Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 05:23   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Clipping? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mortenhjort
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
CPHREC

Bruger siden: 10 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 03 August 2014 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har endelig langt om længe fået min brugte Gyrodec op at køre med en ny nål. Setuppet er som følger:
Gyrodec -> VDH The Name (forlænger) -> Analogue Aria -> Vincent + Lyngdorf.

Problemet opstår ved at flere vinyler "cllipper" dvs lyden forsvinder kortvarigt. Det virker til at det ikke altid forsvinder i begge
højtalere på samme tid og det er lidt tilfældigt hvornår det sker. Jeg får fejl på vinyler netop pakket ud af plastikwrappen, så det er
ikke pladerne den er gal med. Hvad kan dette skyldes? En fejl i armen eller?
Til top Vis mortenhjort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenhjort
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 04 August 2014 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

mortenhjort skrev:
Jeg har endelig langt om længe fået min brugte Gyrodec op at køre med en ny nål. Setuppet er som følger:
Gyrodec -> VDH The Name (forlænger) -> Analogue Aria -> Vincent + Lyngdorf.

Problemet opstår ved at flere vinyler "cllipper" dvs lyden forsvinder kortvarigt. Det virker til at det ikke altid forsvinder i begge
højtalere på samme tid og det er lidt tilfældigt hvornår det sker. Jeg får fejl på vinyler netop pakket ud af plastikwrappen, så det er
ikke pladerne den er gal med. Hvad kan dette skyldes? En fejl i armen eller?


Hej...

Ud fra din beskrivelse, lyder det som om at statisk elektricitet fra pladerne sender nogle store spændinger til din RIAA som sender den "til tælling" et
øjeblik.

Mvh.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
mortenhjort
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
CPHREC

Bruger siden: 10 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 04 August 2014 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
mortenhjort skrev:
Jeg har endelig langt om længe fået min brugte Gyrodec op at køre med en ny nål.
Setuppet er som følger:
Gyrodec -> VDH The Name (forlænger) -> Analogue Aria -> Vincent + Lyngdorf.

Problemet opstår ved at flere vinyler "cllipper" dvs lyden forsvinder kortvarigt. Det virker til at det ikke altid forsvinder i begge
højtalere på samme tid og det er lidt tilfældigt hvornår det sker. Jeg får fejl på vinyler netop pakket ud af plastikwrappen, så det
er
ikke pladerne den er gal med. Hvad kan dette skyldes? En fejl i armen eller?


Hej...

Ud fra din beskrivelse, lyder det som om at statisk elektricitet fra pladerne sender nogle store spændinger til din RIAA som
sender den "til tælling" et
øjeblik.

Mvh.
Niels L.



Er der et umiddelbart fix til dette, man kan prøve af?
Til top Vis mortenhjort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenhjort
 
Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 474
Sendt: 04 August 2014 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

mortenhjort skrev:
... Er der et umiddelbart fix til dette, man kan prøve af?

Umiddelbart fix; brug CD afspilleren i stedet for.

__________________
Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter
 
mortenhjort
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
CPHREC

Bruger siden: 10 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 04 August 2014 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Peiter skrev:
mortenhjort skrev:
... Er der et umiddelbart fix til dette, man kan prøve af?

Umiddelbart fix; brug CD afspilleren i stedet for.


?
Til top Vis mortenhjort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenhjort
 
Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 474
Sendt: 04 August 2014 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

mortenhjort skrev:
Peiter skrev:
mortenhjort skrev:
... Er der et umiddelbart fix til dette, man kan prøve af?

Umiddelbart fix; brug CD afspilleren i stedet for.


?

Brug den digitale udgave og drop det der vinylnostalgi ...

__________________
Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter
 
mortenhjort
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
CPHREC

Bruger siden: 10 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 04 August 2014 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Peiter skrev:
mortenhjort skrev:
Peiter skrev:
mortenhjort skrev:
... Er der et umiddelbart fix til dette, man kan
prøve af?

Umiddelbart fix; brug CD afspilleren i stedet for.


?

Brug den digitale udgave og drop det der vinylnostalgi ...


ja ok, sådanne svar kan jeg jo ikke bruge til meget. Og hvis I får en bedre dag ud af det, kan jeg da informere om at jeg også
bruger WiMP...
Til top Vis mortenhjort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenhjort
 
Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 474
Sendt: 04 August 2014 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

mortenhjort skrev:
Peiter skrev:
mortenhjort skrev:
Peiter skrev:
mortenhjort skrev:
... Er der et umiddelbart fix til dette, man kan
prøve af?

Umiddelbart fix; brug CD afspilleren i stedet for.


?

Brug den digitale udgave og drop det der vinylnostalgi ...


ja ok, sådanne svar kan jeg jo ikke bruge til meget. Og hvis I får en bedre dag ud af det, kan jeg da informere om at jeg også
bruger WiMP...

For at du kan få et kvalificeret bud på hjælp til dit problem, vil jeg foreslå at du forklarer, hvad der menes med; ... fået min brugte Gyrodec op at køre med en ny nål ... (har du fx loddet, skiftet pickup, skiftet ledninger m.m.)

__________________
Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 04 August 2014 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

mortenhjort skrev:
Nilau skrev:
mortenhjort skrev:
Jeg har endelig langt om længe fået min brugte Gyrodec op at køre med en ny nål.
Setuppet er som følger:
Gyrodec -> VDH The Name (forlænger) -> Analogue Aria -> Vincent + Lyngdorf.

Problemet opstår ved at flere vinyler "cllipper" dvs lyden forsvinder kortvarigt. Det virker til at det ikke altid forsvinder i begge
højtalere på samme tid og det er lidt tilfældigt hvornår det sker. Jeg får fejl på vinyler netop pakket ud af plastikwrappen, så det
er
ikke pladerne den er gal med. Hvad kan dette skyldes? En fejl i armen eller?


Hej...

Ud fra din beskrivelse, lyder det som om at statisk elektricitet fra pladerne sender nogle store spændinger til din RIAA som
sender den "til tælling" et
øjeblik.

Mvh.
Niels L.



Er der et umiddelbart fix til dette, man kan prøve af?



Prøv med nogle plader, som ikke er plaget af statisk elektricitet. Det er lidt underligt med statisk elektricitet i øjeblikket, da vi har en pænt høj
luftfugtighed. Men prøv med en plade, som ikke føles "statisk".
I visse tilfælde kan man være uheldig at der sendes nogle kraftige spændinger til den efterfølgende forstærker, som kan gøre at den enten dør
(midlertidigt) eller går i "pause-mode". Har du din pladespiller forbundet til stel/jord?

MVH.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1410
Sendt: 04 August 2014 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Hvor langt er det VdH kabel som du har forlænget signalet mellem Pladespiller og Riaa med?
Er kablet samlet ordentligt, løs forbindelse, hænger kablet meget?
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
mortenhjort
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
CPHREC

Bruger siden: 10 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 04 August 2014 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
mortenhjort skrev:
Nilau skrev:
mortenhjort skrev:
Jeg har endelig langt om længe fået min brugte
Gyrodec op at køre med en ny nål.
Setuppet er som følger:
Gyrodec -> VDH The Name (forlænger) -> Analogue Aria -> Vincent + Lyngdorf.

Problemet opstår ved at flere vinyler "cllipper" dvs lyden forsvinder kortvarigt. Det virker til at det ikke altid forsvinder i begge
højtalere på samme tid og det er lidt tilfældigt hvornår det sker. Jeg får fejl på vinyler netop pakket ud af plastikwrappen, så det
er
ikke pladerne den er gal med. Hvad kan dette skyldes? En fejl i armen eller?


Hej...

Ud fra din beskrivelse, lyder det som om at statisk elektricitet fra pladerne sender nogle store spændinger til din RIAA som
sender den "til tælling" et
øjeblik.

Mvh.
Niels L.



Er der et umiddelbart fix til dette, man kan prøve af?



Prøv med nogle plader, som ikke er plaget af statisk elektricitet. Det er lidt underligt med statisk elektricitet i øjeblikket, da vi har
en pænt høj
luftfugtighed. Men prøv med en plade, som ikke føles "statisk".
I visse tilfælde kan man være uheldig at der sendes nogle kraftige spændinger til den efterfølgende forstærker, som kan gøre at
den enten dør
(midlertidigt) eller går i "pause-mode". Har du din pladespiller forbundet til stel/jord?

MVH.
Niels




Den er faktisk ikke sat til noget, men der er en radiator meget tæt på jeg kan sætte den til. Dog ser jeg ikke umiddelbart noget
sted, hvor denne jord skal tilsluttes?
Til top Vis mortenhjort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenhjort
 
mortenhjort
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
CPHREC

Bruger siden: 10 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 04 August 2014 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:
Hvor langt er det VdH kabel som du har forlænget signalet mellem Pladespiller og Riaa med?
Er kablet samlet ordentligt, løs forbindelse, hænger kablet meget?


Ca. 3 meter i alt inkl Gyrodec'ens eget kabel (forlængelse på 2 meter). Kablerne er lagt i kabelskinne og ned under gulvet, så det
burde ikke være rystelser eller nogen ekstern påvirkning. Jeg burde nok have testet det nogle dage før det blev lagt ned, men jeg
fik næsten ordnet pladespilleren og sat det op på samme tid. Så svært at lave en test på det, selvom det måske er noget jeg ikke
kan undgå at få gjort.
Til top Vis mortenhjort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenhjort
 
mortenhjort
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
CPHREC

Bruger siden: 10 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 04 August 2014 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Peiter skrev:
mortenhjort skrev:
Peiter skrev:
mortenhjort skrev:
Peiter skrev:
mortenhjort skrev:
... Er
der et umiddelbart fix til dette, man kan
prøve af?

Umiddelbart fix; brug CD afspilleren i stedet for.


?

Brug den digitale udgave og drop det der vinylnostalgi ...


ja ok, sådanne svar kan jeg jo ikke bruge til meget. Og hvis I får en bedre dag ud af det, kan jeg da informere om at jeg også
bruger WiMP...

For at du kan få et kvalificeret bud på hjælp til dit problem, vil jeg foreslå at du forklarer, hvad der menes med; ... fået min
brugte Gyrodec op at køre med en ny nål ...
(har du fx loddet, skiftet pickup, skiftet ledninger m.m.)


Pickup'en er skiftet, men det er sket hos en forhandler. Ellers købte jeg den brugt for snart 3 år siden, men da min RIAA var gået
kold er den endt med at stå uden at blive brugt i snart 3 år. Nu er det så fikset og nålen blev skiftet i samme omgang som RIAA'en
blev fikset. Men et eller andet er der stadig galt.
Til top Vis mortenhjort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenhjort
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 547
Sendt: 04 August 2014 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for en PU, og hvordan har du sat din ARIA Riaa op?
Her tænker jeg på forstærkning, men også modstand. En for stor forstærkning kan godt give clippning som du skriver.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
mortenhjort
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
CPHREC

Bruger siden: 10 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 04 August 2014 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Miav skrev:
Hvad er det for en PU, og hvordan har du sat din ARIA Riaa op?
Her tænker jeg på forstærkning, men også modstand. En for stor forstærkning kan godt give clippning som du skriver.


Hmm godt spørgsmål. Tror bare det er Gyrodecs standard PU, som pt ligger lige bag pladespilleren. ARIA'en har en masse
indstillinger jeg ikke har rodet med, men det har jeg egentig en forventning om at reperatøren gjorde (han havde hele setup'et)
men det er måske ikke sket. Kan det være problemet, så der på den måde kommer for meget ind eller ud af RIAA'en?
Det er denne nål der sidder i: http://www.lpgear.com/product/ATC01.html
Til top Vis mortenhjort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenhjort
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 547
Sendt: 04 August 2014 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg har forstået dig ret så er det en AT-OC9ML/II PU du har på din pladespiller.
Den har et output på 0,4mV, dette betyder ifølge databladet på din riaa, at den skal stilles i MC mode, og have en
forstærkning på 21,94dB = 21,5dB.
Så du skal stille GAIN DIP på følgende SW1-OFF , SW2-OFF , SW3-ON , SW4-ON , SW5-OFF

Jeg vil anbefale dig at prøve og stille modstanden på 200ohm til at starte med.
Det svarer til RESLOAD DIP på følgende SW1-OFF , SW2-ON , SW3-OFF , SW4-OFF , SW5-ON , SW6-OFF , SW7-OFF , SW8-
OFF

Du kan også prøve at stille capaciteten hvis du har mod på dette, men her er jeg lidt i tvivl om du ikke skal stille den på det
mindst mulige når du har så langt et kabel mellem PU og Riaa.
Så mon ikke 100pF er godt.
Det svarer til CAPLOAD DIP på følgende SW6-OFF , SW7-OFF , SW8-OFF

mvh
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
mortenhjort
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
CPHREC

Bruger siden: 10 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 04 August 2014 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Jeg tror forresten at en ny indstilling af RIAA'en hjalp. Har testet et par plader og har endnu ikke hørt noget clipping. Men kan jeg
på en eller anden måde genenmskue hvad den korrekte indstilling skal være? Manualen kræver jo næsten en elektriker-
uddannelse: http://www.audioanalogue.com/Download/Aria%202.0%20rev1.2a.p df
Til top Vis mortenhjort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenhjort
 
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 04 August 2014 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Skynd dig og pak den ned og send den over til mig

Men godt at høre du har fået den til at makke ret.
Har selv drømt om en gyrodec se i nogen år.
Men det må blive ved drømmen, får nok ikke noget bedre end dem jeg har lige pt.

Drømme er gode at have.
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 
mortenhjort
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
CPHREC

Bruger siden: 10 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 04 August 2014 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Ha ha man kan godt være heldig at finde dem til rimelige priser på Den Blå :)
Til top Vis mortenhjort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenhjort
 
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 04 August 2014 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Mine plader drejes rundt af en fin gammel svend. Og på kontoret regerer en Strathclyde 305

Så jeg burde ikke klage.... Og mit lenco projekt som har været 3-4 år undervejs er endelig ved at munde ud i noget håndgribeligt.


Men mer vil ha mer
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes