Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juli 2024 | 15:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Diy rensevæske? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 30 December 2014 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne høre jeres erfaringer omkring bedste og billigste rensevæske til Vinyl. Jeg tænker på at blande selv. Jeg ved godt emnet har været oppe før.

Håber i har nogle gode opskrifter


__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 30 December 2014 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Det vil helt sikkert vælte ind med forslag

Mit forslag er, at du bør undgå rensevæsker/opskrifter som indeholder isopropylalkohol. Jeg lyder givetvis megafrelst, men isopropylalkohol er brandfarligt, ikke særlig miljøvenligt og så skader det centralnervesystemet.

Den skadelige virkning afhænger selvfølgelig af mængde (kocentration), udluftning og eksponering (tid).

Jeg benytter selv L'Art Du Son, der if. producenten ikke er sundhedsskadelig og desuden er biologisk nedbrydelig. Den er intet mindre end fremragende, og så koster det mig ca. 50 øre at rengøre/vaske en lp (på en Keith Monks RCM). Det kan sikkert gøres billigere, hvis man blander selv, men jeg gider ikke besværet (og risikoen ...).

YMMV
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 30 December 2014 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Analogueman tak for svaret.

Jeg glemte at skrive at det skal gøres rent i hånden

Det er sevfølgelig rigtigt det med isopropylalkohol. Jeg har længe gjort CD'er rent i det fra biblioteket. Det er bestemt ikke sundt, men om end det er der så meget der ikke er. Der skal nok tænkes over mængde og udluftning som du skriver. Ikke for jeg er nærig, men jyde er jeg jo, så 50 øre pr. vask. er nok lige i overkanten for mig

Jeg mindes at kunne have læst 5% isopropylalkohol, en dråbe sulfo og destilleret vand.

Bliver spændene at se hvad folk har af løsninger. Der er jo rig mulighed for at købe fra ebay og amazon



__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 30 December 2014 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Destilleret vand er faktisk pænt dyrt (jeg er fynbo, og jyder er jo de rene "big spenders" i sammenligning med fynboer), så du kan sikkert godt nøjes med demineraliseret vand

Men din opskrift lyder fornuftig. Mængden af opvaskemiddel afhænger selvfølgelig af mængden af vand. Du skal vist nok tilsætte så meget, at det lige præcis ikke skummer. Og find en parfumefri version ... "Minirisk" eller tilsvarende er sikkert fin
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1092
Sendt: 30 December 2014 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Brug ren isopropylalkohol , undgå at blande det med noget.Det tørre helt op , modsat hvis det er blandet med noget , kan det være svære at få det ud af rillerne.
Taler af erfaring , har prøvet at blande det med d-vand og sulfo og det var ikke et hit , ren isopropylalkohol kommer helt i bund i rillerne og fordanper hurtigt , jeg bruger også vat rondeller fra enten matas eller en dagligvarebutik.
Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax
 
madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1092
Sendt: 30 December 2014 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Man for så en billig brændert .
Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 30 December 2014 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

madmax skrev:
Brug ren isopropylalkohol , undgå at blande det med noget.Det tørre helt op , modsat hvis det er blandet med noget , kan det være svære at få det ud af rillerne.
Taler af erfaring , har prøvet at blande det med d-vand og sulfo og det var ikke et hit , ren isopropylalkohol kommer helt i bund i rillerne og fordanper hurtigt , jeg bruger også vat rondeller fra enten matas eller en dagligvarebutik.


Puh ha, jeg synes det er rigeligt at rense cd'er med isopropylalkohol. Bruger dog ikke den stærke blanding




__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 30 December 2014 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Jeg tænkte på at bruge en køkkensvamp til rengøring og skifte ud inden den bliver mør.

Hvad bruger i til at tørre efter med?

Der skal jo helst undgås fnulder


__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1092
Sendt: 30 December 2014 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Vat rondeller klare det hele , eller en meget blød børste af gedehår.
Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 30 December 2014 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Det bliver til en hel del vatrondeller så. Tænkte der må være et bedre alternativ, nu hvor jeg efterhånden har en del lp'er jeg ikke har renset. Men det er noteret.


__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 542
Sendt: 30 December 2014 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke alt for gode erfaringer med Isopropyl alkohol, det laver en ganske tynd aflejring, man kan også nogle gange se det, og høre
det.
Jeg bruger derimod L'Art Du Son rensevæske som er alkoholfri, nok det bedste jeg har prøvet til dato.

Jeg har dog også haft rigtig god erfaring med følgende blanding, 1 liter demineraliseret vand, 60 ml Hospitalssprit(96%), 3 dråber
opvaskemiddel og 2 dråber afspændingsmiddel(Foto).
Det er bare svært af få fat i hospitalssprit efterhånden.
Hospitalssprit er helt rent og giver ingen aflejringer.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 31 December 2014 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Destilleret vand er faktisk pænt dyrt (jeg er fynbo, og jyder er jo de rene "big spenders" i sammenligning med fynboer), så du kan sikkert godt nøjes med demineraliseret vand

Men din opskrift lyder fornuftig. Mængden af opvaskemiddel afhænger selvfølgelig af mængden af vand. Du skal vist nok tilsætte så meget, at det lige præcis ikke skummer. Og find en parfumefri version ... "Minirisk" eller tilsvarende er sikkert fin


Tak for info. Har stadig ikke bestemt mig for hvad jeg gør endnu, hvis det bliver mix selv, ja, så bliver det med demineraliseret vand.


__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 31 December 2014 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Miav skrev:
Jeg har ikke alt for gode erfaringer med Isopropyl alkohol, det laver en ganske tynd aflejring, man kan også nogle gange se det, og høre
det.
Jeg bruger derimod L'Art Du Son rensevæske som er alkoholfri, nok det bedste jeg har prøvet til dato.

Jeg har dog også haft rigtig god erfaring med følgende blanding, 1 liter demineraliseret vand, 60 ml Hospitalssprit(96%), 3 dråber
opvaskemiddel og 2 dråber afspændingsmiddel(Foto).
Det er bare svært af få fat i hospitalssprit efterhånden.
Hospitalssprit er helt rent og giver ingen aflejringer.


L'art har jeg læst lidt om. Det koster lidt, skal lige i tænke boks, der er jo til en del pladevaske. Kan se folk laver en lille blanding. Har tænkt på at putte det i en spray, for gammel brille rens og sprøjte, væske på.


__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 31 December 2014 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Uha da
Demineraliseret vand 1. Liter, 3-5 dråber opvaskemiddel, gerne en øko, uden parfume og farve og så et par dråber afspænding, ryste ryste, og så er
det klar. Kan ikke se ideen med flere kemikalier end højest nødvendigt Jeg tilsætter dog lidt Knosti væske, men kun fordi det var med i de to
manuelle pladevasker jeg har anskaffet mig.
Har tænkt på at købe en flaske L'art du son, men stadig kun tanken.

Med venlig hilsen
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6275
Sendt: 31 December 2014 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Kan 100% tilslutte mig Analogueman og Miaw m.h.t L'Art Du Son.
Brugte den medfølgende i kassen, da jeg fik min OkkiNokki, derefter L'Art Du Son. Det er et på alle måder fejlfrit produkt, der leverer varen. Enough said

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2520
Sendt: 31 December 2014 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Kan 100% tilslutte mig Analogueman og Miaw m.h.t L'Art Du Son.
Brugte den medfølgende i kassen, da jeg fik min OkkiNokki, derefter L'Art Du Son. Det er et på alle måder fejlfrit produkt, der leverer varen. Enough
said


Tja, og her skulle der ikke være hokus pokus, only the Real thing

Livet er sgu simpelt, når man ikke stiller for mange spørgsmål

Mvh.
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1221
Sendt: 01 Januar 2015 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Stadig væk AM pladerens! Det dur og hvis det ikke er nok første gang så en gang til osv.

Alt det andet er besværligt og dyrt men afhængig af plade samlingens størrelse kan der måske spares lidt i sidste ende.

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz
 
Gammelsmølf
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 243
Sendt: 01 Januar 2015 kl. 02:34 | IP-adresse registreret  

Hej

Rent vand er fremragende til rensning.

Michael Fremer fra Stereophile anvender vand renset ved osmose.

Dette kan man selv købe et anlæg til, eller find en seriøs vinduespudser og køb 50 liter af ham. Har man selv dunken, bør det ikke koste mere end 100 kr.

mvh
Til top Vis Gammelsmølf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gammelsmølf
 
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 01 Januar 2015 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har, efter jeg solgte min KAB ev-1 manuelle pladevasker (fordi jeg troede at man kunne få en okki nokki lynhurtigt-venter stadig) renset lidt i
hånden.

Jeg brugte 1 del isopropyl, 5 del vand og et par dråber sulfo (grøn yes) og ja det er ikke sundt, skal derfor også have bestilt L'Art.... Når min okki
kommer i løbet af januar.

Min fremgangsmåde var at spraye opløsningen på pladen og køre med rillerne, og derved rense pladen. Og aftørre den med antistatiske mikrofiber
klude til rens af LCD skærme.

Og nøj hvor blir de rene, meeeeen, man fjerner kun overflade skidtet og løsner det i rillerne. Så efter afspilning af et par numre, måtte jeg fjerne en
kæmpe nuller mand fra nålen.

Så køb en suger til at fjerne skidtet hélt fra pladen.
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 01 Januar 2015 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Anderz skrev:
Stadig væk AM pladerens! Det dur og hvis det ikke er nok første gang så en gang til osv.

Alt det andet er besværligt og dyrt men afhængig af plade samlingens størrelse kan der måske spares lidt i sidste ende.


Hmmmm ... mit regnestykke ser sådan ud:

L'Art Du Son koster EUR 35, hvilket svarer til ca. DKK 265. Hertil kommer 4,9 liter demineraliseret vand til ca. DKK 25, der giver 5 liter brugsblanding. I alt DKK 290 eller en literpris på DKK 58.

AM's pladerens har jeg set til DKK 50 for 200 ml. Det giver en literpris på DKK 250.

På min Keith Monks RCM kan jeg rense ca. 125 lp'er med en liter L'Art Du Son. Det giver en pris på lige i underkanten af 50 øre i rensevæske. Under forudsætning af, at der forbruges samme mængde rensevæske vil en tilsvarende rens med AM pladerens koste DKK 2.

Har meget svært ved at se og regne mig frem til, at AM pladerens er et prisrimeligt alternativ ... hvis man vel at mærke har en pladerensemaskine i forvejen.

Beregningen ser muligvis anderledes ud og er i AM pladerens' favør, hvis man kun skal håndrense/-vaske 10-15 lp'er en gang hvert 5. år

Det kan man selv regne på ud fra egne forudsætninger.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes