Forfatter |
|
Turwaithion Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 48
|
Sendt: 26 Juli 2013 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Jeg har en 5 år gammel Denon surround reciever specificeret til 100 watt pr kanal i 8 Ohm. (kan ikke lige huske
modelnummeret men er udstyret med en 400 watt strømforsyning og er ikke iblandt deres billigste surround recievere)
Dertil har jeg et par Ininity Reference 11i med flg spec:
Nominal impedance is 6 Ohms, nominal sensitivity is 89 dB/1W/1m, response is claimed to be 65-20,000 Hz +/- 3 dB, and
power handling is said to be 75W. The crossover is said to be at 2.8 kHz.
Den "power handling" er ikke defineret som RMS elelr noget andet.
Ville i mene jeg godt kunne buge disse højetlere til sådan en deonon reciever uden fare for enten at brænde højtalerne eller
rmangle kontrol over højtalerne. ?
I så fald hvad skal jeg være påpasselig med ?
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 26 Juli 2013 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din Denon er ok til de højttalere; sålænge du ikke spiller så højt, at der kommer forvrængning.
__________________ mvh. Kim
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 26 Juli 2013 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med Kim. Bare det, at forstærkeren er større end hvad højttalerne er opgivet til at kunne tåle, er godt. Højttalere er mere robuste, end man tror. Så længe det er helt rent og uforvrænget, kan de faktisk tåle meget. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Turwaithion Forum Bruger

|
Sendt: 28 Juli 2013 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denonen er en AVR 2105 med 125 Watt ved 2 kanaler ved 6 Ohm og 90 W ved 8 ohm nu jeg kigger nærmere efter.
Så det er jo dobbelt så meget - kunne man antage at jeg deror kun måtte skure "halvt op" for recieveren ? eller der det helt hen
i vejret ?. Synes jeg har lidt svært ved at høre hvornår det bliver forvrænget. Volumen kører fra -70 til +20 og har haft dem
oppe på -10 uden jeg synes jeg kunne høre forvrængning (FLAC musik noget klassisk, popmusik og guitarmusik)
Nu har jeg sat recieveren til at sende alt under 150 Hz til den aktive subwoofer jeg også har - kan det have betydning for noget
?
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 28 Juli 2013 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har hørt en analog tuner, der ikke stod helt korrekt indstillet, kommer der forvrænget lyd ud af det. Det er lidt á la dette det lyder som, når der for meget gas på. Lyden bliver hård og lidt "rallende". Diskanten synes også at blive højere og hård. Så længe der ikke er nogen som helst mislyde i musikken, så er der ikke nogen problemer. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 29 Juli 2013 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kort sagt: hvis du opfører dig ordentligt med volumenkontrollen, er det helt OK!
|
Til top |
|
|
Turwaithion Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juli 2013 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan på hver kanal reducere gain. Hvis jeg nu reducerer gain til højtalerne med 5 db. Opnår jeg så ikke en vis sikkerhed
mod at sende for meget effekt ind i højtalerne ? Hvis jeg fx skruer helt vil jeg i virkeligheden have reduceret med 5 dB
Tror i det er en god ide at gøre ? Synes bare 75 mod 125 watt er en stor forskel.
Som jeg skrev sender jeg jo også alt under 150 Hz til den aktive subwoofer. Så forstærekren burde ikke komme i nærheden at
at blive presset.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 29 Juli 2013 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan selvfølgelig godt gøre det, om ikke andet så for din egen sjælefreds skyld. Men dit øre er den bedste dommer, og forvrængning kan altså godt høres.
|
Til top |
|
|
Turwaithion Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juli 2013 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med at reducere gain tænkte jeg mest fordi min brors gudsøn har det med at skrue med sine små pølsefingre på alt når
han er på besøg.. og skulle han lige komme til at skrue op på max får jeg i det mindste en smule beskyttelse :-)
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juli 2013 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Turwaithion skrev:
Det med at reducere gain tænkte jeg mest fordi min brors gudsøn har det med at skrue med sine små pølsefingre på alt når
han er på besøg.. og skulle han lige komme til at skrue op på max får jeg i det mindste en smule beskyttelse :-) |
|
|
Lyder som en udmærket ide. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Turwaithion Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juli 2013 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker jer alle for hurtigt men stadig forståeligt svar :-)
|
Til top |
|
|