Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 08:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Elektroniske delefiltre (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Bruger siden: 14 Juni 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2013 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Har nogen erfaringer med analoge elektroniske delfiltre, som de vil videregive? Både gode og dårlige erfaringer er
velkomne, incl. hvordan man indstiller balancen mellem højttalerenhederne.

Kan man evt. anvende PA-lignende delefiltre såsom disse (http://www.4sound.dk/shoppingsystem/produkter.asp?
gruppe=Delefiltre) eller Wharfedale (http://www.soundstorexl.com/produkter/3555-delefiltre/94382 -wharfedalepro-xo-
206x/)?

Jeg skal i gang med et større højttaler selvbyggerprojekt. Formentlig et 2-vejs system, hvor enhederne bliver fra Seas i
serierne Excel eller Exotic.

Passive delefiltre i højttalerne koster en formue, og de forringer lyden kraftigt, blandt andet fordi effekten fra forstærkeren
passerer spoler og kondensatorer. I stedet overvejer jeg elektroniske delfiltre efter for-forstærkeren. Prisen er så en ekstra
forstærker, da der skal bruges en til hver højttalerenhed. Den nye forstærker bliver sikkert en Zappulse 800XE
(http://www.lcaudio.dk/) til mellemtonen, mens min nuværende hybridforstærker skal anvendes til diskanten.
Til top Vis Lao Tzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lao Tzu Besøg Lao Tzu's Websted

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Februar 2013 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Har brugt elektronisk delefilter en del.

Bruger et DBX 234XL

Min erfaring er at behringer er noget skrammel. DBX er til at betale sig fra.
lige pt tester jeg en XTA 226 - temmelig dyrt men kan mange ting.

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Sendt: 23 Februar 2013 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Har du brugt DBX'en i stedet for indbyggede delfiltre i dine DIY højttalere? Hvordan er DBX lydmæssigt?
Til top Vis Lao Tzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lao Tzu Besøg Lao Tzu's Websted

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Februar 2013 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

har aldrig fået bygget delefiltre ind i mine diy'er - de blivr bygget om så tit så det ville blive meget dyrt....

Jeg synes ikke der er den vilde forskel på DBX og XTA (XTA kan utrolig mange ting, som er ret fede men som jeg ikke bruger ret meget.)

Men DBX'en var en klar forbering iforhold til behringeren

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 24 Februar 2013 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Ja, man vandre lidt på en balancegang imellem dyre delefilter stumper vs. aktivt filter med flere forstærkere. Jeg tror det er en
never ending debat om hvad der er bedst. Men generelt vil jeg sige at de øvre delinger (diskant/mellemtone)vil jeg holde
passivt og de dybe (sub) delinger vil jeg holde aktivt. Men så igen, det er meget afgørende hvordan sammenhængen fungerer.
Jeg ser store fordele i begge typer filtre.

Jeg bruger som nogen af de andre også et DBX filter, hvor jeg kan lege med delfrekvensen og hvilken orden der skal være, og
at flytte rundt på det er sjovt, og gratis, da man ikke udskifter nogle passive stumper. Det synes jeg er en stor fordel, da man
over tid kan spore sig ind på de helt rigtige delfrekvenser der passer enhederne bedst. Dertil kan man tilføre lidt EQ hvis man
lyster, tidsforskydning... ovs... Det fedt og nørdet!

Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Sendt: 24 Februar 2013 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Tak for indlæggene så vidt.

Hvorfor kun bruge det elektroniske filter til at udskille dybbassen? Er det svært at undgå en hørbar overgang mellem
mellemtone og diskant?

Et godt passivt delefilter kan kompensere for manglende linearitet i højttalerenheden i netop det kabinet, som den er sat i.
Men det kræver vel en ordentlig indsats at udglatte højttalerens samlede frekvensgang?

Musikindspilninger varierer meget med hensyn til det valgte diskantniveau. Jeg oplever ofte, at niveauet virker fint for en
indspilning, og så er det enten alt for højt eller alt for lavt i den næste indspilning. Jeg har eksperimenteret med at indsætte
små effektmodstande i serie med diskantenheden i en dåse bag på højtaleren, da mit anlæg har tendens til lidt for højt
output i diskanten. Det fungerer fint, men det er ikke muligt at finde et alment passende niveau. Her ville det være rigtig fint
at kunne regulere output via et filter som DBX'en.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Februar 2013 kl. 05:07 | IP-adresse registreret  

Det største problem ved at bygge et elektronisk delefilter selv er hvis der skal være mange variable indstillinger!
dvs omskifter og kabler, hvis man ikke kan samle det selv på et elektronisk styret print
lcaudio.dk har et DIY diagram Enten til IC eller Transistor.

Har hørt og læst meget godt om thel-audioworld.de/module/
Se forneden under > "Aktivweichen und Korrekturfilter" og måske "Equalizer und Klangregelung"

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Februar 2013 kl. 06:01 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:
............................................. Men generelt vil jeg sige at de øvre delinger (diskant/mellemtone)vil jeg
holde
passivt og de dybe (sub) delinger vil jeg holde aktivt. Men så igen, det er meget afgørende hvordan sammenhængen
fungerer.
Jeg ser store fordele i begge typer filtre.
............................................................ ..............

Her er jeg enig med Martin,

Bruger selv digitalt delefilter som udover de ovenstående nævnte fordele især er nyttig ved at "reducere" bidraget fra rum
resonanser som du uværgelig har under 300Hz.

Hvorvidt du kan lide lyde fra sådan en kan du let tjekke ved at lade signalet gå igennem "full - range" og hvis du synes der
ikke er den væsentligste forskel kan du også benytte den til højtonen.

I mit tilfælde lyden den ikke godt nok og jeg benytter den derfor kun til omkring 500Hz hvor jeg via linie udgang 2 på min
forforstærker driver en forstærker der trækker et passivt filter til toppen.

Årsagen er ofte at på de prof. elektroniske delefiltre sidder der en masse ekstra komponenter til at forhinder
"overbelastning", det være sig dc på ind og udgang, hf indstråling etc.... Det er desværre elektrolytkondensatore og EMC
komponenter der mildt sagt ikke lyder særligt godt set ud fra et højtone perspektiv.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes