Emne: Dali vs. Proac ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Don Junker Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 32
|
Sendt: 15 Oktober 2013 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal til at spare op til en opgradering af mine Dali Grand højttalere.
Jeg kunne godt tænke mig jeres meninger/indtryk af følgende:
dali ms5 vs epicon 8 vs Proac response D80.
Jeg hører mest rock, blues, heavy og prioriterer en dyb, tung men præcis bass og smæk i mellemtonen. Jeg har masser af
effekt med ICEpower forstærkere, så følsomheden er ikke så afgørende.
Dali MS5: (80k udgået skal finde brugt)
http://www.dali-speakers.com/en-
US/Loudspeakers-1/EUPHONIA-M S5.aspx
MS5'eren virker til at være udgået, men med 70kg og en knækfrekvens på 31 Hz lyder ikke så ringe. Gode anmeldelser.
Dali Epicon 8: (100k)
http://www.avland.co.uk/aasp/dali/1220/epicon8/epicon
8.asp
er også fuldvoksen, men dog over 20kg lettere (behøver ikke at være en ulempe, men kunne betyde mere livliv kabinet) og
en knækfrekvens på 35 Hz. Få brugeranmeldelser, mest "professionelle".
Proac response D80 (pris er jeg ikke helt sikker på)
http://www.newaudio.it/PROAC/D80/ProAc_ResponseD8
0.pdf
blærer sig med en knækfrekvens på 20 Hz (har dog port i bunden, ved ikke om det er godt eller skidt, men gør den nok
nemmere at placere)
Umiddelbart positive brugermeldinger, men ikke så mange.
Hvad er jeres mening om disse og pro/cons?
|
Til top |
|
|
BCBC Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 368
|
Sendt: 15 Oktober 2013 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har ikke noget forhold til hvilken højtaler der er bedst.
Det tror jeg heller ikke er relevant for at svare på dit spørgsmål.
Når man ser på en High-end højtaler i den prisklasse du snakker om, så handler det altså ikke om hvad alle mulige andre syntes. Det er hvad du
syntes der er relevant. Så ud og lytte og danne dig et indtryk. Helst i egen stue.
Jeg syntes f.eks. At ms5 er en fremragende højtaler, men kun du kan vurdere hvad er rigtigt for dig.
Personlig ville jeg aldrig sætte ICE power foran så fine højtalere, men det er nok bare mig
Held med det __________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
Til top |
|
|
Don Junker Forum Bruger

|
Sendt: 15 Oktober 2013 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej tak for dit input :)
Jeg ved godt at man skal have lyttet til dem, og helst derhjemme :) Det er ikke lige nu købet skal gøres jf. prisen.
Selvom de er dyre, kan man jo godt få input om fordele/ulemper/indtryk fra andre der har hørt dem, ellers kan man vel lige så
godt lade være med at have forummer :)
Jeg prioriterer højttalerne først, da det er min mening de betyder
mest pr. krone, så kan forstærkerne altid opgraderes senere. Jeg synes forøvrigt ICEpower spiller fremragende :)
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
mht til ProAc kan du se deres produkt program her: ProAc hjemmeside
D80 er ikke på deres program, men du vil måske købe brugt?
|
Til top |
|
|
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 389
|
Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel kun Epicon 8 du stadig kan få som ny? De andre 2 er udgåede modeller som du sikkert ved. Jeg kender desværre ikke de 2 Dali men kun
Proac'en da jeg har haft flere modeller af dette fabrikat eller rettere fra konstruktøren Stuart Tyler, der i mine øjne (ører) har fat i det rigtige. Det er
også grunden til at næsten alle tests af Proac altid falder godt ud. Inkl. D80 der er en fremragende højttaler.
|
Til top |
|
|
Don Junker Forum Bruger

|
Sendt: 16 Oktober 2013 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er kun Epicon 8 jeg kan få som ny. Det gør mig ikke så meget at købe højttalere brugt, men MS5 kan måske være svær at finde.
Er der nogle som har haft lejlighed til både at høre Epicon 8 og MS5?
|
Til top |
|
|
BCBC Forum Bruger

|
Sendt: 31 Oktober 2013 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Don Junker skrev:
Ja det er kun Epicon 8 jeg kan få som ny. Det gør mig ikke så meget at købe højttalere brugt, men MS5 kan måske være
svær at finde.
Er der nogle som har haft lejlighed til både at høre Epicon 8 og MS5? |
|
|
Jeg har hørt dem begge, dog ikke samtidig. MS5 er en fantastisk højtaler med det rette grej spændt foran. Den har jeg haft lejlighed til at lytte på i en
længere periode, og det er en rigtig High-end højtaler. Vil ikke sætte ord på hvordan den lyder, da det alligevel er en individuel betragtning, men den
falder ikke igennem. Epicon 8 har jeg hørt hos hifi-klubben i en times tid. Det er helt tydeligt at den er i familie med MS5.
Hvilken der er bedst, er svært at svare på efter så kort et lyt, i forskellige rum og med forskelligt grej. Men et er sikkert, ingen af dem falder igennem,
og Epicon 8 er bestemt en god højtaler. I.flg. Sælger er den forbedret i forhold til MS5, så det er værd at overveje!
Når det så er sagt ville jeg finde en brugt MS5 pga. pris forskellen. Muligvis er Epicon 8 en forbedring, men 100k kontra (måske) 40k brugt gør valget
lidt nemmere med mindre penge ikke har nogen betydning.
Hvis du tager i hifi-klubben og lytter til Epicon 8 får du et godt fingerpeg om hvordan en MS5 lyder.
__________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 31 Oktober 2013 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
jøka skrev:
Det er vel kun Epicon 8 du stadig kan få som ny? De andre 2 er udgåede modeller som du sikkert ved. Jeg kender desværre ikke de 2 Dali men kun
Proac'en da jeg har haft flere modeller af dette fabrikat eller rettere fra konstruktøren Stuart Tyler, der i mine øjne (ører) har fat i det rigtige. Det er
også grunden til at næsten alle tests af Proac altid falder godt ud. Inkl. D80 der er en fremragende højttaler. |
|
|
Enig. Stuart Tyler har en håndværksmæssig kompetence, som meget få konstruktører har. Hans produkter har åbenhed, dynamik og en levende måde at præsentere musikken på, som er meget sjælden. Gik man rundt på udstillinger var ProAc et af de få steder hifi lød godt. Og det er en tilfældighed jeg ikke har ProAc i dag, men det har jeg haft. De blev skiftet ud, da de var for store til lytterummet, og jeg blev den gang forført til at synes Linn var sagen. Jeg ejer ikke et stykke Linn i dag, og kommer aldrig til det  __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
Til top |
|
|
Mads57 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 730
|
Sendt: 31 Oktober 2013 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
BCBC skrev:
Don Junker skrev:
Ja det er kun Epicon 8 jeg kan få som ny. Det gør mig ikke så meget at købe højttalere brugt, men MS5
kan måske være
svær at finde.
|
|
Jeg har hørt dem begge, dog ikke samtidig. MS5 er en fantastisk højtaler med det rette grej spændt foran. Den har jeg haft lejlighed til at lytte på i en
længere periode, og det er en rigtig High-end højtaler. Vil ikke sætte ord på hvordan den lyder, da det alligevel er en individuel betragtning, men den
falder ikke igennem. Epicon 8 har jeg hørt hos hifi-klubben i en times tid. Det er helt tydeligt at den er i familie med MS5.
Hvilken der er bedst, er svært at svare på efter så kort et lyt, i forskellige rum og med forskelligt grej. Men et er sikkert, ingen af dem falder igennem,
og Epicon 8 er bestemt en god højtaler. I.flg. Sælger er den forbedret i forhold til MS5, så det er værd at overveje!
Når det så er sagt ville jeg finde en brugt MS5 pga. pris forskellen. Muligvis er Epicon 8 en forbedring, men 100k kontra (måske) 40k brugt gør valget
Hvis du tager i hifi-klubben og lytter til Epicon 8 får du et godt fingerpeg om hvordan en MS5 lyder.
|
|
|
Hvordan er dine erfaringer med hensyn til Proac?
|
Til top |
|
|
BCBC Forum Bruger

|
Sendt: 01 November 2013 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mads57 skrev:
BCBC skrev:
Don Junker skrev:
Ja det er kun Epicon 8 jeg kan få som ny. Det gør mig ikke så meget at købe højttalere
brugt, men MS5
kan måske være
svær at finde.
|
|
|
|
|
Hvordan er dine erfaringer med hensyn til Proac? |
|
|
Har ingen erfaring med Proac desværre. Så jeg kan ikke hjælpe med at sammenligne __________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
Til top |
|
|
cbjohansen Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 18
|
Sendt: 01 November 2013 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil lige dele mine erfaringer med ProAc, har et par stykker.
Jeg har tidligere haft en den af Dali's ældre modeller, og lidt JBL. Men gik over til ProAc efter en messe for mange år siden.
Jeg startede med et par ProAc Respose 1S, og siden 2.5 S.
For det første skal man være opmærksom på at ProAc er engelsk højttaler, og med det mener jeg at der er klangidealt, der
ligger til grund for hvordan højttaleren er kommet til at lyde. Hvis man holder det op imode f.eks. Dali, og det gælder vel
også deres dyerste modeller, som jeg dog ikke har hørt ret meget, så er lydidealt lidt anderledes, og efter min mening mere
tradiotinelt skandinavisk, dvs. i mine øre lidt mere neutrale.
ProAc'erne giver indtryk af nærvær, klarhed, lethed og stor perspetivering, og kvitere især med rørbaseret udstyr. Har kørt
en del med ICE power, men der skal ligesom tilføres lidt mere for at de rigtig flyver. Men de er også kritiske med materialt,
og der nok her den engelske mellemtone især er tydelig.
Akusisk musik, og ikke for energikrævende musik lyder fantastisk, men er man til tung rock så er det bare ikke den bedste
højttaler. Det bliver simplethed ikke så behageligt, og lidt larmende pga. førnævnte focus.
For at få de store PraAc'er til rigtigt at leve skal der store rum til, eller mister det noget af deres rafinement, og kommer
bare ikke til at leve på samme måde. Bl.a. skal de stå ret langt fra bagvæggen, så mister de noget af deres luft og især
deres holografiske rafienement. Så med mindre du har et stort lytterum 50 m2 eller der over, ville jeg gå efter en lidt mindre
model f.eks. D40 eller varianter deraf.
Mvh
Claus Johansen
|
Til top |
|
|
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 389
|
Sendt: 01 November 2013 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
cbjohansen skrev:
Jeg vil lige dele mine erfaringer med ProAc, har et par stykker.
Jeg har tidligere haft en den af Dali's ældre modeller, og lidt JBL. Men gik over til ProAc efter en messe for mange år siden.
Jeg startede med et par ProAc Respose 1S, og siden 2.5 S.
For det første skal man være opmærksom på at ProAc er engelsk højttaler, og med det mener jeg at der er klangidealt, der
ligger til grund for hvordan højttaleren er kommet til at lyde. Hvis man holder det op imode f.eks. Dali, og det gælder vel
også deres dyerste modeller, som jeg dog ikke har hørt ret meget, så er lydidealt lidt anderledes, og efter min mening mere
tradiotinelt skandinavisk, dvs. i mine øre lidt mere neutrale.
ProAc'erne giver indtryk af nærvær, klarhed, lethed og stor perspetivering, og kvitere især med rørbaseret udstyr. Har kørt
en del med ICE power, men der skal ligesom tilføres lidt mere for at de rigtig flyver. Men de er også kritiske med materialt,
og der nok her den engelske mellemtone især er tydelig.
Akusisk musik, og ikke for energikrævende musik lyder fantastisk, men er man til tung rock så er det bare ikke den bedste
højttaler. Det bliver simplethed ikke så behageligt, og lidt larmende pga. førnævnte focus.
For at få de store PraAc'er til rigtigt at leve skal der store rum til, eller mister det noget af deres rafinement, og kommer
bare ikke til at leve på samme måde. Bl.a. skal de stå ret langt fra bagvæggen, så mister de noget af deres luft og især
deres holografiske rafienement. Så med mindre du har et stort lytterum 50 m2 eller der over, ville jeg gå efter en lidt mindre
model f.eks. D40 eller varianter deraf.
Mvh
Claus Johansen |
|
|
Rigtig god beskrivelse af klangidealet hos Proac. Jeg giver dig helt ret i det meste. Der er nu mange faktorer der spiller ind hvorfor en given højttaler,
hvilket selvfølgelig også gælder Proac kan spille forskelligt i forskellige opstillinger. Det kan så gå fra meget højt niveau til mindre godt. At du nævner
Proac ikke er så gode til tung rock er også en sandhed med modifikationer. Jeg mener langt de fleste højttalere, undtaget systemer baseret på det
multiple enheds princip, har problemer med tung rock med nogle få 6 1/2 tommers enheder. Der skal noget større membranareal til før det lyder 'ikke
presset'. Definitionen er så hvad tung rock er? Det er næppe Rolling Stones elller Thin Lizzy bare for at nævne et par af de gode gamle bands. At jeg
lige nævner dem er fordi den bedste lyd jeg hørte fra år tilbage på en Hifi udstilling i København netop var med en analog aftastning af netop de
bands medde store modeller som dengang hed D80. Der var masser af attack, bund og en definition der er sjælden. Det var så at sige udstillingens
bedste lyd. Næsten live stemning. Så Proac kan sagtens, men igen måske ikke Metallica i et øredøvende niveau som nok 15-18 tommer formår bedre.
Angående rumstørrelse giver jeg dig også kun delvis ret. Det kommer helt an på rummets form, højde til loft, indretning etc. Jeg har selv bevæget
mig fra Proac Studio til D38 og nu D80 i et rum på 26 kvm med loft til kip og lyden er kun blevet bedre på alle måder. Den nedadvendte besport gør
opstilling mindre kritisk er min erfaring.
|
Til top |
|
|
Søren77 Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 147
|
Sendt: 03 November 2013 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og en klar stemme på MS5´eren - eller Euphonia´en - herfra. Jeg er meget glad for mine MS4´ere i hvert fald. Skriv endelig,
når du når en afklaring - og gerne også med dine overvejelser undervejs.
|
Til top |
|
|
Morell Forum Bruger

Tidl. Neon^
Bruger siden: 28 Februar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 669
|
Sendt: 03 November 2013 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jaap var det mig der havde de præferencer for musik og det budget havde jeg købt et par B&W 802 brugt lige på stedet...
__________________ Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|