Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. juni 2024 | 07:25   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Riaa og Marantz NR1402? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Februar 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 196
Sendt: 27 December 2014 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Hej gutter - og god bag-jul

jeg er blevet den glade ejer af en Rega Planar 2 og har fået en fin plade i julegave. Men der er ingen lyd på phonoindgangene på Marantzen.. Så jeg har lånt en Cambrigde 640P forstærker med RIAA. Den skal stå til MM og ikke MC for at der kommer lyd - og den lyd der så er, er "næsten" uden bas.

Hvad skal jeg være opmærksom på mht. pladespillere? Ellers fungerer mit anlæg find analog ud fra en denon bdp2012

Venlig hilsen
Mathis
Til top Vis THIS77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af THIS77
 
apollo111
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Januar 2012
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 51
Sendt: 29 December 2014 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  


Hvilken pickup?
Hvilke plader? eller har du kun den ene plade ?
Til top Vis apollo111's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af apollo111
 
grønlænder
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2013
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 112
Sendt: 29 December 2014 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Hvad med nåletryk osv? Er det for lavt skulle lyden være tynd.

Mvh Grønlænder
Til top Vis grønlænder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af grønlænder
 
THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Februar 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 196
Sendt: 29 December 2014 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet med 4 forskellige plader . og der mangler bas på alle sammen.
pikcuppen er helt ny men ved jeg ikke hvad hedder - men alt i alt så skulle pladespilleren være 100% OK og køreklar.

Jeg har prøvet med audyssey rumkorrektion på marantzen. Det giver en hel del til TV-film - men ikke godt med CDer/BDer.
Men til pladespilleren har jeg nu prøvet denne audyssey indstilling og SÅ er der bas :-) men ikke optimal endnu.

Så skal jeg bare have målt med en mikrofon...
Til top Vis THIS77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af THIS77
 
efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 301
Sendt: 29 December 2014 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Come on!!!!! Du er nødt til at vide pickup'en for at vide om det er en MM eller en MC... Og "ingen lyd" ifm. MC - er det ABSOLUT ingen lyd,
eller kun med lav volumen?!?!?!?

Husk at kigge på om du kører surround-mode når du afspiller plader - det duer ikke, du skal over på stereo. Nogle surround-forstærkere
dropper også subwoofer output (du ved, LFE udgangen, læs manualen) ved stereo. Bemærk også at en indgang kaldet "phono" ikke
nødvendigvis har en RIAA koblet på.

Du er dælme nødt til at oplyse lidt mere om hvordan du kører de enkelte indgange, dvs. hvilken pickup ind i en RIAA med hvilke indstillinger
ind i en surround-forstærker med hvilket lyd-program, og har du kontrolleret om subwooferen spiller med... Ellers er det sgu da bare
gætterier!!!!!
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang
 
THIS77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Februar 2010
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 196
Sendt: 30 December 2014 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme at alle disse indstillinger er kommet bag på mig...
Det er lidt som du siger til mig: at jeg burde vide hvad laser der sidder i min denon bluray??

Hvis vi dropper alle de: !!!!! og fortsætter her:
Jeg har ingen sub - og marantzen står til stereo... jeg har taget mine forbehold - selv kabler er tjekket/skiftet m.m.
Jeg har ved MM fuld lyd dog nærmest ingen bas. Og ved MC kun MEGET svag ulden lyd.
Så langt så godt.. men som sagt er det en pladespiller REGA planar 2 jeg har lånt af en kollega og han har sat en anden og ny pickup i.
Jeg prøver lige om jeg ikke kan fange ham efter nytår ;-)

Til top Vis THIS77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af THIS77
 
efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 301
Sendt: 30 December 2014 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

! er et populært tegn på H4A

Et billede siger mange ord Hvis du kan tage et billede og lægge det på kan pickup'en sikkert hurtigt identificeres.

Men det lyder som om du har en MM pickup... En MC pickup skal forstærkes ca. 20 dB mere oven i den forstærkning (40 dB) en MM allerede gennemgår, derfor vil en MC spille lavere ved samme forstærkning.

Jeg kender ikke Marantz'en, men ved stereo burde den vel spille full range... Har du prøvet at lade RIAA'en spille ind i blu-ray indgangen (eller en anden)? Står der eventuelt noget i manualen vedr. brug af pladespiller?

En blu-ray afspiller fungerer i output-delen ligesom en cd-afspiller, en båndoptager, en DAC, alle mulige andre signalkilder der hælder omkring 2 volt ud, og som skal ind i en almindelig indgang på forstærkeren. Ved en pladespiller er der mange ting undervejs der skal tages i betragtning - hvilken pickup, hvilken RIAA, hvordan er det koblet op til forstærkeren, først her er det muligt at give et lille bud.

Umiddelbart ville buddet da være at der ikke er en RIAA med, den skal jo trække diskant fra og lægge bas til. Men hvis du mener at frekvenserne over bassen er ok, diskanten ikke er meget tynd, og du har jo en RIAA imellem, så det er godt nok lidt svært.
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes