisk, at alle de fysiske betingelser for varmeudvikling i inderrillen er til sted. Hvor stor - og dermed problematisk - varmeudviklingen så vil være afhænger af ovennævnte faktorer.

Men pu'en vil næppe tage skade ... medmindre den altså gnaver sig hele vejen igennem vinyl-compounden og havner i plademåtten/-tallerkenen
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 31 Januar 2016 kl. 04:26 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
medmindre den altså gnaver sig hele vejen igennem vinyl-compounden og havner i plademåtten/-tallerkenen


Hvad den så ikke gør, da pickuphuset kommer til at ride på vinylen med nålearmen som rorpind i den rille, den selv har gravet.
Tak for dit saglige input, der meget godt understøtter mit indlæg. Allanowich mente jo sikkert, at det kunne han gøre bedre.......... Not

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 628
Sendt: 31 Januar 2016 kl. 07:23 | IP-adresse registreret  

Struktøren skrev:
Niks, når en mand er nervøs, grænsende til uro i sjælen, så hjælper hverken alkohol eller kvindes trøst... Det kan kun lindre

Mvh
Birger

Så sandt, så sandt... SKÅL...

__________________
Alt under 1000 Watt er kun til skrot....
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 31 Januar 2016 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Analogueman skrev:
medmindre den altså gnaver sig hele vejen igennem vinyl-compounden og havner i plademåtten/-
tallerkenen
Hvad den så ikke gør, da pickuphuset kommer til at ride på vinylen med
nålearmen som rorpind i den rille, den selv har gravet.Tak for dit saglige input, der meget godt understøtter mit indlæg. Allanowich mente jo sikkert,
at det kunne han gøre bedre.......... Not

Det må vel så også komme an på hele pu'ens fysiske udformning/konstruktion? Jeg kan da godt forestille mig kombinationen af en "nøgen" pu med
lang cantilever/nålefane, hvor diamanten godt vil kunne "kysse" plademåtte/-tallerken.

På den anden side, så er rillen og diamanten jo for det meste ikke nær så bred, som nålefanen, så mon ikke nålefanen vil ride på kanten/toppen af
rillen?

I den situation kan man måske så til gengæld forestille sig, at nålefanen ved længerevarende fysisk kontakt mellem nålefanen og vinyl-compounden
faktisk vil kunne tage skade? Det vil igen nok afhænge af det materiale, som nålefanen er lavet af (som fx mere eller mindre bløde alu-legeringer,
boron, diamant eller titanium).
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1138
Sendt: 31 Januar 2016 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Ja...man hører det man vil høre....især s-lyde....nu da du er beroliget, er du klar til en søndag med vinyl og en kop kaffe. Gad vide
om laseren på en cdafspiller kan brænde sig gennem cdskiven, gennem skuffe, og ud af kabinettet, gennem hifimøbel og ned i
beton gulvet, altså over tid? Man kan jo blive blind af at kikke på den......
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 31 Januar 2016 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Ahhh Gekkofinger, een kop kaffe?? Han har da fortjent en hel kande.
Og det sætter jo "Hus brænt ned til grunden pga. elektrisk fejl" i et helt andet perspektiv.

Anamand... I stand corrected. Guldbelægningen er nok slidt af boron/berylliumnålefanen, og en VdH af nøgentyperne ville helt klart nå ned i plademåtten. Puha.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 31 Januar 2016 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Gekkofinger skrev:
Ja...man hører det man vil høre....især s-lyde....nu da du er beroliget, er du klar til en søndag med vinyl og en kop kaffe.
Gad vide
om laseren på en cdafspiller kan brænde sig gennem cdskiven, gennem skuffe, og ud af kabinettet, gennem hifimøbel og ned i
beton gulvet, altså over tid? Man kan jo blive blind af at kikke på den......


Det er nok ikke beton gulvet du skal være bange for, men loftet.
Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 31 Januar 2016 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Ikke hvis det er en B&O CD-50 eller alle Pioneers "Stable Platter" modellerne

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes