| Forfatter |
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 28 Oktober 2015 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er nogle uddrag fra nogle fyre som morede sig: Analogueman: "I modsætning til Valla, der sider og tilbageholder sin pladetallerken, så tilbageholder du ikke din latter. Jeg tror, jeg vil elaborere lidt på Boydk's indlæg og starte en indsamling til Valla, så han kan få et stopur, der virker, i julegave." - "Jeg var måske nok en af dem, der fandt, at Vallas iagttagelse/oplevelse lød meget usandsynlig." Og de morede sig. Boydk: "Da det ikke er 1. april, kunne et bud herfra være, at valla ønsker sig et nyt stopur (der rent faktisk virker) i julegave. -Jeg kender (som Ana-man) også SP-10, og den har ikke noget timelaps eller andre finurligheder indbygget." At Technics sp-10 ikke skulle have indbygget "finurligheder", var nok en tand for hurtigt konkluderet. SP-10 Mk 2 In 1975 the SP-10 Mk2 (together with its Power Supply SH-10E) was introduced. It was a great step forward if compared to the technique of the Mk1 and other DD-turntables. The functioning of the Mk2 was quite different. Now -to put it simply- the motor was turning at a given speed which was steered by a set frequency which was generated by a quartz crystal. Hence the turntable's performance is not affected by any altering in the frequency of the mains nor any voltage fluctuation. A fluctuation in speed is instantly corrected by the motor itself without the use of a tachometer or a playback head which reads the magnetic imprints on the inside of the platter (a method Denon used in their DD turntables). This meant a mere perfect performance as far as speed accuracy, wow and flutter are concerned. In order to avoid fluctuations from temperature and those caused by mechanical parts no speed adjustment facility (variable pitch) was incorporated. A new and unique feature of the SP 10 MkII was the incorporation of a mechanical and electronic brake not encountered on other DD turntables, not even the SP10MKI. It reminded of the direct start of the EMT turntables and the clutch of the Thorens TD-124 and it made the SP-10 Mk2 a true Studio Turntable. Many radio stations installed the Mk2 for playing 33.33 and 45 rpm discs for the broadcast of music programs. By increasing the capabilities of the motor and designing refined and complex electronics to regulate the motor's rotation (for smoothing out the shocks when moving from one pole to the next) the SP10mk2 attained its practically incomparable specifications. Bevares, det besvarer ikke mit oprindelige spørgsmål (hvordan kan technicsen hvide det?), så også jeg kan forstå det, men at mit spørgsmål blev fundet så sjovt- DET syntes jeg så til gengæld er sjovt.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 28 Oktober 2015 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Valla, den tekst kender jeg skam godt, men den fortæller sådan set bare, at elektronikken sørger for at holde en konstant (omdrejningshastighed) på
enten 33,33 eller 45 omdrejninger i minuttet (og uden brug af et tachometer eller anden form for sensor).
Det har da absolut intet at gøre med det "fænomen", som du beskrev i dit oprindelige indlæg???
At du finder det morsomt er ... nå ja ... morsomt
|
| Til top |
|
| |
Gaffatape Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 August 2015 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 146
|
| Sendt: 28 Oktober 2015 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo Analogueman det har skam noget med det oprindelige indlæg at gøre.
Der bliver "talt" omgange pr minut og er der en ½ omgang der køres forlangsomt pga ændring i lysnettet så indhentes den ½ omgang igen.
Samme vil jeg tro er gældende da Nils Valla holdte pladetalerkenen tilbage, tiden der mistes indhetes igen.
Derfor samme spilletid
Her er teksten oversat
I 1975 blev der indført SP-10 Mk2 (sammen med dens strømforsyning SH-10E). Det var et stort skridt fremad, hvis i forhold til teknikken med Mk1
og andre DD-pladespillere. Driften af Mk2 var helt anderledes. Nu - for at sige det enkelt - motoren var at dreje ved en given hastighed, som blev styret
af en Indstil frekvens, som blev genereret af en kvarts krystal. Turntable\'s resultater påvirkes derfor ikke af enhver ændring i hyppigheden af
lysnettet eller enhver spændingsudslag. Et udsving i hastighed rettes straks af motoren sig selv uden brug af en omdrejningstæller eller en afspilning
hoved, som læser de magnetiske aftryk på indersiden af fad (en metode Denon bruges i deres DD tur
|
| Til top |
|
| |
gabetta Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 401
|
| Sendt: 28 Oktober 2015 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg finder det i hvert fald morsomt hvordan I to kan blive ved med at støde gevirerne mod hinanden og mundhugges - altid sjovt, og
underligt.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gaffatape skrev:
Jo Analogueman det har skam noget med det oprindelige indlæg at gøre.
Der bliver "talt" omgange pr minut og er der en ½ omgang der køres forlangsomt pga ændring i lysnettet så indhentes den ½ omgang igen.
Samme vil jeg tro er gældende da Nils Valla holdte pladetalerkenen tilbage, tiden der mistes indhetes igen.
Derfor samme spilletid
Her er teksten oversat
I 1975 blev der indført SP-10 Mk2 (sammen med dens strømforsyning SH-10E). Det var et stort skridt fremad, hvis i forhold til teknikken med Mk1 og andre DD-pladespillere. Driften af Mk2 var helt anderledes. Nu - for at sige det enkelt - motoren var at dreje ved en given hastighed, som blev styret af en Indstil frekvens, som blev genereret af en kvarts krystal. Turntable\'s resultater påvirkes derfor ikke af enhver ændring i hyppigheden af lysnettet eller enhver spændingsudslag. Et udsving i hastighed rettes straks af motoren sig selv uden brug af en omdrejningstæller eller en afspilning hoved, som læser de magnetiske aftryk på indersiden af fad (en metode Denon bruges i deres DD tur
|
|
|
Og ja, som jeg skrev, så sørger elektronikken for at holde korrekt omdrejningshastighed. At holde korrekt omdrejningshastighed er så ikke det samme som at kunne beregne spilletiden på et givet nummer på en given lp-side og ved et pladetallerkenstop på samlet set flere minutter efterfølgende at indhente "det forsømte" Og det står der heller intet om i teksten. Hverken på engelsk eller i oversættelsen. Nå, men vi kan vel blive enige om, at vi ikke kan blive enige om, at en Technics vil opføre sig som Nils beskrev i sit oprindelige indlæg? Men jeg teoretiserer. Jeg håber, at jeg en dag får lejlighed til i praksis selv at gennemføre, hvad Nils beskriver. Desværre har jeg ikke adgang til en SP-10'er, så det sker nok ikke lige med det første. Men tro mig, hvis jeg får adgang til en SP-10'er, så skal jeg nok gennemføre, hvad Nils beskriver, og dokumentere det ... uanset resultatet/udfaldet. Er der ikke en derude med en SP-10'er, der kunne gennemføre, hvad Nils beskriver, og skyde en video af det til Youtube? Måske er Nils selv frisk på idéen?
|
| Til top |
|
| |
olepro Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 270
|
| Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 07:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må lige støtte op om Analogueman.
Det eneste den tekst fortæller er at et quartz krystal styrer motoren, så lysnet frekvensen ikke har nogen indvirkning på stabiliteten.
Niels Valla's historie er helt i skoven. Det vil sige at hvis man bremser den dér pladetallerken i en halv time og pladesiden har en spilletid på 20 min... ja så er tidsmaskinen opfundet af Technics for mange år siden.
Jeg kan godt forstå at nogen har moret sig ;-)
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg indrømmer det ikke var 3 gange10sek, men bare 3 gange "en-kort-stund" jeg holdte tallerkenen (der var kræfter i), men det var for at lette på
forståeligheden af mit spørgsmål ( jeg tænkte ikke over det kunne ændrer hele spørgsmålet).
Og A-mand har ret i der ikke står noget omk det i inst.bogen, derfor jeg spørger her på hifi4all.
Men pointen er, man kun skriver ind hvis man kan besvare mit spørgsmål, og kommer der bare "fis-og-ballade", lukker M.G. tråden og jeg får aldrig
noget svar.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men Nils, og du må altså undskylde mit franske, det er sateme svært at forsøge at svare dig, når du ikke helt præcis beskriver, hvad du gør/oplever.
Og hvis du spoler tilbage i den oprindelige tråd, så vil du se, at jeg faktisk spurgte ind til, hvad det var, du foretog dig/oplevede for at forstå spørgsmålet for at (prøve at) give et svar. Den uddybning kommer så først nu?!?
Så ... tadaaa! ... vi kan konstatere, at Technics SP-10 indeholder en hastighedskorrektion/motorstyring, der (stort set) er immun over for variationer i netfrekvens og spænding, og som i øvrigt fungerer direkte på motoren uden brug af tachometer og/eller magnetsensor.
Hvis man er nysgerrig efter at se, hvordan Technics i praksis har konstrueret den sag, så findes der masser af diagrammer at stikke næsen i på internettet ... Google er (som sædvanlig) din ven
Og tak til olepro for opbakningen, der med andre ord beskriver, hvad jeg også tænkte og skrev i den oprindelige tråd.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sagen er den, jeg HAR læst meget af det der står på nettet omk sp-10.
Mange gange bliver der kun løftet sløret for, at der indeholdes mange højteknologiske stumper (dengang), men ingen hvorfor og hvordan det
fungerer.
I mit første indslag svarede du temmelig rask, at du nu havde læst inst.bogen og der var intet at komme efter.
Jeg har selv læst inst.bogen og ved der intet står omk hvordan det fungerer, så derfor resonerede jeg du ikke vidste svaret på mit spørgsmål, og
undlod da at stille yderligere spørgsmål.
Nå jeg lever fint med min uvidenhed så længe skidtet snurrer.
Men under alle omstændigheder tak for forsøg på hjælp.
venlig hilsen nils
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er nogen ting der ikke kan forklares, så nyd nu spillen og lad dig glædes over noget fed musik.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan som jeg forstår dit oprindelige spørgsmål, må det betyde, at hvis du bremser din pladetallerkenen i et pænt stykke tid så vil pladespilleren derefter lyde som når man spoler på en diktafon..!
Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi kan hurtigt blive enige om, det må have noget med hastigheden i den efterfølgende tid at gøre.
Og i teorien, stopper man den længe nok, så må du have ret, det vil sikkert lyde som når man spoler på en diktafon.
Men hvordan finder technicssen ud af det, så den ender op i den rigtige spilletid ?
|
| Til top |
|
| |
olepro Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 270
|
| Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Men hvordan finder technicssen ud af det, så den ender op i den rigtige spilletid ? |
|
|
Det gør den heller ikke, for den er bare en pladespiller.
Den finder bare tilbage til den hastighed den havde lige før den blev bremset.
Det er det eneste der står skrevet i Technics kvarts krystalkugle
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig. Og det var også, hvad jeg skrev i mine indlæg i den anden tråd.
Jeg tror, jeg kaster det kognitive håndklæde i ringen og trækker mig fra at komme med yderligere indlæg.
Jeg vil dog fortsætte med at more mig
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan så kun kommentere på det første indlæg i denne nye og utroligt spændende tråd. Og det selvfølgelig ud fra, at de 3 x 10 sekunder nu lige pludselig ikke er 3 x 10 sekunder længere. Jo valla, jeg morer mig stadig, og det gør jeg jo nok længe endnu    __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2015 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja Boydk, det forstår jeg godt at du gør.
Men spørgsmålet var overhovedet ikke om, i hvor lang tid, for jeg antager selvfølgelig også, der er en grænse for hvor længe den kan
tilbageholdes, og så stadig komme "hjem" i rette tid.
Jeg spørger fordi jeg ikke ved og ikke for at starte en krig.
Og spørgsmålet lydder lidt omformuleret, "hvordan kan en Technics sp-10mk.2, holde den samme spilletid, når den undervejs bliver tilbageholdt i
kortere tid ? (  ).
Og det er der så nogen der antager, at Technicsen heller ikke kan.
Men antagelser har jeg mange af  , og kan kun bruge noget relevant/konkredt, fra en som ved eller evt en "gammeldags" radiomekaniker
som dig selv.
Og jeg er helt med på, det at jeg i første omgang skrev 3gange10sek har ødelagt og forvirret mit spøtgsmål.
Og måske det hele i virkeligheden ligger i omgangs/hastigheds-korrektionen ? Og at spørgsmålet slet ikke kan opstilles, som jeg gjorde.
Men da det kun var nysgerrighed og ikke betyder så meget, stopper jeg her...
venlig hilsen og stadig god dag til alle nils &nbs p;
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 30 Oktober 2015 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Valla, prøver sør´me heller ikke at bekrige dig, men som du selv sagde "gammel radiomekaniker". En af mine venner har rent faktisk en SP-10, og od fra min viden om den, er der absolut intet inkorporeret i dens PSU/tacho/servo, der skulle kunnne frembringe det resultat, som du beskriver, derfor mit juleønske til dig om et nyt stopur i den første tråd . Hvis du stopper tallerkenen i en brøkdel af et sekund, vil jeg tro, at den speeder op til lidt over de 33 og så falder på plads. Det kunne forklare et (meget) kort stop, men hvis du stopper den i 10 sekunder, eer der ingen tvivl om, at spilletiden også vil blive 10 sekunder længere. Din SP-10 kan ikke andet end at køre rundt med korrekt hastighed. Prøv at forestille dig, hvor falsk en klaveroptagelse ville lyde, hvis den var i stand til at speede ekstra op for at indhente det forsømte. I dit citat af specs i første indlæg, er der heller intet, der beviser din påstand .
Og go´ dag herfra også __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |