Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 18:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Impedans (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Flemming_R
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 13 April 2013 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Har lige købt en brugt Rotel RSX-03 forstærker på nettet. Opdager så, at der bag på forstærkeren står der "SPEAKER
IMPEDANS 8 OHMS MINIMUM". Mine JBL XTI 100 højttalere har en impedans på 6 OHM. Hvad kan der ske ved at bruge dem?
Risikerer jeg at anlægget tager skade, eller en dårligere lyd?
Til top Vis Flemming_R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming_R

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 April 2013 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Ja måske til det første spørgsmål, nej til det sidste,
Forklaring: Det er sådan set lidt op til dig selv. Hvis du spiller stille og roligt, og langt fra forstærkerens max. formåen/klippegrænse, sker efter al sansynlighed ingenting. Hvor højt er så for højt??? Hvis du er usikker på det, ville jeg nok sælge den igen, og se mig om efter noget andet. En ting er sikkert, spiller du for højt, overbelaster du den, i heldigste fald brænder du en sikring eller to af. I værste fald brænder du forstærkeren af

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.

Bruger siden: 31 Marts 2013
Sendt: 13 April 2013 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

6 ohm er intet problem.

Skulle man forholde sig så kritisk til den opgivelse, så ville forstærkeren dybest set ikke kunne spille på nogle højttalere, da de
fleste 8 ohms højttalere alligevel dykker under 6 ohm og mange meget længere ned i impedans

Tit er en højttaler opgivet til 8 ohm men måler 4 ohm eller mindre over det meste af frekvensområdet.

NADs tidligere modeller havde også påskriften (Min. 8 ohm bridge) men spillede ganske fint på Cerwin Vega højttalere som
ligger på 3-4 ohm.

Så mine ord vil være: Spil løs
Til top Vis Sub100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sub100

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 April 2013 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Enig med de øvrige svarerere - stor set. Påskriften om min. 8 ohm kan være led i en ansvarsfraskrivningsstrategi fra Rotels side. Hvis de siger min. 8 ohm vil det være sværere at få ret overfor dem.

Sub100 nævner "Min. 8 ohm bridged" - og det er faktisk noget andet: Brokoblede effektforstærkere er ikke ret glade for lave impedanser, så det ville jeg måske nok om ikke rette mig efter så dog lade være med at give forstærkeren alt for mange tæsk i lave højttalerimpedanser, men jeg ville ikke være bekymret ellers. Om der er tale om brokobling i nogle kombinationer på din forstærker ved jeg ikke, men det vil fremgå af specifikationerne.

Bundlinjen er: Hvis du lader være med at skrue så højt op, at det lyder grimt så er der næppe grund til den store bekymring.

Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 April 2013 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Hans

"Min. 8 ohm bridged" var bare et eksempel hvor forstærkeren alligevel kørte brokoblet på 3-4 ohm højttalere.

Jeg er klar over at impedansen ses som den halve, men det var bare et eksempel på at det der skrives ikke altid skal tages
helt alvorligt

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 April 2013 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Så længe der ikke opstår forvrængning så burde alt være okay

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2013 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Har lidt svært ved at se, hvor al den erfaring kommer fra?????
Bare spil løs, tjaa du står så ikke som ham, der betaler, når det gik skidt,
Det er en lam forstærker, der ikke kan acceptere lavere impedans end 8 ohm, at stikke den et par højttalere på 6, der sikkert dykker under 4 på nogle frekvenser, og så "bare spil løs".
Min gamle radiomekanikeruddannelse siger stadig som i min første indlæg: hvis du er i tvivl, så sælg den og køb noget andet. Better safe than sorry

Stevns, evt. lidt back up hér????

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 April 2013 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Og det er meget bedre at du kalder hans forstærker for en lam forstærker ?

Erfaringen kommer med årene med arbejde inden for området, arbejde med elektronik hele livet og ved at have prøvet det
eksempel jeg skrev.

Jeg har ALDRIG oplevet en ROTEL forstærker der ikke kunne spille løs på en 4 ohms højttaler --- ALDRIG.

Jeg synes det er imponerende at ham her klik her
i det hele taget TØR spille på de højttalere med den forstærker han nu gør - Højttalerne har en
minimumsimpedans på 4,1 ohm og der står højt og tydeligt bagpå hans forstærker at der ikke må tilsluttes højttalere under
8 ohm   

Men jeg tror bare jeg hopper helt af forummet når der allerede er et så stort overgeni som dig her, mere er der jo ikke brug
for

Din gamle radiomekanikeruddannelse gjorde også at du skulle skrive med STORE BOGSTAVER i tråden om spadesko,
virkelig råbe at vi andre var forkert på den ---- Men det var vi så ikke alligevel.

Flemming_R --- Du har åbentbart fået købt dig en forstærker der ikke kan spille på andre højttalere end de 16 ohms enheder
der sidder i ældgamle TV -- Den er slet ikke egnet til de højttalere der kan købes idag   

Boydk har svarene til alle

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2013 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Og den med spadeskoene var ikke helt fair... han har jo ikke svaret endnu, og dér er jeg da klar til at lægge mig fladt ned på maven og blive DUNKET, hvis jeg tog fejl

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2013 kl. 04:56 | IP-adresse registreret  

Boydk ved slet ikke hvad dit problem er her ??

min lyngdorf 2200 spiller fantastisk på mine to sæt ML der begger går ned til 1 ohm i diskanten og den er ikke brændt af endnu og det samme gælder min vincent amp, fordi ingen af disse forstærker er opgivet til at kunne klare mindre impedans end 4 ohm

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 April 2013 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Sub100 skrev:

Og det er meget bedre at du kalder hans forstærker for en lam forstærker ?

Åehh - det kunne jeg nu også have haft kaldt den - 5 x 40watt er sgutte meget at diske op med :)

Citér:

Jeg har ALDRIG oplevet en ROTEL forstærker der ikke kunne spille løs på en 4 ohms højttaler --- ALDRIG.

Definer lige udtrykket "spille løs" først -  hvis det er ungdommeligt skrabalder, står den da nok af hvis tøjhalerne er for ringe -  man skal nok mere læse den 8 Ohm 's bemærkning på bagsiden som værerende en typisk amerikansk ansvarsfraskrivelse.

Citér:
Din gamle radiomekanikeruddannelse gjorde også at du skulle skrive med STORE BOGSTAVER i tråden om spadesko,

Stop lige hva !   Det var ikke Boydk der var ude med riven i den tråd, det var mig !

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 April 2013 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Nej Jan Stevns, det var såment ikke dig

Spadeskotråden

Spille løs; Spille som man nu gør med en forstærker og et sæt højttalere.

Manden er jo dybt ræd for at det hele skal brænde af fordi ohm-tallene ikke "passer sammen" og i gør det bestemt ikke
bedre.
Så spil løs betyder: Spil du bare der sker ikke noget.

5 x 40 watt er bestemt ikke meget, men det er 2 x 20 watt heller ikke ( Nad 3020)

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2013 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

nøehhh .....  jeg bruger normal kun en enkelt watt's penge når musikken spiller i baggrunden - men det er da af og til sjovt at lave larm i gaden - det kræver lidt mere :)

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 April 2013 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
Boydk ved slet ikke hvad dit problem er her ??

min lyngdorf 2200 spiller fantastisk på mine to sæt ML der begger går ned til 1 ohm i diskanten og den er ikke brændt af endnu og det samme gælder min vincent amp, fordi ingen af disse forstærker er opgivet til at kunne klare mindre impedans end 4 ohm

Nu er der jo ikke særligt mange volt i diskanten og dermed ikke særligt mange ampere, derfor er det ikke et ligeså slemt problem. Hvis Flemming R ikke spiller højre end at det stadig lyder godt er der ikke den helt store risiko.

Det med ohm opgivelser på en højtaler er MEGET lidt ret visende, det er jo en frekvens afhængig kurve.

Til top Vis FLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLarsen

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2013 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

FLarsen

det du nævner ved jeg godt men går de fleste amps ikke bare i strøm begrænsning ved lave ohm det mente jeg i det mindste

diyaudio.dk Blog
G+

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 April 2013 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
FLarsen

det du nævner ved jeg godt men går de fleste amps ikke bare i strøm begrænsning ved lave ohm det mente jeg i det
mindste

Tjae, hvis man kan styre volumenknappen så kan alle forstærkere faktisk drive impedanser på 1 ohm, så jeg kan slet ikke
få øje på det "farlige" ved at trådstarter bruger sine 6 ohms højttalere på den forstærker han nu har købt, selvom der står
"min. 8 ohm".

Det vil jeg tro der står på de fleste af Rotels surrounddimser

Skrues der ikke højere op end det stadig lyder fint, så er der ingen problemer.

På den anden måde kan man jo tage en ultra stabil og hamrende dyr forstærker der kan drive 2 ohms belastninger ved fuld
power, sætte et sæt 8 ohms højttalere på og skrue op så forstærkeren klipper.
Det er der hverken højttaler eller forstærker der holder til.

Alt kan ødelægges hvis man vil.

Håber ikke tråden her har skræmt trådstarter så meget at han allerede er på vej ned med forstærkeren eller højttalerne.

Bliver spændende at høre hvad han selv oplever.

Mit spørgsmål i denne tråd kunne være; Skal man holde sig til at forstærkeren ikke må benyttes med højttalere med en
impedans på under 8 ohm, hvilke højttalere ville i så bruge ?

Flemming_R
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2013
Sendt: 14 April 2013 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Tak for alle kommentarerne. Som ny her i forummet, er jeg imponeret over jeres vid og entusiasme

Jeg konkluderer, at der næppe vil være den store risiko, hvis jeg holder mig under et lydniveau, hvor forstærkeren
begynder at forvrænge.

Desværre er impedansen ikke min eneste bekymring. Grunden til jeg købte en ny (brugt) forstærker er, at sønnen havde
holdt ungdomsfest og havde spillet så højt på anlægget, at den gamle forstærker (DENON AVR-2700) stod af og ikke kunne
reddes inden for et rimeligt beløb. Da jeg modtog den nye forstærker og sluttede den til højttalerne, lød det usædvanlig
dårligt, og ved nærmere eftersyn viste det sig at diskanterne i begge højttalere også var stået af

Har nu skrevet til HARMAN's danske reservedelsagent HIGH END MUSIKSERVICE i Vanløse for at høre om man kan købe nye
diskantenheder. Jeg er dog ikke alt for optimistisk. Overvejer at starte en ny tråd, hvis det ikke lykkes.

Mvh. Flemming_R
Til top Vis Flemming_R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming_R

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2013 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Flemming_R skrev:
.....at sønnen havde holdt ungdomsfest og havde spillet så højt på anlægget, at den gamle forstærker (DENON AVR-2700) stod af

Auchhh -  mit udtryk "ungdommeligt skrabalder" ramte vist plet :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes