Forfatter |
|
JBLBA Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 34
|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogle der kan hjælpe med et par jbl TI 240. Jeg er ikke helt sikker på hvordan ledningerne fra delfilteret skal sidde til på bassen . Er det rigtigt af der sorte ledning skal til sort og den grønne skal til rød på bassen ?
|
Til top |
|
|
JBLBA Forum Bruger

|
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal bruge den ledning der får bassen til at bevæge sig udad når du tester med et 1,5v. batteri på indgangs terminalerne. Altså + fra batteri til + på terminal. Håber det giver mening.
carsten
|
Til top |
|
|
JBLBA Forum Bruger

|
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det gør det,Men så skal der også byttes om . Når jeg sætter et 1.5 v batteri til +(rød bag på højtaler) går bassen ind .
|
Til top |
|
|
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLBA, det er helt korrekt at bassen skal gå ind, når du sætter den positive pol på batteriet til den røde terminal, JBL gjorde det omvendt af alle andre dengang, sidenhen er de dog faldet til patten. Hvis du forbinder bas enhederne omvendt er de ikke længer i korrekt fase i forhold til mellemtone/diskant.
CARS10 du burde da som garvet forumgænger vide bedre 
|
Til top |
|
|
JBLBA Forum Bruger

|
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok . så er bassen sat rigtigt til som først nævnt , Tak for hjælpen .
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 29 Januar 2013 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
exciter skrev:
JBLBA, det er helt korrekt at bassen skal gå ind, når du sætter den positive pol på batteriet til den røde terminal, JBL gjorde det omvendt af alle andre dengang, sidenhen er de dog faldet til patten. Hvis du forbinder bas enhederne omvendt er de ikke længer i korrekt fase i forhold til mellemtone/diskant.
CARS10 du burde da som garvet forumgænger vide bedre 
|
|
|
Det er jeg så ikke enig i da den netop vil spille ude af fase, da mellemtone/diskant jo netop bevæger sig udad. De ældre JBL basser jeg har haft (LE123a - LE10a - LE14a) er alle blevet vendt så sort går til rød og rød går til sort, og de har da ikke spillet ude af fase. Tænk blot på et tramp på stortrommen, der starter skindet jo med at bevæge udad, og det samme skal din bashøjttaler gøre. Trådstarter kan jo bare vende ledningerne, og så høre hvad der lyder bedst, og så er jeg sikker på at han vil give mig ret. 
carsten
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 29 Januar 2013 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte lige at sige at mine nuværende JBL100 (dansk model) ikke har det problem, for her bevæger bassen sig udad ved plus til plus.
carsten
|
Til top |
|
|
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 29 Januar 2013 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Det er jeg så ikke enig i da den netop vil spille ude af fase, da mellemtone/diskant jo netop bevæger sig udad. De ældre JBL basser jeg har haft (LE123a - LE10a - LE14a) er alle blevet vendt så sort går til rød og rød går til sort, og de har da ikke spillet ude af fase. Tænk blot på et tramp på stortrommen, der starter skindet jo med at bevæge udad, og det samme skal din bashøjttaler gøre. Trådstarter kan jo bare vende ledningerne, og så høre hvad der lyder bedst, og så er jeg sikker på at han vil give mig ret.
carsten |
|
|
Det du beskriver er lidt en anden ting, hvis du venter ledningerne der går til terminalerne bag på højttalerne vender du den absolutte fase, og det kan man jo fint gøre hvis man stynes det lyder bedre. Det trådstarter snakker om er den interne kabling, og hvis du vender den spiller højttaleren ikke længer som designeren havde tænkt sig - på flervejs højttalere skifter fasen af og til f.eks. mellem mellemtone og bas enhed grunden designet af delefiltret, og det indbyrdes forhold "ødelægger" man ved at bytte om på den interne kabling.
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 29 Januar 2013 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ledningerne skal vendes efter delefiltret, ikke på terminalerne bagpå, her skal plus fra forstærker gå til plus på terminal.
carsten
ps. altså kun på bassen.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 29 Januar 2013 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beklager meget CARS10, men exciter har ret, de gamle USA JBL´er spiller i fase med resten når bas går indad ved batteri-plus på rød tilslutningsterminal  . Sådan har det altid været på de gamle ti240/250 m.fl.  , men det er rigtigt at det er basenheden, der skal vendes efter filtret. __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 29 Januar 2013 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK du giver mig ret i at der skal vendes efter delefilter, så må du også give mig ret i at en bas altid skal starte med at bevæge sig udad. Det andet duskriver ved jeg godt. Dette var svar til boydk.
carsten
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 29 Januar 2013 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
OK du giver mig ret i at der skal vendes efter delefilter, så må du også give mig ret i at en bas altid skal starte med at bevæge sig udad. Det andet duskriver ved jeg godt. Dette var svar til boydk.
carsten
|
|
|
Når alle højttalerenheder er monteret korrekt i kabinettet, og du sætter 1,5 volt til bagpå tilslutningsterminalerne med + på rød og - på sort, skal bassen slå indad på en ti240 . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 29 Januar 2013 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
NEJ den skal ej (jeg ved godt at den gør det) iøvrigt er problemet beskrevet i nogle ældre H.F. blade, kan bare ikke lige huske årgang og nr. Jeg håber at trådstarter vil afprøve de to muligheder og vende tilbage med lytte indtryk.
carsten
|
Til top |
|
|
kimz Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 128
|
Sendt: 29 Januar 2013 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=89982&KW
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 30 Januar 2013 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 30 Januar 2013 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 30 Januar 2013 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
NEJ den skal ej (jeg ved godt at den gør det) iøvrigt er problemet beskrevet i nogle ældre H.F. blade, kan bare ikke lige huske årgang og nr. Jeg håber at trådstarter vil afprøve de to muligheder og vende tilbage med lytte indtryk.
carsten
|
|
|
Nu siger du "Nej, den skal ej" og det store, hæderkronede firma, der engang udviklede den, sagde "Jo, den skal". Der var jo nok nogle konstruktører hos JBL, der havde en mening med det, de gjorde, eller er du bare så meget bedre CARS10???   __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 30 Januar 2013 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat Mjenner fra den gamle tråd:
"mine 250ti slog bassen ud med batteritesten, og har lige vendt dem så den slår indad. og det spiller MEGET bedre nu.." __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
kimz Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 128
|
Sendt: 30 Januar 2013 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man klipper mit link, og sætter det ind i browseren, så virker det.
|
Til top |
|
|