| Forfatter |
|
mortenhjort Branchemedlem

CPHREC
Bruger siden: 10 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 03 August 2014 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har endelig langt om længe fået min brugte Gyrodec op at køre med en ny nål. Setuppet er som følger:
Gyrodec -> VDH The Name (forlænger) -> Analogue Aria -> Vincent + Lyngdorf.
Problemet opstår ved at flere vinyler "cllipper" dvs lyden forsvinder kortvarigt. Det virker til at det ikke altid forsvinder i begge
højtalere på samme tid og det er lidt tilfældigt hvornår det sker. Jeg får fejl på vinyler netop pakket ud af plastikwrappen, så det er
ikke pladerne den er gal med. Hvad kan dette skyldes? En fejl i armen eller?
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 04 August 2014 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
mortenhjort skrev:
Jeg har endelig langt om længe fået min brugte Gyrodec op at køre med en ny nål. Setuppet er som følger:
Gyrodec -> VDH The Name (forlænger) -> Analogue Aria -> Vincent + Lyngdorf.
Problemet opstår ved at flere vinyler "cllipper" dvs lyden forsvinder kortvarigt. Det virker til at det ikke altid forsvinder i begge
højtalere på samme tid og det er lidt tilfældigt hvornår det sker. Jeg får fejl på vinyler netop pakket ud af plastikwrappen, så det er
ikke pladerne den er gal med. Hvad kan dette skyldes? En fejl i armen eller? |
|
|
Hej...
Ud fra din beskrivelse, lyder det som om at statisk elektricitet fra pladerne sender nogle store spændinger til din RIAA som sender den "til tælling" et
øjeblik.
Mvh.
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
mortenhjort Branchemedlem

CPHREC
Bruger siden: 10 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 04 August 2014 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
mortenhjort skrev:
Jeg har endelig langt om længe fået min brugte Gyrodec op at køre med en ny nål.
Setuppet er som følger:
Gyrodec -> VDH The Name (forlænger) -> Analogue Aria -> Vincent + Lyngdorf.
Problemet opstår ved at flere vinyler "cllipper" dvs lyden forsvinder kortvarigt. Det virker til at det ikke altid forsvinder i begge
højtalere på samme tid og det er lidt tilfældigt hvornår det sker. Jeg får fejl på vinyler netop pakket ud af plastikwrappen, så det
er
ikke pladerne den er gal med. Hvad kan dette skyldes? En fejl i armen eller? |
|
|
Hej...
Ud fra din beskrivelse, lyder det som om at statisk elektricitet fra pladerne sender nogle store spændinger til din RIAA som
sender den "til tælling" et
øjeblik.
Mvh.
Niels L.
|
|
|
Er der et umiddelbart fix til dette, man kan prøve af?
|
| Til top |
|
| |
Peiter Udelukket fra forum


Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
| Sendt: 04 August 2014 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
mortenhjort skrev:
| ... Er der et umiddelbart fix til dette, man kan prøve af? |
|
|
Umiddelbart fix; brug CD afspilleren i stedet for. __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
| Til top |
|
| |
mortenhjort Branchemedlem

CPHREC
Bruger siden: 10 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 04 August 2014 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peiter skrev:
mortenhjort skrev:
| ... Er der et umiddelbart fix til dette, man kan prøve af? |
|
|
Umiddelbart fix; brug CD afspilleren i stedet for. |
|
|
?
|
| Til top |
|
| |
Peiter Udelukket fra forum


Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
| Sendt: 04 August 2014 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
mortenhjort skrev:
Peiter skrev:
mortenhjort skrev:
| ... Er der et umiddelbart fix til dette, man kan prøve af? |
|
|
Umiddelbart fix; brug CD afspilleren i stedet for. |
|
|
? |
|
|
Brug den digitale udgave og drop det der vinylnostalgi ... __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
| Til top |
|
| |
mortenhjort Branchemedlem

CPHREC
Bruger siden: 10 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 04 August 2014 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peiter skrev:
mortenhjort skrev:
Peiter skrev:
mortenhjort skrev:
... Er der et umiddelbart fix til dette, man kan
prøve af? |
|
|
Umiddelbart fix; brug CD afspilleren i stedet for. |
|
|
? |
|
|
Brug den digitale udgave og drop det der vinylnostalgi ... |
|
|
ja ok, sådanne svar kan jeg jo ikke bruge til meget. Og hvis I får en bedre dag ud af det, kan jeg da informere om at jeg også
bruger WiMP...
|
| Til top |
|
| |
Peiter Udelukket fra forum


Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
| Sendt: 04 August 2014 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
mortenhjort skrev:
Peiter skrev:
mortenhjort skrev:
Peiter skrev:
mortenhjort skrev:
... Er der et umiddelbart fix til dette, man kan
prøve af? |
|
|
Umiddelbart fix; brug CD afspilleren i stedet for. |
|
|
? |
|
|
Brug den digitale udgave og drop det der vinylnostalgi ... |
|
|
ja ok, sådanne svar kan jeg jo ikke bruge til meget. Og hvis I får en bedre dag ud af det, kan jeg da informere om at jeg også
bruger WiMP... |
|
|
For at du kan få et kvalificeret bud på hjælp til dit problem, vil jeg foreslå at du forklarer, hvad der menes med; ... fået min brugte Gyrodec op at køre med en ny nål ... (har du fx loddet, skiftet pickup, skiftet ledninger m.m.) __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 04 August 2014 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
mortenhjort skrev:
Nilau skrev:
mortenhjort skrev:
Jeg har endelig langt om længe fået min brugte Gyrodec op at køre med en ny nål.
Setuppet er som følger:
Gyrodec -> VDH The Name (forlænger) -> Analogue Aria -> Vincent + Lyngdorf.
Problemet opstår ved at flere vinyler "cllipper" dvs lyden forsvinder kortvarigt. Det virker til at det ikke altid forsvinder i begge
højtalere på samme tid og det er lidt tilfældigt hvornår det sker. Jeg får fejl på vinyler netop pakket ud af plastikwrappen, så det
er
ikke pladerne den er gal med. Hvad kan dette skyldes? En fejl i armen eller? |
|
|
Hej...
Ud fra din beskrivelse, lyder det som om at statisk elektricitet fra pladerne sender nogle store spændinger til din RIAA som
sender den "til tælling" et
øjeblik.
Mvh.
Niels L.
|
|
|
Er der et umiddelbart fix til dette, man kan prøve af? |
|
|
Prøv med nogle plader, som ikke er plaget af statisk elektricitet. Det er lidt underligt med statisk elektricitet i øjeblikket, da vi har en pænt høj
luftfugtighed. Men prøv med en plade, som ikke føles "statisk".
I visse tilfælde kan man være uheldig at der sendes nogle kraftige spændinger til den efterfølgende forstærker, som kan gøre at den enten dør
(midlertidigt) eller går i "pause-mode". Har du din pladespiller forbundet til stel/jord?
MVH.
Niels
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 04 August 2014 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor langt er det VdH kabel som du har forlænget signalet mellem Pladespiller og Riaa med?
Er kablet samlet ordentligt, løs forbindelse, hænger kablet meget?
|
| Til top |
|
| |
mortenhjort Branchemedlem

CPHREC
Bruger siden: 10 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 04 August 2014 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
mortenhjort skrev:
Nilau skrev:
mortenhjort skrev:
Jeg har endelig langt om længe fået min brugte
Gyrodec op at køre med en ny nål.
Setuppet er som følger:
Gyrodec -> VDH The Name (forlænger) -> Analogue Aria -> Vincent + Lyngdorf.
Problemet opstår ved at flere vinyler "cllipper" dvs lyden forsvinder kortvarigt. Det virker til at det ikke altid forsvinder i begge
højtalere på samme tid og det er lidt tilfældigt hvornår det sker. Jeg får fejl på vinyler netop pakket ud af plastikwrappen, så det
er
ikke pladerne den er gal med. Hvad kan dette skyldes? En fejl i armen eller? |
|
|
Hej...
Ud fra din beskrivelse, lyder det som om at statisk elektricitet fra pladerne sender nogle store spændinger til din RIAA som
sender den "til tælling" et
øjeblik.
Mvh.
Niels L.
|
|
|
Er der et umiddelbart fix til dette, man kan prøve af? |
|
|
Prøv med nogle plader, som ikke er plaget af statisk elektricitet. Det er lidt underligt med statisk elektricitet i øjeblikket, da vi har
en pænt høj
luftfugtighed. Men prøv med en plade, som ikke føles "statisk".
I visse tilfælde kan man være uheldig at der sendes nogle kraftige spændinger til den efterfølgende forstærker, som kan gøre at
den enten dør
(midlertidigt) eller går i "pause-mode". Har du din pladespiller forbundet til stel/jord?
MVH.
Niels
|
|
|
Den er faktisk ikke sat til noget, men der er en radiator meget tæt på jeg kan sætte den til. Dog ser jeg ikke umiddelbart noget
sted, hvor denne jord skal tilsluttes?
|
| Til top |
|
| |
mortenhjort Branchemedlem

CPHREC
Bruger siden: 10 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 04 August 2014 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
Hvor langt er det VdH kabel som du har forlænget signalet mellem Pladespiller og Riaa med?
Er kablet samlet ordentligt, løs forbindelse, hænger kablet meget? |
|
|
Ca. 3 meter i alt inkl Gyrodec'ens eget kabel (forlængelse på 2 meter). Kablerne er lagt i kabelskinne og ned under gulvet, så det
burde ikke være rystelser eller nogen ekstern påvirkning. Jeg burde nok have testet det nogle dage før det blev lagt ned, men jeg
fik næsten ordnet pladespilleren og sat det op på samme tid. Så svært at lave en test på det, selvom det måske er noget jeg ikke
kan undgå at få gjort.
|
| Til top |
|
| |
mortenhjort Branchemedlem

CPHREC
Bruger siden: 10 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 04 August 2014 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peiter skrev:
mortenhjort skrev:
Peiter skrev:
mortenhjort skrev:
Peiter skrev:
mortenhjort skrev:
... Er
der et umiddelbart fix til dette, man kan
prøve af? |
|
|
Umiddelbart fix; brug CD afspilleren i stedet for. |
|
|
? |
|
|
Brug den digitale udgave og drop det der vinylnostalgi ... |
|
|
ja ok, sådanne svar kan jeg jo ikke bruge til meget. Og hvis I får en bedre dag ud af det, kan jeg da informere om at jeg også
bruger WiMP... |
|
|
For at du kan få et kvalificeret bud på hjælp til dit problem, vil jeg foreslå at du forklarer, hvad der menes med; ... fået min
brugte Gyrodec op at køre med en ny nål ... (har du fx loddet, skiftet pickup, skiftet ledninger m.m.) |
|
|
Pickup'en er skiftet, men det er sket hos en forhandler. Ellers købte jeg den brugt for snart 3 år siden, men da min RIAA var gået
kold er den endt med at stå uden at blive brugt i snart 3 år. Nu er det så fikset og nålen blev skiftet i samme omgang som RIAA'en
blev fikset. Men et eller andet er der stadig galt.
|
| Til top |
|
| |
Miav Forum Bruger


Bruger siden: 24 November 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 547
|
| Sendt: 04 August 2014 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det for en PU, og hvordan har du sat din ARIA Riaa op?
Her tænker jeg på forstærkning, men også modstand. En for stor forstærkning kan godt give clippning som du skriver.
|
| Til top |
|
| |
mortenhjort Branchemedlem

CPHREC
Bruger siden: 10 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 04 August 2014 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miav skrev:
Hvad er det for en PU, og hvordan har du sat din ARIA Riaa op?
Her tænker jeg på forstærkning, men også modstand. En for stor forstærkning kan godt give clippning som du skriver.
|
|
|
Hmm godt spørgsmål. Tror bare det er Gyrodecs standard PU, som pt ligger lige bag pladespilleren. ARIA'en har en masse
indstillinger jeg ikke har rodet med, men det har jeg egentig en forventning om at reperatøren gjorde (han havde hele setup'et)
men det er måske ikke sket. Kan det være problemet, så der på den måde kommer for meget ind eller ud af RIAA'en?
Det er denne nål der sidder i: http://www.lpgear.com/product/ATC01.html
|
| Til top |
|
| |
Miav Forum Bruger


Bruger siden: 24 November 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 547
|
| Sendt: 04 August 2014 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg har forstået dig ret så er det en AT-OC9ML/II PU du har på din pladespiller.
Den har et output på 0,4mV, dette betyder ifølge databladet på din riaa, at den skal stilles i MC mode, og have en
forstærkning på 21,94dB = 21,5dB.
Så du skal stille GAIN DIP på følgende SW1-OFF , SW2-OFF , SW3-ON , SW4-ON , SW5-OFF
Jeg vil anbefale dig at prøve og stille modstanden på 200ohm til at starte med.
Det svarer til RESLOAD DIP på følgende SW1-OFF , SW2-ON , SW3-OFF , SW4-OFF , SW5-ON , SW6-OFF , SW7-OFF , SW8-
OFF
Du kan også prøve at stille capaciteten hvis du har mod på dette, men her er jeg lidt i tvivl om du ikke skal stille den på det
mindst mulige når du har så langt et kabel mellem PU og Riaa.
Så mon ikke 100pF er godt.
Det svarer til CAPLOAD DIP på følgende SW6-OFF , SW7-OFF , SW8-OFF
mvh
|
| Til top |
|
| |
mortenhjort Branchemedlem

CPHREC
Bruger siden: 10 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 04 August 2014 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror forresten at en ny indstilling af RIAA'en hjalp. Har testet et par plader og har endnu ikke hørt noget clipping. Men kan jeg
på en eller anden måde genenmskue hvad den korrekte indstilling skal være? Manualen kræver jo næsten en elektriker-
uddannelse: http://www.audioanalogue.com/Download/Aria%202.0%20rev1.2a.p df
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 04 August 2014 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skynd dig og pak den ned og send den over til mig
Men godt at høre du har fået den til at makke ret.
Har selv drømt om en gyrodec se i nogen år.
Men det må blive ved drømmen, får nok ikke noget bedre end dem jeg har lige pt.
Drømme er gode at have.
|
| Til top |
|
| |
mortenhjort Branchemedlem

CPHREC
Bruger siden: 10 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 04 August 2014 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha ha man kan godt være heldig at finde dem til rimelige priser på Den Blå :)
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 04 August 2014 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine plader drejes rundt af en fin gammel svend. Og på kontoret regerer en Strathclyde 305
Så jeg burde ikke klage.... Og mit lenco projekt som har været 3-4 år undervejs er endelig ved at munde ud i noget håndgribeligt.
Men mer vil ha mer
|
| Til top |
|
| |