Forfatter |
|
michaelvv Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1166
|
Sendt: 20 Oktober 2015 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Efter at jeg har sat nogle alvorlige udgangstrafoer i min 2A3, har jeg fået lidt for megen membram aktivitet.
Får var det ikke noget problem, pga begrænsningen i mine trafoer, men nu kan det ses.
Jeg er mest til MM, hvilket jo er et fy ord herinde, hvor de fleste kun køber MC'er.
Lånte en Rega P7 med en Ortofon pickup MC Rondo Bronze, på mine små trafoer og synes egentligt ikke det
rykkede derop hvor prisen lå, men måske var det nok de små trafo'er.
Har og er super glad for min AT-440MLA på min Helious Aureus arm på min Micro Seiki RX-2000. Men det er på
dette setup at jeg har denne "nye" aktivitet i membramer.
Blev så lidt interesseret i en Jelco 750D, men begynde så at se lidt på armvægt og pickup compliance og efter en tur
på vinylengine.com er jeg nu totalt forvirret.
Fandt denne beregner og link
kunne nu se at det måske er et no go for min AT-440MLA og sikkert også storebror MLA-150MLX.
Som jeg har kunne finde er den totale armmasse på Jelco 20g incl headshell.
Kan virkeligt godt lide at jeg nemt kan skifte pickup'er på jelco..
Er denne Jelco begrænset til medium/high compliance pickup'er eller kan det ændres ??
Bruger nogle herinde denne arm på sådanne pickup'er ??
|
Til top |
|
|
KT Mathiasen Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2012 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 13
|
Sendt: 20 Oktober 2015 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hos Jelco får du uhyre meget for pengene.
Det er meget fleksibelt, når man så nemt kan skifte hus/PU.
Har en Jelco på 12 tommer, som jeg er meget glad for.
Se nedenstående link:
http://audiosensibility.com/blog/accessories/jelco-tonearm-s tore/jelco-tonearm-faq/
DBH
Kjeld
|
Til top |
|
|
mugge Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 345
|
Sendt: 20 Oktober 2015 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
En så tung arm som Jelco er ikke egnet til MM-pickupper. Vil du have denne arm er der ingen vej udenom at gå MC-vejen. Jelco-armen sammen med en Denon dl. 103 pu er et fint match til en meget fordelagtig pris. Det forudsætter selvfølgelig en step-up eller riaa med forstærkning til mc
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 20 Oktober 2015 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Benytter både MC- og MM-pu'er - begge typer har fordele og ulemper.
Det er allerede nævnt, men jeg gentager alligevel, at en (blød) MM-pu generelt har det bedst i en let arm. Jeg benytter bl.a. en Cartridge Man Music Maker MKIII i en Mørch DP-6.
Hvis du ikke har en forstærkerkombination, der kan klare MC-pu'er med lav udgangsspænding, så kig dig om efter et high-output-alternativ. Jeg har hørt nogle udmærkede ting fra fx Dynavector og Benz (og der er sikkert andre).
|
Til top |
|
|
michaelvv Forum Bruger

|
Sendt: 20 Oktober 2015 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarende det var også lidt det jeg havde forestillet mig. En lettere arm i mit tilfælde.
|
Til top |
|
|
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
Sendt: 20 Oktober 2015 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Michael!
Lidt nysgerrig efter at høre hvilke trafoer du har sat i din 2A3'er... Din gamle 6C33'er spiller stadig lystigt hos mig. De har været en tur forbi Berhard for at få en ny nettrafo i den ene (den snerrede noget), og få opgraderet indgans/drivertrinet til et nyt design. Jeg fik ved samme lejlighed sat modkobling i, så den bedre kan håndtere mine Martin Logans 1-Ohm impedans ved 20 kHz.
Vedr. arm, så vil jeg anbefale dig at tage et kig på Audiomods (www.audiomods.co.uk). Det er en fyr, der hedder Jeff Spall, der tager armrøret fra en Rega, modificerer det, og så i øvrigt anvender sin helt egen lejekonstruktion osv. Jeg er meget glad for min, og Jeff er super hjælpsom over telefonen.
Hvis du specificerer hvilken pickup du bruger, så justerer han armens bevægelige masse så det passer.
__________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
Til top |
|
|
michaelvv Forum Bruger

|
Sendt: 20 Oktober 2015 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bevensee.
Selv om det lidt off topic så kan du se min tråd her, angående de nye trafoer.
2A3 med Monolith S-9
Ud over en ret voksen pris, så er de helt uden sammenligning et voldsom step opad. Kommer lidt større effekt modstande
Mills MRA-12 i mine Rod Coleman board, de er på vej ind.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 20 Oktober 2015 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
En arm som min Helius Aurum, er en mellem vægter arm, så din, som er nummeret større, må så være en anelse tungere, men dog ikke som en Orion.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
michaelvv Forum Bruger

|
Sendt: 20 Oktober 2015 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allan..
Som sagt låner jeg nok en Rega P7, men en Ortofon Rondo Bronze i weekenden og ser om det går i den rigtige retning.
Kan ikke finde nogle specs på Helius angående armvægt, var ikke i de pdf på vinylengine.com der var uploaded.
Er som sagt egentligt ret glad for min arm, men kan ikke spille så højt mere pga membram udsving.
CD'er/Streaming bliver lidt "kedeligt" i min verden, så der skal sket et eller andet...
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 20 Oktober 2015 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Michael
De data jeg har, er følgende. Acceptabel pu vægt: 5-17g Nåletryks indst: 0-10g
Effektiv arm masse uden pu: 12,5g og den er med glidelejer.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
michaelvv Forum Bruger

|
Sendt: 20 Oktober 2015 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan, Det er på din tonearm ikk...
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 20 Oktober 2015 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
michaelvv skrev:
Allan, Det er på din tonearm ikk...
|
|
|
Nej, det er Aureus. Min er et gram lavere. Aureus har samme masse som Scorpio3.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
michaelvv Forum Bruger

|
Sendt: 20 Oktober 2015 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm. Så er det lidt sjovt at den ikke kører optimal med min AT-mla440 det se ellers fino ud når jeg bruger den
calculator på vinylengine.com siden.
Se på Rega P7 over weekenden, om det ændrer noget. Har taget højde for dens måling på 10cu er ved 100hz.
Har du evt et link til disse data ????
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
Sendt: 20 Oktober 2015 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet Vinylengine...? Du skal oprette dig som bruger, men det koster ingenting  og så har du adgang til flere timers læsning.
Mvh
Birger
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 20 Oktober 2015 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
michaelvv skrev:
Hmmm. Så er det lidt sjovt at den ikke kører optimal med min AT-mla440 det se ellers fino ud når jeg bruger den calculator på vinylengine.com siden.
Se på Rega P7 over weekenden, om det ændrer noget. Har taget højde for dens måling på 10cu er ved 100hz.
Har du evt et link til disse data ????
|
|
|
Nej, jeg har lidt data på skrift fra den gang jeg købte min. Gemmer det, da der jo som sagt ikke er meget hjælp på nettet. Nu kan jeg ikke lige finde det for Orion, men mener at huske den ligger på 14g. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
michaelvv Forum Bruger

|
Sendt: 20 Oktober 2015 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Birger..
Jeg er på vinylengine, og har læst mig næsten helt død. Men lige pludseligt er den der.
Kender en del som har pladespillere, så jeg lokker dem nok bare forbi indtil jeg finder et match.
Skal nok lykkes før eller siden.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 20 Oktober 2015 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk, at kontra vægte består af 3 ringe i hver deres tykkelse. Du skal vælge den tykkeste alene eller de 2 andre sammen, vil jeg tro. Så burde det virke. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2986
|
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis ikke du ender med en stivere pu, kunne du istedet kigge efter armene, Mørch-up4 eller SME-s3.
De fås begge af og til i den blå eller her på KSB til små penge,
Og de har begge mange (alle) justeringsmuligheder, og er rigtig egnede til mm.
|
Til top |
|
|
michaelvv Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allan...
Jeg har kun en på min, men jeg kan fint balance selve vægten ud så den er korrekt. Min ser sådan
ud undtaget at min kontravægt er sort..
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min består af 3 skiver og når disse er på alle 3 eller blot 2, så ser det faktisk ud som en enkelt. Derfor, prøv lige at tage fat om hver del og drej modsat hinanden. Så tror jeg faktisk, at der er 2 skiver.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|