Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 04:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dynaudio delefilter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jan Guldberg Ra
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 13 April 2013 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

er det muligt at forbedre delefiltre i dynaudio focus 360 med bedre komponenter? man skulle jo tro at de har brugt de bedste dele indefor den givne højttalers pris
Til top Vis Jan Guldberg Ra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Guldberg Ra

Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 April 2013 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Kan måske sige lidt generelt ang forbedre færdigkøbte højtaleres delefilter...et er nok sikkert:::du får en anden lyd,og det er
ikke engang sikkert du kan lide den,,,eks..du skifter kondensatorer i diskant filter til en type ,der giver mere opløsning, så er
det ikke sikkert diskanten er særlig rar at høre på,,(nogle gange går det også godt ,og man synes det er bare sådan det skal
lyde,)
Færdigkøbte højtalere er ,normalt testet med de dele som man sælger dem med,,og det medfører jo en form for lyd som
fabrikanten synes det skal være,,ændrer man så på noget har man en anden lyd,,
Ændre på spoler ,både serie og parallel ,er heller ikke ligetil, da modstanden i spolen indgår i filtret

Men inden du springer ud i at købe en masse dyre filterkomponenter,,kan det være du kan låne dig frem ,og så lytte og vurdere
om det er en forbedring,,du skal ramme meget tæt på de gamle komponent værdier,,ellers kræver det måleudstyr
Håber du kan bruget lidt af det jeg skriver,,og husk også ,,,hvo intet vover intet vinder
mvh
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram

Janop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 April 2013 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Du skal lige væreopmærksom på, hvis du skifter komponenter, og senere ønsker at sælge, er det en prisforringelse

Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2013 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Man kan jo gemme de gamle komponenter og sætte dem i ..hvis de skal sælges,,,det ses og høres ikke

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 13 April 2013 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Er du utilfreds med lyden af dine Focus ?
Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 April 2013 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

SilverLine skrev:

Jeg tror ikke dette er tilfældet. Mon ikke han bare er stræbende efter forbedringer, ligesom mange af os andre, men måske ikke dig, der tilsyneladende kun kigger op hvis du er utilfreds. Undskyld, jeg kunne ikke lade være med at være lidt spids her. Håber tråden kører videre i et godt spor.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 April 2013 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Jan Guldberg Ra skrev:
er det muligt at forbedre delefiltre i dynaudio focus 360 med bedre komponenter? man skulle jo tro at de har brugt de bedste dele indefor den givne højttalers pris

Spændende emne du rejser der. Jeg tror der er forbedringsmuligheder, men det er noget af en jungle.

Først tror jeg at man skal forstå fabrikantens valg, som bygger på det/måske de anlæg de bruger til produktudvikling. Her er der en ret stor begrænsning, for der er slet ikke de hjørner af godt grej til rådighed. Man skulle tro de har det hele, men nej, uden at kende overhovedet hvad Dynaudio råder over, så har de "absolut anerkendte fabrikater, som de via deres netværk er kommet prismæssigt fornuftigt til".

Ud fra disse premisser vælger de så delefilterkomponenter. Her taler vi ikke om værdier, for det er en anden, og væsentligere snak, og den bruges megen energi, lyttemæssigt og målemæssigt, på. Når værdierne er fastlagte, bruger man lidt energi på komponentvalg. Her er en del kommercielle kriterier: pris, leveringstid, leveringssikkerhed og -fleksibilitet, samarbejdspartner osv. Alt sammen noget der IKKE har med lyden at gøre. Så ender de fleste highend fabrikater måske op med nogle få typer af komponenter, som de vælger i sidste ende - der er heller ikke tid til at rode med mange alternativer.

Hvis du tror, ligesom jeg, at de har nok ikke ramt det optimale, så må du i gang med at indsamle et hav af alternativer, men med samme værdier! Og så prøve dig frem på dit anlæg. Måske når du et bedre valg end hvad der pt. er benyttet, men måske er det ikke det bedste valg hvis elektronikken skiftes ud. Og endelig er nogle typer måske så afvigende i forhold til hvad du har nu, at de grundlæggende værdier skal ændres.

Min summasumarum: Yderst få produkter er resultatet af en stribe af afprøvninger, der i den konkrete konstruktion er gennemført - det er lidt tilfældigt om det skulle ende med et optimum. Hvis et velgennemarbejdet produkt modificeres af amatører, så er man på glatis, og kan ende med noget dårligere. Hvis man ændrer selv, så tro ikke andre mener det er en forbedring, så brugtsalgsværdien falder. Men hører du "mere hul igennem", og det er vel det bedre komponenter giver af fordele, så nyd det. Men det er højest individuelt, og kan diskutteres voldsomt.

Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2013 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Godt indlæg Hifiigen
måske hvis trådstarter vil fortælle lidt om ,hvad han kunne tænke sig af lyd ændringer ,så vil det være lidt nemmere at rådgive
tro mig ,vi er mange der har prøvet at ændre i købte ting,,det være sig amp ,pre,speaker mm

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 13 April 2013 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

SilverLine skrev:
Jeg tror ikke dette er tilfældet. Mon ikke han bare er
stræbende efter forbedringer, ligesom mange af os andre, men måske
ikke dig, der tilsyneladende kun kigger op hvis du er utilfreds.
Undskyld, jeg kunne ikke lade være med at være lidt spids her. Håber
tråden kører videre i et godt spor.

Du er da helt ved siden af altså.
Jeg har selv et sæt focus 140. Og har været lidt i vildrede omkring
lyden. Ind til jeg fandt ud af hvor meget disse højtalere kræver
tilspildning. Havde godt læst om det på nettet, men troede egentlig
ikke på at de var så drastiske. Men her efter et halvt års tid, har de
nærmest taget mig med storm :-) det jeg egentlig ville hen mod, var
om tråd starter havde spillet sine højtalere til. Det kunne jo være han
ikke var tilfreds med lyden, og at den simple grund var manglende
tilspildning.
Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted

Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2013 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Vi må have trådstarter på banen,,,

Jan Guldberg Ra
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 April 2013 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

hej alle jeg er egentligt meget tilfreds med højttalerne, det var mere et spørgsmål om man med komponenter med en snæverer tolrance kunne forbedre noget
Til top Vis Jan Guldberg Ra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Guldberg Ra

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.

Bruger siden: 31 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 13 April 2013 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Jan Guldberg Ra skrev:
hej alle jeg er egentligt meget tilfreds med højttalerne, det var mere et spørgsmål om man med
komponenter med en snæverer tolrance kunne forbedre noget

Jeg tror ikke på at du vinder noget som helst ved at skifte delfilterkomponenter.

Jo man kan få komponenter der har mere "hul" igennem osv, men er du tilfreds med dem, så lad endelig være med at
begynde at ændre noget.

En ændring i opstillingen, rummet det øvrige i anlægget giver mange gange større forskelle/forbedringer, end mange
eksotiske komponenter osv

Mere hul igennem kan meget vel være på bekostning af noget andet og i en højttaler er det ligesom resten af anlægget;
Et spørgsmål om sammenspil.

Tit bliver der også skrevet; Nu har jeg skiftet den og den og lyden er MEGET bedre, men er den det eller blev den
bare
anderledes

Det er sjovt nok yderst sjældent at man ser folk skrive, nu har jeg skiftet den og den og det blev værre
Til top Vis Sub100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sub100

Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2013 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

ja desværre er det ikke nemt at få bedre lyd i en færdigkøbt højtaler,,,og skal det virkelig batte noget ,koster det nok mere end
højtalernes nypris,,plus en masse målinger og lytning,,en god kondensator koster hurtig en tusse

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.

Bruger siden: 31 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 14 April 2013 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Tubetram skrev:
en god kondensator koster hurtig en tusse

Ja og gør mange gange én ting bedre men på bekostning af måske en hel del andet
Til top Vis Sub100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sub100

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 April 2013 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Jan Guldberg Ra skrev:

I teorien er alt muligt ,  jeg tvivler nu lidt på om du er dygtigere til at lave vellydende højttalere end Dynaudio er -  så brug energien på at nyde musikken, det får du mere ud af,  og du bliver dejligt fri for at bekymre dig om hvilken at de 12 kondensatorer der nu egentligt også lyder mest rigtigt .....

errrrmmm....  Du har vel indset du er nødt til at indkøbe x-antal af slagsen for at finde den af dem med 5% tolerance, der er bedre end Dynaudio's ikke sandt ?

Hvis du har en 2% modstand, og en 5% kondensator i et RC led ........  hvad tror du den relle tolerance bliver ?    auchhh.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes