| Forfatter |
|
Ningbo Forum Bruger


Bruger siden: 15 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 757
|
| Sendt: 29 December 2015 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der har prøvet de nye Ortofon Quintet MC pick up'er ? __________________ mvh
Ningbo
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 29 December 2015 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er den meget (!) glade ejer af en Quintet Black, som erstatter min aftjente Rondo Bronze. Inden jeg købte den havde jeg besøgt Mikkel (tak for en hyggelig eftermiddag) og lyttet på hans Goldring Legacy og en Benz Micro Ebony TR. Begge meget fine pickupper. Benz'en er klart over mit budget, og Goldringen er måske lige en anelse for tilbagelænet til min smag. Så valget faldt altså igen på gode gamle danske Ortofon, og hcad der nok er den mest direkte afløser for Rondo Bronzen.
Første lytteindtryk er at Quintet Black ligger et sted midt mellem Rondo Bronzens meget varme og "entutiastiske" spillestil og ældre Ortofoners mere detaljerede, velopløste og analytiske natur. Umiddelbart en fin balance, hvor man netop oplever det som nuanceret, detaljeret og velopløst, men med et tilskud af varme, der forhindrer at det kammer over og blever analytisk. Specielt diskanten er langt bedre end Rondo Bronzen. Til gengæld er den (endnu) ikke helt så dynamisk. Måske ændrer det sig ved tilsptilning. Perspektiv, rum, detaljer, sammenhæng er topklasse. Alle toneområder gengives på samme område - noget jeg sætter stor pris på, da mine MartinLogan højtalere ret nådesløst afslører hvis mellemtone og diskant stiker af fra hinanden. Rillestøj er fantastisk godt undertryk. Endnu bedre end Rondo Bronzen da den var ny. Øget rillestøj er i øvrigt et af de første tegn på at en pickup er ved at være slidt.
Efter et par uger... Glem ALLE mine tidligere forbehold omkring Quintetens evner mht. dynamik og drama! Den sidste uges tid er den VIRKELIG åbnet op. Uden at miste den ro, balance, nuancering og overblik den altid har haft.
(Indlæg afkortet - anmeldelser hører til under redaktionen /Admin)  __________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
| Til top |
|
| |
OleAndrias Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2015 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 29 December 2015 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4932
|
| Sendt: 29 December 2015 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan helt uofficielt, så skal Ortofons pickup'er ikke tilspilles. Ortofon har selv efterprøvet dette, og kan konstatere at hverken ophæng eller "kredsløb" ændrer karakteristik. Ortofon laver alt(!) inhouse, og har 100% kontrol med processerne.
De skriver det godt selv i deres manual, men det handler mere om køberens følelser over det netop indkøbte (marketing), end praktik.
Så det er nok mere et spørgsmål om tilvænning end tilspilning... 
|
| Til top |
|
| |
Ningbo Forum Bruger


Bruger siden: 15 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 757
|
| Sendt: 30 December 2015 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for kommentarerne, jeg tænkte nok at Ortofon laver gode produkter. Ole hvordan kan du have haft Blue i et års tid, er de ikke ganske nye? Til næste år skal jeg have mig en blå, to en halv skrubtusse er jo ikke galt. Godt nytår!
__________________ mvh
Ningbo
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 30 December 2015 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
Sådan helt uofficielt, så skal Ortofons pickup'er ikke tilspilles. Ortofon har selv efterprøvet dette, og kan konstatere at hverken ophæng eller "kredsløb" ændrer karakteristik. Ortofon laver alt(!) inhouse, og har 100% kontrol med processerne.
De skriver det godt selv i deres manual, men det handler mere om køberens følelser over det netop indkøbte (marketing), end praktik.
Så det er nok mere et spørgsmål om tilvænning end tilspilning...  |
|
|
Tjah, et eller andet sker der i hvert fald. Og jeg tvivler på det udelukkende er tilvænning. Selvom ophænget i sig selv ikke ændre sig målbart kan det jo godt tænkes at der sker nogen små ændringer i pianowiren, kontakten mellem kantilever og ophæng, den mekaniske samling af huset, hvad ved jeg. Den opleves i hvert fald mere åben og dynamisk efter noget tid. __________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 30 December 2015 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
| Ortofon laver alt(!) inhouse, og har 100% kontrol med processerne. |
|
|
Den sandhed skal så lige modificeres lidt. Ankrene til deres HighEnd pu´er bliver faktisk 3D printet hos DTI. Dette har sparet Ortofon for store udviklingsomkostninger. Har været til et seminar på DTI, hvor de viste udviklingen af disse ankre, og forskellen i 3D-printningen fra at have noget, der ringede som en kirkeklokke til det endelige koncept, som var fuldsyændig resonansdødt. Hvorom alting er: De laver ikke alt "inhouse"  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4932
|
| Sendt: 30 December 2015 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bevensee: Tro flytter bjerge... 
Hasse/Boydk: Nå ja, så ok... de samler alt inhouse, for huset til MC Anna kommer også fra en underleverandør, ligesom alle nålene 
Men de har 100% styr på montering/processer!
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 30 December 2015 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåh, du mener ligesom med digitalkabler, hvor der målbart INGEN forskel er, men hvor nogen (dig selv inkluderet) mener at kunne høre forskel?  Uden sammenligning med digitalkabler i øvrigt, fastholder jeg, at Quintet Black udviklede sig dramatisk under tilspilning. Hvad med jer andre, der har Quintet? Har I oplevet ændringer ved tilspilning, eller mener I at der intet er at hente? __________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4932
|
| Sendt: 30 December 2015 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har aldrig sagt, at jeg kunne høre forskel på digitalkabler... jeg har derimod altid talt for, at hvis sender/modtager var i orden, så kan kablet ikke gøre forskel!!! 
Og generelt så er tilspilning et meget hypet fænomen... hvor der ofte tales om flere hundrede timers tilspilning af kabler med videre. Højtalere er det, der tager længst tid... højst 25-30 timer, så er de på plads! Og jeg har aldrig oplevet en digital signalkilde, som skulle tilspilles... min egen McIntosh inklusiv! Og lige sådan er det med de fleste analoge signalkilder.
Til gengæld kan visse effekttrin have behov for, at blive driftsvarme, før de spiller optimalt.
Tilspilning er oftere en marketings-strategi, end det er en praktisk nødvendighed. Det giver produktet et "magisk" strøg, som også giver den nye indehaver ekstra ejerglæde. Og hvis vi tror på det, så skal vores hjerne nok hjælpe det på vej 
|
| Til top |
|
| |
OleAndrias Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2015 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 31 December 2015 kl. 04:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg købte Quintet Blue i oktober 2014. I forhold til Black er den ikke så følsom for VTA, hvor man må prøve sig frem med at flytte armen op og ned.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 31 December 2015 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også mene, i fleste tilfælde har "tilspilning" at gøre med tilvænning, altså noget som foregår indvendigt i hovedet,
men er alligevel noget helt konkret man må forholde sig til.
Det gælder dog ikke for pu, som jo består af bevægelige dele.
Og ligesom Ortofon, har også vdH fuld styr på hele processen.
VDH pu skal ifølge mine erfaringer, gerne røre sig i 40-50tim, før de største daglige ændringer i lyden stopper.
Og efter det, ændrer lyden sig ikke mere hørbart, dag-for-dag, men pu slides dog fortsat, kontinuerligt med lille lydændring til følge, indtil
den dag lyden har ændret sig så meget, man ikke er i tvivl.
|
| Til top |
|
| |
miki Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 12 Juli 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 31 December 2015 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
|
Jeg har aldrig sagt, at jeg kunne høre forskel på digitalkabler... jeg har derimod altid talt for, at hvis sender/modtager var i orden, så kan kablet ikke gøre forskel!!! 
Og generelt så er tilspilning et meget hypet fænomen... hvor der ofte tales om flere hundrede timers tilspilning af kabler med videre. Højtalere er det, der tager længst tid... højst 25-30 timer, så er de på plads! Og jeg har aldrig oplevet en digital signalkilde, som skulle tilspilles... min egen McIntosh inklusiv! Og lige sådan er det med de fleste analoge signalkilder.
Til gengæld kan visse effekttrin have behov for, at blive driftsvarme, før de spiller optimalt.
Tilspilning er oftere en marketings-strategi, end det er en praktisk nødvendighed. Det giver produktet et "magisk" strøg, som også giver den nye indehaver ekstra ejerglæde. Og hvis vi tror på det, så skal vores hjerne nok hjælpe det på vej |
|
|
Er stort set enig. Underligt at de handelskolefolk skulle få så stor magt. __________________ Every day I get up in the morning and go to work
And do my job-whatever
|
| Til top |
|
| |
Entusiasten Udelukket fra forum


Bruger siden: 10 Februar 2015 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 73
|
| Sendt: 31 December 2015 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
En pickup skal have cirka 200 timer før den er helt tilspillet.
Hvorfor?
Det er det samme med biler. Motor og især gearkassen skal også køres til (dog ikke så meget som i gamle dage).
Med en pickup er det især gummiophænget som skal "sætte sig", og det kræver noget ”massage tid”.
Pladerillen laver også en ekstra polering af slibningen på diamanten.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4932
|
| Sendt: 31 December 2015 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du læst hvad, jeg skriver om Ortofon? Deres gummi ændrer sig ikke, og de fleste andre producenter benytter idag gummi med lign. egenskaber!
Og tro flytter bjerge... 200 timer er fuldstændig hen i vejret. Undersøgelser viser, at vores hukommelse slet ikke kan huske detaljer efter så lang tid. 200 timer fordelt på 8 timer om dagen, betyder at det ville tage 25 dage eller en lille måned, at tilspille en pickup.
Ingen kan i detaljer huske hvordan den lød i starten efter så lang tid.
Det hele foregår i hovedet!
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 31 December 2015 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Entusiasten.
Jeg kan godt acceptere du føler du skal bruge 200tim i tilspilning af pu.
Jeg bruger (som jeg skrev over) selv omk 40-50tim og tillige med 25% eks. vægt i perioden.
Men at nålespidsen ligefrem skulle blive ekstra tilslibet af kontakten med den bløde vinyl, i "den første" periode tror jeg ikke.
Mængden af slitage nålen får i sin tid på pladespilleren, er støt og ens i hele perioden, nålen er i brug.
Trinløst over tid vil den ændre lydkarakter, du lægger ikke i første omgang mærke til det, da det sker over tid.
Men hvis du f.eks efter et par år, sammenligner med en ny og tilsvarende pu, kan du høre den er blevet mat i toppen.
godt nytår nils
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 07 Januar 2016 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
Jeg har aldrig sagt, at jeg kunne høre forskel på digitalkabler... jeg har derimod altid talt for, at hvis
sender/modtager var i orden, så kan kablet ikke gøre forskel!!! 
|
|
|
Mikkel: Jeg skylder dig en undskyldning. Jeg var sikker p, at jeg havde læst en almeldelse, hvori du skrev, at du kunne høre forskel på
digitalkabler. Jeg har nu læst et par af dine digitalkabeltest, og må konstatere, at jeg havde gjort dig uret. Beklager meget. __________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger


Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 07 Januar 2016 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med tilspilng en s´gu en underlig ting. Fik her i det nye år "fat" i en NOS Shure V15-IV Micro Ridge. Den skulle da på for sjov. Havde ikke den store forventning, og føj for pokker. Magen til led gengivelse af øverste mellemtone og diskant skal man s´gu lede længe efter. Men efter 3 LP-sider skete der en radikal ændring. Ved fjerde LP-side forsvandt al aggresivitet og ændrede sig løbende igennem siden. Den har nu spillet godt 10 LP´er, diskanten er silkeblød, og specielt bunden bli´r mere og mere fast og mere fremtrædende. Nu er det så en ældre sag, så det kan måske ikke sammenlignes med dagens standard, men på denne er udviklingen stadig i gang, og den lader til at ende op med at være så tilpads hæderlig (underdrevet Jydsk), at den ender med at få en fast plads, som en af dem, der bliver skiftet med . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Bulletdodger Branchemedlem

KT Radio
Bruger siden: 26 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 07 Januar 2016 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej nej, det er bare noget du bilder dig ind.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4932
|
| Sendt: 07 Januar 2016 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brrrrr... ding! (Trommehvirvel, bækken!)
Som Boydk nævner, så sker der noget i løbet af 10 plader - 8-10 timer - med en NOS pickup ... og det har jeg ingen indsigelser imod.
Men nye pickup'er har bedre gummiophæng, som ofte ikke ændrer egenskaber, så her er tilspilning mindre udtalt, og da slet ikke 200 timer. Og at spolerne i en pickup skal tilspilles... hvordan skal det lige ske? Løsnes eller strammes viklingerne i løbet af de næste 200 timer?!?! 
Det er altså nogen gange vores egen skyld, at vores hobby ikke bliver taget seriøst af andre mennesker. Det er sgu' rent ud sagt en værre gang Harry Potter, med det der hifi 
|
| Til top |
|
| |