| Forfatter |
|
Riis Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 420
|
| Sendt: 23 April 2013 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Lige et spørgsmål:
Mine højttalere er forberedt på tri-wire/tri-amp'ing.
Men kan jeg også bi-amp'e dem? Så jeg f.eks. bruger en forstærker til diskant+mellemtone + en til bas? Og hvis ja, vil dette så
ikke at være at foretrække? (det er Audiovector M3 signature).
__________________ "Shown how to feel good - and told to feel bad"
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9892
|
| Sendt: 23 April 2013 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, det kan du godt. Du skal blot have en bøjle i terminalerne til mellemtone/diskant, så de kører normalt. Og så ingen bøjle til basserne. Når du f.eks kører single wiret, så har du jo en bøjle/kabel forbundet til + rækken og en til - rækken og så bare et normalt kabel til +-. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Riis Forum Bruger

|
| Sendt: 25 April 2013 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og det er ikke noget med at mellemtone/diskant kun spiller med halv styrke, fordi de må "deles" om forstærkerem? (det er længe siden jeg havde fysik i skolen)
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 26 April 2013 kl. 01:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej!
Skulle dine højttalere så spille på kvart styrke, når du kun driver dem med en forstærker
Din ekstra forstærker (eller dine ekstra forstærkere ved tri-amping) bør dog i udgangspunktet være samme model - ellers kan du godt få problemer
med niveautilpasningen, hvis det er forskellige forstærkere med forskellig indgangsfølsomhed.
|
| Til top |
|
| |
FLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 285
|
| Sendt: 26 April 2013 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Riis skrev:
| Og det er ikke noget med at mellemtone/diskant kun spiller med halv styrke, fordi de må "deles" om forstærkerem? (det er længe siden jeg havde fysik i skolen) |
|
|
Det kommer lidt an på hvad der gemmer sig bag udtrykker "halv styrke". Med 2 ens forstærker SKAL de skrues lige højt op, det kunne være til kl10 for eksempel. Hvis der bag udtrykket "halv styrke" tænkes på hvor mange watt de hver skal afgive så er det rigtigt nok, det er dog ikke 50%-50%.
|
| Til top |
|
| |
Riis Forum Bruger

|
| Sendt: 26 April 2013 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg regner med 2 ens forstærkere.
Det jeg tænker på er om der skal skrues 3db op for niveauet på forstærkeren der skal trække mellemtone og diskant for at niveauet bliver rigtigt.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 26 April 2013 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
FLarsen skrev:
|
...Det kommer lidt an på hvad der gemmer sig bag udtrykker "halv styrke". Med 2 ens forstærker SKAL de skrues lige højt op, det kunne være til kl10 for eksempel. Hvis der bag udtrykket "halv styrke" tænkes på hvor mange watt de hver skal afgive så er det rigtigt nok, det er dog ikke 50%-50%.
|
|
|
I den idelle verden lader man den anden forstærker få sit signal fra den første's pre_out - så skal man ikke tænke over mere, da den anden jo kun kører som ren effekttrin.
(underforstået folk kan regne ud, at signalet tilføres Main_in tilslutningen.)
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9892
|
| Sendt: 26 April 2013 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Riis skrev:
| Og det er ikke noget med at mellemtone/diskant kun spiller med halv styrke, fordi de må "deles" om forstærkerem? (det er længe siden jeg havde fysik i skolen) |
|
|
Nej, det er der ikke noget om. Ved bi-amping er det en god regel, at benytte ens forstærkere. Så er der ikke nogen problemer. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hcpowerinc Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 385
|
| Sendt: 12 Maj 2013 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv bi-ampet mine XTZ'er engang.. Jeg syntes ikke der var noget at hente her, bi-wire gav betydelig mere ro..
Hvis bi-amping skal gi nogen virkelig forbedring, skal det efter min mening ske via aktivt/aka. elektronisk delefilter.. Og delingen af signalet bør i et vist omfang tilgodese at begge forstærkere efter delt signal bliver belastet ca. 50/50, så de har nogenlunde ens arbejdsbetingelser __________________ Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 13 Maj 2013 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Riis skrev:
Men kan jeg også bi-amp'e dem? Så jeg f.eks. bruger en forstærker til diskant+mellemtone + en til bas? Og hvis ja, vil
dette så
ikke at være at foretrække? (det er Audiovector M3 signature).
|
|
|
Ja, det vil være den bedste måde at bi-ampe på, for bassen påvirker forstærkeren mere / trækker mere strøm, end de
mindre enheder - men prøv selv at lytte til diskant + bas-mellemtone, så véd du besked !
Jeg har prøvet at bi-ampe nogle Audiovector hos en ven og prøvet med mine egne diy 2-vejs - lyden var betydelig
bedre med bi-amping på begge højttaler sæt. __________________ mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |