| Forfatter |
|
holberg19 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 07 Oktober 2014 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godaften i stuerne
Pladerne snurrer lystigt her. Dog irriterer det mig, at jeg ikke kan få den sidste brummen væk. Det er absolut hørbart i musik med stille
passager og det er ret generende imellem numrene når volumen er hævet en smule. Brummen stiger og falder i niveau ved volumenændring.
Der er en brummen uanset om pladespillerens motor kører eller ej.
Har forbundet en ledning mellem jord på pladespilleren og jord på RIAA. Det har taget 90% af den irriterende brummen, men jeg kan ikke
slippe af med det sidste. Ledningen er et stykke ét leder kabel. Det gør ingen forskel hvis jeg erstatter kablet og tager et (afskærmet)
phonokabel og holder på de to (jord)forbindelser. Det har samme effekt på brummen - dvs. det fjerner størstedelen af den.
Der er lidt påvirkning af signalet når jeg rører armen, men ikke på brummen, kun lidt sagte "knas". Har prøvet at forbinde jord fra
pladespilleren til en af linjeindgangene på den integrerede forstærker, men der er ingen forskel i forhold til at jorde via. RIAA.
Jeg bruger et gammel signalkabel fra Taralabs og et fra Audience (Conductor). Har prøvet at skifte og bytte rundt med et andet kabel jeg har i
overskud. Ingen forskel. Har for så vidt prøvet at arrangere det således, at signalkablerne ikke krydser noget mellem forbindelserne. Igen uden
resultat. Strømkablerne er dog en anden sag... Strømkablet fra pladespilleren løber i den lille hvide kabelsamler sammen med de øvrige
apparater - bl.a. TV'et. Se billede nederst. Forventer ikke det har nogen betydning, men jeg kan tage fejl. Har ikke prøvet at tage det ud da det
er ret besværligt at hive ind og ud. Hvis i siger det kan have en indflydelse, letter jeg selvfølgelig røven og forsøger
Har flyttet forstærkeren væk mod venstre så den ikke står lige nedenunder pladespilleren, men uden effekt. Har flyttet RIAA længere væk fra
forstærkeren mod høje (og dermed også væk fra pladespilleren), men uden effekt. Har prøvet at flytte både forstærker og RIAA væk fra
pladespiller, uden nogen effekt. Dog aftager brummen, og aftager hørbart hvis jeg løfter pladespilleren 30 cm!? Brummen aftager som nævnt
hvis jeg løfter pladespilleren og det har jeg læst kan skyldes trafo-støj fra forstærkeren. Det er dog lidt problematisk hvis det skal være
løsningen, da jeg har et TV hængende lige ovenfor.
Er der alternativer til at flytte pladespilleren længere opad? Synes jeg har prøvet det meste, men måske har jeg ikke været kreativ/grundig
nok?
Her er setup'et
Integra 88
Thorens TD309 m. TP92 tonearm (std)
Clearaudio Basic
|
| Til top |
|
| |
jubiiiii Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 September 2014 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 07 Oktober 2014 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har strømkabler med jord til 2 apparater i samme stikdåse kan det give en stelsløjfe
Prøv kun med et kabel med jord.
Har du kun et kabel med jord, så prøv at trække en enkelleder fra GND på din RIAA hvor pladespillerens GND sidder og så videre til forstærkeren.
Dvs enkelleder kabel som du har fra pladespilleren til RIAA men også videre derfra og til forstærkeren
|
| Til top |
|
| |
holberg19 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2014 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
jubiiiii skrev:
Hvis du har strømkabler med jord til 2 apparater i samme stikdåse kan det give en stelsløjfe
Prøv kun med et kabel med jord.
|
|
|
Stikdåsen er ikke til jord. Ingen af apparaterne har jordstik. Altså, stik med grisetryne. Har alligevel prøvet at sætte RIAA og pladespiller
til anden stikdåse forbundet til andet stik (sandsynligvis dog til samme gruppe på el-tavlen). Har også prøve at sætte RIAA alene i ny
stikdåse og Pladespiller alene i stikdåse, men uden nogen ændring.
jubiiiii skrev:
Har du kun et kabel med jord, så prøv at trække en enkelleder fra GND på din RIAA hvor pladespillerens GND sidder og så videre til
forstærkeren.
Dvs enkelleder kabel som du har fra pladespilleren til RIAA men også videre derfra og til forstærkeren |
|
|
Har afprøvet dit forslag. Både med jord fra RIAA til linjeindgang på forstærker og med jord fra pladespiller til linjeindgang på forstærker.
Ingen forskel
Mange tak for dine bud.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 07 Oktober 2014 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ser det umiddelbart ud til, at din riaa står lige op ad den side, hvor netafbryderen (måske også nettrafo´en) sidder i Holfi´en. Prøv at lave max afstand mellem riaa og forstærker.
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
holberg19 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2014 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
holberg19 skrev:
jubiiiii skrev:
Har du kun et kabel med jord, så prøv at trække en enkelleder fra GND på din RIAA hvor pladespillerens GND sidder og så videre til
forstærkeren.
Dvs enkelleder kabel som du har fra pladespilleren til RIAA men også videre derfra og til forstærkeren |
|
|
Har afprøvet dit forslag. Både med jord fra RIAA til linjeindgang på forstærker og med jord fra pladespiller til linjeindgang på forstærker.
Ingen forskel
|
|
|
Lige for at præcisere - I det ovenstående er der tale om, at der allerede er trukket kabel mellem GND fra pladespiller og RIAA, dvs. der er
tilføjet med et kabel mere fra RIAA GND til forstærker og alternativt fra Pladespiller GND til forstærker.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Oktober 2014 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er næsten sikker på at det meste af det resterende brum vil forsvinde, hvis du i et forsøg stille forstærkeren ned på gulvet.
Jeg tror din P.U. opfanger udstråling fra forstærkeren
Prøv evt at jorde din forstærker hvis du har mulighed for det
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 07 Oktober 2014 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
At placere sin pladespiller mellem en fladskærm og en effektforstærker ligner altså lidt et forsøg på at se om den kan bruges til at måle brumfelter :-)
Pladespilleren må op på væggen.
__________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
| Til top |
|
| |
holberg19 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2014 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bevensee skrev:
At placere sin pladespiller mellem en fladskærm og en effektforstærker ligner altså lidt et forsøg på at se om den kan
bruges til at måle brumfelter :-)
Pladespilleren må op på væggen. |
|
|
Pladespilleren hænger på væggen. Ganske vist mellem en integreret forstærker og et TV. TV er til- og frakoblet uden effekt.
|
| Til top |
|
| |
holberg19 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2014 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
jubiiiii skrev:
Jeg er næsten sikker på at det meste af det resterende brum vil forsvinde, hvis du i et forsøg stille forstærkeren ned på
gulvet.
Jeg tror din P.U. opfanger udstråling fra forstærkeren
Prøv evt at jorde din forstærker hvis du har mulighed for det |
|
|
Har prøvet at sætte forstærkeren på gulvet, med RIAA på skænken. Det er hvad kablerne tillader. Der er ingen effekt
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 07 Oktober 2014 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... Den slags kan drille noget så eftertrykkeligt.
Har du prøvet at forbinde stelkablet direkte til forstærkeren? Evt. bare til en skrue bag på?
Prøv alle muligheder for forbindelse. Også Pladespiller -> RIAA -> Forstærker.
Jeg kører stel udenom RIAA og det er afgjort den bedste løsning her.
|
| Til top |
|
| |
holberg19 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Oktober 2014 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
Hmm... Den slags kan drille noget så eftertrykkeligt.
Har du prøvet at forbinde stelkablet direkte til forstærkeren? Evt. bare til en skrue bag på?
Prøv alle muligheder for forbindelse. Også Pladespiller -> RIAA -> Forstærker.
Jeg kører stel udenom RIAA og det er afgjort den bedste løsning her. |
|
|
Ja tak, det driller lidt rigeligt. Mener jeg tidligere har forsøgt flere muligheder for forbindelse, men vil prøve igen i morgen da jeg lige har
forbundet det hele igen igen og sat det på plads. Her lagde jeg pludselig mærke til det brummede mere end normalt. Kablerne sad som
følger:
Taralabs: Pladespiller -> RIAA
Audience: RIAA -> Forstærker
Så byttede jeg om på signalkablerne og så var jeg pludselig tilbage til det normale niveau. Er der her tale om at Taralabs kablerne
simpelthen er for dårligt skærmede og/eller ikke har "god nok" forbindelse?? De er noget løsere at forbinde til terminalerne end Audience
kabelerne, der går mere trægt. Har desværre ikke andre kabler jeg kan teste med lige pt., men virker det plausibelt?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Oktober 2014 kl. 06:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arh.... Mange af taralabs kabler er slet ikke skærmede men har 2 ledere liggende ved siden af hinanden (f.eks Prism CD), det kan sagtens være
problemet
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 10 Oktober 2014 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 10 Oktober 2014 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at tage et uanmindelig almindeligt kabel af den type, der tit følger med en tuner/kassette og sæt det mellem riaa og pre. Bare for at afprøve afskærmningen. Og din riaa bør komme noget mere væk fra forstærkeren, evt den anden side, hvor trafoen ikke er. Og leg lidt med placeringen af alla kabler. (signalkabler).  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2014 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
.....trafoen er vist nok i den anden side af, hvor din riaa står. Så det forslag kan du forbigå. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
holberg19 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2014 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Prøv at tage et uanmindelig almindeligt kabel af den type, der tit følger med en tuner/kassette og sæt det mellem
riaa og pre. Bare for at afprøve afskærmningen. Og din riaa bør komme noget mere væk fra forstærkeren, evt den anden side, hvor
trafoen ikke er. Og leg lidt med placeringen af alla kabler. (signalkabler).  |
|
|
Jeg har faktisk ikke engang sådan et lakrids-kabel liggende...
Tak - så er der lidt aftenlæsning.
Tak for jeres nye bud. Jeg har bestilt et BCJ LC-1 kabel der ankommer primo næste uge. Det burde være skærmet nok til at kaste lys
over hvorvidt det er kablet, der er synderen.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Oktober 2014 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Prøv at tage et uanmindelig almindeligt kabel af den type, der tit følger med en tuner/kassette og sæt det mellem riaa og pre. Bare
for at afprøve afskærmningen. |
|
|
Hvis det er dem her du mener ville jeg ikke stole ret meget på resultatet, da "skærmen" bare er et par tråde der er viklet rundt om inderlederen
Det er en yderst utæt "skærm"
|
| Til top |
|
| |
holberg19 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2014 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstod Allanowich' indlæg på den måde, at såfremt støjen forværres, så kan det indikere, at det skyldes manglende afskærmning i
relation til kablerne.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Oktober 2014 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
holberg19 skrev:
Jeg forstod Allanowich' indlæg på den måde, at såfremt støjen forværres, så kan det indikere, at det skyldes manglende
afskærmning i
relation til kablerne. |
|
|
Ok, jeg forstod den modsat
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2014 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
holberg19 skrev:
Jeg forstod Allanowich' indlæg på den måde, at såfremt støjen forværres, så kan det indikere, at det skyldes manglende afskærmning i relation til kablerne. |
|
|
Jep, i forhold til Tara Lab kablerne.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |