Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 10:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Audio Note E (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kimber
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 Januar 2013 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Er der nogen herinde der kan fortælle mig fidussen ved Audio note højttalere,ifølge AN skal de stå i et hjørne eller tæt på en væg for at spille optimalt,hvordan kan det være de skulle kunne spille der, når alle andre højtalere ikke kan det,og det kan de iøvrigt heller ikke herhjemme.

Til top Vis kimber's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimber

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 23 Januar 2013 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Højttaleren bliver målt og udviklet til sådan en opstilling. Man udnytter rummets akustiske forstærkning for en højere følsomhed, samt kobling til stuens akustik. Mine Snell A som du ser i min avatar, skal stå 20 cm op ad en væg, men dog mindst en meter fra nærmeste side væg. AN går horn højttalere lidt i bedende på en måde med denne hjørne placering. Men op ad en væg og lidt afstand til sidevægge, er dog at foretrække, med mindre det er sub.  

kimber
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2013 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Højttaleren bliver målt og udviklet til sådan en opstilling. Man udnytter rummets akustiske forstærkning for en højere følsomhed, samt kobling til stuens akustik. Mine Snell A som du ser i min avatar, skal stå 20 cm op ad en væg, men dog mindst en meter fra nærmeste side væg. AN går horn højttalere lidt i bedende på en måde med denne hjørne placering. Men op ad en væg og lidt afstand til sidevægge, er dog at foretrække, med mindre det er sub.  

Hmm hvad så med det hæv på 15db i bassen ved 50hz jeg får ved at smide dem i et hjørne eller op ad en væg ,det skal så være der når nu de er udviklet til hjørneplacering?

Du har vel ikke lige en måling af hvordan en AN-E skal måle,når de er optimalt placeret?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2013 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Ok, du har AN-E? De burde da ikke have dette hæv, hvis konstruktøren P.Q. har lavet det rigtigt. Det må være fordi man så blot har fået den mærkelige ide, at placere dem i et hjørne, eller for tæt op ad væggen. De plejer jo også som regel, at blive placeret lidt ude på gulvet. Deres forbillede Snell type E er derimod designet til at stå rimeligt tæt op ad væggen og på gulv vel at mærke, ikke på stander. Dette er de de tunet til. Stil dine AN -E en ½ meter ude på gulvet og lidt længere fra sidevæggene. Dér spiller de bedst. Det med hjørne og tæt op ad væg placering bør du glemme. Tror der er gået lidt sport i det. Jeg mener du kan finde en test og målinger af AN-E i bladet Stereophile på nettet.

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 24 Januar 2013 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Hej Kimber,

AN-E er lavet uden baffel step filter, dvs. at der er et dyk på ca 6 db ved 2-300 Hz målt i et frit rum (4 Pi). Ved at placere højttaleren ved en væg/hjørne bruger du rummets forstærkning ved lave frekvenser til at fylde dette dyk ud.

Et 15 dB hæv er ikke højttaleren men rummets forstærkning = egenresonans.

mvh
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Januar 2013 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

De andre har svaret nu.
Jeg synes du skal eksperimentere med opstillingen. Selv et par cm kan være afgørende... Meget.
Du har en fremragende højtaler, og rigtigt anvendt er den formidabel.
Tillykke.

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2013 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

hasselbaink skrev:
Hej Kimber,

AN-E er lavet uden baffel step filter, dvs. at der er et dyk på ca 6 db ved 2-300 Hz målt i et frit rum (4 Pi). Ved at placere højttaleren ved en væg/hjørne bruger du rummets forstærkning ved lave frekvenser til at fylde dette dyk ud.

mvh
Dykket ved 2-300hz skyldes da bas enhedens højde over gulvet, så der opstår en udfasning. Dette hul kan man ikke bare fylde op. Skal man undgå dette dyk, som mange højttalere lider pga deres design og placering af bassen, skal basenheden placeres lavt, helst tæt ved gulv.

kimber
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2013 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

hasselbaink skrev:
Hej Kimber,

mvh

Jeg vil vel altid få et mega peak på 10-20 db ved en eller anden frekvens under 100hz(og sikkert også et hæv på 6db ved 2-300hz som du skriver pga rummets forstærkning,lige meget hvordan jeg vender og drejer den,nu de skal stå i et hjørne eller tæt på væggen og det er vel det der er meningen med sådan et par AN-E eller er der noget jeg har misforstået.

Her er lidt fra manualen til dem.

The AN-E has very wide dispersion which provides a great deal of flexibility in the

different rooms and set ups, and despite being a rear ported design it is designed for

corner or near wall, much of the set up process is therefore counter-intuitive in that

it works in the opposite way to “normal” loudspeaker set up (for example move the

speaker CLOSER to the rear wall will normally result in a tightening and deepening

of the bass reproduction)

Hvad mener han med det her(opposite way to “normal” loudspeaker set up)

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 25 Januar 2013 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
hasselbaink skrev:
Hej Kimber,

mvh
Dykket ved 2-300hz skyldes da bas enhedens højde over gulvet, så der opstår en udfasning. Dette hul kan man ikke bare fylde op. Skal man undgå dette dyk, som mange højttalere lider pga deres design og placering af bassen, skal basenheden placeres lavt, helst tæt ved gulv.

Det er næppe helt rigtigt, men hva fanden, det er jo bare hifi...

Iøvrigt er baffel step fænomenet temmelig godt beskrevet.

mvh
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2013 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Han mener, at de går modsat typiske højttalere ved at kunne/skulle placeres nær væg/hjørne uden at lide under dette, sådan som andre gør det ved blive meget boostet fordi de tunet ude i frifelt og ikke op ad væggen. Hvis de lyder tyndt og basfattige ude på gulvet, skal de stå nær vægge/hjørnet.

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 25 Januar 2013 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Du skal tænke på at Audio Note E er en særdeles effektiv højtaler.
Den bygger på lidt andre principper end det meste.
Den er ret simpel, men på trods af at den er spartansk, yder den formidabelt, korrekt anvendt.

Korrekt anvendt er her især med det rette udstyr (kvalitativt) og den rette opstilling.
Jo bedre udstyr, jo bedre spiller den.
Decideret highend og rør er et must for at få den til at synge optimalt.
Du vil så også få en oplevelse du ikke troede muligt med en sådan højtaler...
Glem alt om store basenheder, tre-fire og femvejshøjtalere og subwoofere.
Den kan spille med en ufattelig dynamik, og med et kropsligt og organisk lydbillede hvor alt er formidabelt placeret.

Tror du det er en tom påstand, så smut ned i Audio Consult og lyt på en opsætning med niveau 5 udstyr...
Og så kan det enda gøres endnu bedre.

Men glem transistorer....
Det duer bare ikke dér.

Når du hører et naturligt proportioneret lydbillede, som spiller ved realistiske niveauer med bare 8-10 w, så ved du hvorfor den skal stå i et hjørne og/eller tæt op ad en væg..

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Januar 2013 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Hej Kimper og alle jer andre på tråden her

Med stor fare for at blive verbalt myrdet for mine næste ord, vil jeg gerne give min mening med på vejen...

Jeg kan heller ikke se fidussen i Audio Note højttalere generelt - Selvfølgelig spiller de, men når man som jeg er vant til at
lytte på mine egne m. Eton ER4, Seas Excel m.m. Så syntes jeg altså at de er temmelig tamme. Jeg har lyttet til rigtig, rigtig
meget igennem tiden og Audio Note er altså ikke lige det som træder igennem som værende High End for mig.. Jeg og min
gode ven var inden hos Audio Consult (dejlig og hyggelig forretning ) og hører niveau 5 opsætningen - Denne højttaler
var den med ekstern filter og prisen skulle i følge Nomono (Lyd og Billede) ligge på en halv mil. for disse speakers
Ahem!

Så vil mine egne være over en million kroner værd!!

Jeg kender godt smag og behag, bevares.. Opsætningen var da meget spændende at se på og at lytte på, men når der efter
flere musik numre ikke findes særlig meget dynamik, så overgår oplevelsen til ligegyldighed. Eks. Dire Straits - Telegraph
Road, jeg kender indspilningen til ukendelighed og her manglede der virkelig dynamik. Vi savnede lilletromme slag og styr
på bassen..
Uden at vide det med stensikkerhed, så er der vist ikke meget inden i kabinettet på disse AN højttalere, kno testen fortæller
at der mangler indvendig afstivning som kunne tilintetgøre vores lytteindtryk af bassen og nedremellemtone fløj afsted som
heste der løber løbsk - Ingen kontrol! Beklager disse "hårde" ord.
Der er altså også grænser for hvad en traditionel dome diskant og 8" bas kan præstere, og når teknologien i denne højttaler
ikke når længere end en 1" dome og en 8 " bas i halvtom kasse, så kan sagen ikke retfærdiggøres med en pris hvor
Gryphon, Wilson, Marten, Nova, Rockport, Martin Logan, osv. osv. sagtens kan følge med.

Felix, citat : Jo bedre udstyr, jo bedre spiller den. Det ville være underligt andet, for det gør de fleste da.

Jeg er ked af denne opsang, specielt for de mennesker som sværger til AN. Jeg er bare lidt realistisk og har temmelig mange
års erfaring med konstruktion af højttalere.

Felix, citat : Den bygger på lidt andre principper end det meste.
Den er ret simpel, men på trods af at den er spartansk, yder den formidabelt, korrekt anvendt.

Grundprincippet i den dynamiske højttaler er det samme - Svingspole, magnet, membran, kabinet. Så hvilke andre
principper bygger AN så på end disse. Hvis en AN højttaler som er simpel og spartansk opbygget, kan spille godt i hjørnet
mellem vægge, kan de fleste højttaler fabrikanter præstere dette. Her henviser jeg opmærksomheden til den
mekaniske konstruktion, omfattende kabinet afstivning og materiale valg ect.

Ingen Audio Note højttaler vil kunne give mig en aha oplevelse i forhold til mit eget udstyr samt flere andres som jeg har
haft lykken at lytte til

Lidt uden for kategori: Jeg havde en Audio Note M2B Phono forforstærker. Den susede, støjede og brummede i højttalerne.
Min tekniske geniale storebror rev låget af, kiggede og tegnede den af (diagrammet opbygningen) Opbygningen af
strømforsyningen var tæt på magen til Eltra strømforsyning fra 1940'erne og komponent kvaliteten i signal vejen var middel.
Dette er ikke high end for mig!
Jeg fortalte ham nyprisen på 45000 kr. og han var ved at falde ned fra sin slidte kontorstol
Jeg har nu en Vincent SA-T8 som var klasser bedre en M2B'eren. Jeg har nu modificeret SA-T8'eren og den er simpelthen
urimelig god.
Det jeg vil frem til med denne lille anekdote er at komponent kvalitet og pris samt diagram opbygning er synligt dyrere og
bedre i min Vincent S-T8 som standart end Audio Note M2B pre. 45000kr. vs. 15000kr.

Hvis nogen ønsker uddybning af nogle af ovenstående punkter skal jeg gerne forsøge mit bedste.
Klik på linket hvis nogen ønsker at se hvad jeg bla. baserer mine synspunkter på:
For de interesserede er mit system her.

Mange audiophile hilsner
Henrik Vingborg

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Sendt: 26 Januar 2013 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Jeg må erklære mig enig med Henrik. De AN højtalere jeg har hørt er ganske charmerende, men i min ører ikke realistiske. Og prisen har jeg altid ment var decidret
fornærmende, grænsende til svindel.

Men, hvis folk er glade for dem, er det jo det vigtigste. Smag og behag er jo som bekendt forskellig. Men jeg kommer hele tiden tilbage til prisen for AN udstyr...

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2013 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Bevensee skrev:
Jeg må erklære mig enig med Henrik. De AN højtalere jeg har hørt er ganske charmerende, men i min ører ikke realistiske. Og prisen har jeg altid ment var decidret
fornærmende, grænsende til svindel.

Men, hvis folk er glade for dem, er det jo det vigtigste. Smag og behag er jo som bekendt forskellig. Men jeg kommer hele tiden tilbage til prisen for AN udstyr...
Ditto her.

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2013 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Var lige inde og læse Stereophiles test af AN-E. De måler følsomheden til 92.5 dB, ELLER 5.5 dB (næsten 4 gange!!!) lavere end de 98 dB, som AN opgiver.

Det svarer til at Citroen relancerede 2CV med den originale motor, og påstod, at den kunne køre 400 km/t...

Hvis man er interesseret i høj-efffektive simple 2-vejs konstruktioner er Troels Gravesen (som altid) god at få forstand af:
http://www.troelsgravesen.dk/HES.htm

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 26 Januar 2013 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Vingborg.

Det er da et spændende og fint argumenteret indlæg du der har skrevet.

Respekt for din mening, samt dit valg af forforstærker...
Jeg skal ikke udtale mig om Audio Note M2B da jeg aldrig har hørt den model, så måske har du ret?

Til gengæld har jeg lyttet til masser af Vincent-udstyr, heriblandt Sa T8. Jeg har skam ikke blot lyttet til det, men rent faktisk ejet det selv, sammen med deres monoblokke, som jeg dog skilte mig af med igen.

At du har haft en oplevelse uden dynamik fatter jeg ikke meget af, for den har da været tordnende klar alle gange jeg har lyttet??
Måske er vi så ikke enige om hvad dynamik er?

Og lilletrommeslag?
Selv på mine egne Audio Note J/spe (modificerede) Er der så meget knald på dem, at intet hos mig tidligere har kunnet præstere noget tilsvarende...
Men det er selvfølgelig bare min oplevelse, som muligvis skyldes at jeg er blevet vildledt af et koncept, og i øvrigt sikkert er døv på begge ører...
Eller også er det bare smag!

Ikke desto mindre er disse konstruktioner (ikke fordi test egentlig siger mig noget) blevet rost for deres lydkvalitet, og det seneste jeg har set var Nomono, som testede grundmodellen.
De fandt den grim, men faktisk ydende rigtig godt til prisen.
Og jeg skal gerne linke til andre kilder angåe3nde deres højtalere...

Det meste vil spille bedre når du smider bedre ydstyr i.
Det er dog langt fra alle højtalere som afslører de mindre svagheder i forstærkere, og er i stand til at kvittere med vellyd når der virkelig bliver serveret et plastisk og organisk signal.
Det er da i hvert fald min oplevelse.

En anden bruger skre3v engang om mine BW 802 Nautilus, at det var den dårligste højtaler han nogensinde havde ejet???
Siger det noget om højtaleren, eller siger det faktisk noget om ham?
Døm selv, jeg ved hvad jeg fik ud af samme højtaler, og det var ganske fortrinligt.

Et anderledes princip, med det mener jeg den måde man vælger at styre reflektioner på, samt at udnytte rummet.
Du har nemlig ret i at kabinettet spiller med, samt at det er meget lidt dæmpet.
Spøjst nok er det meningen at det skal være sådan, men læs selv andet steds.

Med hensyn til opstillingen af udstyret hos Audio Consult kan jeg ikke tillade mig at sige at du ikke har hørt det, men enten har der været ombygning, eller på andre måder problemer...
Sikker på at rørene var varme?

Jeg undrer mig ofte når folk udtaler sig om oplevelser med udstyr..
De har tilsyneladende indgående kendskab til det meste på markedet? Det er da dejligt at have haft så meget highend udstyr.
Bare underligt at så få af dem tilsyneladende har kunnet finde ud af at få det til at spille tilfredsstillende?
De skifter jo som andre skifter underbukser?

I det øjeblik du skriver om din Vincent forforstærker, så undrer jeg mig såre, for det er da alt andet end Highend?
Og det er et fact!

At du er højtalerkonstruktør, eller har erfaring med samme, må jeg nok undre mig pænt over, og så alligevel!
Det må også være frustrerende at se at den enkle vej til god lyd er... enkel.

Vi kan sagtens blive enige om at Audio Note er dyrt.
Men lad dog være at kalde det for plat og l**t.. Det er for tyndt, selv for en konstruktør.

Sjovt nok er min nabo gået en anden vej end jeg selv, dog også med rør...
Men jeg kan love dig for at der er gensidig respekt for den lyd vi hver især har...
Og med god grund.

Og så vil jeg egentlig ikke forholde mig yderligere til din mening.
Det er trods alt mig selv der skal nyde musikken.
Jeg synes bare det er pænt ubehøvlet at udstille folk som har en anden mening end dig, som idioter eller naive.
Derfor dette indlæg.

God lytning.

Mvh.

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2013 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane, jeg vil lige komme Henrik til undsætning her: Hvad vil du kalde et firma, der opgiver data for deres produkter 4 gange bedre end de reelt er, hvis ikke plat?

At du godt kan lide lyden af AN er helt fint. Jeg kan godt lide Vincent (Jeg har SA-T1-SP-T100 sættet), og mener bestemt, at det er high-end. Det er så min smag. I det mindste
er de ærlige om deres produkter, hvad man bestemt ikke kan anklage AN for at være mht. deres højtalere og deres fantasifølsomhed+basformåen. Igen, jeg er ikke ude med riven
efter deres lyd. Den falder ikke i min smag, men så kan jeg jo bare lade være med at købe det. Mit problem med AN (underforstået: deres højtalere; jeg kender ikke nok til deres
elektronik til at udtale mig), er at deres lemfældige omgang med sandheden giver et utroværdigt indtryk, der nemt kan smitte af på resten af branchen. Hvis man ikke engang kan
stole på high-end mærkernes opgivelser, hvad kan man så stole på?

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Januar 2013 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Ja pudsigt, Vingborg kaster med sten når han nu selv bor i et glashus! (Læs low-fi)
Til top Vis Morgenstjerne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morgenstjerne

kimber
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2013 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Der er godt nok gang i den her.

Er der ikke nogen af jer der har AN-E og smider et billede herind af hvor i har placeret dem i jeres stue og evt kan smide nogle målinger af hvordan de måler i jeres stue.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2013 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

kimber skrev:

Der er godt nok gang i den her.

Er der ikke nogen af jer der har AN-E og smider et billede herind af hvor i har placeret dem i jeres stue og evt kan smide nogle målinger af hvordan de måler i jeres stue.

En rigtig god opfordring.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes