Emne: PU spørgsmål ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
damkel Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 365
|
Sendt: 25 Oktober 2015 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit lille vinyl eventyr har pt. bragt mig frem til en Audio Technica mla440 på en Rega RP3.
Det har vel egentligt været mere besværligt og dyrere end jeg havde forventet, men faktisk også bedre end jeg havde regnet med - hvilket også
får mig til at tænke på, hvor godt det mon kan blive... uden at hen i banken med hatten i hånden og pantsætte huset
Hvor stor er forskellen i forhold til en low output MC? Eller sagt på en anden måde, hvad vil jeg opnå ved et sådant skifte?
Hvor meget skal jeg regne med at skal ofre på en sådan PU, for at det er skiftet værd?
Hvor god en PU kan min Rega "bære".
Hvad med RIAA?
Skal jeg bruge en riaa, som har forstærkning nok til en low output MC, eller en stepup, eller?
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 25 Oktober 2015 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skriver du jo ikke, hvad du har i forvejen af riaa, så lad den ligge indtil videre. Din Mla440 er en dejlig pu, kun bedret af Audio Technica på mm siden af AT 150 Mlx. Men din Regaarm kan "bære" væsenligt dyrere pu´er. Har før i tiden spillet med Ortofon Kontrapunkt H og Audio Technica AT-33PTG-II uden at det var armen, der satte begrænsning, så prøv lystigt derudaf, men husk, en bedre MC spiller ikke nødvendigvis bedre, hvis den ikke er forbundet til en riaa, der kan indfri dens kvaliteter  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 25 Oktober 2015 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående RIAA og low output MC pickupper, så skal en RIAA blot have omskifter mellem MM og MC. Det har de fleste. Men en MM indgang sammen med en step up, kan også vælges, men løse step up enheder, er svære at få fat i efterhånden.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 25 Oktober 2015 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allanowich, hvis det bare var så enkelt ...
En del MC-pu'er er ret så kritiske med hensyn til impedanstilpasning, så hvis en RIAA blot har en omskifter mellem MM og MC og ingen mulighed for at
"lege" med impedanstilpasningen, så begrænser det mulighederne noget.
Jeg synes nu ikke, det er så svært at få fat i step-up-trafoer? Problemet er nok snarere, at de gode af slagsen koster kassen! Hvis jeg skal nævne
trafoer fra producenter, der er på markedet i dag, så er det fx Kondo, Audio Note, Sowter, Lundahl, S&B, Jensen, Hashimoto, Silk, Pure Sound, Air
Tight, Shelter, Lyra, EAR, Silver Core, Ortofon, Yamamoto og Cinemag. Det er da pænt mange ... og så har jeg helt sikkert glemt adskillige
|
Til top |
|
|
damkel Forum Bruger

|
Sendt: 25 Oktober 2015 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Nu skriver du jo ikke, hvad du har i forvejen af riaa, så lad den ligge indtil videre. Din Mla440 er en dejlig pu, kun bedret af Audio
Technica på mm siden af AT 150 Mlx. Men din Regaarm kan "bære" væsenligt dyrere pu´er. Har før i tiden spillet med Ortofon Kontrapunkt H og
Audio Technica AT-33PTG-II uden at det var armen, der satte begrænsning, så prøv lystigt derudaf, men husk, en bedre MC spiller ikke
nødvendigvis bedre, hvis den ikke er forbundet til en riaa, der kan indfri dens kvaliteter |
|
|
Min RIAA er en Perreaux Silhouette SXV2.
Jeg er nemlig også lidt i tvivl om denne RIAA og skal jeg skifte, ville det være rart at være fremtidssikret.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 26 Oktober 2015 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Damkel....... Den riaa er ganske udmærket, og du skal nok fordoble dens nypris, hvis du skal ramle ind i noget væsentligt bedre. Måske brugtmarkedet er flinkere ved opengepungen og måske en rørbaseret riaa med MC stepup, hvis du er til en lidt varmere lyd, end det du har nu. Eneste anke er, at den er en smule begrænset hvad angår impedanstilpasning. 10,100 & 1K på MC-siden. Det kunne måske modificeres, hvis du vil lade den "smutte under kniven". Hvad angår MC pu´er, vil mit bud (kun min erfaring) være, at dit budget for en MC pu bør starte ved 5-6000 kr., hvis du vil høre en væsentlig forbedring. Der er mange bud og ligeså mange præferencer. Du må ud og lytte  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
damkel Forum Bruger

|
Sendt: 26 Oktober 2015 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hører hvad du siger.... Jeg tror, at konklusionen er, at jeg nyder min 440mla og nuværende riaa og når tiden er moden, så må jeg ud og lytte. Fint at vide, at jeg skal regne med 6K+, så ved jeg, hvad mit budget er
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 26 Oktober 2015 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et fornuftigt valg
Brug pengene på lp'er i stedet
|
Til top |
|
|
damkel Forum Bruger

|
Sendt: 26 Oktober 2015 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Apropos tilgang af lp'er - en lille historie fra det virkelige liv...
Jeg fik min CD afspiller i 85, jeg kan huske det, fordi jeg fik billetter med til Dire Straits koncerten live in 85.
Så det er deromkring jeg forærede mine lp'er til en kammerat.
Ham har jeg ikke så meget kontakt med mere, men en af vores fælles venner har jeg stadig kontakt med, da vi spiller online computerspil
sammen en gang om ugen. Vi er nogen stykker, som holder kontakten ved lige på den måde.
Han hørte at jeg har kastet mig over vinyl igen og nævnte det over for ham som jeg forærede mine lp'er.
For at gøre en lang historie lidt kortere, så viste det sig, at mine gamle lp'er har stået i en flyttekasse i alle de år.
Han har aldrig afspillet nogen af dem, da han var bange for, at hvis de var lidt slidt af min PU, så kunne det beskadige hans PU.
Så, nu står kassen ude i min garage og venter på jeg får vasket mig igennem dem.
Det var sgu sjovt at se dem igen efter ca. 30 år - de kommet hjem
Det altså en sjov fornemmelse at tage en lp frem og tage den ud af inner sleeven (antistatisk fra Rillen, naturligvis) og vide, at det er 30år siden
at den sidst har set solens lys
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2986
|
Sendt: 26 Oktober 2015 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Damkel.
Normalt begiver jeg mig ikke ud i at råde folk til hvad de skal købe, men i dit tilfælle.
I sidste uge var der her på hifi4all en annonce fra en forhandler (jeg husker ikke hvilken) med vandenhul mc-10 special til 5000kr.
Med en sådan bliver det ikke meget bedre og den ville passe fint på din Rega-arm.
|
Til top |
|
|
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2057
|
Sendt: 26 Oktober 2015 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Damkel.
Hvis du er glad for din riaa, kan du prøve at kigge efter en Nagaoka, eller Soundsmith pick up. Det er en moving iron, med meget lavere bevægelig
masse (det er det der også er det fede ved mc'er) end almindelige mm'er, men de belastes som mm. Jeg har en Nagaoka MP500, som jeg synes
spiller både dynamisk, gennemsigtigt, med god bas og medrivende.
Mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 26 Oktober 2015 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
damkel skrev:
Apropos tilgang af lp'er - en lille historie fra det virkelige liv...
Jeg fik min CD afspiller i 85, jeg kan huske det, fordi jeg fik billetter med til Dire Straits koncerten live in 85.
Så det er deromkring jeg forærede mine lp'er til en kammerat.
Ham har jeg ikke så meget kontakt med mere, men en af vores fælles venner har jeg stadig kontakt med, da vi spiller online computerspil
sammen en gang om ugen. Vi er nogen stykker, som holder kontakten ved lige på den måde.
Han hørte at jeg har kastet mig over vinyl igen og nævnte det over for ham som jeg forærede mine lp'er.
For at gøre en lang historie lidt kortere, så viste det sig, at mine gamle lp'er har stået i en flyttekasse i alle de år.
Han har aldrig afspillet nogen af dem, da han var bange for, at hvis de var lidt slidt af min PU, så kunne det beskadige hans PU.
Så, nu står kassen ude i min garage og venter på jeg får vasket mig igennem dem.
Det var sgu sjovt at se dem igen efter ca. 30 år - de kommet hjem
Det altså en sjov fornemmelse at tage en lp frem og tage den ud af inner sleeven (antistatisk fra Rillen, naturligvis) og vide, at det er 30år siden
at den sidst har set solens lys
|
|
|
En god historie
Jeg har efterhånden så mange lp'er, at jeg også tror, at der går mindst 30 år - hvis ikke mere - førend de ser solens lys næste gang.
Jeg burde sgu nok se at få solgt nogle stykker eller subsidiært forære dem væk ...
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 26 Oktober 2015 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der skulle naturligvis have stået "... førend en god del af dem ser solens lys næste gang."
Jeg lytter trods alt til lp'er stort set hver dag
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 26 Oktober 2015 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Jeg burde sgu nok se at få solgt nogle stykker eller subsidiært forære dem væk ... |
|
|
Den sidste er jeg med på . Sender du en liste på PB???? __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
damkel Forum Bruger

|
Sendt: 26 Oktober 2015 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Send den gerne til mig også
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 26 Oktober 2015 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
I er sgu for sjove ...
Nej, jeg har pænt mange eksemplarer af de samme værker, men med forskellige kunstnere/dirigenter, og da jeg har mine favoritter, så samler de andre støv (på ydersiden!).
Nå, men pga. etablering af dedikeret lytterum varer det nok lige nogle år(!), inden jeg har tid til at sortere ud i samlingen ...
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 26 Oktober 2015 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Allanowich, hvis det bare var så enkelt ...
En del MC-pu'er er ret så kritiske med hensyn til impedanstilpasning, så hvis en RIAA blot har en omskifter mellem MM og MC og ingen mulighed for at "lege" med impedanstilpasningen, så begrænser det mulighederne noget.
Jeg synes nu ikke, det er så svært at få fat i step-up-trafoer? Problemet er nok snarere, at de gode af slagsen koster kassen! Hvis jeg skal nævne trafoer fra producenter, der er på markedet i dag, så er det fx Kondo, Audio Note, Sowter, Lundahl, S&B, Jensen, Hashimoto, Silk, Pure Sound, Air Tight, Shelter, Lyra, EAR, Silver Core, Ortofon, Yamamoto og Cinemag. Det er da pænt mange ... og så har jeg helt sikkert glemt adskillige  |
|
|
Mit indlæg var nu heller ikke ment, som at forenkle tingene. Men vi kender jo ikke Damkel's valg af ny pu, så det var blot en start. Så kan vi jo tage den derfra, når han så har købt en ny og dyrere pu. Samtidigt, må jeg så sige, at jeg ikke har kigget markedet igennem for step upper og troede faktisk at de fremstilledes som sådan mere. Mange RIAA'er, er jo så gode og kan jursteres her og der i forhold til gain og belastning, at en step up nok var lige meget i dag. Men lytter da ind i mellem til min HighPhonic HP-T7, selvom det godt nok giver en længere signalvej.......men den lyder sgu grumme godt.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
MGTF Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 412
|
Sendt: 28 Oktober 2015 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen af de ærede medlemmer der har prøvet at lade deres MC pickup køre balanceret ? En MC er jo dobbelt differential. SÅ er man da ude
over impedans tilpasningen da den i princippet er en strømgenerator og ikke spændingsgenerator.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2015 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
HighPhonic lavede 2-3 pickupper med 6 signal pinde og deres 2 stepupper T7 og T5 har 2 stel tilslutninger i stedet for en. De kunne køre balanceret. Mener bare ikke det slog særligt an.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
MGTF Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 412
|
Sendt: 28 Oktober 2015 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men alle MC`er er vel dobbelte differentiale, således at de kan køre balanceret med XLR stik. Blot med fælles stel fra skærmen på ben 1. Stel på
armen kan gå til stel på riaa`en. Det forudsætter selvfølgelig en balanceret riaa. Man kan vel sige at det giver absolut god mening på et følsomt
system som en grammofon jo er. Alt støj vil udfases.
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|