Sendt: 21 Februar 2013 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender ikke dine sorte svenske perler, men har hørt andre Audio Pro modeller.
Marantz-produkter er kendt for kvalitet, jeg har lyttet til flere af deres (ældre) forstærkere og synes godt om deres lyd
og pæne er de bestemt osse.
Jeg har for kort tid siden efter langt tilløb fundet et par Montana Monitor - hørte dem demonstreret i set-up i et
kvalitets-leje, som jeg ikke har blot tilnærmelsesvis. De lød fantastisk - osse i direkte sammenligning med større,
dyrere og bedre højttalere. Ja, der rigtig mange og en del rigtig gode højttalere på markedet.
Montana-erne er netop blevet sat sammen med en Naim Nait 5i og jeg har ikke planer om at skifte højttalere eller
forstærker.
Efter min mening er Montana Monitor en forholdsvis stor stander-ht - ikke den store designperle, til gengæld virker
den uendelig solid og velbygget. Det er en "ærlig" højttaler med rigtig god sammenhæng i lydbilledet.
Jeg lagde lige mærke til at jeg på lyden til en tv-udsendelse tydeligt kunne høre at der blev talt inde i et meget lavloftet
"rum" - jeg sad med ryggen til og undrede mig over hvad der skete med lyden.
De spiller i et næsten kvadratisk rum (ca 40 kvm) med stor dæmpning - med billige kabler. Jeg er super tilfreds med
dem og skal inden længe finde de "rigtige" kabler.
Attack - ja, omend der garanteret er andre med mere.
Stemmer - er en af de helt store forcer (som jeg hører dem).
Om du vil komme til at mangle bas? - der er ihvertfald ikke nogen bulderbas fra dem. Jeg mangler ikke bas, men er
heller ikke særlig bas-fascineret.
Jeg er bange for at du har ret i at det kan blive svært at finde Montana - jeg føler mig heldig med mine. Men der er
sikkert andre fine løsninger, så held og lykke med jagten på nye højttalere.
__________________ asa
|