Forfatter |
|
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 03 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
Sendt: 28 Juli 2013 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej! Jeg har erhvervet mig et par IMF Studio Monitor højtalere. De spiller rigtig godt med en fremragende basgengivelse. Jeg har læst at nogle kalder basgengivelsen fra IMF for langsom. Det kan jeg ikke genkende. Jeg hører næsten kun rockmusik i den tungere ende og det går fint. De spiller bas når den er der. Ingen hæv i mellembassen som mange højtalere har. Indrømmet så kan det klæde noget rock med dette hæv, men jeg har prøvet med den lyd i mange år og en afveksling er rar. Desværre kan jeg ikke finde mange udsagn om lige denne model. Til gengæld nævnes IMF Tls80 meget. Er der nogen som kender Studio Monitor og skulle jeg på et tidspunkt opgradere indenfor IMF, hvad kunne så være næste skridt? Venlig hilsen
|
Til top |
|
|
Jan Eskildsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 698
|
Sendt: 28 Juli 2013 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skriv TDL Studio Monitor i google ... IMF blev til TDL ... Derfor
__________________ "There's no substitute for experience".
|
Til top |
|
|
Highmass Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 291
|
Sendt: 28 Juli 2013 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rainbow.
Studio Monitoren er næsten den samme højttaler som TLS80. De bruger så vidt jeg husker de samme enheder, og stort set samme filter. Der er dog lidt flere reguleringer på Studio Monitoren, og den har et større kabinet, hvilket medfører at den har sit -4db punkt ved 20hz (TLS er -4db ved 26 hz) ifølge HiFi årbogen 82. Studio Monitoren var ca 50% dyrere end TLS80.
Studio Monitoren var IMF´s topmodel, så den eneste mulige upgrade er at finde en lidt nyere udgave hvis den du har er een af de ældre modeller. Jeg er dog ret sikker på at langt de fleste som blev solgt her i landet var IV modellen. Det er dog muligt at Audioscan i starten havde III modellen. Mig bekendt er der ikke solgt senere udgaver end IV her i landet, så den eneste upgrade du kan lave, er at skifte til IV hvis det ikke er den du allerede har. Der findes senere udgaver end IV, men de koster ofte rigtige penge i udlandet, og de vil naturligvis også være vanvittigt dyre at sende på grund af vægten.
Hvis jeg ikke husker helt galt, havde TDL noget forbindelse med IMF, og de lavede senere en model med to basenheder. Den var så stor at den næsten får en IMF Studio Monitor til at se lille ud. Når de en sjælden gang er til salg, er det ofte til nogenlunde rimelige priser. Den kunne muligvis være en upgrade, men der er vist delte meninger om den.
Hvis delefiltrene på dine højttalere er originale, så kan du sikkert få en væsentlig upgrade ved at skifte kondensatorerne ud til friske.
HYvis du ikke allerede har en rigtig kraftig forstærker, så vil det give langt mere mening at kaste dine penge efter en rigtig kraftig forstærker, fremfor at "opgradere" til TDL.
Mvh. Lars.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 Juli 2013 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
|
Sendt: 29 Juli 2013 kl. 08:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan! Ja, de er lækre. Måske kan man komme i nærheden af sådanne på et tidspunkt. Iøvrigt kan jeg oplyse at mine er fra IMF-tiden. Det er imidlertidig bare ikke en model som omtales særlig meget udover på deres hjemmeside. Selv billeder er der ikke mange af. Mine er med 1 diskant, 1 mellemtone og en basenhed, ikke den ovale KEF men én som IMF vist nok selv udviklede. Jeg tror faktisk at den er lidt sjælden  uden dog at gøre det mere eksotisk.....Det undrer mig at Tls 80 bliver omtalt så meget da mine faktisk ser ud til at rangere højere i deres Reference series. Nå, men det vigtigste er nu heller ikke andres oplevelser. Det kunne bare være sjovt at høre hvis nogle havde erfaringer med dem. Delefilteret er meget let tilgængeligt i dem, men jeg er ikke vild med at opgradere dem. Så ender det nok også med at jeg maler dem og så ved man jo godt at de bliver svære at afhænde en dag. Venlig hilsen
|
Til top |
|
|
Highmass Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 291
|
Sendt: 29 Juli 2013 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Rainbow.
Ud fra din beskrivelse så er det ganske bestemt IKKE Studio Monitorerne du har.
Såfremt dine højttalere oprindeligt er købt i Danmark så er der følgende muligheder:
1: Compact. En relativt lille trevejs.
2: Als 40. Trevejs men med to runde basenheder. Benytter en varient af transmissionsline.
3: TLS 50. Firevejs med rund bas. Den mindste rigtige transmissionlinie.
4: TLS 80. Firevejs med den ovale bas. Den mindste rigtige IMF i min verden.
5: Monitor. Som nævnt i mit tidligere indlæg, en voldsommere udgave af TLS 80.
De fleste af ovenstående findes i flere generationer, hvilket kan betyde at ovenstående muligvis ikke er korrekt, såfremt du har en anden generation end de modeller jeg har beskrevet.
Med mindre at dine højttalere er direkte hærgede, så vil det være hærværk at male dem. Som du selv siger så vil det gøre den langt mindre attraktive for andre, så hvis du ikke er sikker på at du skal have dem resten af livet, så LAD VÆRE MED AT MALE DEM!.
Grunden til at jeg skriver at du bør skifte kondensatorerne, er at de med stor sandsynlighed er trætte. Hvis de er det, så vil dine højttalere ikke lyde som de oprindeligt gjorde. Det er ikke en modifikation jeg anbefaler, det er ganske enkelt service, for at sikre at de spiller som de skal.
Hvis du har svært ved at finde dine hæjttalere på nettet, så søger du sikkert på nogle forkerte ord. Glem alt om monitor og reference. En simpel google med ordene IMF loudspeaker giver masser af hits, med billeder. Jeg er også ganske sikker på at de er nogle af os halvgamle herinde, som kan identificere dine højttalere, hvis du poster et billede.
Mvh. Lars.
|
Til top |
|
|
2-mas Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 863
|
Sendt: 29 Juli 2013 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 Juli 2013 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 Juli 2013 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
|
Sendt: 29 Juli 2013 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for hjælpen til alle. Jeg har problemer med pc til at poste billeder, men vender tilbage når det lykkes. Venlig hilsen
|
Til top |
|
|
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
|
Sendt: 29 Juli 2013 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej 2mas!
Det er lige nøjagtig den model som du linker til. Venlig hilsen
|
Til top |
|
|
2-mas Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juli 2013 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 Juli 2013 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fint at 2-mas kom på banen, da det var ham, jeg hentydede til (fra Århus, som viser sig at være Aalborg).
|
Til top |
|
|
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
|
Sendt: 29 Juli 2013 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej 2mas!
Kan TLS80 godt tåle høje lydtryk? Nu er det jo individuelt hvad der er højt, men der hvor alm. tale ikke er muligt  . Jeg har læst at den ovale basenhed ikke er vild med høje lydtryk. Jeg har masser af effekt ca. 250w. Strøm er der masser af. Jeg hører ikke så højt musik hele tiden, men det er lidt ligesom hestekræfter i en bil. Det er rart at vide muligheden er der.
|
Til top |
|
|
2-mas Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juli 2013 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville nok være lidt forsigtig med SÅ høje lydtryk. IMF er ikke diskoteks højttalere, men har verdensklasse egenskaber på helt andre områder .
Jeg synes de spiller rigelig højt, men det er jo en individuel vurdering..
|
Til top |
|
|
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 29 Juli 2013 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
De store IMF med oval KEF bas kan spille rigeligt højt til hifi brug.
Men de er specielle, fordi basenhedens areal ikke er ret stort, og transmissionslinen gør det meste af arbejdet i den
helt dybe ende.
Det betyder at bas i det område, som linen IKKE er aktiv i, alene skal klares af den ovale bas. Og her kommer
problemet, for den er langt fra i stand til at levere samme autoritet i sit alene-område som den kan i det område, hvor
linen er aktiv. Altså "øvre" bas.
Derfor bliver man ret skuffet hvis man forsøger at gå fra "spille hifi højt" til "party-skraldehøjt".
Det kan de simpelt hen ikke! Den lille membran kan ikke flytte ret meget luft. Holder man fest, vil folk typisk sige noget
i retning af "hvad, kan de ikke spille højt?". Måske også lidt fordi forvrængningen er lav.
Ligeledes er dynamikken i øvre bas det, som lider først hvis man faktisk forsøger at give fuld knald fra en forstærker,
som kan klare opgaven. Så selv om kabinettet er meget stort, vil en trommesolo ikke kunne gengives med noget, som
bare minder om realistisk lydtryk.
Stiller man en JBL monitor med 15" bas og tilsvarende stort kabinet ved siden af og sammenligner, bliver denne
forskel utroligt tydelig. Uden i øvrigt at sammenligne den totale lydkvalitet.
Jeg synes at det lidt er ligesom elektrostater. Det går helt fint op til ret fornuftige lydstyrker, men de kan være lidt
svære at trække. Forsøger man sig med mavepumpe-bas, går det helt galt. Den tilgrundliggende årsag er naturligvis
helt forskellig mellem IMF transmissionsliner og elektrostater, men resultatet minder lidt om hinanden.
Faktisk synes jeg at IMF TLS 50 på nogle områder er mere harmonisk, fordi 8" bassen og linen ligesom ligger
"nærmere" hinanden. Linen er fin og effektiv, men ikke så monstrøs som i de store modeller, og 8" bassen er rimeligt
potent i forhold til det, som linen kan præstere. Det betyder at deres forcer ligger bedre i forlængelse af hinanden, og
de opgiver nogenlunde samtidig, hvis man presser højttaleren.
Det betyder naturligvis ikke, at TLS 80, RSPM og SACM ikke kan være bedre på alle mulige områder, men lige her
mener jeg altså at den lille er sjovere, eller mere vellykket.
Måske var det derfor at Quadral valgte at bruge en 12" bas i deres Titan højttaler, som jo også var med
transmissionline.
IMF var i sin tid meget på barrikaderne for at overbevise os om at alle andre fabrikanter opgav deres data for
driftseffekt alt, alt for optimistisk. Som jeg lige husker, opgav IMF at der skulle omkring 40 watt til for at give 96dB på
en meters afstand, og selv om andre måske var mere effektive, mente IMF altså at de typiske 2-5 watt for 96dB var
helt urealistiske.
Regner man på max. lydtryk på basis af 40 watt for 96dB, kan man jo hurtigt se at tingene går galt, hvis man vil
larme. Det vil i så fald kræve 640 watt at nå 108dB, og det er naturligvis ikke realistisk. Derfor er det også vigtigt at
gøre sig klart, om man har et behov, som ikke kan opfyldes af en IMF, før man køber. Ellers må man sælge den igen!
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 Juli 2013 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig i det meste af det, Klogensen skriver. Vil blot supplere med, at man (jeg) sagtens ville kunne leve med sådan et par
højttalere, fordi de egner sig til klassisk musik, ikke mindst strygere, som jeg er vokset op med. Jeg har endnu til gode at høre
JBL højttalere, der kan gengive tonerne fra en violin.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 29 Juli 2013 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Eskildsen skrev:
Jeg er enig i det meste af det, Klogensen skriver. Vil blot supplere med, at man (jeg) sagtens ville kunne leve med sådan et par
højttalere, fordi de egner sig til klassisk musik, ikke mindst strygere, som jeg er vokset op med. Jeg har endnu til gode at høre
JBL højttalere, der kan gengive tonerne fra en violin.
 |
|
|
Mjoehhh .... tildels , men hvorfor man lige mener membranen er lille , kan undre en kende, da dens areal er større end en 10tommer.
Spille voldsomt højt ? nej - men den evner at spille forbistret godt ved lave niveauer - faktisk forsvinder en TLS80 helt og addeles i lydbilledet.
Et par Philips AD 10250w6 i en pænt afstemt TL, kan ryste kittet ud af vinduerne, så det er ikke selve linien der er problemet - B139 er ikke bygget til høje lydtryk, det klarer B300 meget bedre. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
|
Sendt: 29 Juli 2013 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej! Jeg ville ikke give indtryk af at den også skulle være en party-højtaler. Jeg hører slet ikke så højt musik hjemme. De sidste 7 år har jeg spillet på et sæt JBL 240TI som har en enorm powerhandling også langt udover hvad jeg skal bruge. Sofistikerede er de ikke og den afgrundsdybe bas fra IMF kan de ikke levere. Samtidig passer den øvre del af toneområdet også bedre til mig med IMF. Jeg har endda til gode at høre dem med de originale mellemtoner, da de var ødelagt. De bliver lavet ved Basrep og er klar om en uges tid. Der sidder nogle andre mellemtoner i, som ifølge sælger skulle måle på samme måde. Det kan godt ske, men der var vel en grund til at Fried lige nøjagtig valgte denne mellemtone i denne opstilling. Jeg glæder mig meget til det endelige resultat selvom at de også lyder godt nu. Jeg er helt sikkert ikke færdig med transmissionlinie højtalere foreløbig. Venlig hilsen
|
Til top |
|
|
Peter ht-byg Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 170
|
Sendt: 29 Juli 2013 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har man en gang hørt hvor god og dyb bassen kan være fra en transmisionslinie, er det svært at nøjes med andre
typer højtalere
Når jeg bygger højtalere bliver jeg ved med at falde tilbage til en transmisionsliniehøjtaler, det er det eneste der
dur.
|
Til top |
|
|