Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 09:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Brugte højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kingo93
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 Juli 2013 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Hej, herinde

Efter i en periode at have prøvet standerhøjtalere mm., har jeg nu valgt at investere i et par brugte gulvhøjtalere for at opnå
en lyd med mere fylde og krop. I den forbindelse er jeg meget i tvivl om, hvilket mærke/model, jeg skal vælge.

God lyd er jo som bekendt en subjektiv størrelse, men jeg søger personligt en fyldig lyd med god, varm bas med fint punch -
men
naturligvis også god detaljering.
Jeg har pt. en NAD-forstærker med 2*80 watt, hvilket selvfølgelig også sætter sine begrænsninger.

I min søgen har jeg bl.a. kigget på en lang række brugte højtalere (mit budget er ca. 10 k) så som Dynaudio Contour 3.3,
Audiovector Mi3 Avantgarde, B&W 703, forskellige Dali Evidence-modeller, Aurum Cantus 782 osv. osv.
Altså en lang række meget forskellige højtalere med forskellige egenskaber.
Jeg står nu lidt i en vildrede, da jeg ikke har nok kendskab til de forskellige højtalerproducenters lyd til at vide, hvorledes
disse spiller i forhold til mine præferencer.
Jeg vil naturligvis lytte til eventuelt nye højtalere inden køb, men jeg håber, at der er nogen, som eventuelt kan udpege
nogle mærker, som jeg burde kigge nærmere på eller har konkrete forslag til modeller?

På forhånd tak, Vh Troels
Til top Vis Kingo93's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kingo93

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Sendt: 11 Juli 2013 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Heyy Troels, hvis du kunne tænke dig at høre noget, der ikke har stået i HiFi-Klubben, er du velkommen til at få et lyt på mine Piega P3, de er lidt for sig selv, det ta´r 10 min. at sætte dem til i stedet for mine Magnepaner, vi bor i samme by, så et lyt er vel indenfor rækkevidde. Hvis du kan li´ dem, og vi kan blive enige om prisen, ka´ det da godt være, at du får lov til at slæbe af med dem.

Se evt.:

http://www.piega.ch/review_archiv/stereoplay-12-1998.htm

Send en PB, hvis du skal lytte

Aschwarz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 Juli 2013 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Der er ingen vej uden om gulvhøjttalere, med mindst 10 tommer bas i stort kabinet, hvis man vil have det hele med. Har man først haft ægte dybbas, går man aldrig tilbage til skotøjsæsker.

En god gulvhøjttaler spiller kun bas når der bas at spille, jeg har hørt højttalere spille bas hele tiden også når der ikke er bas. Det er for dumt.

Ved brugte højttalere skal ophænget være af gummi. Skum smuldrer efter nogle år, mine højttalere er 35 år gamle og gummiophænget fejler intet.

Lyd opleves som du skriver, meget subjektivt, jeg vil se efter Tannoy og JBL, men der er mange andre fine højttalere der ude.

Til top Vis Aschwarz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aschwarz

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Sendt: 11 Juli 2013 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Pragtfuld situation at være i, altså jagten efter nyt legetøj :-)

En klassisk dyd vedr. Dynaudio er at de har det bedst med masser af strøm. Ikke nødvendigvis mange watt, men masser af strøm :-)
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Kingo93
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2013 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Aschwarz skrev:
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 10pt" =Msonormal><FONT size=3 face=Calibri>Der er ingen vej uden om
gulvhøjttalere, med mindst 10 tommer bas i stort kabinet, hvis man vil have det hele med. Har man først haft ægte dybbas,
går man aldrig tilbage til skotøjsæsker.

<P style="MARGIN: 0cm 0cm 10pt" =Msonormal><FONT size=3 face=Calibri>En god gulvhøjttaler spiller kun bas når der
bas at spille, jeg har hørt højttalere spille bas hele tiden <FONT size=3 face=Calibri>også når der ikke er bas. Det er
for dumt.

<P style="MARGIN: 0cm 0cm 10pt" =Msonormal><FONT size=3 face=Calibri>Ved brugte højttalere skal ophænget være af
gummi. Skum smuldrer efter nogle år, mine højttalere <FONT size=3 face=Calibri>er 35 år gamle og
gummiophænget fejler intet.

<P style="MARGIN: 0cm 0cm 10pt" =Msonormal><FONT size=3 face=Calibri>Lyd opleves som du skriver, meget subjektivt,
jeg vil se efter Tannoy og JBL, men der er mange andre fine højttalere der ude.

<P style="MARGIN: 0cm 0cm 10pt" =Msonormal> 

Tak for de mange input, alle sammen.
Jeg har også overvejet et par JBL - eksempelvis L100t. Det kan godt være, at det bare er en fordom, som jeg har, men jeg
forbinder ikke nødvendigvis JBL-højtalere rigtige 'hifi-højtalere'? Men det er måske min fejl.

Kingo93
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2013 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:
Pragtfuld situation at være i, altså jagten efter nyt legetøj :-)

En klassisk dyd vedr. Dynaudio er at de har det bedst med masser af strøm. Ikke nødvendigvis mange watt, men masser af
strøm :-)

Betyder det, at højtalere som Contour 3.3 eksempelvis er for svære at drive - har selv tænkt den tanke i hvert fald.

Clegg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Juli 2013 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Var det noget med et par Dali Grand Diva (maghoni)?
Til top Vis Clegg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clegg

Hannibal7
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Juli 2013 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Betyder det, at højtalere som Contour 3.3 eksempelvis er for svære at drive - har selv tænkt den tanke i hvert fald.

Nej den er ikke svær at drive, har selv Contour 3.0 jeg tror at de har det som du søger, men de kan godt være lidt vanskelige at finde brugt.

Husk Dynaudio´s højttaler er på 4 ohm det giver forstærkeren lidt mere effekt.

Til top Vis Hannibal7's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hannibal7

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Sendt: 11 Juli 2013 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Dynaudio er ikke svære at drive, men de yder absolut bedst med masser af strøm bagved. Jeg har haft flere forskellige modeller og det er samme
oplevelse for mig hver gang. De ovenfor nævnte Grand Diva spiller også godt, men jeg ville personligt vælge Dynaudio. De har også en anden styrke,
de kan tåle enorm meget. Er nærmest umulige at ødelægge, selv ved mange tæv. På den måde kan man måske føle en lidt større sikkerhed ved en
brugthandel.
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes