Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 17:27   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Ældre Beogram problem? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1033
Sendt: 10 Januar 2016 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har en ældre Beogram 5500, hvor tonearmsvognen ikke kører tonearmen frem eller tilbage. det skyldes, at den tråd, som driver armen er faldet af. problemet er, at jeg kan ski ikke se hvor dulen den monteres! Det skulle ellers være en let sag, men jeg er blevet blind på det rigtige øje.


Som det ses af billedet, ender tråden i en løkke i den ene ende, og en løkke med trækfjeder i den anden ende. Tråden skal også omkring den lille sorte plastknap, som kan justere hvor vognen skal placere sig, ved stop.

Håber der er nogen drude, som har leget med samme sag, og som lige kan forklare hvor de to ender monteres. Det lidt fjollede er, at jeg ikke kan se løsningen i servicemanualen! Åbenbart en manual, som kun en B&O tekniker kan anvende, og ikke en B&O-amatør som mig.

Gracias.

PS: jeg har sendt en forespørgsel til en Martin, som er anbefalet til i hvert fald remme til B&O-produkter, og som vist også er ekspert på ældre B&O - måske læser han denne tråd, og svarer her, og så kan andre også få udbytte af det.


__________________
Er blevet ret passiv læser.
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 10 Januar 2016 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Det er nævnt i servicemanualen. Den kan du hente på:
http://beophile.com/?page_id=8253

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 10 Januar 2016 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene det er det der er vist på side 6-1 i manualen. Er dog ikke 100% sikker.
(Savner rette knappen)
Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 10 Januar 2016 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 10 Januar 2016 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Hifiigen.....
Det er et gammelkendt problem, har været udsat for det masser af gange.
Kan godt forstå, at du "stirrer dig blind", for hvor pokker skal den fjeder sættes fast??.
Se ovenstående tegning, og sammenlign med din slæde. Ved kanten af hullet i venstre
hjørne, som fjederøjet peger henimod, burde der sidde en lille tap, som fjederen skal
krænges omkring. Den er knækket af på din slæde, så derfor kan du ikke finde den.
En løsning (når man nu ikke kan få en ny slæde) er, at bore et lille 2.6mm hul og dreje
et 3mm gevind i. Derefter drypper du lidt cyanoacrylat/loctite i hullet og skynder dig
at skrue en lille, kort 3mm skrue ned, så den flugter med undersidenb af slæden. På
den monterer du fjederen, og får så justeret entryposition igen for 7" og 12". Voila,
din grammo duer igen.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 10 Januar 2016 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Tillæg:
Det er den tap, der hedder "H", som er knækket af. På dit billede kan man også se en lille
grat, der hvor den er knækket

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1033
Sendt: 10 Januar 2016 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Øj, tak for det hurtige og hjælpsomme svar, canielsen.

Jeg skiller lige fætteren ad igen (ivøvrigt utrolig smart man lige kan skrue 2 skruer ud, vippe hele overdelen op som en motorhjælm på en bil) og leger videre.

På mit billede kan du se, at min holder H er faldet af, for der er bare et hul. Vil lige prøve en rystetur og se om noget falder ud, men ved du hvordan H ser ud?

Jeg synes også tråden på min er væsentlig kortere i den ende hvor fjederen sidder, men ellers giver det mening. Kigger på sagen asap, og vender retur.

__________________
Er blevet ret passiv læser.
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 10 Januar 2016 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Tappen er en hvid tap. Måske kan disse billeder hjælpe. På det nederste er tappen erstattet af en skrue.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1033
Sendt: 11 Januar 2016 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Tak til BOYDK og CANIELSEN. Jeg har med araldit limet en lille skrue i hullet, og den står nu til hærdning. Uploader et billede når det er færdigt.

Tak for hjælpen - det er bare SÅ godt - alternativet ville have været både usikkert, dyrt og meget mere bøvlet.


__________________
Er blevet ret passiv læser.
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 11 Januar 2016 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Tak til BOYDK og CANIELSEN. Jeg har med araldit limet en lille skrue i hullet, og den står nu til hærdning. Uploader et billede når det er færdigt.Tak for hjælpen - det er bare SÅ godt - alternativet ville have været både usikkert, dyrt og meget mere bøvlet.


Det var da så lidt :-)
Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 11 Januar 2016 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

canielsen skrev:
Det var da så lidt :-)


Ja, det er jo blandt andet derfor, vi er her

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1033
Sendt: 14 Januar 2016 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Så har min gamle Beogram 5500 også fået transplanteret sin tonearmsvogn:

 

__________________
Er blevet ret passiv læser.
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1033
Sendt: 14 Januar 2016 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Og her kom så billedet:




Der er isat en skrue i hullet med Araldit, og det virker efter hensigten.  Igen, tak for hjælpen.

I øvrigt en meget gennemtænkt konstruktion, sådan en gammel B&O pladespiller, som trods en masse mekanik til automatikken virker godt. Min er med en MMC1, så skulle vist spille nogenlunde godt. Den bruges i stueanlægget, og der spiller det bare som baggrundsmusik, i et samlet Beo-stak 5500.


__________________
Er blevet ret passiv læser.
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 15 Januar 2016 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Dejligt at operationen lykkedes :-)
God weekend.
Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes