Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 05:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Standere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 01 Marts 2013 kl. 07:14 | IP-adresse registreret  

Hej folkens :)

Først vil jeg gerne starte med at spørge om, hvorvidt I mener standerne kan forbedre/forringe lyden, eller om man blot skal kigge efter de standere,
der falder i ens smag udseendsmæssigt?

Forslag til standere er meget velkomne :)

På forhånd tak.

Ps. Får mine nye højtalere i dag - glæder mig!!! :D
Til top Vis wolle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wolle_dk

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Marts 2013 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Højttalere yder deres bedste når de kan komme til at stå på et stabilt underlag, samt placeres frit. Og her er et sæt standere, med mulighed for påfyldning af f.eks sand, en rigtig god ide. Mere skulle der ikke være i det
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2013 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Højttalere yder deres bedste når de kan komme til at stå på et stabilt underlag, samt placeres frit. Og her er et sæt standere,
med mulighed for påfyldning af f.eks sand, en rigtig god ide. Mere skulle der ikke være i det

Mange tak. :)
Jeg har kigget på soundstyle Z2 og atacama nexus 6i.

Ville de begge være gode til et sæt ikon 2? I så fald hvilken af standerne vil du/I anbefale ? :)

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2013 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Det blev atacama :-)
God weekend til jer ...

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Marts 2013 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Soundstyle ser ud til at have den største bundplade - mest stabilitet - tjek specs - billedet kan snyde. Men ellers kan jeg ikke se problemet i at du skulle kunne vælge frit ud fra dine øjne - ser begge solide ud til den bette Ikon.
Hov, så er det også lidt vigtig at du få den rette lyttehøjde. Hvis du sidder lidt udsplattet i sofa'en, så skal den jo ikke være alt for høj den stander
Lyttevinduet på en højttaler, bliver generelt målt imellem diskant og mellemtone. Men Den kan sagtens ændre klangkarakter til noget du fortrækker bedre, med en anden lyttevinkel, såvel horisontalt, som vertikalt. Men sigt efter standarden, imellem de 2 enheder til at begynde med. især fordi Ikon har 3 enheder, derfor kan det godt være lidt diffust, men det står sikkert i deres glimrende manual. Det gjorde det i hvert fald den gang jeg havde et sæt Dali'er
Hvis de er helt nye, så skal de også lige spilles til, hvilket jeg håber du har læst lidt om, så du ved hvor let det kan gøres. Hint: Fasevendt + volume......
Der er blandede holdninger til hvor hørbar denne process er - men det skader ikke at prøve, så længe du ikke skruer for højt op.

Du kan teste grundlæggende 2 metoder til placere dine Ikon'er på standere. Fastspændt eller med 3-4 små tilklippede stykker liggeunderlag(billigt). Det gør at dine højttalere komme til at stå stabilt og ikke kan vippe så let. Kig på billeder fra messer osv på nettet. Der ses stort set altid et eller andet imellem stander og HT'er(typisk noget meget dyrt).

Udnyt og undersøg alle de tweaks der er gratis og billige - det er får man mest glæde af
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2013 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Soundstyle ser ud til at have den største bundplade - mest stabilitet - tjek specs - billedet kan snyde. Men ellers kan jeg ikke
se problemet i at du skulle kunne vælge frit ud fra dine øjne - ser begge solide ud til den bette Ikon.Hov, så er det også lidt vigtig at du få den rette
lyttehøjde. Hvis du sidder lidt udsplattet i sofa'en, så skal den jo ikke være alt for høj den stander Lyttevinduet på en højttaler, bliver generelt målt
imellem diskant og mellemtone. Men Den kan sagtens ændre klangkarakter til noget du fortrækker bedre, med en anden lyttevinkel, såvel horisontalt,
som vertikalt. Men sigt efter standarden, imellem de 2 enheder til at begynde med. især fordi Ikon har 3 enheder, derfor kan det godt være lidt
diffust, men det står sikkert i deres glimrende manual. Det gjorde det i hvert fald den gang jeg havde et sæt Dali'er Hvis de er helt nye, så skal de
også lige spilles til, hvilket jeg håber du har læst lidt om, så du ved hvor let det kan gøres. Hint: Fasevendt + volume...... Der er blandede
holdninger til hvor hørbar denne process er - men det skader ikke at prøve, så længe du ikke skruer for højt op.Du kan teste grundlæggende 2
metoder til placere dine Ikon'er på standere. Fastspændt eller med 3-4 små tilklippede stykker liggeunderlag(billigt). Det gør at dine højttalere komme
til at stå stabilt og ikke kan vippe så let. Kig på billeder fra messer osv på nettet. Der ses stort set altid et eller andet imellem stander og HT'er(typisk
noget meget dyrt).Udnyt og undersøg alle de tweaks der er gratis og billige - det er får man mest glæde af

Tak for dine råd og tips :-) jeg har dog bestilt atacama-forstanderne... Håber jeg bliver glad for kombinationen :-)
Jeg bestilte den lave (60 cm), da jeg nemlig sidder ret lavt i sofaen ... Den totale højde bliver cirka 90 cm., hvilket skulle passe ret godt med lytte-
positionen :-)

Nu skal jeg bare modtage standerne med posten .. De lander nok på adressen på mandag, mon ikke :-)

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2013 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Så skal jeg bare en tur i Bauhaus og have købt nogle kilo sand ;-)

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2013 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Har I gode erfaringer med sand i standere? :-)

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2013 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Jeg mindes at læst et sted, at jeg med fordel kan placere et mellemlag mellem højtaleren og standerne.
Er det korrekt, at dette vil optimere lyden? Hvilket materiale bør jeg bruge til dette formål?

På forhånd tak :-)

Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 April 2013 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Sand er fortrinligt til at dæmpe resonanser, og det øger unægtelig stabiliteten. jeg har lagt "skumfiduser" mellem ht. og standere. Mine B&W 685 har derudover fået nogle skruer, så jeg er sikker på, at de står fast. "Skumfiduser", se link. Her er de billige:
http://hificable.dk/produkter/6-diverse-tilbehoer/211-vt-fee t-type-5/
De skal afpasses efter højtalerens vægt.

God fornøjelse.

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 April 2013 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 April 2013 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige købt (og fået i går) dem her og de gir en forbedring af lyden

http://www.thomann.de/dk/isoacoustics_iso_l8r155.
htm
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 April 2013 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:
Jeg mindes at læst et sted, at jeg med fordel kan placere et mellemlag mellem højtaleren og standerne.
Er det korrekt, at dette vil optimere lyden? Hvilket materiale bør jeg bruge til dette formål?

På forhånd tak :-)

Du har stukket hånden i en hvepserede

Du vil nok få lige så mange holdninger/meninger/tilkendegivelser om, hvad du skal bruge, som der er brugere på dette forum! Det fælles
udgangspunkt for alle er dog, at der bør være en eller anden form for kobling mellem højttalere og standere, så resonanser/vibrationer fra højttalerne
kan ledes ned i standerne, hvor resonanserne/vibrationerne så dræbes.

Hvordan det så realiseres bedst muligt er en kilde til evig diskussion: Spikes, gummidutter, elefantsnot (Blu Tack), sorbothanfødder, neoprenmåtter,
keramikkugler osv. osv. osv. Forslagene er mange!

Den billigste løsning er nok at benytte Blu Tack eller købe nogle små selvklæbende gummifødder i det nærmeste byggemarked. Om det så lydmæssigt
er den bedste løsning er - som sagt - til diskussion.

Jeg benytter selv Blu Tack. Kunne sikkert finde en bedre (og dyrere) løsning, der gav bedre lyd, men Blu Tack'en er ganske hensigtsmæssig, når
højttalerne (og resten af anlægget) skal leve sammen med mindre børn. Hvis der ryger en fodbold tværs gennem stuen og rammer højttalerne, så
sikrer Blu Tack'en, at de ikke ramler i sildebensparketten med et ordentligt brag. Ak ja, de kære små (og her refererer jeg altså til børnene og ikke til
højttalerne).
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Sendt: 06 April 2013 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Husk at købe tørret sand ved byggemarkedet! Det koster nok det dobbelte, men det er sku noget nemmere at tørre det selv!
Selv har jeg prøvet ca. 6kg sand i hver side og det har hjulpet. Jeg fandt det nødvendigt at bruge et stor plastikpose til at have
sandet i fordi standeren ikke så helt tæt ud i alle samlinger.
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2013 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

FreZh skrev:
Husk at købe tørret sand ved byggemarkedet! Det koster nok det dobbelte, men det er sku noget nemmere at tørre det selv!
Selv har jeg prøvet ca. 6kg sand i hver side og det har hjulpet. Jeg fandt det nødvendigt at bruge et stor plastikpose til at have

Hvilke standere har du?
Jeg kunne slet ikke få så mange kilo i hver stander :-(

beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 April 2013 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Køb du blot en pakke Blue Tack, det er længe nok og fungerer fint som isolator. Det har også den evne, at det efter nogen tid
nærmest limer højtaler og stander sammen.
Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Sendt: 06 April 2013 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:
FreZh skrev:
Husk at købe tørret sand ved byggemarkedet! Det koster nok det dobbelte, men det er
sku noget nemmere at tørre det selv!

Hvilke standere har du?

Soundstyle XS122 mener jeg de hedder. De består af et stort rør, hvilket tiltalte mig. Hvis du gerne vil have mere vægt i og der
ikke er plads til mere sand, så er det jo også muligt at bruge noget cemetpulver eller andet meget fint pulver. Der burde du en
noget højere densitet og derved højere vægt.
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2013 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

FreZh skrev:
wolle_dk skrev:
FreZh skrev:
Husk at købe tørret sand ved byggemarkedet! Det koster nok det dobbelte, men det er
sku noget nemmere at tørre det selv!

Hvilke standere har du?

Soundstyle XS122 mener jeg de hedder. De består af et stort rør, hvilket tiltalte mig. Hvis du gerne vil have mere vægt i og der
ikke er plads til mere sand, så er det jo også muligt at bruge noget cemetpulver eller andet meget fint pulver. Der burde du en
noget højere densitet og derved højere vægt.

Vejer cement mere end sand? Beklager hvis jeg spørger dumt :-)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes